دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
Journal Index
ایندکس
11127
FA
ایندکس
مجله
0000-0003-0874-1906
Journal Article
2012
09
10
Click to download the index of this issue.
برای دانلود ایندکس این شماره مجله کلیک نمایید
https://him.mui.ac.ir/article_11127_29e49b4430b5c398f4444233edc5534c.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
Primary Health Care Information Systems in Health Centers of Tehran, Iran
سیستم اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه در مراکز بهداشتی درمانی استان تهران
11125
FA
فرخنده
اسدی
استادیار، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
اعظم السادات
حسینی
استادیار، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
حمید
مقدسی
دانشیار، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
نصرالله
نصرحیدرآبادی
مربی، فنآوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، لرستان، ایران.
Journal Article
2012
03
18
Background: Primary health care is the major infrastructure of health care systems. It is clear that making and improving primary health care information systems would not be possible without awareness of their condition. Therefore, this comparative study was conducted in order to determine the situation of primary health care information systems in health centers of Tehran, Iran. Methods: This descriptive cross-sectional study was performed on primary health care information systems of 60 health centers in rural and urban areas of the province of Tehran during 2010. Data was collected through observations and interviews based on a checklist. The validity and reliability of the checklist were assessed by content validity and test-retest approach, respectively. SPSS was used for data analysis. Results: None of the studied health centers used computerized health care information systems, i.e. they all utilized manual systems. In addition, demographic data, the population of the covered area, and health status were included in 71.3%, 88.7%, and 82.9% of the systems. However, data related to efficiency, availability of services and socioeconomic status was not found in any of the evaluated information systems. Related processes such as different kinds of statistical computations, and monthly and yearly reports were performed in 74.3%, 46.4%, and 23.5% of centers, respectively. Electronic transfer of primary health care information systems and international standards did not exist in any of the centers. Conclusion: Computerized organizational approaches are required to be used for distribution, storage, and analysis of data to provide efficient and accessible care. Moreover, considering the importance of employing computerized and internet-based technologies in primary health care, experts need to be asked for necessary consultations. Keywords: Primary Health Care; Information Systems; Health Care Systems.
مقدمه: مراقبت بهداشتی اولیه زیربنای اصلی نظام مراقبت بهداشتی است. مدیریت مؤثر اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه در گرو وجود سیستم اطلاعات مناسب است. بدیهی است ایجاد و یا بهبود چنین سیستمی بدون آگاهی از وضعیت آنها امکان پذیر نمیباشد، از اینرو پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت سیستم اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه در مراکز بهداشتی درمانی استان تهران انجام گردید. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعهی پژوهش متشکل از سیستم اطلاعات مراقبتهای بهداشتی اولیه در مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی استان تهران مشتمل بر 363 مرکز بود، که از این میان تعداد 60 مرکز بر اساس روشهای نمونهگیری به عنوان نمونههای مورد پژوهش انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق مشاهدهی مستندات و مصاحبهی حضوری با استفاده از چک لیست انجام شد. روایی چک لیست از طریق اعتبار محتوا (Content validity) و پایایی آن با روش آزمون مجدد (Test-retest) سنجیده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل گردید. یافتهها: سیستم اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه در تمام مراکز تحت مطالعه دستی بود که دادههای دموگرافیک به میزان 3/71 درصد، جمعیت مناطق تحت پوشش در 7/88 درصد و وضعیت بهداشتی در 9/82 درصد موارد وجود داشتند. اما دادههای مربوط به اثربخشی، در دسترس بودن خدمات و وضعیت اقتصادی- اجتماعی در سیستم اطلاعات هیچ یک از مراکز موجود نبود. پردازشهای مربوط از قبیل انواع محاسبات آماری در 3/74 درصد، گزارشهای ماهیانه در 4/46 درصد و گزارشهای سالانه در 5/23 درصد مراکز تهیه میگردید. انتقال الکترونیک و استانداردهای بینالمللی سیستم اطلاعات مراقبت بهداشتی اولیه، در هیچ یک از مراکز وجود نداشت. نتیجهگیری: در مراکز بهداشتی و درمانی، وجود رویکرد سازماندهی شده جهت جمعآوری، ذخیرهسازی، تجزیه و تحلیل دادهها، بازیابی اطلاعات و گزارشدهی منظم در سیستم اطلاعات به منظور اطمینان از اثربخشی خدمات و در دسترس بودن مراقبتها به عنوان اساس ارایهی خدمات بهداشتی ضروری است. با توجه به لزوم استفاده از تکنولوژیهای کامپیوتری، اینترنت و نرمافزارهای اطلاعاتی در زمینهی مراقبت بهداشتی اولیه به منظور افزایش قابلیت سیستم اطلاعات در پشتیبانی از اتخاذ تصمیمات، افزایش کیفیت مستندسازی و ... اقدامات لازم جهت مکانیزه کردن این سیستمها با مشاورهی متخصصان مربوط انجام شود. واژههای کلیدی: مراقبت بهداشتی اولیه؛ سیستمهای اطلاعات؛ نظامهای مراقبت بهداشتی.
https://him.mui.ac.ir/article_11125_86a10fd863cb26b6657e011fa2a1b3d0.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
The Accuracy of Citations in Medical PhD Theses and their Correspondence with Vancouver Style, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
صحت استنادها در پایاننامههای دورههای دکتری تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و میزان مطابقت آنها با شیوهنامهی ونکوور
11128
FA
فریدون
آزاده
استادیار، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
ریحانه
واعظ
کارشناس ارشد، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
Journal Article
2012
03
18
Background: Citations are fundamental basis of all scientific papers including theses. Inaccurate and improper citations would lead to high expenses for the researchers and libraries to access these citations. This research tried to review the accuracy of references in Persian defended medical specialized theses in 2007 in Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran. It also aimed to determine the correspondence rate of selected citations with Vancouver style.Methods: Citation analysis was used as the study approach. Systematic sampling and Morgan table were employed to select 347 articles from 1390 cited articles. The six studied factors included author(s), title of the article, title of the journal, year of publication, volume [and issue], and number of pages. Citation errors were divided into two main groups of minor and major errors. Data was collected by direct observations. Data was then entered into a checklist based on Taylor division. SPSS11 was used for data analysis.Results: Out of all 347 reviewed cited articles, 98.3% citation errors were observed. Only 164 (46.27%) articles were completely error-free. None of citations corresponded with Vancouver style.Conclusion: The main reasons for dissatisfying results of citation errors and rate of correspondence with Vancouver style were students' unawareness of the importance of citations in scientific papers and the need for consistency, not paying attention to experts and specialized librarians' advice, the unfamiliarity of students with reference management software, and the inconsistency of universities writing guidelines with standard styles. To improve citations in theses, some solutions are suggested. For instance, a part of thesis grade needs to be allocated to accuracy of references. Holding reference management software workshops might also be beneficial.Keywords: Dissertations, Academic; Citation; Universities; Tabriz University of Medical Sciences; Vancouver Style.
