دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
Journal Index
ایندکس
11161
FA
ایندکس
مجله
0000-0003-0874-1906
Journal Article
2012
11
11
Click to download the index of this Issue.
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید
https://him.mui.ac.ir/article_11161_6ed183fc1cdec057faf50ec6d94764f3.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
Strategies to Implement Clinical Governance in Iranian Hospitals
حاکمیت خدمات بالینی؛ راهکاری برای اجراییسازی آن در بیمارستانهای کشور
11158
FA
فاطمه
هادیزاده
Integrative functional gastroenterology research center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
پیمان
ادیبی
Integrative functional gastroenterology research center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
0000-0003-3247-4828
Journal Article
2012
05
31
--
The present article is a letter to the Editor and has no abstract.
https://him.mui.ac.ir/article_11158_1f445739d2d1b3065435747afef1a385.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
Usability Evaluation of Hospital Information Systems in Hospitals Affiliated with Mashhad University of Medical Sciences, Iran
کاربردپذیری سیستم اطلاعات بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی مشهد
11159
FA
فرحناز
صدوقی
دانشیار، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشکده ی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
معصومه
خوشگام
مربی، آمار زیستی، دانشکده ی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سیده راضیه
فرهی
دانشجوی کارشناسی ارشد، مدارک پزشکی، دانشکده ی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Journal Article
2012
08
05
Introduction: Hospital information systems (HISs) are computerized systems used as electronic tools for managing patient information. Usability is necessity for the success and acceptability of HISs and can enhance the quality of provided care. This study aimed to evaluate the usability of HISs in Hospitals affiliated with Mashhad University of Medical Sciences (Iran). Methods: This descriptive, analytical study was conducted in 2010. The population consisted of 110 users of HISs in 1 general and 2 specialized hospitals affiliated with Mashhad University of Medical Sciences. Simple random sampling was used to select the interviewees. Data was collected by Bhattacharjee's usability scale which includes usability, continued intention to use HIS, perceived usefulness and benefits, and user satisfaction. The collected data was analyzed using descriptive statistics and Spearman's correlation coefficient in SPSS. Results: More than two-thirds of the users (71.8%) were satisfied with HISs. In addition, 64.2% of the users had the intention to continue using the system and 78.0% of them had perceived the benefits of HIS and believed in its usefulness. However, the system could meet the needs and expectations of only 59.8% of users. Significant correlations existed between system efficiency and intention to continue using the system (P = 0.001), between intention to continue using the system and perceived usefulness (P = 0.001), and between user expectations and perceived usefulness (P = 0.001). Conclusion: User satisfaction, perceived usefulness, meeting user expectations, and intention to continue using the system are distinguished indices to determine the success or failure of HISs. The results indicated that hospitals affiliated with Mashhad University of Medical Sciences were successful in implementing HIS and improving productivity. Since HIS assessment is conducted to modify the system, it is necessary to further evaluate HIS and focus on the problems that lead to dissatisfaction. Keywords: Usability; Perceived Usefulness; User Expectations; Evaluation; Hospital Information System.
مقدمه: کاربردپذیری در موفقیت و پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی و ارتقای کیفیت مراقبت ضروری است. این پژوهش با هدف، ارزیابی کاربردپذیری سیستم اطلاعات بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از مقیاس کاربردپذیری انجام شد. روش بررسی: پژوهش تحلیلی حاضر که از نوع کاربردی میباشد، در سال 1389 انجام شد. جامعهی آماری شامل کل کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی در یک بیمارستان عمومی و دو بیمارستان تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تعداد 110 نفر بود. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی مقیاس کاربردپذیری سیستم بهاتاچرژی شامل کاربردپذیری، قصد ادامهی استفاده از سیستم، درک سودمندی و رضایت کاربر بود. در نهایت، دادهها به روش آمار توصیفی و آزمون همبستگی Spearman و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بر طبق یافتهها، 8/71 درصد از پاسخ دهندگان از سیستم راضی بودند، 2/64 درصد از کاربران قصد استفادهی مداوم از سیستم را داشته و 78 درصد فواید سیستم را درک کرده و به سودمندی سیستم معتقد بودند. سیستم تنها انتظارات 8/59 درصد از کاربران را برآورده کرده بود. افزون بر این، بین سودمندی درک شده و قصد استفادهی مداوم از سیستم (001/0 £ P)، قصد استفادهی مداوم از سیستم و کارامدی سیستم (001/0 £ P)، برآورده شدن انتظارات کاربر و قصد استفادهی مداوم از سیستم (001/0 £ P) همبستگی وجود داشت. نتیجهگیری: رضایت کاربر، سودمندی درک شده، برآورده شدن انتظارات و قصد استفادهی مداوم از سیستم شاخص موفقیت یا عدم موفقیت سیستم میباشد. بر اساس نتایج، به نظر میرسد سیستم اطلاعات بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا حدودی موفق و در بهبود بهرهوری و بازگشت سرمایه و هزینهی ایجاد آن مؤثر بوده است، ولی از آن جا که ارزیابی نهایی در چرخهی حیات و توسعهی سیستم اطلاعات، با هدف اصلاح طراحی سیستم و ارتقای کارامدی آن انجام میگیرد، تمرکز بر رفع نواقصی که سبب کاهش رضایت از سیستم شده است، ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: کاربرد پذیری؛ سودمندی درک شده؛ انتظارات کاربر؛ ارزشیابی؛ سیستم اطلاعات بیمارستانی.
