اسداله شمس؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ اکبر حسن زاده؛ هادی حیاتی آب باریک
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1086-1096
چکیده
مقدمه: با وجود رقابت شدیدی که بر اقتصاد امروز جهان حاکم است، ارایهی خدمات بیشتر به مشتریها و ارتقای کیفیت، دیگر یک ارزش افزوده قلمداد نمیشود؛ بلکه ضرورتی انکار نشدنی است. در این راستا، آموزش عالی و توجه به مشتری مداری به خصوص دانشجو محوری، رکن اصلی در پیشرفت و توسعهی همه جانبهی هر کشور میباشد. از اینرو، هدف از این پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: با وجود رقابت شدیدی که بر اقتصاد امروز جهان حاکم است، ارایهی خدمات بیشتر به مشتریها و ارتقای کیفیت، دیگر یک ارزش افزوده قلمداد نمیشود؛ بلکه ضرورتی انکار نشدنی است. در این راستا، آموزش عالی و توجه به مشتری مداری به خصوص دانشجو محوری، رکن اصلی در پیشرفت و توسعهی همه جانبهی هر کشور میباشد. از اینرو، هدف از این پژوهش تعیین میزان نمرهی معیارهای مشتری مداری بر اساس دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.
روش بررسی: این پژوهش تحلیلی از نوع مقطعی در سال 1390 بود. جامعهی پژوهش کلیهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در 7 دانشکده بودند. حجم نمونه با توجه به فرمولهای آماری 384 نفر بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهی محقق ساختهای بودکه به بررسی چهار معیار تعریف شده برای مشتری مداری (دانشجو محوری) پرداخت و شامل مشتری مداری از سوی مدیریت دانشگاه، اعضای هیأت علمی، گروههای تحصیلی و فرایندهای آموزشی بود. پایایی و روایی پرسشنامه سنجیده شد و در نهایت با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و روشهای آماری t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه، دادههایی که بر اساس طیف لیکرت بودند، تحلیل گردیدند.
یافتهها: نمرهی معیار گروههای تحصیلی بیشتر از سایر معیارها بود (45/53) و معیارهای هیأت علمی (27/50) و فرایندهای آموزشی (12/46) به ترتیب دارای بیشترین میزان مشتری مداری بودهاند و معیار مدیریت دانشکدهها کمترین تأثیر (56/40) را در ارتقای مشتری مداری دانشجویان نسبت به سایر معیارها داشته است. جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان با اکثر معیارهای مشتری مداری ارتباط معنیدار آماری داشت و در همهی آنها در زنان و مقطع کارشناسی ارشد بیشترین میزان مشتری مداری مشاهده شد.
نتیجهگیری: حیطهی مشتری مداری هم در ابعاد مختلف و هم در دانشگاههای علوم پزشکی با سایر دانشگاهها میتواند تفاوت داشته باشد؛ زیرا که باید به جنسیت دانشجویان به عنوان یک عامل اثرگذار در کیفیت ارایهی خدمات بهداشتی و درمانی توجه کرد و برای ارتقای مشتری مداری، بازبینی فرایندهای آموزشی مبتنی بر دانشجو و توجه مدیریت دانشگاهی به دانشجویان دارای اهمیت به سزایی است.
سولماز سلامی؛ راحله سموعی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1097-1103
چکیده
مقدمه: رضایت بیمار نقش مهمی در کاهش عوارض و شکایات بیمار و افزایش پیروی از درمان، کارایی و اثربخشی درمان دارد. این مطالعه با هدف شناسایی رضایتمندی بیماران از خدمات ارایه شده در بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان انجام گرفته است.
روش بررسی: برای انجام این مطالعهی توصیقی در سال 1388، 350 نفر از بیماران بستری در بیمارستانهای دانشگاهی ...
بیشتر
مقدمه: رضایت بیمار نقش مهمی در کاهش عوارض و شکایات بیمار و افزایش پیروی از درمان، کارایی و اثربخشی درمان دارد. این مطالعه با هدف شناسایی رضایتمندی بیماران از خدمات ارایه شده در بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان انجام گرفته است.
روش بررسی: برای انجام این مطالعهی توصیقی در سال 1388، 350 نفر از بیماران بستری در بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان به طور غیر تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی محقق ساختهای بود که روایی آن با روش روایی محتوایی و پایایی آن با روش ضریب Cronbach’s alpha (0/95 = α) برآورد شد. در نهایت تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و بر اساس آمار توصیفی نظیر میانگین، واریانس، انحراف معیار انجام شد.
یافتهها: میزان رضایت بیماران (به درصد) به ترتیب اولویت، مربوط به خدمات پاراکلینیکی (6/91)، واحد پرستاری (2/89)، پذیرش (6/88)، خدمات دارویی (8/87)، واحد خدمات (5/87)، خدمات مالی (9/86)، خدمات پزشکی (86)، وضعیت رفاهی (4/78) و در نهایت تغذیه (2/74) بود.
نتیجهگیری: بیماران از افراد و واحدهایی که بیشترین و نزدیکترین ارتباط را با آنها داشتند و خدمات را به طور منظم و پیوسته از آنها دریافت میکردند، رضایت بیشتری داشتند.
زهره رئیسی؛ فرهاد سلیمیان؛ رضا نجاری؛ امیرحسین امیرخانی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1104-1111
چکیده
مقدمه: یکی از فرآیندهای مهم در رابطه با نیروی انسانی، فرآیند جامعه پذیری سازمانی افراد تازه وارد است، که اعضای جدید از آن طریق با ارزشها، هنجارها و الگوهای رفتاری سازمان آشنا میشوند و خود را با فرهنگ سازمان هماهنگ میکنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطهی جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در پرستاران بیمارستان شریعتی اصفهان ...
