TY - JOUR ID - 16323 TI - اولویت‌بندی عوامل مرتبط با جذب گردشگران پزشکی شهر یزد JO - مدیریت اطلاعات سلامت JA - HIM LA - fa SN - 1735-7853 AU - شفیعی, میلاد AU - عسکری, روح‌اله AU - رحیمی, محمد کاظم AU - رنجبر, محمد AU - مددی زاده, فرزان AU - جعفریان, فاطمه AD - دانشیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران AD - استادیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران AD - دانشیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات مدیریت و سیاست‌گذاری سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران AD - استادیار، آمار زیستی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات مدل‌سازی داده‌های سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 18 IS - 6 SP - 248 EP - 257 KW - گردشگری پزشکی KW - تحلیل سلسله مراتبی KW - بیمارستان‌ها DO - 10.22122/him.v18i1.4422 N2 - مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به ‌عنوان یکی از صنایع درامدزا در دنیا مطرح‌ شده است. برخی عوامل در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیم و مهمی بر رونق و گسترش آن دارند و این امر موجب می‌شود که برخی کشورها به قطب گردشگری پزشکی تبدیل شوند. پژوهش حاضر با هدف اولویت‌بندی عوامل مرتبط با جذب گردشگران پزشکی شهر یزد انجام‌ گرفت.روش بررسی: در مرحله اول، به روش مرور نظام‌مند و با استفاده از کلید واژه‌های «گردشگری پزشکی، عوامل مؤثر و عوامل جذب» در پایگاه‌های Web of Science، SID (Scientific Information Database)، Google Scholar، Cochrane، ProQuest، ScienceDirect، Scopus، PubMed، IranDoc، Civilica، Medlib و Magiran، عوامل مرتبط با جذب گردشگران استخراج و در مرحله دوم با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی AHP (Analytic Hierarchy Process) توسط جامعه تحقیق متشکل از گردشگران پزشکی و خبرگان این حوزه، اولویت‌بندی گردید.یافته‌ها: « عوامل در دو حیطه کلی، 7 زیرحیطه و 27 گویه شناسایی شد که زیرحیطه «کیفیت خدمات درمانی» و گویه «کیفیت خدمات کادر درمان» از دید گردشگران پزشکی و خبرگان این حوزه از اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به سایر عوامل برخوردار بود.نتیجه‌گیری: یکی از راه‌های افزایش جذب گردشگر و تأثیرگذاری بر گردشگران برای انتخاب ایران به ‌عنوان کشور مقصد، افزایش سطح کیفیت خدمات به ‌ویژه خدمات پزشکی همراه با کاهش هزینه‌ها و قابل ‌رقابت بودن آن است. UR - https://him.mui.ac.ir/article_16323.html L1 - https://him.mui.ac.ir/article_16323_47c25bd94856d62b30aaa405709cbf44.pdf ER -