https://him.mui.ac.ir/article_11159_4b5ed4886369f5f41b61b4b9c407dccc.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
Identification and Ranking of Factors Affecting the Implementation of Knowledge Management Based on TOPSIS Approach: A Case Study
شناسایی، بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از تکنیک TOPSIS (مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی شیراز)
11162
FA
احمد
شعبانی
دانشیار، گروه کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
مرتضی
محمدی استانی
کارشناسی ارشد، کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
حامد
فروگذار
کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران.
Journal Article
2011
06
26
Introduction: Knowledge management is one of the most interesting and challenging issues of management in the new millennium. Educational and research institutions such as libraries and information centers are the most suitable places for the implementation of knowledge management programs. This study aimed to identify and rank the factors affecting the implementation of knowledge management in libraries of Shiraz University of Medical Sciences (Iran) based on the technique for order preference by similarity to ideal solution (TOPSIS) approach. Methods: In a descriptive survey during 2010-11, librarians of libraries of Shiraz University of Medical Sciences (88 persons) were assessed. Due to the limited size of population, sampling was not performed. A researcher-made questionnaire on the basis of Bukowitz and Williams's model was used to collect data. Face validity was confirmed by experienced professors and the reliability was estimated to be 0.80 using Cronbach's Alpha. The data was analyzed using descriptive and inferential statistics in SPSS. Results: All factors of Bukowitz and Williams's model (finding, using, learning, sharing, evaluation, development/maintenance, and removal of knowledge) were effective on the implementation of knowledge management in the studied libraries. Except learning and removal of knowledge, other factors were in good conditions. Based on TOPSIS approach, knowledge sharing was the most important factor while removal of knowledge had the least impact on the implementation of knowledge management. Conclusion: Implementing these programs in health environments, where knowledge sharing is important, would provide better services and facilitate learning, teaching, and research. Therefore, understanding effective factors and ranking them is very important. According to the obtained results, the model suggested by Bukowitz and Williams is a comprehensive model for successful implementation of knowledge management in academic libraries of Shiraz University of Medical Sciences. Keywords: Knowledge Management; Libraries; Bukowitz and Williams; TOPSIS Approach.
مقدمه: مدیریت دانش به عنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزارهی جدید است. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در محیط آموزشی و پژوهشی مانند دانشگاهها از مکانهای مستعد برای پیادهسازی برنامههای مدیریت دانش هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی بود. جامعهی آماری شامل کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 90-1389 بود (88 نفر)، که به علت محدودیت حجم جامعه، نمونهگیری صورت نگرفت. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محقق ساخته بر مبنای عوامل مدل Bukowitz و William (2000) بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط استادان مجرب تأیید گردید و به منظور تعیین پایایی آن از فرمول Cronbach's alpha استفاده شد که مقدار آن 80/0 = α برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار آماری 16SPSS استفاده شد. یافتهها: تمام عوامل مدل Bukowitz و William (یافتن، به کارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد/ نگهداری و حذف دانش) بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز مؤثر بودند و به جزء عامل یادگیری و حذف دانش، بقیهی عوامل در وضعیت مناسبی قرار داشتند. همچنین در رتبهبندی این عوامل با استفاده از تکنیک برترین پیشنهاد از راهحل ایدهآل (TOPSIS یا Technique of order preference by similarity to ideal solution)، مشخص شد که عامل «تسهیم دانش» بیشترین و عامل «حذف دانش» کمترین تأثیر را در پیادهسازی مدیریت دانش دارد. نتیجهگیری: اجرای این برنامهها در محیطهای بهداشتی و درمانی که اشتراک دانش از اهمیت زیادی برخوردار است، موجبات خدماترسانی بهتر و تسهیل یادگیری، آموزش، و پژوهش خواهد شد. لذا شناخت عوامل مؤثر و رتبهبندی آنها بسیار حایز اهمیت است. با توجه به نتایج حاصل، عوامل مدل Bukowitz و William به منزلهی پیشنهادی جامع در اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی شیراز مؤثر خواهد بود. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ کتابخانهها؛ مدل Bukowitz و William؛ تکنیک TOPSIS.