مقدمه: استناد به انواع منابع علمی- پژوهشی از جمله پایاننامهها، بخش مهمی از فرایند تحقیق میباشد که پژوهشگر ملزم به رعایت شیوهی نگارش استاندارد و درست اطلاعات کتابشناختی میباشد. چنانچه استنادها به شکلی صحیح، دقیق و یکدست تدوین نشوند، نه تنها فاقد اصالت و اعتبار هستند؛ بلکه بازیابی و دسترسی به چنین استناداتی، هزینههای گزافی را به محققان و کتابخانهها تحمیل مینماید. این مطالعه با هدف شناسایی صحت مقالات استنادی و تطابق آنها با شیوهنامهی ونکوور در پایاننامههای دفاع شدهی دکتری تخصصی پزشکی سال 1386 در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. روش بررسی: روش مطالعه در این بررسی، تحلیل استنادی (Citation analysis) بود. هدف از تحقیق، شناسایی صحت مقالات استنادی در پایاننامههای مورد مطالعه بود، از اینرو سایر منابع اطلاعاتی از مطالعه حذف شدند. برای انجام این پژوهش با استفاده از جدول Morgan و نمونهبرداری سیستماتیک، از کل 1390 مقالهی استنادی، 347 مقالهی استنادی برای بررسی صحت استنادی و میزان مطابقت با شیوهنامهی ونکوور انتخاب شدند. شش عنصر مورد بررسی مشتمل بر نام نویسنده (گان)، عنوان مقاله، عنوان مجله، سال انتشار، شمارهی جلد و شمارهی صفحات بودند. خطاهای استنادی به دو گروه 1. خطاهای کوچک و 2. خطاهای بزرگ تقسیم شدند. روش جمعآوری اطلاعات، مشاهدهی مستقیم مقالات از طریق آرشیو نشریات و یا پایگاههای اطلاعاتی بود. دادهها در چک لیستی که بر اساس کار Taylor تهیه شده بود، وارد گردید. از نرمافزار 11SPSS جهت تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: از 347 مقالهی استنادی مورد بررسی، در کل 3/98 درصد خطای استنادی به ثبت رسید. میزان خطاهای بزرگ بیشتر از خطاهای کوچک بود. تنها 164 مقالهی استنادی (26/47 درصد)، فاقد هر نوع خطای استنادی بودند. در حوزهی مطابقت استنادها با شیوهنامهی ونکوور، مطابقتی مشاهده نشد. نتیجهگیری: عوامل مختلفی را میتوان در بروز وضعیت نامطلوب استناددهی در پایاننامهها دخیل شمرد، از جمله عدم آگاهی دانشجویان از اهمیت یکدستی استنادها در آثار علمی، عدم آشنایی محققان با نرمافزارهای مدیریت منابع و مآخذ مثل Reference Manager، عدم مطابقت آییننامهها و دستورالعملهای ارایه شده توسط مؤسسات و دانشگاهها با شیوهنامههای استاندارد به منظور مدیریت بهینهی استناددهی در پایاننامهها. اعمال راهکارهایی مانند تخصیص بخشی از نمرهی پایاننامه به صحت استنادهای ارایه شده، برگزاری گارگاههای آموزشی استفاده از نرمافزارهای مدیریت منابع پیشنهاد میگردد. واژههای کلیدی: پایاننامههای دانشگاهی؛ استناد؛ دانشگاهها؛ دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛ شیوهنامهی ونکوور.
https://him.mui.ac.ir/article_11128_3461fde7b2fcd71bc2882ac7c3361703.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
Designing and Implementing a Prototype Patient Nutrition Record (PNR)
طراحی و اجرای نمونهی اولیهی پروندهی تغذیهای بیمار
11129
FA
علیمحمد
هادیان فرد
مربی، آموزش مدارک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، اهواز، ایران.
سمیم
عبدالکریم
دانشیار، انفورماتیک پزشکی، دانشگاه مالایا، کوالالامپور، مالزی.
ارمغان
باستانی
کارشناس، علوم تغذیه، مرکز تحقیقات دیابت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز،ایران.
مجید
کاراندیش
دانشیار، علوم تغذیه، مرکز تحقیقات تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
Journal Article
2012
03
18
Background: The information on nutritional status as a part of patients' medical information should be documented on patient records by dietitians. Despite the importance of this information in the process of decision making and medical care and even legal aspects, no proper attention has so far been paid to documenting such information on patient records. This study aimed to design a prototype patient nutrition record (PNR) and implement it in teaching hospitals to determine its validity, efficacy and acceptability. Methods: This applied study was conducted in 2010-2011 in two steps. First, 6 forms of PNR including nutritional history sheet (in 2 pages), food frequency questionnaire (FFQ), daily nutritional status evaluation report, diet order sheet, parental/tube feeding order sheet, were designed. The forms were then implemented for 121 patients in endocrinology and internal medicine, pediatric, and orthopedic wards of two academic hospitals in Iran (Golestan Hospital in Ahwaz and Namazi Hospital in Shiraz) for a period 4 months. The opinions of 118 medical staff members on the implementation were collected by a questionnaire. The validity of the questionnaire was verified by academic experts and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha. The obtained data was analyzed by descriptive statistics, analysis of variance (ANOVA) and independent t-test. Results: Mean scores of questions about the content and importance of nutritional information of the PNR and the implementation of the PNR were 4.14 and 4.1, respectively. No statistically significant differences between responses to questions and the hospitals, the type of career (medical specialist, nutritionist, and nurse), and the wards could be confirmed. Conclusion: Medical care practitioners that participated in this study accepted the prototype PNR. They confirmed that the high importance of integrating a PNR in patient records. Keywords: Medical Records; Nutrition; Patients; Information Management.
مقدمه: اطلاعات تغذیهای به عنوان بخشی از اطلاعات پزشکی بیمار در فرآیند تصمیمسازی و مراقبتهای پزشکی و حتی موارد قانونی، اهمیت دارد. با وجود اهمیت ثبت چنین اطلاعات ارزشمندی، توجه شایستهای نسبت به ثبت این اطلاعات انجام نمیگیرد. این پژوهش با هدف طراحی نمونهی اولیهی پروندهی تغذیهای بیمار بستری و به کارگیری آن به منظور تعیین اعتبار، مقبولیت و کارآیی آن، انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی- مقطعی بود که در سال 1389 طی دو مرحله انجام گرفت. ابتدا 6 فرم مربوط به پروندهی تغذیهای بیمار طراحی گردید و سپس فرمهای پیشگفت در دو بیمارستان آموزشی گلستان اهواز و نمازی شیراز برای 121 بیمار به اجرا در آمد. پس از اجرا، بازخورد 118 نفر از کارکنان مراقبت پزشکی به وسیلهی پرسشنامهای که روایی آن توسط متخصصین و پایایی آن با ضریب Cronbach's alpha (922/0 = r) تعیین گردیدٍ، گردآوری و با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آنالیز واریانس و T مستقل مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگینهای پاسخ به پرسشهای مربوط به محتوا و اهمیت اقلام اطلاعاتی پروندهی تغذیهای بیمار و پرسشهای مربوط به نحوهی اجرای آن به ترتیب 14/4 و 15/4 به دست آمد. دادهها اختلاف آماری معنیداری را بین نوع حرفه، بیمارستانهای اجرای طرح، بخشها و پاسخها نشان ندادند. نتیجهگیری: به کارگیری پروندهی نغذیهای بیمار در فرآیند مراقبت از بیمار و یکپارچهسازی آن با پروندهی بیمار و همچنین تأثیر آن بر کیفیت مراقبت از بیمار، مورد تأیید کادر مراقبت پزشکی شرکت کننده در اجرای طرح قرار گرفت و الگوی ارابه شده مورد پذیرش واقع شد. واژههای کلیدی: مدارک پزشکی؛ تغذیه؛ بیماران؛ مدیریت اطلاعات.
https://him.mui.ac.ir/article_11129_79da5c18e505a64511445ab9f5c24687.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
Needs Assessment of the Information Management Systems at Medical Universities based on Critical Success Factors and Business System Planning
ارزیابی نیازهای اطلاعاتی سیستم اطلاعات مدیریت مرکز آمار و مدارک پزشکی معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی کشور مبتنی بر روشهای فاکتورهای حیاتی موفقیت و برنامهریزی سیستم شغلی
11130
FA
مریم
احمدی
دانشیار، مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
اعظم
قادری
مربی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
فرید
خرمی
کارشناس ارشد، مدارک پزشکی، مرکز مدیریت آمار و فنآوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندر عباس، ایران
شهرام
زارع
دانشیار، آمار حیاتی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
Journal Article
2012
03
18
Background and Aims: Given the ever-increasing importance and value of information, providing management with a reliable information system, which can facilitate decision making regarding planning, organization and control, is vitally important. This study aimed to analyze and evaluate information needs at statistics and medical records departments of Iranian medical universities. The findings of this study can be utilized in designing and selecting a comprehensive information management system. Methods: This descriptive applied cross-sectional research was carried out in 2008. The managers of statistics and medical records departments at 39 medical universities in Iran were included. Data was collected by a questionnaire. Since different methods can be used in designing information systems, the principles of BSP (business system planning) and CSF method (critical success factors) methods were considered. The collected data was analyzed by SPSS16. Results: A total number of 137 needs were determined from which 63% were considered as basic by the managers. In addition, 12% of information needs were categorized as the critical success factors of managers. On the other hand, 17% of the identified information needs were not priorities and were thus excluded. Finally, 18% of information needs were obtained through forms, 9% through the database, 33% through both forms and database, and 3% through the website. However, 37% of the needs lacked a definite source. Conclusion: Since 37% of information needs of the managers did not have a particular source, developing an information system in such offices is necessary. Despite the important role of users in designing information systems (identifying 63% of information needs), other scientific methods are also needed to be utilized in designing information systems. Keywords: Management Information System; Needs Assessment; Information.
