TY - JOUR ID - 11553 TI - فرصت‌ها و جایگاه‌های شغلی موجود و آینده برای دانش ‌آموختگان رشته فن‌آوری اطلاعات سلامت: مشکلات و الزامات JO - مدیریت اطلاعات سلامت JA - HIM LA - fa SN - 1735-7853 AU - رضایی, پیمان AU - قادری نانسا, لیلا AD - استادیار، مدیریت اطلاعات سلامت، گروه فن‌آوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، قطب علمی و آموزشی مدیریت سلامت ایران، مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جاده‌ای، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران AD - کارشناس ارشد، مدارک پزشکی، گروه فن‌آوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 13 IS - 7 (ویژه نامه همایش ملی فن‌آوری اطلاعات سلامت) SP - 453 EP - 458 KW - فرصت شغلی KW - دانش آموختگان KW - مدارک پزشکی KW - فن‌آوری اطلاعات سلامت DO - N2 - مقدمه: متخصصان فن‌آوری اطلاعات سلامت HIT (Health information technology) می‌توانند در هر جایگاه کاری که نیازمند دانش مرتبط با HIT باشد، مشغول به کار شوند. مطالعه حاضر فرصت‌های شغلی ممکن و موجود در جامعه را با توجه به توانایی‌های دانش آموختگان این رشته شناسایی کرد و راهکارهای مناسبی برای افزایش آن ارایه نمود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود و جامعه پژوهش آن را دانش آموختگان شاغل در رشته‌های مدارک پزشکی (109 نفر) و HIT (30 نفر) بیمارستان‌های تبریز و مدیران مراکز مرتبط (40 نفر) تشکیل داد. برای جمع‌آوری داده‌ها، از دو پرسش‌نامه محقق ساخته و روش مصاحبه استفاده شد. پایایی داده‌ها توسط ضریب Cronbach¢s alpha، 85/0 تعیین گردید. یافته‌ها به استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: اغلب متخصصان این رشته در واحد مدارک پزشکی بیمارستان‌ها به کار اشتغال داشتند. مراکز تحقیقاتی (2/60 درصد) و سازمان‌های بیمه (6/66 درصد) از مهم‌ترین جایگاه‌های شغلی مورد علاقه دانش آموختگان هر دو رشته بود. از دید مدیران غیر بیمارستانی (40 درصد)، علت عدم جذب دانش آموختگان این رشته در سازمان‌ها، عدم آشنایی با رشته و توانمندی‌های آنان بود.نتیجه‌گیری: معرفی و شناساندن توانمندی‌های علمی و عملی رشته و دانش آموختگان به جامعه ضروری به نظر می‌رسد. جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی محیط‌های درمانی و غیر درمانی، تعادل مناسب بین منابع و مواد درسی تئوری و عملی می‌باشد. UR - https://him.mui.ac.ir/article_11553.html L1 - https://him.mui.ac.ir/article_11553_114ea9ed59e4dc5d26445034ff441843.pdf ER -