https://him.mui.ac.ir/article_11162_a38c6d875fac14a2d9e99eb5fc309a27.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
Applying a Fuzzy AHP and BSC Approach for Evaluating the Performance of Hasheminejad Kidney Center, Iran
به کارگیری رویکرد ترکیبی FAHP-BSC جهت ارزیابی عملکرد بیمارستان هاشمینژاد تهران
11164
FA
امیرپویا
ایروانی تبریزیپور
کارشناس ارشد، مدیریت صنعتی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران.
صفر
فضلی
استادیار، مدیریت، دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران
محسن
الوندی
استادیار، مدیریت، دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایران
Journal Article
2012
08
05
Introduction: Balanced scorecard (BSC) is regarded as one of the successful tools in performance measurement. However, it neither absolutely nor comparatively provides the weight of each perspective and indicators related to each perspective. In this study, we applied a fuzzy analytical hierarchy process (FAHP) to weight the perspectives and BSC indicators in hospital. Methods: This applied, descriptive, cross-sectional study was carried out in Hasheminejad Hospital in Tehran (Iran) during 2011. First, we provided a list of performance measurement indicators with BSC approach. Paired comparisons were then made through field method and distribution of the standard analytical hierarchy process questionnaire, with the compatibility rate of lower than 0.1, among 7 experts. Afterwards, FAHP was used to obtain the weight of each indicator and each perspective. Finally, weighted accomplishment of each of them in 2010 was evaluated. Results: Among the BSC perspectives, society beneficiaries and services (28.11%) had a little superiority over the other perspectives. Moreover, among all indicators, patients and their relatives' satisfaction and also the learners indicator had the greatest importance in hospital performance. The total performance score in year 2010 was calculated as 95.88%. Conclusion: This study suggested a BSC-FAHP integrated approach to improve the performance measurement in the hospital. The obtained results may help managers and customers of health and medical care section to make appropriate decisions and to use suitable strategies in the future. Keywords: Performance Evaluation; Balanced Scorecard; Analytical Hierarchy Process; Hospitals.
مقدمه: کارت امتیازی متوازن به عنوان یکی از ابزارهای موفق در زمینهی ارزیابی عملکرد، میزان اهمیت مناظر و همچنین شاخصهای تحت هر منظر را نه به طور نسبی و نه به طور مطلق ارایه نمیدهد. در این مطالعه برای رفع این نقص، از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، جهت وزندهی به مناظر و شاخصهای کارت امتیازی متوازن در بیمارستان استفاده شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر، تحقیقی کاربردی از نوع توصیفی- مقطعی بود که در سال 1389 در بیمارستان هاشمینژاد تهران انجام شد. ابتدا لیستی از شاخصهای ارزیابی عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن تهیه شد و مقایسات زوجی از روش میدانی و توزیع پرسشنامهی تحلیل سلسله مراتبی استاندارد، با نرخ سازگاری پایینتر از 1/0- بین 7 خبرهی تصمیمگیری به دست آمد. سپس از طریق FAHP (Fuzzy analytical hierarchy process) وزن هر شاخص و هر منظر به دست آمد. در پایان میزان تحقق موزون هر یک از آنها در سال 1389 مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: در میان مناظر کارت امتیازی متوازن، منظر ذینفعان جامعه و عرصهی خدمت با 11/28 درصد از برتری اندکی نسبت به سایر مناظر برخوردار بود. همچنین در میان شاخصها نیز میزان رضایتمندی بیماران، همراهان و همچنین فراگیران بیشترین اهمیت را در عملکرد بیمارستان داشت. همچنین امتیاز نهایی عملکرد در سال 1389، 88/95 درصد محاسبه گردید. نتیجهگیری: این تحقیق یک رویکرد تلفیقی BSC-FAHP (Balanced scorecard-FAHP) را به منظور بهبود ارزیابی عملکرد بیمارستان پیشنهاد میکند. از این رو نتایج آن میتواند مدیران و مشتریان بخش بهداشت و درمان را در اخذ تصمیمات درست و استراتژیهای مناسب برای آینده یاری نماید. واژههای کلیدی: ارزیابی عملکرد؛ کارت امتیازی متوازن؛ فرایند تحلیل سلسله مراتبی؛ بیمارستانها.