مقدمه: در عصر حاضر، با توجه به ارزش خاص اطلاعات، تجهیز مدیریت به یک سیستم اطلاعات صحیح و مطمئن، که توانایی مدیریت را در اتخاذ تصمیمات در مورد برنامهریزی، سازماندهی و کنترل ارتقا بخشد، به یک ضرورت اساسی تبدیل شده است. این پژوهش با هدف تحلیل و ارزیابی نیازهای اطلاعاتی واحد آمار معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام گرفت تا نتایج آن در طراحی و انتخاب یک سیستم جامع اطلاعات مدیریت در این دانشگاهها مورد استفاده قرار گیرد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی- مقطعی بود که در سال 1387 انجام گرفت. جامعهی مطالعهی آن شامل مدیران واحد آمار و مدارک پزشکی معاونت درمان 39 دانشگاه علوم پزشکی کشور و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود. با توجه به وجود روشهای مختلف طراحی سیستمهای اطلاعاتی، از دو روش BSP (Business system planning) -بر مبنای فرایندها و شرح وظایف- و CSF (Critical success factors) -بر مبنای فاکتورهای حیاتی موفقیت مدیران- الگوبرداری شد. جهت تحلیل و آنالیز دادهها از نرمافزار 16SPSS استفاده گردید. یافتهها: در مجموع از 137 مورد نیاز اطلاعاتی شناسایی شده، 63 درصد جزء نیازهای اطلاعاتی اولیه از دیدگاه خود مدیران بوده است. 12 درصد از نیازهای اطلاعاتی، جزء فاکتورهای حیاتی موفقیت مدیران واحد (CSF) قرار گرفتند. 17 درصد نیازهای اطلاعاتی شناسایی شده، پایینتر از حد اولویت قرار گرفتند. 18 درصد نیازهای اطلاعاتی از طریق فرم، 9 درصد از طریق بانک اطلاعاتی، 33 درصد از طریق فرم و بانک اطلاعاتی به طور مشترک، 3 درصد از طریق وب سایت اینترنتی در دسترس بودند و 37 درصد نیازها منبع مشخصی نداشتند. نتیجهگیری: با توجه به اینکه 37 درصد نیازهای اطلاعاتی مدیران فاقد منبع اطلاعاتی بودند، طراحی سیستم اطلاعات مدیریت در این واحد ضروری است. با وجود شناسایی 63 درصد از نیازهای اطلاعاتی واحد توسط خود مدیران، طراحی سیستمهای اطلاعاتی نباید به تنهایی متکی بر نیاز آنها باشد و استفاده از روشهای علمی در طراحی سیستمهای اطلاعاتی توصیه میشود. واژههای کلیدی: سیستم اطلاعات مدیریت؛ ارزیابی نیازها؛ اطلاعات.
https://him.mui.ac.ir/article_11130_2d7e42c6449ea6121c03314163ac6940.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
The Methods and Rates of Communication Skills Used by Librarians at Isfahan Public Universities, Iran
میزان و نحوهی به کارگیری مهارتهای ارتباطی توسط کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان
11131
FA
لعیا
کریمی
کارشناس ارشد، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران شمال،تهران،ایران
ناهید
بنی اقبال
استادیار، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال،تهران،ایران.
شکوه
تفرشی
استادیار، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال،تهران،ایران.
رضا
همایی
مربی ، روانشناسی، دانشگاه پیام نور اصفهان،اصفهان،ایران
Journal Article
2012
03
18
Introduction: Communication is described as the most important feature for workers of all types. Librarianship, in particular, requires complete communication skills. Perhaps, the critical lesson the students must learn about users' expectations is how to play an appropriate role in interactions with the society. Such interactions would result in job satisfaction and desirable servicing to users. Therefore, the present research aimed to evaluate the methods and rates of communication skills used by librarians at Isfahan public universities, Iran.Methods: This descriptive survey included all students and librarians of Isfahan public universities during 2009-2010 academic year. The calculated sample size was 780 students and 136 librarians that were selected by stratified random sampling. Data was collected by a checklist for the observations of the researchers and a researcher-made closed-end questionnaire to assess students' views. That the reliability and validity of the questionnaire were confirmed. In order to analyze inferential findings obtained from the collection tools, univariate t-test was used.Results: According to our findings, the application rate of non-verbal and verbal communication skills were 3.15 and 3.31, respectively. On the other hand, students assessed the application of verbal and non-verbal skills by the librarians as 3.21 and 3.32, respectively. These results indicate a moderate level of communication skills among the librarians which needs enhancement.Conclusion: The findings of this study showed an undesirable level of communication skills application by the librarians at Isfahan public universities. Leaving this problem unresolved would lead to reduced use of libraries. Therefore, responsible organizations are recommended to promote the knowledge of librarians about communication skills through training courses, conferences, concise brochures. Librarians are also suggested to expand their studies in this field.Keywords: Communication Skills; Academic Libraries; Librarians; Universities.
مقدمه: ارتباط به عنوان مهمترین ویژگی لازم برای افراد شاغل توصیف شده است و حرفهی کتابداری به دلیل ماهیت خود، نیازمند مهارتهای ارتباطی کامل در کتابخانهها است. شاید مهمترین درسی که دانشجویان کتابداری باید در مورد توقعات استفاده کنندگان فرا گیرند، این است که چگونه بتوانند در روابط متقابل بین خود و جامعه نقش درستی ایفا کنند. اگر اینگونه باشد، نتیجه رضایت شغلی و خدمات رسانی مطلوب به استفاده کنندگان خواهد بود. بدین منظور، پژوهش حاضر به شناسایی میزان و نحوهی به کارگیری مهارتهای ارتباطی در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد و جامعهی این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان و کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بود. حجم نمونهی محاسبه شده برای دانشجویان 780 نفر و برای کتابداران 136 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، متناسب با جامعهی آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات چک لیست مشاهدات محقق و پرسشنامهی بسته پاسخ محقق ساخته برای یافتن نظرات دانشجویان بود که روایی آن با نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه تصویب و پایایی آن نیز تأییدگردید. به منظور تحلیل استنباطی یافتههای به دست آمده از ابزارهای گردآوری، از روش آماری t تک متغیره استفاده شد. یافتهها: میزان به کارگیری مهارتهای ارتباط کلامی و غیر کلامی توسط دانشجویان به ترتیب 31/3 و 15/3 بود و بر اساس نتایج پرسشنامهی گروه نمونهی دانشجویان، میزان به کارگیری مهارتهای ارتباط کلامی کتابداران 21/3 و مهارتهای غیر کلامی آنها 32/3 بود که نشان میدهد مهارتهای ارتباطی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در حد متوسط میباشد و در حد مطلوب و عالی نیست و نیاز به تقویت بیشتری دارد. نتیجهگیری: میزان به کارگیری مهارتهای ارتباطی توسط کتابداران کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در حد مطلوب نمیباشد. بیتوجهی به این مسأله کاهش میزان استفاده از کتابخانه را به همراه خواهد داشت. بنابراین توصیه میشود نهادهایی که وظیفهی آموزش کتابداران را بر عهده دارند، با برگزاری دورههای آموزشی و همایشها یا گنجاندن آن در منابع درسی و سایر اقدامهایی از این دست، مهارتهای ارتباطی را به کتابداران آموزش دهند و کتابداران نیز در این زمینه حساسیت داشته باشند و مطالعات خود را گسترش دهند. واژههای کلیدی: مهارتهای ارتباطی؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ کتابداران؛ دانشگاهها.
