%0 Journal Article %T نقش زنجیره ارزش در ارتقای کیفیت خدمات سلامت %J مدیریت اطلاعات سلامت %I دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان %Z 1735-7853 %A غفاری داراب, محسن %A یارمحمدیان, محمد حسین %A خراسانی, الهه %A علاقمندان, حامد %D 2015 %\ 01/21/2015 %V 11 %N 6 %P 799-811 %! نقش زنجیره ارزش در ارتقای کیفیت خدمات سلامت %K زنجیره ارزش %K کیفیت %K استراتژی ارزش افزا %K خدمات سلامت %R %X توجه به کیفیت مراقبت از دریچه چشم بیماران جنبه مهمی در بهبود خدمات سلامت و ارزش مورد انتظار بیمار به شمار می آید. در این بین زنجیره ارزش به عنوان یکی از ابزارهای راهبردی در سازمان های سلامت برای خلق ارزش و دستیابی به هدف بهبود مستمر کیفیت می باشد. در این مقاله سعی ما بر آن است که نقش زنجیره ارزش در ارتقای کیفت خدمات سلامت را به بحث بگذاریم. مطالعه حاضر به صورت مروری است که در نیمه اول سال 1391 خورشیدی انجام شد. برای جستجوی مقالات و مدارک مرتبط از کلید واژه اصلی زنجیره ارزش و Value chain و کلیدواژه های فرعی کیفیت و رضایت در پایگاه های داده استفاده شد. پس از بررسی به ترتیب عنوان، چکیده و متن کامل،43تعداد انتخاب و با توجه به هدف مقاله مورد بررسی قرار گرفتند. یافته های حاصل در چند بخش دسته بندی شد. این یافته ها شامل مفهوم کیفیت، برنامه ریزی دستیابی به کیفیت مبتنی بر ارزش، زنجیره ارزش، بکارگیری آن در سازمان های بهداشتی درمانی، تشریح مؤلفه ها ، منطق برنامه ریزی استراتژی های اجرایی، استراتژی های بهبود ارایه خدمت و استراتژی های بهبود پشتیبان در زنجیره ارزش می باشد. در این مقاله سعی شد ضمن اشاره به ابعاد مختلف زنجیره ارزش، دو بخش مهم این زنجیره شامل استراتژی های ارزش افزا در ارایه خدمات درمانی و استراتژی های ارزش افزا حمایتی بیان شود. زنجیره ارزش می تواند ابزاری مهم برای مدیران در راستای برنامه ریزی و ارتقای کیفیت محسوب شود. واژه های کلیدی: کیفیت مراقبت بهداشتی؛  مراقبت سلامت؛ زنجیره ارزش؛ رضایت بیمار. %U https://him.mui.ac.ir/article_11355_bb6448058fb363ddbc020fef064b6717.pdf