https://him.mui.ac.ir/article_11164_e68bdab5d80792e5162dd72f3e5c643b.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
Evaluating the Cases of Violating the Regulations of Medical Services Insurance Organization in Isfahan Province, Iran
مطالعهی موارد مغایر با ضوابط و مقررات مندرج در پروندهی پزشکان طرف قرارداد بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان
11165
FA
آرش
قدوسی
استادیار، پزشکی قانونی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
حیدرعلی
عابدی
دانشیار، آموزش پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
اکبر
منصوری
دانشجوی کارشناسی ارشد، آموزش پرستاری (گرایش سلامت جامعه)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
احمدرضا
ریاضیات
پزشک عمومی، مدیر کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان، اصفهان، ایران
Journal Article
2012
08
05
Introduction: The rapid increase in health costs across the world has forced governments to use insurance programs. Uncontrolled costs would reduce the financial ability of insurance organizations in providing services. Abuse of health insurance wastes 3-15% of the health budget annually. This study was conducted to determine cases of violating the rules and regulations of Medical Services Insurance Organization by contracted physicians in Isfahan Province, Iran.Methods: In this descriptive study, of 2752 cases of physician contracts, a sample size of 384 cases was selected using random sampling. Content validity and Cronbach's alpha (α = 0.75) were respectively used to confirm the validity and reliability of the data collection tool. After extraction, data was analyzed in SPSS.Results: Visiting patients using another person's insurance book (P = 0.02), using more than one sheet per visit (P = 0.008), and prescribing inappropriate medications (P = 0.024) were significantly more common among general physicians than in specialists. On the other hand, compared to general physicians, specialists were less committed to the determined fees (P = 0.01), more commonly visited patients in groups (P = 0.007), and accepted more limited number of patients under insurance coverage (P < 0.001).Conclusion: The results showed that less than 1% of service providers failed to comply with the rules probably due to lack of awareness. Therefore, insurance companies can provide information on the rules and regulations, replace insurance books with electronic health cards, make timely payments of claims, and hold retraining seminars on professional ethics with emphasis on the Islamic rules and the national law to improve the services provided and prevent violations of the law.Keywords: Insurance; Health Services; Legislation.
مقدمه: افزایش سریع هزینههای سلامت، جوامع را به استفاده از برنامههای بیمهای ترغیب نموده است. همواره قیمت خدمات مذکور برای سازمانهای بیمهگر مهم بوده است؛ به طوری که عدم کنترل هزینهها به کاهش توان مالی آنها در ارایهی خدمات به بیمهشدگان میانجامد. تقلب و سوء استفاده از بیمه از عوامل اصلی افزایش هزینههای سلامت در آمریکا میباشد. سالانه 3 تا 15 درصد از بودجهی بخش سلامت، از این طریق به هدر میرود. این پژوهش با هدف، تعیین موارد مغایر با ضوابط و مقررات سازمان بیمهی خدمات درمانی مندرج در پروندهی قراردادی پزشکان طرف قرارداد بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان انجام شد. روش بررسی: این مطالعه در سال 1390 به روش توصیفی انجام شد. از مجموع 2752 پروندهی قراردادی پزشک، نمونهای با حجم 384 پرونده به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده، انتخاب گردید. پس از استخراج اطلاعات و انتقال آنها به فرم گردآوری دادهها و ثبت در رایانه، از نرمافزار SPSS جهت تحلیل دادهها استفاده شد. اعتبار ابزار به روش تعیین اعتبار محتوی و پایایی آن با ضریب Cronbach's alpha، 75/0 تعیین شد. یافتهها: انجام ویزیت با دفترچهی غیر (02/0 = P)، جدا کردن بیش از یک نسخه در یک نوبت ویزیت (008/0 = P) و تجویز دارو و انجام خدمات درمانی منجر به خسارت مالی (024/0 = P) توسط پزشکان عمومی به طور معنیداری بیشتر از پزشکان فوق تخصص بوده است. عدم رعایت تعرفهها توسط پزشکان متخصص به طور معنیداری بیشتر از پزشکان عمومی بوده است (01/0 = P). انجام ویزیت به صورت دسته جمعی توسط متخصصین به طور معنیداری بیشتر از پزشکان فوق تخصص بوده است (007/0 = P). ایجاد محدودیت در پذیرش بیمهشدگان توسط پزشکان فوق تخصص به طور معنیداری بیشتر از پزشکان عمومی بوده است (000/0 = P). نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد که در بسیاری از موارد، پزشکان طرف قرارداد قوانین و مقررات را رعایت نمودهاند و در کمتر از 1 درصد موارد نسبت به برخی قوانین توجه کافی نداشتهاند. بنابراین سازمانهای بیمهگر میتوانند با اطلاعرسانی قوانین و مقررات، حذف دفترچهی بیمه و جایگزینی آن با کارت الکترونیک بیمهی سلامت، پرداخت به موقع مطالبات، برگزاری سمینارهای بازآموزی اخلاق حرفهای با محوریت شرع و قانون و ... زمینهی پیشگیری از کمتوجهی نسبت به قوانین و مقررات را فراهم آورند. واژههای کلیدی: بیمه؛ خدمات بهداشتی- درمانی؛ قوانین.