https://him.mui.ac.ir/article_11131_41e419ea64225ad02190cf87d171f339.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
The Status of the Emergency Information and Communication System in Iran's Health Sector
وضعیت سیستم اطلاعات و ارتباطات فوریتها و حوادث در نظام سلامت کشور
11132
FA
سیدحسام
سیدین
استادیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
حانیهسادات
سجادی
دانشجوی دکتری تخصصی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران و کارشناس ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
روحاله
زابلی
دانشجوی دکتری تخصصی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران و مربی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی بقیهاله، تهران، ایران
Journal Article
2012
03
18
Background: Accurate and timely information and communication are vital to adequately prepare individual health organizations for emergency events. The current article investigated health-related communication and information systems for emergency management in Iran. Methods: The present study was conducted in 2009 with a mixed qualitative and quantitative approach. Simple random purposeful sampling was used to select 214 health service managers. The subjects were surveyed using a valid and reliable questionnaire. Moreover, 65 semi-structured interviews were also conducted with public health and therapeutic affairs managers who were responsible for emergency management. Data was analyzed using SPSS and framework analysis. The maximum mean score was 5. Results: The mean score of sharing incident information, registering internal and external hazards, creating emergency management databases, and introducing a formal system for logging and recording information were 3.06, 2.66, 2.61, and 2.87, respectively. A range of problems were identified including fragmentation of information, lack of local databases, lack of clear information strategy and lack of a formal system for logging disaster-related information at regional or local level. Conclusion: Creating disaster-related information databases, creating protocols and standards, setting an information strategy, training staff and hosting a center for information system in the Ministry of Health to centrally manage and share the data could improve the current information systems. Keywords: Emergency Management; Information; Communication; Information Systems.
مقدمه: اطلاعات به هنگام و ارتباطات صحیح نقش مهمی در آمادگی سازمانهای بهداشتی درمانی در حوادث و بلایا دارد. مطالعهی حاضر به شناسایی وضعیت ارتباطات و جریان اطلاعات فوریتها و حوادث در نظام سلامت ایران پرداخته است. روش بررسی: مطالعهی حاضر با رویکرد ترکیبی کمی و کیفی در سال 1388 انجام گرفت. مدیران سلامت کشور در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی جامعهی آماری مطالعه را تشکیل دادند. نمونهگیری در بخش کمی به صورت تصادفی ساده و در بخش کیفی به روش هدفمند بود. دادهها در بخش کمی از طریق توزیع پرسشنامهی محققساخته، که روایی و پایایی آن تأیید شده بود، در یک نمونهی 214 نفری و در بخش کیفی با انجام 65 مصاحبهی نیمهساختاری جمعآوری و به ترتیب با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و روش تحلیل چارچوبی تحلیل گردید. بیشترین میانگین امتیاز 5 بود. یافتهها: میانگین وضعیت اشتراک اطلاعات مربوط به حوادث، ثبت خطرات داخلی و خارجی، ایجاد پایگاههای دادهای مدیریت فوریتها و راهاندازی سیستمی جهت ثبت وقایع بهترتیب 06/3، 66/2، 61/2 و 87/2 به دست آمد. عدم یکپارچگی اطلاعات، فقدان پایگاههای دادهای در سطح شهرستان، نداشتن استراتژی روشن اطلاعاتی و نبود سیستم رسمی ثبت اطلاعات حوادث در سطح محلی و استانی از مشکلات اصلی برقراری ارتباطات اثربخش و نظامهای اطلاعات فوریتهای کشور شناسایی شد. نتیجهگیری: ایجاد پایگاه دادهای اطلاعات مربوط به حوادث، تدوین استانداردها و پروتکلهای مناسب، تدوین استراتژی اطلاعات، آموزش کارکنان و راهاندازی مرکز اطلاعات حوادث و بلایا میتواند به ارتقای ارتباطات و نظامهای اطلاعات کنونی کشور کمک نماید. واژههای کلیدی: مدیریت فوریتها؛ اطلاعات؛ ارتباطات؛ نظام اطلاعات.
https://him.mui.ac.ir/article_11132_d780a91c643041f928502b1dcbc0aa50.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
Feasibility Study of Implementing of Telesurgery in Hospitals Affiliated to Tehran Universities of Medical Sciences, Iran
امکانسنجی پیادهسازی جراحی از راه دور در بیمارستانهای آموزشی درمانی تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران
11133
FA
اعظمالسادات
حسینی
استادیار، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
حمید
مقدسی
دانشیار، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
0000-0002-5906-0329
فرخنده
اسدی
استادیار، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
مژگان
کریمی
کارشناس ارشد، آموزش مدارک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
Journal Article
2012
03
18
Background: Hospitals employing telesurgery need to be evaluated to determine whether they satisfy the international standards. The main goal of this research was to assess the software, hardware, telecommunication equipments, privacy and security methods, and staffing requirements for supporting and executing telesurgery in hospitals affiliated to Tehran universities of medical sciences, Tehran, Iran. Methods: This descriptive study included 23 hospitals affiliated to Tehran universities of medical sciences. Hospitals were selected by stratified sampling followed by simple random sampling. Data was collected by observation and interviews using a checklist. Descriptive statistics was applied for data analyses. Results: According to our findings, 10 studied hospitals employed telesurgery among which 90% used telementoring, 30% used teleproctoring accompanied by telementoring, and 10% used telerobotic surgery. None of the hospitals used telepresence surgery. Most common equipments were video camera (80%) and microphone (100%). TCP/IP was the most common telecommunication standard with which most hospitals were more familiar. Moreover, 80% of hospitals used informed consents in order to assure the security and privacy of telesurgical information. Conclusions: Overall, we consider the hospitals which employ telesurgery in weak conditions in terms of satisfying the related standards. Accessing and distributing appropriate infrastructures, equipments and transferring methods and standards are main prerequisites for successful implementation of telesurgical applications. Key words: Feasibility Studies; Telesurgery; Information and Communication Technology.
مقدمه: بررسی وضیعت بیمارستانهای دارای تکنیک جراحی از راه دور (Telesurgery) در کشور از لحاظ برخورداری از استانداردهای تعیین شده به منظور اجرای صحیح و اصولی این جراحی، از اهمیت ویژهای برخوردار است. از اینرو هدف این پژوهش سنجش امکانات و تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری، ارتباطی، استانداردها، روشهای حفظ حریم شخصی و محرمانگی و نیروی انسانی لازم جهت پشتیبانی از اجرای برنامههای جراحی از راه دور بود. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی بود. جامعهی پژوهش متشکل از 23 بیمارستان آموزشی درمانی تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1388بود. انتخاب بیمارستانها بر اساس روشهای نمونهگیری هدفمند و سپس روشهای نمونهگیری طبقهبندی شده و تصادفی ساده انجام گردید.گردآوری دادهها به روش مشاهده و مصاحبه و با استفاده از ابزار چک لیست انجام گردید. روایی ابزار پژوهش از طریق روش اعتبار محتوا تعیین گردید. تحلیل دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی، در حد تعیین فراوانی مطلق و نسبی انجام گردید. یافتهها: از 23 بیمارستان تحت مطالعه، تنها 10 بیمارستان از تکنیکهای جراحی از راه دور بهره میگرفتند. بیشترین تجهیزات به کار رفته در برنامهی جراحی از راه دور، دوربین فیلمبرداری 100 درصد و میکروفون 80 درصد بود. 70 درصد بیمارستانهای تحت بررسی از استاندارد TCP/IP استفاده میکردند. 80 درصد بیمارستانها به منظور حفظ امنیت اطلاعات، از روش تکمیل و دریافت رضایتنامهی آگاهانه بهره میگرفتند. نتیجهگیری: وضعیت بیمارستانهای دارای تکنیک Telesurgery در ایران از نظر برخورداری از زیرساختهای استاندارد در زمینهی برنامههای جراحی از راه دور ضعیف ارزیابی میگردد. در نهایت پیشنهاد میگردد که جهت اجرای موفقیتآمیز برنامههای Telesurgery دسترسی و توزیع زیرساختها، تجهیزات، روشهای ارتباطی و استاندارهای مناسب فراهم گردد. واژههای کلیدی: امکانسنجی؛ جراحی از راه دور؛ فنآوری اطلاعات و ارتباطات.