بیشتر
مقدمه: یکی از فرآیندهای مهم در رابطه با نیروی انسانی، فرآیند جامعه پذیری سازمانی افراد تازه وارد است، که اعضای جدید از آن طریق با ارزشها، هنجارها و الگوهای رفتاری سازمان آشنا میشوند و خود را با فرهنگ سازمان هماهنگ میکنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطهی جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در پرستاران بیمارستان شریعتی اصفهان انجام گرفته است.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی- همبستگی در سال 1389 انجام شد و جامعهی آماری آن، پرستاران شاغل در بیمارستان شریعتی اصفهان بودند. با توجه به محدود بودن جامعهی آماری این پژوهش، پرسشنامه بین کلیهی اعضای جامعهی آماری توزیع گردید که از 279 پرسشنامهی توزیع شده، 206 پرسشنامه برگشت داده شد. در این پژوهش، از پرسشنامهی استاندارد جامعه پذیری «Jones» و تعهد سازمانی «Allen و Meyer» استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه، از نظر استادان راهنما و مشاور و چند تن از صاحبنظران مدیریت بهره گرفته شد. برای سنجش میزان پایایی پرسشنامه از روش Cronbach's alpha استفاده شد و پایایی پرسشنامهی جامعه پذیری سازمانی 83/0 و تعهد سازمانی 82/0 تعیین گردید. 6 فرضیهی پژوهش (بین روش جمعی، رسمی، متوالی، ثابت، پیوسته و تأییدی جامعه پذیری با تعهد سازمانی در پرستاران بیمارستان شریعتی اصفهان رابطهی معنیدار وجود دارد)، با آزمون همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. همچنین جهت تکمیل نتایج تحقیق، از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (Manova)، آزمون t مستقل و LSD استفاده شد.
یافتهها: ضریب همبستگی بین جامعه پذیری و تعهد سازمانی در سطح 05/0 ≥ P برابر با 573/0 به دست آمد؛ که بر این اساس، بین جامعه پذیری با تعهد سازمانی رابطهی معنیدار وجود دارد و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که روش جامعه پذیری متوالی، تأییدی و رسمی، پیشبینی کنندهی قویتری برای تعهد سازمانی هستند.
نتیجهگیری: هنگامی که جامعه پذیری سازمانی به گونهای مناسب انجام شود، باعث افزایش تعهد سازمانی -که یکی از عوامل اصلی افزایش کارایی و اثربخشی در سازمانها است، خواهد شد.
علی عطافر؛ سعیده کتابی؛ زهرا مؤمنی نور آبادی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1112-1121
چکیده
مقدمه: در عصر دانش، محور بهرهگیری از پتانسیلهای بالقوه و توانمند نمودن افراد جهت ایجاد خلاقیت و نوآوری ضروری است. مدیریت بر خود مجموعهای از استراتژیهایی است که یک شخص جهت نفوذ و بهبود رفتارش به کار میگیرد و به عنوان سرمایهای پنهان، نقش به سزایی در ایجاد نوآوری ایفا میکند. هدف از این مقاله، شناسایی نقش استراتژیهای مدیریت ...
بیشتر
مقدمه: در عصر دانش، محور بهرهگیری از پتانسیلهای بالقوه و توانمند نمودن افراد جهت ایجاد خلاقیت و نوآوری ضروری است. مدیریت بر خود مجموعهای از استراتژیهایی است که یک شخص جهت نفوذ و بهبود رفتارش به کار میگیرد و به عنوان سرمایهای پنهان، نقش به سزایی در ایجاد نوآوری ایفا میکند. هدف از این مقاله، شناسایی نقش استراتژیهای مدیریت بر خود برسطح نوآوری دانشجویان رشتهی مدیریت دانشگاه اصفهان بوده است.
روش بررسی: مقالهی حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود و برای سنجش اطلاعات از پرسشنامهی محقق ساخته با روایی صوری و ضریب پایایی 91/0 استفاده شده است. جامعهی آماری، دانشجویان رشتهی مدیریت دانشگاه اصفهان در سال 89- 1388 بودند و حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 196 نفر تخمین زده شد. در این راستا، بر اساس ادبیات پژوهش، مدلی جهت بررسی نقش استراتژیهای مدیریت بر خود بر سطح نوآوری دانشجویان رشتهی مدیریت طراحی و با استفاده از نرمافزار LISREL مورد آزمون قرار گرفت.
یافتهها: استراتژیهای مدیریت بر خود بر سطح نوآوری دانشجویان تاثیر به سزایی داشت که در این بین، نقش استراتژیهای رفتاری پررنگتر بود. همچنین کانون تمرکز درونی دانشجویان به عنوان متغیر پنهان اثر تعیین کننده بر نوآوری آنان داشت، که نمیتوان آن را نادیده پنداشت. علاوه بر آن، مقطع تحصیلی دانشجویان بر نوآوریشان تأثیرگذار است، چرا که دانشجویان مقطع دکتری نسبت به سایر دانشجویان، به دلیل کسب مهارت و تجربه در طی دوران دانشجویی، نوآورتر بودند. در مدل مورد بررسی، مقدار شاخصهای برازش نشان دهندهی مناسب بودن مدل بود.
نتیجهگیری: التزام عملی دانشجویان نسبت به سیستم مدیریت بر خود باعث تسهیل خلاقیت و نوآوری آنان میگردد، چرا که درک بالا از این کارراهه، نگرشی متفاوت را از طریق روشهای حرفهای و خود هدایتی به سمت ارزشهای فرد منعکس میکند.
محمد حسین یارمحمدیان؛ راحله سموعی؛ رحیم خدایاری زرنق؛ علی ایوبیان؛ حسین باقریان محمود آبادی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1122-1128
چکیده
مقدمه: چابکی به معنای توانایی پاسخگویی و واکنش سریع و موفقیتآمیز به تغییرات محیطی و عامل مهمی برای اثربخشی بیمارستان است. چابکی یک بیمارستان نشان دهندهی پاسخگویی بیمارستان در هنگام مواجهه با تغییرات داخلی و خارجی است و اگر بیمارستانها به صورت چابک طراحی شوند، توانایی رقابت با سایر بیمارستانها و ارایهی خدمات مناسب به بیماران ...
بیشتر
مقدمه: چابکی به معنای توانایی پاسخگویی و واکنش سریع و موفقیتآمیز به تغییرات محیطی و عامل مهمی برای اثربخشی بیمارستان است. چابکی یک بیمارستان نشان دهندهی پاسخگویی بیمارستان در هنگام مواجهه با تغییرات داخلی و خارجی است و اگر بیمارستانها به صورت چابک طراحی شوند، توانایی رقابت با سایر بیمارستانها و ارایهی خدمات مناسب به بیماران را دارند. این مطالعه، با هدف تعیین و مقایسهی چابکی سازمانی بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر اصفهان در سال 1388 انجام گرفت.
روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بود که در سال 1388 صورت پذیرفت. جامعهی پژوهش شامل رؤسای بخشهای اداری و مالی، بخشهای درمانی، پاراکلینیک و سرپرستاران بیمارستانهای خورشید، چمران، خانواده و سینا بود. با استفاده از فرمول کوکران 130 نفر از این چهار بیمارستان به عنوان نمونههای پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی چابکی با 42 سؤال در مقیاس لیکرت بود. حداکثر امتیاز قابل حصول 168 و حداقل صفر بود. روایی آن بر اساس نظر استادان و صاحبنظران تأیید و پایایی پرسشنامه نیز به روش Cronbach's alpha 96/0 محاسبه گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار 16SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین چابکی در بیمارستانهای دولتی 7/103 و در بیمارستانهای خصوصی 9/113 به دست آمد. بین میانگین چابکی بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان تفاوت معنیداری وجود داشت (0001/0 P <)؛ ولی بین میانگین چابکی بیمارستانهای دولتی و خصوصی تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0 P >).
نتیجهگیری: چابکی بیمارستانهای مورد مطالعه اعم از خصوصی و دولتی متوسط رو به بالا است. به منظور ارتقای چابکی بیمارستانها، استفاده از استراتژیها و راهکارهایی چون استقرار ساختار سازمانی منعطف، برونسپاری تأمین و خدمات، توسعهی حرفهای کارکنان و آمادگی برای مواجهه با تغییرات محیطی لازم است.
مریم انصاری؛ حسنعلی بختیار نصرآبادی؛ نصرت عباسی؛ مریم یعقوبی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1129-1135
چکیده
مقدمه: تفکر فلسفی فعالیتی است که با تمرکز فکر، حساسیت، ادراک و پیوند بین آنها جهت فهم حقایق همراه است. تفکر فلسفی، مدیران را قادر میسازد تا در تصمیمگیریهای کل امور سازمان، کمترین خطا را مرتکب شوند و ترکیب مناسب و معقولی بین نیروی انسانی و کل سازمان برقرار نمایند. این امر میتواند متأثر از ویژگیهای دموگرافیک مدیران باشد. ...
بیشتر
مقدمه: تفکر فلسفی فعالیتی است که با تمرکز فکر، حساسیت، ادراک و پیوند بین آنها جهت فهم حقایق همراه است. تفکر فلسفی، مدیران را قادر میسازد تا در تصمیمگیریهای کل امور سازمان، کمترین خطا را مرتکب شوند و ترکیب مناسب و معقولی بین نیروی انسانی و کل سازمان برقرار نمایند. این امر میتواند متأثر از ویژگیهای دموگرافیک مدیران باشد. مقالهی حاضر با هدف تعیین میزان تفکر فلسفی در مدیران بیمارستان با ویژگیهای دموگرافیک آنان (نوع مدیریت، جنسیت و مدرک تحصیلی) انجام شده است.
روش بررسی: روش تحقیق حاضر مقایسهای بود. این پژوهش در نیمهی اول سال 1389 انجام شد. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی مدیران بیمارستانهای آموزشی در سه ردهی مدیران ارشد، پرستاری و مدیران اداری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده با انتخاب 5 بیمارستان از بین 11 بیمارستان آموزشی انجام شد. تمام مدیران این بیمارستانها به شیوهی سرشماری مورد سنجش قرار گرفتند. نمونهی آماری 80 نفردر نظر گرفته شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی تفکر فلسفی محقق ساخته -برگرفته از مدل اسمیت-، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد.
یافتهها: نمرهی تفکر فلسفی بر اساس ویژگیهای دموگرافیک مدیران در مردان 74 و در زنان 71 از 100 نمره بود. در واقع نحوهی تفکر فلسفی در مردان بیشتر از زنان بود. نمرهی تفکر فلسفی در هر سه ردهی مدیریتی به طور تقریبی یکسان بود و تفاوتی از نظر سمت مدیریتی مشاهده نشد. همچنین با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تفاوت معنیداری بین تفکر فلسفی و مدرک تحصیلی مدیران یافت نشد (05/0 > P).
نتیجهگیری: بین تفکر فلسفی مدیران نظام سلامت و ابعاد آن (جامعیت، تعمق و انعطاف پذیری) با ویژگیهای دموگرافیک مدیران از قبیل جنسیت، مدرک تحصیلی و رستهی مدیریتی آنان تفاوت معنیداری وجود نداشت. در واقع، داشتن ذهنی فلسفی و پویا و برخورداری از انواع تفکر منطقی و خلاق، مشخصهای است که هر انسانی با هر شخصیتی میتواند آن را کسب کند.
پیمان یارمحمدزاده؛ سیدعلی سیادت؛ رضا هویدا؛ حسنعلی بختیار نصرآبادی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1136-1145
چکیده
مقدمه: تحولات رو به رشد در هر جامعهای از دانشگاهها آغاز میشود. سرمایهی فکری از مهمترین تئوریهای مدیریتی است که سازمانهای دانش محور با استفاده از آن میتوانند بر اثربخشی و کارآیی خود بیفزایند. هدف از این پژوهش، تبیین مدل معادلهی ساختاری تأثیر فرایند تبدیل دانش بر مؤلفههای سرمایهی فکری در دانشگاههای دولتی اصفهان ...
بیشتر
مقدمه: تحولات رو به رشد در هر جامعهای از دانشگاهها آغاز میشود. سرمایهی فکری از مهمترین تئوریهای مدیریتی است که سازمانهای دانش محور با استفاده از آن میتوانند بر اثربخشی و کارآیی خود بیفزایند. هدف از این پژوهش، تبیین مدل معادلهی ساختاری تأثیر فرایند تبدیل دانش بر مؤلفههای سرمایهی فکری در دانشگاههای دولتی اصفهان بود.
روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و بررسی پدیدههای مستند و تکراری بود. جامعهی آماری شامل کلیهی اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان (1472 نفر) در سال تحصیلی 90-1389 بود که حجم نمونه پس از مطالعهی مقدماتی و تعیین واریانس جامعه، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم 205 نفر برآورد شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، 2 پرسشنامهی استاندارد فرایند تبدیل دانش (26 سؤال) و پرسشنامهی محقق ساختهی مؤلفههای سرمایهی فکری (35 سؤال) بود که بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت تنظیم شد. برای تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها از نظرات متخصصین بهره گرفته شد و ضریب پایایی پرسشنامههای فرایند تبدیل دانش و سرمایهی فکری با استفاده از Cronbach's alpha به ترتیب 96/0 و 93/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری Amos Graphic و SPSS و در سطح استنباطی به روشهای Manova و مدل معادلهی ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل Manova نشان داد که اجتماعیسازی و ترکیب دانش با هیچ یک از مؤلفههای سرمایهی فکری رابطهی معنیدار نداشت، اما مراحل ترکیب و برونیسازی دانش ارتباط معنیداری را با تمام مؤلفههای سرمایهی فکری نشان دادند. یافتههای حاصل از مدل معادلهی ساختاری نیز نشان داد که ضریب اثر مراحل فرایند تبدیل دانش بر مؤلفههای سرمایهی فکری معنیدار بوده است.
