TY - JOUR ID - 26133 TI - آموزش مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس الگوی مبتنی بر شایستگی JO - مدیریت اطلاعات سلامت JA - HIM LA - fa SN - 1735-7853 AU - سالاریان زاده, محمد حسین AU - جعفری سیریزی, مهدی AU - یارمحمدیان, محمدحسین AU - ماهر, علی AD - پزشک عمومی و کارشناس ارشد، بهداشت عمومی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران AD - دانشیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران AD - دانشیار، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران AD - دکترای تخصصی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، اداره کل تشکیلات و آموزش شهرداری تهران، تهران، ایران Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 8 IS - (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) SP - 1025 EP - 1038 KW - آموزش مدیران KW - سلامت KW - آموزش شایستگی‌مدار DO - N2 - مقدمه: بهره‌وری هر سازمان تا حد قابل ملاحظه‌ای به ذخیره‌ی دانش، مهارت، خلاقیت و تجربه‌ی نیروی انسانی آن سازمان بستگی دارد. از این‌رو، ضروری است که هر سازمان با تنظیم برنامه‌ی آموزش، نیازهای توسعه‌ی فردی، شغلی و سازمانی را استخراج و تأمین کند. این مقاله به صورت گزارش موردی، برنامه‌ی ارتقای عملکرد مدیران شاغل در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از طریق مسلح ساختن آن‌ها به دانش، بینش و مهارت‌های مدیریتی مورد نیاز مأموریت سازمانی تشریح نموده است. روش بررسی: توانمندسازی مدیران بر اساس رویکرد «آموزش مبتنی بر شایستگی»، در سال‌های 87-1381، با طراحی برنامه‌ی 7 مرحله‌ای و تشکیل کمیته‌ی تخصصی آموزش و راه‌اندازی 7 مرکز آموزش- پژوهش- مشاوره در وزارت بهداشت انجام شد و کلیه‌ی مدیران شاغل در این وزارتخانه را تحت پوشش قرار داد. در هر مرحله، از یافته‌های مطالعات قبلی و یا اجرای پژوهش‌های جدید استفاده شد. کمیته‌ی آموزش با استفاده از ابزارها و روش‌های علمی، صحت اطلاعات ثانویه و اولیه‌ی هر مرحله و همچنین شیوه‌ها و نتایج اجرای دوره‌های آموزشی را مورد تأیید قرار داد. یافته‌ها: نیازهای آموزشی استخراج شده، بسته‌های آموزشی تدوین شده و دوره‌های آموزشی اجرا شده به تفکیک سطوح مدیریت، در راستای اهداف، راهبردها و فرآیندهای کلان و اهم مسایل وزارتخانه بودند و تکالیف قانونی و ظرفیت‌های شغلی و سازمانی مورد نیاز مدیران را پوشش می‌دادند. ارزیابی عملکرد مدیران در دوره‌ی زمانی 6 ماهه و یک ساله نشان داد که رتبه‌های مدیران آموزش دیده، نسبت به دوره‌ی زمانی قبل از خود و نسبت به مدیرانی که دوره‌ی آموزش را سپری نکرده بودند، به ترتیب رشد متوسطی معادل 25 درصد و 37 درصد داشته است و عملکرد آن‌ها بهتر بوده است. این در حالی بود که اغلب مدیران شاغل، از دانش، مهارت و تجربه‌ی مدیریتی مناسب با مأموریت‌های سازمانی خود برخوردار نبودند. نتیجه‌گیری: برای ارتقای عملکرد مدیران، توجه به مأموریت سازمانی و توانایی‌های علمی و اجرایی مورد نیاز آن‌ها ضروری است. این تجربه نشان می‌دهد که الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی، شیوه‌ای مناسب برای ارتقای عملکرد فردی، شغلی و سازمانی به حساب می‌آید و می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های موجود، آن را در سطوح سازمانی و مدیریتی وزارت بهداشت به کار گرفت. UR - https://him.mui.ac.ir/article_26133.html L1 - https://him.mui.ac.ir/article_26133_f767abcd7b1f0f78bc15aebd964320c3.pdf ER -