https://him.mui.ac.ir/article_11133_40d44caefd7d3c1ae3c000504416ba0e.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
Scientometric Analysis and Scientific Mapping of Articles Published in Twenty Top Journals in the Field of Genetics and Heredity
مطالعهی علمسنجی و ترسیم نقشهی تاریخ نگاری مقالات 20 نشریهی برتر حوزهی ژنتیک و وراثت در سالهای 2008-2000
11134
FA
سیدحسین
میرجلیلی
مربی، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران ودانشجوی دکتری، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز، ایران
فریده
عصاره
استاد، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
0000-0001-6691-0339
Journal Article
2012
03
18
Background: The quantitative analysis of scientific output, scientific policy making, scientific relationships of researchers, and drawing historiographic outlines are all parts of scientometric discipline. This paper was designed for scientometric analysis of 20 top journals in the field of genetics and heredity in 2000-2008 and to map the scientific structure of their papers. Methods: This research utilized scientometric methods and procedures to analyze the data from 28813 papers published in 20 journals in the field of genetics and heredity with a minimum impact factor of 5 during the past 5 years. The Web of Science database was used to collect the data and HistCite™ was used to draw the historiographic outline. Results: All papers, except for 2, have been published in English. The United States, with 56.7% of all published papers, came first while Britain, Germany, France, and Japan stood the second to the fifth, respectively with a large gap. Harvard University was the most active organization in this field by publishing 1121 papers. Of the first 30 organizations, 25 were American. Moreover, 63.5% of the citations were from papers with at least one American author. Although the papers used in this study have been cited 1124511 times internationally, only 7.27% of the citations belonged to the 20 journals evaluated in this study. Cooperation had a rising trend amongst authors and the average number of co-authors increased from 6.03 in 2000 to 8.05 in 2008.The scientific outline drawn based on the top 144 papers within this discipline showed that 4 clusters had been formed during 2000-2008 of which 2 clusters covered human genetics diversity and its various sub disciplines. The other two clusters covered bioinformatics or software and database applications and utilizing advanced statistical methods in analyzing data in this field. Conclusion: The cooperation amongst researchers in publishing papers was high and increasing. The scientists in the field of genetics covered a vast number of papers in their literature review which relied extensively on old and historical publications. Bioinformatics and statistical methods were also found to be of great importance in this field. Keywords: Periodicals; Databases; Genetics; Heredity; Citation.
مقدمه: بررسی کمی تولیدات علمی، سیاستگذاری علمی، ارتباطات علمی دانش پژوهان، ردیابی انتشار اندیشهها، ترسیم نقشهی تاریخ نگاری وغیره، برخی از موضوعات حوزهی علمسنجی است. هدف از پژوهش حاضر مطالعهی علمسنجی و ترسیم نقشهی تاریخ نگاری مقالات 20 عنوان نشریهی برتر حوزهی ژنتیک و وراثت در سالهای 2008-2000 بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات علمسنجی بود که با استفاده از روش پیمایشی و تحلیل استنادی انجام شد. در این تحقیق، 28813 عنوان مقاله از 20 عنوان نشریهی حوزهی ژنتیک و وراثت با ضریب تأثیر 5 سال گذشته حداقل برابر با 5 که طی سالهای 2008-2000 منتشر شدهاند، بررسی شدند. ابزار گردآوری دادهها، سیستم جستوجوی Web of Science بود و تحلیل دادهها و ترسیم نقشهی تاریخ نگاری با نرمافزار HistCite™، انجام شد. یافتهها: تمامی مقالات منتشر شده به غیر از 2 عنوان به زبان انگلیسی بودند. ایالات متحدهی آمریکا در تولید 7/56 درصد مقالات نقش داشت و بریتانیا، آلمان، فرانسه و ژاپن با فاصلهی زیاد در مرتبهی دوم تا پنجم قرار داشتند. دانشگاه Harvard با 1121 مقاله فعالترین سازمان در این حوزه بود. در مجموع، 25 سازمان از 30 سازمان نخست، از کشور ایالات متحدهی آمریکا بودند. همچنین 5/63 درصد از استنادات مربوط به مقالاتی بوده است که حداقل یک نویسندهی آن از این کشور بود. مقالات مورد بررسی 1124511 استناد در سطح جهانی دریافت کردهاند؛ اما فقط 27/7 درصد آن مربوط به این 20 نشریه بوده است. همکاری بین نویسندگان در حال افزایش بود و میانگین تعداد نویسندگان مقالات از 03/6 نفردر سال 2000 به 05/8 نفر در سال 2008 رسید. ترسیم نقشهی علم نگاری بر اساس 144 مقالهی برتر این حوزه نشان داد که 4 خوشهی مهم در طول سالهای 2008-2000 شکل گرفت، که 2 خوشهی آن در حوزهی تنوع ژنتیک انسانی و حوزههای تخصصی آن و 2 خوشهی دیگر در حوزهی بیوانفورماتیک، و کاربرد روشهای آماری جدید در تحلیل دادههای این حوزه بود. نتیجهگیری: همکاری بین نویسندگان این حوزه بالا و در حال افزایش بود. دانشمندان حوزهی ژنتیک در تحقیقات خود دامنهی وسیعی از متون علمی را بررسی میکنند و اتکای زیادی به آثار قدیمیتر دارند. همچنین موضوع بیوانفورماتیک و روشهای آماری دارای جایگاه بالایی در تحقیقات این حوزه است. واژههای کلیدی: نشریات ادواری؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ ژنتیک؛ وراثت؛ استناد.
https://him.mui.ac.ir/article_11134_907ad7a260b33b814e29e48750b42366.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
The Role of Research and Development Units in University Management Information Systems: A Comparative Study
نقش واحد «تحقیق و توسعه» در سیستم اطلاعات مدیریت دانشگاه: یک مطالعهی تطبیقی
11135
FA
حسین
ابراهیمی پور
استادیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
رضا
دهنویه
استادیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت ارایه خدمات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
مهدی
جعفری
استادیار،مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
حمید
اسمعیل زاده
کارشناس ارشد، فنآوری پزشکی، مرکز تحقیق و توسعهی سیاستهای دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران ، ایران
سمیه
نوری حکمت
استادیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدلسازی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
Journal Article
2012
03
18
Background: The integrated educational system and service provision have involved the managers of Iranian universities of medical sciences in different tasks and limited their access to adequate information for decision making. Hence, it seems to be vital to adopt plans in order to provide necessary information for decision making. The current study was carried out to define the role of research and development units in management information system of selected universities of some countries in order to apply these experiences to Iranian universities of medical sciences. Methods: This comparative, cross-sectional study was conducted in 2010. First, the theoretical foundations, the available records and related literature were studied. The status of research and development system was then investigated in 8 international universities. Data was collected by observing websites and performing supplementary interviews with the aforementioned institutions. The main research variables included the tasks, objectives and key processes of the unit. Finally, data was analyzed and compared using comparative tables. Results: The most significant roles of research and development units included providing and analyzing accurate information by conducting necessary studies at the appropriate time, supporting the decision and the policy making processes, improving the quality of activities, upgrading universities, providing an appropriate image of the university by giving relevant statistics and information, and facilitating cooperation with counterpart units in other universities. Conclusion: With regard to the key role of research and development units in university management information systems, Iranian universities of medical sciences are proposed to take corrective actions if they lack a fully efficient research and development unit. Keywords: Research and Development; Universities; Iran.