نتیجهگیری: در کل میتوان استنباط نمود که پیادهسازی فرایند تبدیل دانش علاوه بر اینکه در استخراج، سازماندهی، انتقال، تبادل و استفادهی مناسب از دانش موجود در سازمان و اعضای هیأت علمی مناسب است، میتواند در ارتقای سرمایهی فکری دانشگاهها نیز مؤثر باشد.
حامد تصدیقی؛ سیدابولقاسم علوی؛ عبداله هادی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1146-1155
چکیده
قدمه: در دنیای امروز، ادامهی حیات و فعالیت سازمان را توانایی رقابت واتخاذ مناسبترین سیاست در مقابل تغییرات محیطی تعیین میکند. یکی از مؤثرترین روشهای مورد استفادهی سازمانها در این خصوص، استفاده از ارزیابی عملکرد برای تعیین نقاط ضعف سازمان جهت رفع آنها و نقاط قوت آن جهت بهبود میباشد. ارزیابی و مدیریت عملکرد علاوه بر ...
بیشتر
قدمه: در دنیای امروز، ادامهی حیات و فعالیت سازمان را توانایی رقابت واتخاذ مناسبترین سیاست در مقابل تغییرات محیطی تعیین میکند. یکی از مؤثرترین روشهای مورد استفادهی سازمانها در این خصوص، استفاده از ارزیابی عملکرد برای تعیین نقاط ضعف سازمان جهت رفع آنها و نقاط قوت آن جهت بهبود میباشد. ارزیابی و مدیریت عملکرد علاوه بر کمک به سازمان برای افزایش توانایی رقابت، در تعیین و پیادهسازی استراتژیها نیز نقش برجستهای را ایفا میکند. این پژوهش به دنبال ارایهی یک مدل مناسب برای ارزیابی عملکرد سازمانهای خدماتی بوده است.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- کاربردی و مورد کاوی بود. جامعهی مورد بررسی، ادارات بیمهی خدمات درمانی شهرستانهای استان اصفهان بودند که در فاصلهی زمانی سالهای 1388 تا نیمهی اول سال 1389 مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری اطلاعات از اجماع و پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه با نظر موافق خبرگان سازمان مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی آن 71/0 = a به دست آمد. در مرحلهی اول، با مطالعه و بررسی کتب و مقالات مرتبط، ویژگیهای شاخصها لیست شد و سپس با بهرهگیری از نظرات 4 نفر از استادان دانشگاه و تحلیل نتایج آن با استفاده از تکنیک TOPSIS، ویژگیهای کلیدی انتخاب شاخصها تعیین گردید. در مرحلهی دوم، در قالب یک پرسشنامهی ارزیابی و با استفاده از تکنیک TOPSIS، شاخصهای کلیدی عملکرد تعیین شد. در مرحلهی سوم با استفاده از پرسشنامهای که به منظور تعیین میزان اهمیت شاخصها تهیه شده بود، نظرات خبرگان سازمان جمعآوری و با استفاده از تکنیک AHP وزن شاخصها تعیین گردید.در نهایت، با استفاده از اطلاعات به دست آمده از مراحل قبل، مقادیر شاخصها در ادارات اندازهگیری و با بهرهگیری از روش تاکسونومی عددی (Numerical taxonomy)، رتبهبندی آنها صورت گرفت.
یافتهها: در این پژوهش، شاخصهای کلیدی عملکرد به صورت کنترل هزینههای درمان،کنترل درآمد و رضایت مشتری تعیین شد و سپس بر اساس این شاخصها و سایر شاخصهای تعیین شده، عملکرد ادارات اندازهگیری و مورد مقایسه قرارگرفت. مقایسهی ادارات بیمهی خدمات درمانی شهرستانها نشان داد که تفاوت قابل توجه جهت حذف گزینه وجود ندارد. نتایج رتبهبندی ادارات بیمهی خدمات درمانی شهرستانهای استان اصفهان، به صورت جدول ارایه شده است.
نتیجهگیری: برای بهبود عملکرد شهرستانها، تحلیل و بهینهسازی هزینههای درمان، میزان جذب درآمد و رضایت بیمه شدگان اهمیتی ویژه دارد و شهرستانهایی که در این زمینهها فعال بودهاند، عملکرد بهتری داشتهاند. بدیهی است عوامل کلیدی موفقیت ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی را نیز در همین عوامل میتوان خلاصه نمود.
سید جمالالدین طبیبی؛ شهرام توفیقی؛ جهان آرا ممیخانی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1156-1168
چکیده
مقدمه: در مفهوم جدید روابط سازمانی در دانشکدههای پزشکی، ضروری است چهار مأموریت اصلی اعضای هیأت علمی به صورت یکپارچه و در راستای مأموریتهای دانشگاه، قابل تعریف و قابل جبران خدمت باشد. باید شرایطی فراهم شود که اهداف و مأموریتهای دانشگاه برای تمامی گروههای آموزشی و اعضای هیأت علمی دانشکده، سهمبندی شود و هر یک نسبت به سهمی ...
