%0 Journal Article %T میزان رعایت مؤلفه‌های شش سیگما درکتابخانه های دانشگاه‌های علوم پژشکی تهران، شیراز و اصفهان از دیدگاه کتابداران آن‌ها %J مدیریت اطلاعات سلامت %I دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان %Z 1735-7853 %A محمد اسماعیل, صدیقه %A یاری زنگنه, مرضیه %D 2015 %\ 02/20/2015 %V 11 %N 7 (ویژه‌نامه‌ مدیریت سلامت و فناوری) %P 945-953 %! میزان رعایت مؤلفه‌های شش سیگما درکتابخانه های دانشگاه‌های علوم پژشکی تهران، شیراز و اصفهان از دیدگاه کتابداران آن‌ها %K شش سیگما %K مدیریت کیفیت %K کتابخانه های دانشگاهی علوم پزشکی %K کتابداران %R %X مقدمه: با استفاده از شش سیگما به عنوان استراتژی مدیریت می‌توان رضایت کاربران را با ارایه خدمات جدید بهتر و بهبود یافته در کتابخانه به دست آورد. هدف این پژوهش، تعیین میزان رعایت مؤلفه‌های شش سیگما درکتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پژشکی تهران، شیراز و اصفهان از دیدگاه کتابداران آن‌ها بود.روش بررسی:  روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و نوع مطالعه کاربردی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه بوده است. جامعه مورد پژوهش 210 نفر از کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، اصفهان و شیراز دارای مدرک کتابداری کارشناسی و بالاتر در سال 92-1391 خورشیدی بود 147 پرسشنامه عودت داده شد روایی، پرسش‌نامه با اعمال پیشنهادهای استادان مدیریت، علم اطلاعات و دانش شناسی مورد تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha معادل 83 درصد محاسبه و تحلیل داده‌ها در سطح توصیفی (تعداد و درصد) و استنباطی ) تی تک نمونه ای در آزمون فرضیه‌ها) با نسخه 20 نرم افزار SPSS صورت گرفت.یافته‌ها:  در بررسی اصول اجرایی شش سیگما در کتابخانه‌های مورد مطالعه مقایسه میانگین جامعه با میانگین مقیاس در سطح یک درصد (01/0< p) تفاوت معنی‌دار وجود دارد. به این معنی که تمامی متغیرهای شش سیگما در کتابخانه‌های مورد بررسی از نظر جامعه پژوهش بطور معنی‌داری از حد مطلوب (بالاتر از 3 میانگین مقیاس) بیشتر است.نتیجه گیری: تأیید تمام فرضیه‌های پژوهش بیانگر آن است که کتابداران چالش‌های موجود در کتابخانه‌های مورد بررسی را به خوبی درک کرده و شش سیگما را به عنوان راهکاری جدید در جهت تأمین اهداف خود، مؤثر می‌دانند.واژه‌های کلیدی: شش سیگما؛ کتابخانه‌های پزشکی؛ کتابداران. %U https://him.mui.ac.ir/article_11375_9e8c1a53f72b1baa358c8b10b9f1182f.pdf