مقدمه: یکی از مهمترین مشکلات مدیران در دانشگاههای علوم پزشکی کشور با توجه به وجود نظام ادغام آموزش و ارایهی خدمات، درگیری این مدیران در کارهای مختلف و محدودیت دسترسی به اطلاعات کافی جهت تصمیمگیری است. از اینرو، اتخاذ تدابیری در جهت فراهم شدن اطلاعات لازم برای تصمیمگیری، حیاتی به نظر میرسد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واحدهای تحقیق و توسعه در سیستم اطلاعات مدیریت دانشگاههای منتخب تعدادی از کشورها جهت استفاده از این تجارب در دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه به صورت تطبیقی و مقطعی در سال 1389 انجام گرفت. در ابتدا ضمن مطالعهی مبانی نظری، سوابق موجود و ادبیات مرتبط مطالعه گردید و سپس وضعیت نظام تحقیق و توسعه در 8 دانشگاه خارجی مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از مشاهدهی پایگاه اطلاع رسانی و انجام مصاحبههای تکمیلی با دفاتر پیشگفت جمعآوری گردید. متغیرهای اصلی تحقیق شامل رسالت واحد، اهداف واحد و فرایندهای کلیدی واحد بود. در نهایت دادهها با بهرهگیری از جداول تطبیقی مقایسه و تحلیل شد. یافتهها: مهمترین نقش واحد تحقیق و توسعه عبارت از ارایه و تحلیل اطلاعات دقیق در زمانهای مناسب با انجام مطالعات لازم، پشتیبانی از فرایند تصمیمگیری و سیاستگذاری و بهبود کیفیت فعالیتها و ارتقای دانشگاه، ارایهی تصویری مناسب از دانشگاه با ارایهی آمار و اطلاعات مربوط به آن و تسهیل همکاری با واحدهای همتا در سایر دانشگاهها بود. نتیجهگیری: با توجه به نقش کلیدی واحد تحقیق و توسعه در سیستم اطلاعات مدیریت دانشگاه، پیشنهاد میشود دانشگاههای علوم پزشکی کشور در صورت عدم وجود واحد تحقیق و توسعه و یا عدم ایفای نقش جدی این واحد در سیستم اطلاعات مدیریت دانشگاه، اقدامات اصلاحی را در این خصوص انجام دهند. واژههای کلیدی: تحقیق و توسعه؛ دانشگاهها؛ ایران.
https://him.mui.ac.ir/article_11135_17716bb68cbf8876a4b48d110bb16715.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
The Frequency and Reasons of Medical Errors in Cases Referred to Isfahan Legal Medicine Center
فراوانی و علل خطاهای پزشکی در پروندههای ارجاعی به ادارهی کل پزشکی قانونی استان اصفهان
11136
FA
حسین
باقریان محمود آبادی
مربی، مدارک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
0000-0002-9252-8894
مهرداد
ستاره
دکتری تخصصی، پزشکی قانونی، ادارهی کل پزشکی قانونی استان اصفهان، اصفهان، ایران
ماندانا
نژادنیک
دکتری حرفهای، پزشکی عمومی، ادارهی کل پزشکی قانونی استان اصفهان، اصفهان، ایران
محبوبه
نیکنامیان
کارشناس، پرستاری، ادارهی کل پزشکی قانونی استان اصفهان، اصفهان، ایران
علی
ایوبیان
دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
Journal Article
2012
03
18
Background: The prevalence of new diseases and increased number of patient referring to health care centers cause more medical malpractice. This study aimed to identify the frequency and reasons of medical errors in cases referred to Isfahan Legal Medicine Commission during 2005-2009. It also tried to provide ways to reduce such errors. Methods: In a descriptive, cross-sectional study, 380 cases of medical errors referred to Isfahan Legal Medicine Commission from 2005-2009 were evaluated. Due to inaccessibility and incompleteness of information, and also uselessness of some cases, 352 cases were finally investigated. The data was collected by a checklist whose validity was obtained by the opinions of experts in several stages. Data collection methods were resource review and observation. Data was analyzed by SPSS11. Results: The 352 studied records included claims from individuals. Among physicians and surgeons, general practitioners were claimed more than others (15.3%). Anesthesiologists, obstetrics and gynecologists, general surgeons and orthopedic specialists were claimed in 9.3%, 8.3%, 7.6%, and 7.4% of cases, respectively. Among other health care professionals, nurses had the highest frequency of claims (9.8%). They were in the second rank of total sentences. In addition, 36.9% of sentences led to conviction among which general practitioners were in the first place (15.3%). The average age of staff was 43 years. The highest frequency of claims (23.2%) was observed in the age group of 35-40 years. Males constituted 68.2% of the medical staff. Among the 23 cases of administrative staff errors, 91.3% cases led to conviction. In 35.2% of cases, negligence was the main reason of medical malpractice. In 46.4% of the issued convictions, a blood money of 1-10% was determined. Conclusion: Our results showed that patients' claims of medical staff were increased during the past 5 years. In fact, while 62 cases belonged to 2006, 108 cases were reported in 2010. Although medical errors are inconsiderable when the delivered health care services are concerned, identifying their reasons and a proper health care management would lead to higher quality of provided services. Key Words: Malpractice; Forensic Medicine; Health Services.
مقدمه: شیوع بیماریهای جدید از یک سو و افزایش حجم مراجعه کنندگان به مراکز درمانی از سوی دیگر، زمینه را جهت افزایش خطاهای پزشکی فراهم کرده است. تحقیق حاضر به منظور تعیین فراوانی و شناسایی علل قصور پزشکی ارایه دهندگان خدمات درمانی به بیماران در شکایات ارجاعی به کمیسیون پزشکی قانونی استان اصفهان طی سالهای 88-1384 و ارایهی راهکارهایی برای کاهش این خطاها انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جمعیت مورد مطالعه، تعداد 380 پروندهی ارجاعی به دفتر کمیسیون پزشکی ادارهی کل پزشکی قانونی استان اصفهان با موضوع قصور پزشکی طی سالهای 1384 تا 1388 بود که به دلیل عدم دسترسی به برخی پروندهها و نیز ناقص و غیر قابل استفاده بودن اطلاعات برخی پروندهها، تعداد 352 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها چک لیست بود. روایی چک لیست پس از اعمال نظرات صاحبنظران در چندین مرحله حاصل شد. روش جمعآوری دادهها بررسی منابع و مشاهده بود. دادهها با استفاده از نرمافزار 11SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: در ارتباط با 352 پرونده از 708 نفر شکایت شده بود. در بین پزشکان و جراحان، پزشکان عمومی با 8/16 درصد بیشترین میزان شکایت را داشتند. متخصصین بیهوشی، زنان و زایمان، جراحی عمومی و ارتوپدی به ترتیب با 3/9، 3/8، 6/7 و 4/7 درصد در رتبههای بعدی قرار داشتند. در بین سایر ارایه دهندگان خدمات، پرستاران با 8/9 درصد بیشترین میزان شکایت را داشتند که در مجموع نیز در رتبهی دوم قرار گرفتند. 9/36 درصد شکایات به محکومیت ختم شده بود. پزشکان عمومی با 3/15 درصد در رتبهی اول قرار داشتند. میانگین سنی ارایه دهندگان خدمات 43 سال بود. ردهی سنی 35 تا 40 سال با 2/23 درصد، بیشترین نفرات را به خود اختصاص داد. 2/68 درصد افرادی که از آنها شکایت شده بود، مرد و مابقی زن بودند. در 23 پرونده، از کادر مدیریتی مراکز ارایه دهندهی خدمت شکایت شده بود. در 3/91 درصد موارد، مدیریت مرکز مقصر شناخته شد. 8/45 درصد ارایه دهندگان خدمات، تحصیلات تخصصی و 3/20 درصد افراد دکتری عمومی داشتند. در 2/35 درصد موارد علت محکومیت بیمبالاتی فرد ارایه دهندهی خدمت شناخته شد. در 4/46 درصد موارد میزان دیهی تعیین شده بین 1 تا 10 درصد بود. نتیجهگیری: میزان شکایت از کادر درمانی طی این پنج سال روند صعودی داشته است، به طوری که از 62 پرونده در سال 1384 به 108 پرونده در سال 1388 رسیده است. هر چند در مقایسه با حجم خدماتی که سالیانه به بیماران ارایه میشود، این میزان ناچیز است؛ ولی با نگاهی به علل روی دادن این خطاها متوجه میشویم که میتوان با مدیریت قویتر در زمینهی ارایهی خدمات سلامت، این میزان را به حداقل رساند. واژههای کلیدی: قصور؛ پزشکی قانونی؛ خدمات بهداشتی درمانی.