بیشتر
مقدمه: در مفهوم جدید روابط سازمانی در دانشکدههای پزشکی، ضروری است چهار مأموریت اصلی اعضای هیأت علمی به صورت یکپارچه و در راستای مأموریتهای دانشگاه، قابل تعریف و قابل جبران خدمت باشد. باید شرایطی فراهم شود که اهداف و مأموریتهای دانشگاه برای تمامی گروههای آموزشی و اعضای هیأت علمی دانشکده، سهمبندی شود و هر یک نسبت به سهمی که ادا میکنند، پاداش خود را دریافت نمایند. این پژوهش برای تعیین معماری اطلاعات سامانهی اطلاعاتی متناسب با نظام مدیریت مبتنی بر رسالت، به منظور اعمال مدیریت بر رفتار آکادمیک اعضای هیأت علمی دانشکدهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعات تطبیقی و الگوسازی بود که در آن از متدولوژی "طرحریزی بر اساس فعالیتهای سازمان" (Business system planning) برای طراحی معماری اطلاعات، استفاده شده است. ابتدا با مطالعهی الگوهای استقرار نظام مدیریت مبتنی بر رسالت در دانشگاههای مختلف، مأموریت، اهداف و ارزشهای این نظام شناسایی گردید و طی جلسهای با هیأت رئیسهی دانشکدهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران با استفاده از تکنیک گروه اسمی و الگوسازی تفسیری ساختاری (Interpretive structural modeling)، اهداف استقرار نظام پیشگفت در دانشکدهی مورد مطالعه، تعیین و اولویتبندی گردید. این اهداف به عنوان ورودی فاز اول متدولوژی طرحریزی بر اساس فعالیتهای سازمان، مورد استفاده قرار گرفت. سایر دادهها و اطلاعات مورد نیاز برای اجرای فازهای بعدی از طریق مصاحبه با کارکنان و مسؤولین واحدهای مربوط و مشاهدهی اسناد و فرایندهای کاری به دست آمد. محصول نهایی به دست آمده، معماری اطلاعات نظام مدیریت مبتنی بر رسالت میباشد.
یافتهها: در معماری اطلاعات نظام مدیریت مبتنی بر رسالت برای دانشکدهی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، 9 زیرسیستم و ارتباطات بین آنها تحت عناوین مدیریت مأموریتها و هدفها، برنامهریزی فعالیتهای آموزشی، برنامهریزی فعالیتهای پژوهشی، برنامهریزی فعالیتهای اداری و اجتماعی، برنامهریزی فعالیتهای مراقبت از سلامت، توانمندسازی اعضای هیأت علمی و مدیران گروهها و رؤسای بخشها، ارزیابی عملکرد و بازنگری و بهسازی، مدیریت منابع مالی و بودجهریزی مبتنی بر رسالت، حسابداری و تدارکات گروه آموزشی به دست آمد.
نتیجهگیری: استقرار موفق نظام مدیریت مبتنی بر رسالت، وابسته به داشتن سامانهی اطلاعاتی یکپارچهای است که تمام اجزاء و زیرسیستمهای نظام را به طور لازم و کافی پشتیبانی نماید. تحقیق حاضر نشان داد سامانهای که بتواند از این نظام پشتیبانی کند، باید زیرسیستمهایی داشته باشد که پیش از این در هیچ یک از سامانههای متداول اطلاعات مدیریت دیده نشده بود.
مسعود فردوسی؛ علیرضا جباری؛ محمود کیوان آرا؛ زهرا آقارحیمی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1169-1178
چکیده
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی حیطهی پیچیدهای برای مطالعه میباشد. این پژوهش در راستای گردآوری سیستماتیک مقالات موجود و توصیف و تحلیل موارد انجام شده در زمینهی گردشگری پزشکی در سطح جهانی انجام شد.
روش بررسی: با بهرهگیری از مقالات کامل موجود در پایگاههای ISI، Science Direct، Emerald، Oxford، Magiran و SID به بررسی سیستماتیک مقالههای منتشر ...
بیشتر
مقدمه: صنعت گردشگری پزشکی حیطهی پیچیدهای برای مطالعه میباشد. این پژوهش در راستای گردآوری سیستماتیک مقالات موجود و توصیف و تحلیل موارد انجام شده در زمینهی گردشگری پزشکی در سطح جهانی انجام شد.
روش بررسی: با بهرهگیری از مقالات کامل موجود در پایگاههای ISI، Science Direct، Emerald، Oxford، Magiran و SID به بررسی سیستماتیک مقالههای منتشر شده در زمینهی گردشگری پزشکی در بازهی زمانی 11-2000 پرداخته شد. مقالات به دست آمده به روش آمار توصیفی و تحلیل محتوا دستهبندی و تحلیل شد.
یافتهها: از میان 28 مقالهی مورد بررسی، 11 مورد از نوع مقالات پژوهشی، 3 مورد به صورت مطالعات موردی در کشورهای مکزیک، هند، مجارستان، آلمان و ایران و 14 مورد به صورت مطالعات مروری، بررسی اسناد و دادههای گذشته بود. محورهای اصلی مطالعات شامل تعریف گردشگری پزشکی، انگیزههای گردشگران پزشکی و عوامل توسعهی گردشگری پزشکی، مسایل اخلاقی در گردشگری پزشکی و تأثیر گردشگری پزشکی بر نظام سلامت و بازاریابی در گردشگری پزشکی بود.
نتیجهگیری: یافتههای به دست آمده نشان دهندهی تعریف یکسان گردشگری پزشکی در مقالات و انگیزههای متنوع گردشگران پزشکی میباشد. با این وجود، طیف وسیعی از مبانی مربوط به گردشگری پزشکی در زمینهی منافع و عواقب آن در مطالعات وجود دارد، به طوری که بیشتر مطالعات کشورهای در حال توسعه، نشان دهندهی منافع گردشگری پزشکی و بیشتر مطالعات کشورهای پیشرفته نشان دهندهی عواقب گردشگری پزشکی میباشد. در نهایت، میتوان گفت موضوع گردشگری پزشکی با توجه به سیاستها و برنامههای هر کشور متفاوت است و انجام پژوهشهای دقیق و جامع در داخل کشور به منظور روشن شدن واقعیت مسأله لازم و ضروری میباشد.
مریم عمیدی مظاهری؛ مجتبی کرباسی؛ فیروزه مصطفوی دارانی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1179-1190
چکیده
مقدمه: پس از نظام آموزش و پرورش، دانشگاه مهمترین ابزار برای انتقال ارزشها و هنجارها به نسل جوان و پیشرفت و توسعهی جامعه به شکل صحیح میباشد. دانشگاه به عنوان محور عقلانیت جوامع، وظیفهی خطیر انتقال، بازسازی و ارتقای فرهنگ جامعه را نیز بر عهده دارد. در «آییننامهی ارتقای مرتبهی اعضای هیأت علمی مؤسسات آموزشی و پژوهشی» ...
