TY - JOUR ID - 11754 TI - مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی از دیدگاه تولیدکنندگان: یک تحقیق کیفی JO - مدیریت اطلاعات سلامت JA - HIM LA - fa SN - 1735-7853 AU - عابدینی, علی AU - ایرانی, حمیدرضا AU - یزدانی, حمیدرضا AD - دانشجوی دکتری تخصصی، مدیریت استراتژیک، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - استادیار، مدیریت رفتار سازمانی، گروه مدیریت بازرگانی و کسب‌ و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران AD - استادیار، مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت بازرگانی و کسب ‌و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 17 IS - 4 SP - 173 EP - 180 KW - بازاریابی KW - توزیع دارو KW - داروهای گیاهی DO - 10.22122/him.v17i4.4161 N2 - مقدمه: داروهای گیاهی از ارزش و اهمیت زیادی در تأمین بهداشت و سلامت جامعه، هم به لحاظ درمان و هم از نظر پیشگیری از بیماری‌ها برخوردار هستند. با این ‌حال، هنوز تحولی در کانال بازاریابی و عرضه داروهای گیاهی در کشور رخ نداده است. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی از منظر شرکت‌های تولیدکننده داروهای گیاهی انجام شد.روش‌ بررسی: این مطالعه از نوع کیفی بود و جامعه تحقیق را شرکت‌های تولیدکننده داروهای گیاهی استان‌های تهران و قم تشکیل دادند که از این‌ بین، 15 تولیدکننده با روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی به‌ عنوان نمونه انتخاب شدند. مصاحبه‌های اکتشافی با 15 نفر از مدیران عامل و مدیران بازاریابی و فروش شرکت‌های تولیدکننده داروهای گیاهی انجام گرفت و سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای چارچوب‌دار تجزیه و تحلیل گردید.یافته‌ها: مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی شامل از بین بردن برند محصول با تبلیغات و تخفیف‌های نامناسب، مباحث مربوط به ویزیتورها و سفارش‌ها، مدیریت ارتباط با مشتری، ویزیت علمی، روابط ناسالم بین توزیع‌کنندگان، سرعت، کیفیت و کمیت توزیع، مباحث مربوط به قطع همکاری و قراردادهای توزیع، زمان و نوع تسویه، مرجوعی محصول و... بود.نتیجه‌گیری: به منظور حل مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی، باید تمامی روش‌های بازاریابی (Marketing Tactics) با یک نگاه سیستمی و یکپارچه مد نظر قرار گیرد؛ چرا که این مسایل و مشکلات تحت تأثیر و تأثر یکدیگر می‌باشند. UR - https://him.mui.ac.ir/article_11754.html L1 - https://him.mui.ac.ir/article_11754_9668b83053c65e24542402b400c6aa74.pdf ER -