https://him.mui.ac.ir/article_11136_948f248c1f8645172dd4819678fb8458.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
Publications on Breast Neoplasms in Medline: A Comparison between Iran and Other Middle East Countries
تولیدات علمی ایران در زمینهی سرطان پستان در پایگاه مدلاین و مقایسهی آن با سایر کشورهای خاورمیانه
11137
FA
محمدحسین
بیگلو
استادیار، علوم و تکنولوژی اطلاعات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سوسن
شاه خدابنده
کارشناس ارشد، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
مسعود
اسدی
دکتری حرفهای، پزشکی، مرکز تحقیقات هماتولوژی و انکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
Journal Article
2012
03
18
Background: The high prevalence of breast cancer, especially in Iranian young women, led us to survey the published Iranian articles related to breast cancer. The purpose of the current study was to analyze and visualize the trend of scientific output in the field of breast cancer research in Iran as well as Middle East countries. Methods: In a bibliometric study, all Iranian publication in the field of breast cancer indexed in Medline were extracted and compared with the publications of other Middle East countries during 1965-2008. Medline was searched based on the medical subject headings (MeSH) keywords. In order to make the search more comprehensive, the keywords suggested by the specialists were also included. Data was analyzed using descriptive statistics and Microsoft Word and Excel. Results: Data analysis showed that the number of publications in the field of breast cancer originated from Iran had considerably increased. In fact, from one paper in 1990, the number reached 24 papers in 2008 (105 articles during 2001-2008 vs. 9 articles before 2000). Additionally, Iran ranked the 5th among Middle East countries in terms of number of breast cancer-related publications. Shiraz University of Medical Sciences, Tehran University of Medical Sciences, and Center for Breast Cancer at Jihad of Tehran University were the most active centers in the field of breast cancer. The Asian Pacific Journal of Cancer Prevention (APJCP) published the highest number of Iranian articles in the field of breast cancer research. Conclusion: This study indicated an increasing trend in the number of Iranian breast cancer-related publications in Medline during 1965-2008. The numbers especially had an exponentially increasing trend after 2001. Keywords: Indicators; Scientometrics; Breast Neoplasms; Medline; Iran; Middle East.
مقدمه: شیوع بالای سرطان پستان در سنین پایین در ایران و مشکلات ناشی از این بیماری برای خانوادهها، لزوم انجام تحقیقات در این زمینه را بدیهی مینماید. تحقیق حاضر با هدف شناسایی میزان تولیدات علمی ایران در زمینهی سرطان پستان و مقایسهی آن با سایر کشورهای خاورمیانه صورت گرفته است. روش بررسی: تحقیق حاضر توصیفی بوده، به کمک شاخصهای علمسنجی، تولیدات علمی ایران و سایر کشورهای خاورمیانه را در زمینهی سرطان پستان در پایگاه مدلاین در طول سالهای 2008-1965 مورد بررسی قرار داده است. تولیدات علمی از طریق جستجو در مدلاین با استراتژی ترکیبی جستجو که شامل استفاده از کلید واژه MeSH و همچنین کلید واژههای پیشنهادی متخصص موضوعی (پزشک) بود، بازیابی شد و اطلاعات به چکلیستی که در نرمافزار Excel طراحی شده بود و روایی آن توسط متخصصین امر تأیید شده بود، منتقل شد. سپس تعداد تولیدات علمی شمارش شده، با استفاده از آمار توصیفی و به کمک نرمافزارهای Word و Excel جداول و نمودارهای مربوط رسم شد. یافتهها: ایران در میان کشورهای خاورمیانه دارای مقام پنجم از نظر تولید اطلاعات علمی در زمینهی سرطان پستان بود. تولیدات علمی ایران در این زمینه از یک مقاله در 1990 به 24 مقاله در 2008 افزایش یافته است؛ به طوری که این تعداد تا قبل از سال 2000 به 9 مدرک محدود میشد؛ در حالی که در فاصلهی سالهای 2001 تا 2008 به تعداد 105 مدرک افزایش یافته است. دانشگاههای علوم پزشکی شیراز، تهران و مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی تهران پرکارترین مراکز از نظر تولید اطلاعات علمی در زمینهی سرطان پستان در ایران بودهاند.از میان مجلات، Asian pacific journal of cancer prevention بیشترین تعداد از تولیدات علمی ایران را در زمینهی سرطان پستان، منتشر کرده است. نتیجهگیری: در بازهی زمانی 2008-1965 تولیدات علمی ایران در زمینهی سرطان پستان روند رو به رشد داشته، به ویژه از 2001 به بعد، به صورت خطی افزایش یافته است. همچنین ایران در میان کشورهای خاورمیانه رتبهی خوبی را در تولید اطلاعات علمی در زمینهی سرطان پستان در بازهی مذکور داشته است. واژههای کلیدی: شاخصها؛ علمسنجی؛ سرطانهای پستان؛ مدلاین؛ ایران؛ خاورمیانه.
https://him.mui.ac.ir/article_11137_60cdede0ad6930ca9bb4d9b59aa852aa.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
Laws and Procedures of Retention of Medical Records in Selected Countries
قوانین و رویههای نگهداری مدارک پزشکی در کشورهای منتخب
11138
FA
ناهید
توکلی
مربی، آموزش مدارک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
0000-0002-2921-3283
سکینه
سقائیاننژاد اصفهانی
مربی، آموزش مدارک پزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
محمدرضا
حبیبی
دانشجوی کارشناسی ارشد، مدارک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Journal Article
2012
03
18
Background: Health records serve several purposes and must be retained to meet those purposes. These varied purposes influence how long health records must be kept, or their retention period. The present study aimed to recognize laws and procedures related to retention of health records in selected countries and provide a proposed guideline for Iran. Methods: This was an applied, descriptive-comparative research on laws and procedures related to retention of medical records in the USA, United Kingdom, Australia and Iran in 2011. The data was collected via library sources, websites, and consultation with specialists in and out of the country. The validity of the data was confirmed by experts. Finally, the recommendations were provided for medical record retention in Iran. Results: The study revealed complete and transparent record retention schedules in the selected counties. In fact, retention situations for adults, minors, emergency, outpatients and deaths records are clearly determined. However, in Iran, either no specific laws and procedures exist for medical records or they are unspecified. Conclusion: Lack of a complete, transparent and updated medical record retention schedule in Iran has led to confusion for hospitals. Some hospitals maintain medical records more than the determined retention period and some destroy them before expiring of the essential retention period. In order to optimize the situation of health records retention in Iran, it is necessary to review, correct and complete medical records retention schedule on the provided recommendations for different kinds of medical records. Keywords: Medical Records; Procedures; Legislation.
