TY - JOUR ID - 11511 TI - ارزیابی کیفیت سیستم‎های خدمات سلامت همراه JO - مدیریت اطلاعات سلامت JA - HIM LA - fa SN - 1735-7853 AU - نقی‌زاده, محمد AU - کاظمی موحد, مه‌سیما AU - صباغیان, سمانه AU - آقازاده, سهراب AD - استادیار، مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد، مدیریت فن‌آوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه ‌علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد، مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه ‌طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 13 IS - 2 SP - 84 EP - 89 KW - سلامت همراه KW - تحلیل سلسله مراتبی KW - ارزیابی کیفیت DO - N2 - مقدمه: با وجود اهمیت فراوان ارزیابی جامع سیستم‌های سلامت ‌همراه به عنوان بخشی از خدمات نوین حوزه سلامت، بیشتر تحقیقات صورت گرفته بر ابعاد فنی ارزیابی این سیستم‌ها تمرکز داشته‌ و سایر ابعاد را نادیده گرفته‌اند. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی و اولویت‌بندی ابعاد و شاخص‌های ارزیابی کیفیت خدمات سلامت ‌همراه با در نظر گرفتن تمامی وجوه کلیدی مرتبط همچون ابعاد فنی، اطلاعاتی و تعاملی بود. روش بررسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه استفاده شد که روایی آن به تأیید خبرگان و استادان دانشگاه رسید. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان و فعالان حوزه ارزیابی کیفیت خدمات سلامت با تأکید بر سلامت ‌همراه با بیش از سه سال سابقه فعالیت در این حوزه بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری قضاوتی (غیر احتمالی هدفدار)، نمونه آماری به حجم 28 نفر، تعیین و پرسش‌نامه‌ها میان آن‌ها توزیع شد. روایی محتوا با نظر پانل خبرگان و پایایی آن با محاسبه نرخ ناسازگاری کمتر از 1/0 مورد تأیید قرار گرفت. داده‌های آماری با استفاده از روش مقایسه زوجی در نرم‌افزار Expert Choice تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که بعد کیفیت تعامل، بیشترین اهمیت را در میان ابعاد ارزیابی کیفیت سیستم‌های سلامت همراه داشت. همچنین، شاخص‌های محرمانگی، مشتری ‌محوری، پاسخگویی و خدمات پس ‌از فروش، ثمربخشی، ایمنی و به‌ موقع بودن به ترتیب بیشترین اهمیت را در میان شاخص‌ها داشتند. نتیجه‌گیری: نباید خدمات سلامت ‌همراه را در بستری جدا از خدمات ‌سلامت و تنها به عنوان یک نرم‌افزار و ابزار فن‌آوری اطلاعات مورد توجه قرار داد. موفقیت یک خدمت مبتنی بر سلامت‌ همراه، در ابتدا وابسته به کیفیت شاخص‌های عمومی خدمات سلامت مانند محرمانگی، مشتری محوری و پاسخگویی است و سپس کیفیت شاخص‌های مربوط به سیستم نرم‌افزاری، مورد نظر قرار می‌گیرد. از این‌رو، در توسعه خدمات سلامت ‌همراه باید گروه‌های مختلف ذی‌نفع حضور فعال داشته باشند تا همه ملاحظات به صورت جامع در نظر گرفته شود. UR - https://him.mui.ac.ir/article_11511.html L1 - https://him.mui.ac.ir/article_11511_4039f4999518623a8974bd954f720348.pdf ER -