بیشتر
مقدمه: پس از نظام آموزش و پرورش، دانشگاه مهمترین ابزار برای انتقال ارزشها و هنجارها به نسل جوان و پیشرفت و توسعهی جامعه به شکل صحیح میباشد. دانشگاه به عنوان محور عقلانیت جوامع، وظیفهی خطیر انتقال، بازسازی و ارتقای فرهنگ جامعه را نیز بر عهده دارد. در «آییننامهی ارتقای مرتبهی اعضای هیأت علمی مؤسسات آموزشی و پژوهشی» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز فعالیتهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی در بند اول قرار گرفته است. به دلیل انتزاعی بودن مفاهیم و دشواری سنجش مفاهیم انتزاعی و ارزشی آن هم در قالب فعالیتهای آکادمیک، ابهامات بسیاری در راستای اجرایی کردن مفاد بند اول این آییننامه وجود دارد. بنابراین مطالعه حاضر به منظور شناخت بهتر مشکلات و چالش های فعالیت های فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش کیفی در نیمسال دوم 90-1389 انجام شد. به روش نمونهگیری هدفمند، با معاونین فرهنگی دانشجویی فعلی یا سابق دانشکدههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی مصاحبهی نیمه ساختار یافته انجام شد و دادهها با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: از تجزیه و تحلیل متن مصاحبه ها پیرامون نظرات معاونین فرهنگی دانشجویی در مورد مشکلات فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی در دانشگاه، چهار مضمون به شرح زیر استخراج شد: مشکلات مرتبط با ماهیت فرهنگ، مشکلات مرتبط با اعضای هیأت علمی، مشکلات مرتبط با دانشجویان، مشکلات مرتبط با سازمان.
نتیجهگیری: این بررسی بر اهمیت و لزوم برنامهریزی بلند مدت برای فعالیتهای فرهنگی و مشارکت فعال اعضای هیأت علمی به عنوان کارگزاران اصلی فرهنگ در دانشگاه و جامعه دلالت میکند. ایجاد فضای گفتمانی در قالب جلسات هماندیشی استادان و کرسیهای آزاد اندیشی -که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز میباشد- میتواند بستر خوبی برای جلب مشارکت فعال و مؤثر اعضای هیأت علمی در دانشکده و دانشگاه باشد. همچنین تدوین شاخصهای کیفی و کمی مناسب برای سنجش فعالیتهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی در دانشگاه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
اکبر کلاهدوزان؛ رقیه محمدی بخش؛ حجت ا له قرایی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1191-1198
چکیده
مقدمه: ادامهی حیات در هر سازمانی نیازمند داشتن ارتباطات اداری است که به دو صورت مکاتبات و مکالمات صورت میپذیرد. مکاتبات اداری جزء وظایف هر سازمان میباشد و لازم است مجموعهای فراهم آید تا بتوان اصول یکنواختی را برای نگارش صحیح نامهها و صورتجلسههای اداری ارایه داد. در این مقاله سعی شده است روش مناسبی برای راهنمایی کارکنان ...
بیشتر
مقدمه: ادامهی حیات در هر سازمانی نیازمند داشتن ارتباطات اداری است که به دو صورت مکاتبات و مکالمات صورت میپذیرد. مکاتبات اداری جزء وظایف هر سازمان میباشد و لازم است مجموعهای فراهم آید تا بتوان اصول یکنواختی را برای نگارش صحیح نامهها و صورتجلسههای اداری ارایه داد. در این مقاله سعی شده است روش مناسبی برای راهنمایی کارکنان در تدوین صحیح نامهها و صورتجلسههای اداری ارایه شود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی- توصیفی بود که در آن، 410 نامهی اداری و 55 صورتجلسه رسمی نگاشته شده در طی سالهای 89-1386، در دانشگاههای علوم پزشکی همدان و اصفهان، به صورت سرشماری انتخاب و از نظر شیوهی تنظیم و قواعد نگارش مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات جدولهایی بود که بر اساس نکات مهم نگارشی تنظیم و روایی آنها توسط کارشناسان مربوط با چند بار بازنگری تأییدگردید. در نهایت، دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی و درصد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در هیچ یک از نامههای اداری و صورتجلسهها استاندارد ترسیم آرم و محل قرارگیری آن رعایت نشده بود. 63/43 درصد صورتجلسهها دستور کار جلسه نداشتند و در 45/45 درصد آنها اسامی حاضران در جلسه قید نشده بود. درخصوص خط فارسی، بیشترین اشتباه مربوط به شیوهی نوشتن همزه در واژهها (228 مورد) و پس از آن به ترتیب کاربرد واژهها به شکل جمع مکسر (148 مورد) و نوشتار واژههای مقصور عربی (147 مورد) بود. در خصوص نکات دستوری، بیشترین اشتباه مربوط به حذف افعال درآخر جملهها (90 مورد) بود. همچنین، در خصوص نکات ضروری برای درک مطلب نیز، بیشترین اشتباه مربوط به استفاده از واژههای زاید در متن، عبارات و جملههای طولانی (90 مورد) و بیشترین اشتباه در زمینهی نشانهگذاری متن، مربوط به کاربرد علامت ویرگول (288 مورد) بود.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان دهندهی آگاهی پایین سازمان از نحوهی تنظیم صحیح نامهها و صورتجلسههای اداری است. هر قدر نکات نگارش زبان فارسی و شیوهی صحیح خط فارسی در نامهها و صورتجلسههای اداری بیشتر رعایت شود، اطلاعات با بیانی رسا و در کمال فصاحت و بلاغت به افراد منتقل میشود. بدیهی است که با برگزاری کلاسهای آموزشی در دانشگاه و سازمانهای اداری، میتوان تا حدود زیادی به این هدف دست یافت.
محمدحسین سالاریان زاده؛ فرهاد صدر؛ محمدرضا واعظ مهدوی؛ علی ماهر
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1199-1212
چکیده
مقدمه: در عصر اطلاعات، کارآفرینی موتور محرک توسعهی اقتصادی و محور فعالیتهای فردی و سازمانی محسوب میشود. از آنجا که در اغلب کشورهای جهان سوم، دولت در تمام عرصههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به ویژه خدمات بهداشتی درمانی حضوری فراگیر دارد، ایجاد پویایی در سازمانهای دولتی حایز اهمیت ویژهای است. این پژوهش به شناسایی عوامل ...
