TY - JOUR ID - 12245 TI - حوزه‌های بهبود بر اساس مدل تعالی در بیمارستان امام موسی کاظم (ع) JO - مدیریت اطلاعات سلامت JA - HIM LA - fa SN - 1735-7853 AU - اقبال, فرزانه AU - یار محمدیان, محمد حسین AU - سیادت, سید علی AU - هویدا, رضا AU - یزدانی, علیرضا AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان و بهداشت مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصادی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) ایمیل: f_eghbal @yahoo.com AD - استاد، مدیریت برنامه ریزی آموزشی، مرکز تحقیقات مدیریت بهداشت و اقتصاد، دانشکده بهداشت مدیریت و انفورماتیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - دانشیار، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران AD - مدیریت خدمات سلامت، مدیر بیمارستان امام موسی کاظم (ع)، اصفهان، ایران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 10 IS - 1 SP - 138 EP - 145 KW - ارزیابی عملکرد KW - مدل تعالی بنیاد اروپایی کیفیت KW - بیمارستان‌ها DO - N2 - مقدمه: در بخش بهداشت و درمان نیز همانند دیگر بخش‌ها، خود‌ارزیابی امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. محدودیت منابع این بخش، ضرورت پایش عملکرد، حیاتی بودن خدمات و مراقبت‌های ارایه شده توسط بخش، اهمیت رعایت کیفیت در ارایه‌ی خدمات و ... شواهدی دال بر ضرورت خود‌ارزیابی دقیق و صحیح عملکرد این بخش می‌باشند. از این رو هدف از پژوهش حاضر، بررسی حوزه‌های بهبود از طریق خود‌ارزیابی بر اساس مدل تعالی (EFQM یا European foundation for quality management excellence model) در بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان بود. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی از دسته‌ی مطالعات توصیفی- مقطعی بود. جامعه‌ی‌ آماری شامل 15 نفر از کارشناسان و مدیران ارشد بیمارستان امام موسی کاظم (ع) در سال 1389 بود که به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ی استاندارد EFQM بود که مورد تعدیل قرار گرفت و روایی آن با کمک اساتید و کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریبalpha Cronbach's، 97 درصد تعیین شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در نه حوزه بر اساس نرم‌افزار SPSS انجام شد. یافته‌ها: بیمارستان امام موسی کاظم (ع) در این ارزیابی، 599 امتیاز به خود اختصاص داد که حوزه‌ی توانمندسازها 300 و حوزه‌ی نتایج 299 امتیاز کسب نمودند. همچنین درصد امتیاز هر کدام از عوامل نه‌گانه به قرار زیر می‌باشد: رهبری 60 درصد، خط‌مشی و استراتژی 58 درصد، کارکنان68 درصد، منابع و شرکا 60 درصد، فرایندها 56 درصد، نتایج مشتری 58 درصد، نتایج کارکنان 60 درصد، نتایج جامعه 63 درصد و نتایج کلیدی عملکرد 61 درصد. نتیجه‌گیری: نتیجه‌ی خودارزیابی بر اساس مدل تعالی EFQM این بود که منجر به تهیه‌ی یک سیستم اطلاعاتی از نقاط قوت و ضعف در 9 حوزه و تعیین امتیاز در بیمارستان امام موسی کاظم (ع) شد که بر این اساس و با استفاده از منطق رادار، نقاط ضعف به عنوان حوزه‌های بهبود مورد مداخله قرار گرفت و پروژه‌های بهبود تعیین شد. UR - https://him.mui.ac.ir/article_12245.html L1 - https://him.mui.ac.ir/article_12245_90c6dd04b59e29e40cca24d9b3438fcd.pdf ER -