مقدمه: پروندهی سلامت اهداف متعددی را برآورده میکند و باید برای برآوردن این اهداف نگهداری شود. این اهداف گوناگون بر مدت زمانی که اطلاعات سلامت باید نگهداری شوند، تأثیر میگذارند. از اینرو مطالعهی حاضر با هدف شناسایی و مقایسهی قوانین و رویههای نگهداری مدارک سلامت در کشورهای منتخب و ارایهی پیشنهادهایی برای ایران، انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از دستهی مطالعات توصیفی- تطبیقی بود و قوانین و رویههای مرتبط با نگهداری اطلاعات سلامت در کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا و ایران در سال 1390 را مورد مطالعه قرار داد. منبع جمعآوری دادهها شامل منابع کتابخانهای، شبکههای اطلاع رسانی و مشاوره با متخصصان داخل و خارج کشور بود. ابزار جمعآوری دادهها فرمهای اطلاعاتی بود که روایی آن با نظر کارشناسان تأیید شد. تحلیل یافتهها با استفاده از جداول مقایسهای صورت گرفت و با توجه به شرایط کشور پیشنهادهایی برای ایران تدوین گردید. یافتهها: در کشورهای منتخب، جداول زمانبندی کامل و شفافی وجود دارد که در آنها وضعیت نگهداری مدارک بیماران بزرگسال، کودکان، بیماران سرپایی، اورژانس، فوتی و ... به وضوح مشخص شده است. در صورتی که در ایران یا قوانین و رویههای مشخصی وجود ندارد و یا دارای ابهام میباشند. نتیجهگیری: نداشتن یک جدول زمانبندی نگهداری مدارک سلامت کامل، شفاف و به روز در ایران، مراکز درمانی را با مشکلات جدی و سر در گمی مواجه نموده است، به طوری که در بعضی مراکز باعث کمبود فضای ناشی از انباشت مدارک قابل امحا و در بعضی مراکز نیز به امحای پیش از موعد مدارک بیماران منجر شده است. بنابراین به منظور بهینهسازی وضعیت نگهداری اطلاعات سلامت در کشور، بازنگری، اصلاح و تکمیل جداول زمانبندی نگهداری مدارک سلامت در کشور ضروری است؛ که در این راستا پیشنهادهایی برای نگهداری انواع مدارک پزشکی ارایه گردید. واژههای کلیدی: مدارک پزشکی؛ رویهها؛ قوانین.
https://him.mui.ac.ir/article_11138_60e9c1604092f97ec89705d8b5bc8929.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
Modern versus Traditional Policies in Publication of Scientific Articles in Health Domain
مقایسهای مابین سیاستهای نوین در مقابله با سیاستهای سنتی در چاپ مقالات علمی در حوزهی سلامت
11124
FA
محسن
رضائیان
استاد، اپیدمیولوژیست، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
Journal Article
2012
03
18
Until recent time, the publishers of scientific articles owned the intellectual and economic copyright by providing the facilities for reviewing and publications. Nevertheless, based on the recent technological advancements, a modern policy called "open access policy" has been developed in reviewing and publications of the scientific articles. In this new method, authors own the copyright of their articles by paying the necessary costs to the publishers. Therefore, as soon as an article is reviewed and accepted, it will be published online and everyone can freely access it. Given the importance of the topic, the present review article dealt with these changes in publications of scientific articles within health domain. Keywords: Periodicals; Journal Article; Open Access to Information; Publications.
سیاستهای مربوط به انتشار مقالات علمی تا سالیان اخیر به این صورت بود که ناشرین با فراهم آوردن امکان بررسی، چاپ و انتشار مقالات علمی، حق انتشار را از نویسنده کسب مینمودند و در عمل مالک حقوق مادی و معنوی انتشار یک مقاله میگردیدند. با این وجود، در سالیان اخیر و با پیدایش جهشهای تکنولوژیکی، سیاست نوینی به نام دسترسی آزاد در بررسی، چاپ و انتشار مقالات علمی رقم خورده است. در این روش جدید، نویسندگان با پرداخت وجه لازم به ناشرین، حق انتشار مقاله را برای خود محفوظ مینمایند. بنابراین، مقاله پس از بررسی و در صورت تأیید، بلافاصله به صورت برخط چاپ میشود و به رایگان در اختیار دیگران قرار میگیرد. با توجه به اهمیت موضوع، مقالهی مروری حاضر به مقایسه و بررسی این تغییر و تحولات در حوزهی چاپ و انتشار مقالات علمی مرتبط با امر سلامت پرداخته است. واژههای کلیدی: نشریات ادواری؛ مقالهی مجله؛ دسترسی آزاد به اطلاعات؛ انتشارات.
https://him.mui.ac.ir/article_11124_46eaf30c19d50ce1b7b27428f226cc24.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
1
2012
03
20
Causes of Deductions Made by the Social Security Insurance in Hospital Affiliated to Kashan University of Medical Sciences, Iran
علل کسورات اعمال شده از سوی بیمهی تأمین اجتماعی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کاشان
11126
FA
رضا
صفدری
دانشیار، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
مهتاب
کرمی
دانشجوی دکتری، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
مریم
معینی
دانشجوی دکتری، اقتصاد بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Journal Article
2012
03
18
Background: Deductions are a part of hospital revenues. However, they mostly remain unpaid due to incorrect documentation. This study focused on the rate and causes of deductions made by hospitals affiliated to Kashan University of medical Sciences, Kashan, Iran, according to available documents. Methods: This was a descriptive cross-sectional study conducted in the first half of 2009 in hospitals of Kashan University of Medical Sciences. The research population included 7907 medical records covered by the Social Security Insurance. The data was collected by a standard checklist. It was then analyzed through descriptive statistics. Results: Based on available documents, the most important causes of deductions were lack of a physician's order in drug forms (427), lack of laboratory report in laboratory forms (2195), lack of radiology report in radiology forms (226), incorrect operation report in surgery forms (429), lack of an anesthesiologist's signature in anesthesia forms (322), and lack of consultation order in consultation forms (226). The study also showed that in general, among all evaluated forms, drug forms had the maximum of deductibles. Conclusion: The most frequent cause of deductions is incorrect documentation. On the other hand, insurance organizations only pay costs according to registered data. Therefore, it is really essential and helpful to pay enough attention to documentation principles. In addition, it is important to use diagnosis related group (DRG) and healthcare information systems. Keywords: Insurance; Social Security; Hospitals.
مقدمه: کسورات بخشی از درآمد بیمارستانی است که در عمل دریافت نمیشود. از آنجایی که مقادیر قابل ملاحظهای از کسورات به دلیل نقص در مستندسازی به وجود میآید، در این پژوهش سعی شده است علل و میزان کسورات اعمال شده از سوی بیمهی تأمین اجتماعی در پروندههای پزشکی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کاشان از دیدگاه مستندسازی مورد شناسایی قرار داده شود. روش بررسی: این پژوهش توصیفی- مقطعی در نیمهی اول سال 1387 در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر روی 7907 فقره پروندهی تحت پوشش تأمین اجتماعی انجام گردید. دادهها توسط چک لیستی استاندارد از سوی سازمان تأمین اجتماعی جمعآوری و با استفاده از آمار توصیفی توسط نرمافزار Excel ارایه گردید. یافتهها: از دیدگاه مستندسازی، علل عمدهی کسورات به شرح زیر میباشد: در فرمهای دارو: نداشتن دستور پزشک 427 مورد؛ در فرمهای آزمایش: نداشتن جواب آزمایش 2195 مورد، در فرمهای رادیولوژی: نداشتن جواب رادیولوژی 1086 مورد، در فرمهای شرح عمل: نقص در گزارش عمل 429 مورد، در فرمهای بیهوشی: مهر و امضای متخصص بیهوشی 322 مورد و در برگهی مشاوره: نداشتن دستور مشاوره 226 مورد. به طور کلی فرمهای دارو در بین برگههای بررسی شده، بیشترین درصد کسورات را به خود اختصاص دادهاند. نتیجهگیری: با توجه به اینکه بیشترین علل کسورات پروندههای بستری، نقص اصول مستندسازی است و اینکه پرداخت هزینهها توسط سازمانهای بیمهگر بر اساس دادههای ثبت شده در پرونده صورت میگیرد، رعایت اصول صحیح مستندسازی جهت کاهش کسورات، ضروری و کمک کننده است. واژههای کلیدی: بیمه؛ تأمین اجتماعی؛ بیمارستانها.
https://him.mui.ac.ir/article_11126_7847833d495806a10b463cf7a0a830b9.pdf