بیشتر
مقدمه: در عصر اطلاعات، کارآفرینی موتور محرک توسعهی اقتصادی و محور فعالیتهای فردی و سازمانی محسوب میشود. از آنجا که در اغلب کشورهای جهان سوم، دولت در تمام عرصههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به ویژه خدمات بهداشتی درمانی حضوری فراگیر دارد، ایجاد پویایی در سازمانهای دولتی حایز اهمیت ویژهای است. این پژوهش به شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد سازمان با محوریت کارآفرینی سازمانی در بخش خدمات بهداشتی درمانی دولتی و ارایهی الگوی کاربردی برای ایجاد سازمان کارآفرین پرداخته است.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی 43 سازمان بهداشتی درمانی بخش دولتی ایران در دو سطح ملی و منطقهای، با استفاده از نمونهگیری جامعهی نامحدود و به کارگیری روش تصادفی طبقهبندی شده انتخاب گردیدند و در آنها میزان کارآفرینی سازمانی به عنوان متغیر وابسته با بهرهگیری از روش پیمایشی بین سالهای 84-1383 و استفاده از پرسشنامه و تکمیل آنها توسط مدیران عالی و میانی این سازمانها مورد مطالعه قرار گرفت. آزمون Cronbach's alpha روایی پرسشنامه را با 97 درصد تأیید نمود. میانگین و انحراف معیار دادههای گردآوری شده استخراج گردید و یافتهها با استفاده از آزمون همبستگی در فضای نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: به طور متوسط 80 درصد مدیران این سازمانها پرسشنامه را جواب دادند. مطالعه نشان داد که میانگین کارآفرینی در این سازمانها با در نظر گرفتن عوامل ساختاری، رفتاری و محیطی مؤثر بر کارآفرینی سازمانی، حدود 08/3 بود که بیانگر میزان پایین کارآفرینی سازمانی است. از میان شاخصها، میزان رضایت ارباب رجوع در سطح به نسبت خوبی بود، ولی پایین بودن سایر شاخصها از جمله میزان تنوع درآمدی سازمانها، میزان کم فعالیتهای واگذار شده به بخش غیر دولتی و نبود تیمهای تحقیق و توسعه، باعث افت میزان کارآفرینی سازمانی در این سازمانها شده بود.
نتیجهگیری: سازمانهای بهداشتی درمانی دولتی در ایران نتوانستهاند از مزایای کارآفرینی سازمانی به خوبی بهره بگیرند. از اینرو، سازمانهای پیشگفت نیازمند الگوی کاربردی خاص برای توسعهی کارآفرینی هستند، که الگو و راهکارهای ارایه شده در این پژوهش میتواند راهگشای توسعهی عملکرد این سازمانها باشد.
لیلا محمدی نیا؛ مریم یعقوبی؛ اکبر کلاهدوزان
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1213-1225
چکیده
هر انسانی در زندگی، دچار گرفتاری میشود و در برخی موارد، نجات و رهایی از آن، خارج از توان انسان است که این امر باعث اضطراب میشود. در این مقاله، پژوهشگران راهکارهای پیشگیری از این دغدغهی اجتماعی را از منظر آیات و روایات استخراج و دستهبندی نمودهاند. این مطالعهی پژوهشی از نوع مروری وکتابخانهای است و با مطالعهی سایتهای معتبر، ...
بیشتر
هر انسانی در زندگی، دچار گرفتاری میشود و در برخی موارد، نجات و رهایی از آن، خارج از توان انسان است که این امر باعث اضطراب میشود. در این مقاله، پژوهشگران راهکارهای پیشگیری از این دغدغهی اجتماعی را از منظر آیات و روایات استخراج و دستهبندی نمودهاند. این مطالعهی پژوهشی از نوع مروری وکتابخانهای است و با مطالعهی سایتهای معتبر، مقالات، پایاننامهها، کتابهای معتبر دینی از جمله قرآن کریم، نهج البلاغه و ... و همچنین نرمافزارهای قرآنی به بررسی موضوعات مرتبط با اضطراب و آرامش پرداخته است. در دنیای مدرن قرن معاصر، ادعاهای علمی و پیشرفتهای به دست آمده نتوانسته است گام مؤثری در زمینهی کنترل تنشهای زندگی بردارد. با وجود تلاشهای پزشکی و سیستم درمان، نه تنها در شیوع بیماریهای روانی به خصوص اضطراب کاهشی حاصل نشده است، بلکه وقوع آن رو به افزایش است. قرآن بهترین پناهگاه افراد با ایمان میباشد. ایمان بدون شک، مؤثرترین درمان اضطراب است. برای مثال آیهی زیر به نقش آرامش بخشی ایمان اشاره نموده است: الَّذِینَ آمَنُواْ وَلَمْ یَلبسُواْ إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَـئِکَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ (انعام/۸۲) کسانی که ایمان آوردهاند و ایمان خود را با شرک و ستم آلوده نکردهاند، ایمنی (آرامش) تنها برای آنها است و آنها هدایت یافتگانند. یافتههای حاصل از این پژوهش شامل شناسایی ریشههای اضطراب، راهکارهای پیشگیرانه و راهکارهای کسب آرامش است،که در دو دستهی کلی پیشگیری و مدیریت اضطراب تقسیم گردیده است. در این راستا، آیات و روایات مرتبط با موضوعات هر مجموعه به تفصیل بیان گردیده است.
محمدحسین یارمحمدیان؛ عفت محمدی؛ فریده موحدی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1226-1234
چکیده
انواع مطالعات را میتوان در دو دستهی کلی مطالعات اولیه و مطالعات ثانویه جای داد. از مهمترین مطالعات ثانویه مقالات مروری میباشند. پژوهشگر در مطالعهی مروری به بررسی جامع مجموعهی مقالات منتشر شده در یک زمینهی واحد و تحلیل آنها برای رسیدن به نتیجهای مشخص میپردازد. وجود شکاف و فاصلهی عمیق بین شواهد علمی روز یک حقیقت غیر ...
بیشتر
انواع مطالعات را میتوان در دو دستهی کلی مطالعات اولیه و مطالعات ثانویه جای داد. از مهمترین مطالعات ثانویه مقالات مروری میباشند. پژوهشگر در مطالعهی مروری به بررسی جامع مجموعهی مقالات منتشر شده در یک زمینهی واحد و تحلیل آنها برای رسیدن به نتیجهای مشخص میپردازد. وجود شکاف و فاصلهی عمیق بین شواهد علمی روز یک حقیقت غیر قابل انکار میباشد. شاید بتوان این فاصله را ناشی از انتشار عظیم مطالب دانست. به طور قطع، مطالعهی تمام این مطالب نیاز به زمان بسیار زیادی خواهد داشت. در رابطه با یک سؤال خاص، پیدا کردن یک مقالهی مروری با کیفیت، به مقدار قابل توجهی بر کیفیت مطالعهی شما میافزاید و از زمان مطالعه میکاهد. این نوع مقالات با فشرده کردن حجم بالایی از اطلاعات در قالبی قابل هضم میتوانند به پیشرفت علم کمک کنند. استفاده از مطالعات مروری به دلیل بمباران اطلاعات، مطالعات ضعیف، تناقضات موجود در نتایج مطالعات، از دست دادن زمان و سرمایه و شناسایی نیازهای پژوهشی ضروری میباشد. این مقاله نیز با هدف راهنمایی برای تدوین مقالهی مروری نگاشته شده است و در آن ضمن توصیف مقالات مروری به عنوان یک مطالعهی جامع و در سطح کلان، به بررسی دقیق انواع مقالات مروری، محتوا و ساختار این گونه مقالات پرداخته شده است. روش مطالعه در این مقاله مروری بود. ضمن مرور متون منتشر شده در زمینهی مقالات مروری، مشخص شد که این مقالات از ساختار همگن و سازمان یافتهای برخوردار نیستند. از اینرو پیشنهاد میشود که با توجه به نوع مطالعهی مروری و موارد کاربرد آن از ساختار مناسب و مرتبط با آن استفاده شود.
بهزاد کرمی متین؛ سیدمحمد سعیداحمدی؛ حسین باباپور؛ الهه میری؛ محمد آرام خالصی؛ امین کرمی متین
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1235-1242
چکیده
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها از جمله بیمارستانها دریافتهاند که به کارگیری مدلها و سیستمهای مدیریت کیفیت بهترین راه رقابت، بقا و توسعهی آنها است. در این راستا، در بیمارستان 515 تخت خوابی امام رضا(ع) با اجرای نظام آراستگی در سه بخش مدارک پزشکی، تغذیه و بخش بستری جراحی، تأثیر مدل 5S بر خدمات واحدهای مختلف ارایهی خدمات ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها از جمله بیمارستانها دریافتهاند که به کارگیری مدلها و سیستمهای مدیریت کیفیت بهترین راه رقابت، بقا و توسعهی آنها است. در این راستا، در بیمارستان 515 تخت خوابی امام رضا(ع) با اجرای نظام آراستگی در سه بخش مدارک پزشکی، تغذیه و بخش بستری جراحی، تأثیر مدل 5S بر خدمات واحدهای مختلف ارایهی خدمات بیمارستانی مورد سنجش قرار گرفت.
روش بررسی: این پژوهش به روش نیمهتجربی و به صورت بررسی قبل و بعد، در مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) کرمانشاه در سال 1389 صورت گرفت. جامعهی پژوهش، کلیهی کارکنان سه بخش تغذیه، جراحی و مدارک پزشکی (در مجموع 81 نفر) بودند. ابتدا با استفاده از چک لیست ارزیابی نظام آراستگی و همچنین پرسشنامهی رضایت سنجی بیماران، کارکنان بخشهای مورد مطالعه و کارکنان سایر بخشها از عملکرد واحدهای پیشگفت، که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان و پایایی آن از طریق تکرار آزمون (Test retest)تأیید شده بود، اقدام به انجام پیش آزمون گردید. سپس با آموزش کارکنان و اجرای 5S و استقرار آن در این واحدها، تغییرات لازم طی دو ماه اعمال گردید و پس از آن به کمک ابزارهای ذکر شده جهت جمعآوری اطلاعات، پس آزمون انجام شد. نتایج حاصل از مطالعه قبل و بعد از اجرای نظام آراستگی به کمک جداول و نمودارهای توصیفی ارایه گردید و تغییرات ناشی از اجرای 5S با استفاده از آمار تحلیلی (t مزدوج و Wilcoxon) به وسیلهی نرمافزار 15SPSS تحلیل شد.
یافتهها: استقرار نظام آراستگی نقش مؤثری در ارتقای کیفیت خدمات و عملکرد سه واحد تغذیه، مدارک پزشکی و بخش بستری جراحی داشت؛ به طوری که میزان رضایتمندی کارکنان و بیماران در قبل و بعد از اجرای 5S در هر سه بخش تفاوت معنیداری را نشان داد (برای هر سه بخش 00/0 = P). همچنین تفاوت قبل و بعد از وضعیت آراستگی سازمانی (شامل ساماندهی، نظم و ترتیب و پاکیزهسازی محیط)، از نظر آماری برای بخش تغذیه با مقادیر 000/0 = P برای S1، 000/0 = P برای S2، 011/0 = P برای S3؛ و در بخش مدارک پزشکی 001/0 = P برای S1، 000/0 = P برای S2، 009/0 = P برای S3 و همچنین برای جراحی نیز به ترتیب مقادیر 001/0 = P برای S1، 003/0 = P برای S2 و 033/0 = P برایS3 معنیدار بود.
نتیجهگیری: نظام آراستگی سازمانی، مدلی مؤثر و پایهای در ارتقای کیفیت خدمات در بین بخشهای مورد مطالعه بود و تأثیر این مدل همانند توفیق آن در بخشهای صنعتی، تأیید میشود. بنابراین، پژوهشگران به کارگیری این نظام را در کلیهی بخشهای بیمارستانی و واحدهای ارایه دهندهی خدمات بهداشتی درمانی پیشنهاد میکنند.
لیلا شهرزادی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390
چکیده
خالقی نرگس، سیامک مرضیه. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی. ویراستار علمی جیران خوانساری. تهران: کتابدار: دانشگاه قم؛ 1389: 173ص.، شابک: 7- 47- 5489- 600- 987.
بیشتر
خالقی نرگس، سیامک مرضیه. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی. ویراستار علمی جیران خوانساری. تهران: کتابدار: دانشگاه قم؛ 1389: 173ص.، شابک: 7- 47- 5489- 600- 987.
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392
چکیده
جهت دانلود ایندکس این شماره روی لینک کلیک نمایید.
بیشتر
جهت دانلود ایندکس این شماره روی لینک کلیک نمایید.
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390
چکیده
برای دانلود ایندکس این شماره مجله کلیک نمایید
بیشتر
برای دانلود ایندکس این شماره مجله کلیک نمایید