https://him.mui.ac.ir/article_11165_44f630e99f81b943bb20d6d2508be13c.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
Evaluating the Knowledge of Physicians about and their Usage of Iranian National Medical Digital Library in Isfahan University of Medical Sciences, Iran
میزان آشنایی و استفادهی پزشکان بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی ایران (INLM)
11166
FA
شهین
مجیری
کارشناس ارشد، کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
0000-0002-1267-0824
علیرضا
رحیمی
دانشجوی دکتری، کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه نیوساوث ولز، سیدنی، استرالیا.
0000-0002-2841-8279
زهرا
بهرامی
کارشناس، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
محسن
یعقوبی
کارشناس، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
پروین
همتیان
کارشناس ارشد، برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Journal Article
2012
08
05
Introduction: Increasing volume of information in various sciences, such as medicine, has led to the use of various strategies to effectively provide students, researchers, and teachers with medical and paramedical information. The Iranian Ministry of Health and Medical Education has developed an online digital library, called Iranian National Medical Digital Library (INMDL), which provides access to databases of medical fields. However, it is believed that most researchers in Isfahan University of Medical Sciences still tend to use printed resources due to their insufficient familiarity with electronic databases. The aim of this study was to describe the knowledge of physicians about and their use of INMDL in teaching hospitals in Isfahan, Iran.Methods: This applied descriptive survey was carried out on physicians from 9 educational hospitals in Isfahan. The number of participants was determined based on the Morgan's sample size table. From the 500 physicians working in 9 hospitals, 217 individuals were randomly determined. Data collection tool was a questionnaire whose validity was confirmed by professionals. The reliability of the questionnaire was verified after a pilot study (α = 0.87). Finally, 127 questionnaires were completed and data was analyzed in SPSS18.Results: Most physicians had little knowledge about the e-journals and book databases available on INMDL. Moreover, the majority of physicians made very little use of INMDL. Among the existing resources, most use was made of e-journals while databases and e-books stood next. Education level was significantly correlated with the knowledge of physicians and their use of INMDL. 81 percent of physicians had little awareness to INMDL's e-books and 85.2 percent of physicians had very little use of INMDL's e-books. A strong correlation was also detected between the knowledge of physicians about INMDL and their use of it. Among the electronic journal databases and e-book databases, Science Direct and MD Consult were most frequently used.Conclusion: Medical librarians need to have an active role in informing and educating physicians about methods of searching for information in INMDL resources. In addition, as lack of time is a problem for physicians, educating them to use Alert and RSS services is necessary. Moreover, face to face training can be possible by appropriate medical librarians.Keywords: Awareness; Physicians; Iranian National Medical Digital Library; Hospitals, Teaching.
مقدمه: افزایش حجم اطلاعات در علوم مختلف از جمله پزشکی، اطلاعرسانان را برآن داشته است تا با ارایهی راهکارهای مؤثر، راه دستیابی به اطلاعات را برای رشتههای پزشکی و پیراپزشکی فراهم سازند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آشنایی و استفادهی پزشکان بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان با کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی ایران (Iranian national medical digital library یا INMDL) بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی- پیمایشی بود که در جامعهی پزشکان شاغل در 9 بیمارستان آموزشی شهر اصفهان انجام شد. بر اساس جدول تعیین حجم نمونهی Morgan از بین 500 پزشک شاغل در 9 بیمارستان، 217 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی محقق ساخته بود که روایی آن مورد تأیید 4 نفر از استادان رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی قرار گرفت و جهت تأیید پایایی آن پس از پرسشنامهها بین 10 نفر از اعضای جامعه به صورت آزمایشی توزیع و Cronbach's alpha آن محاسبه شد که برابر با 87/0 بود. تحلیل دادهها بر اساس پاسخهای 127 پرسشنامهی تکمیل شده و در نرمافزار 18SPSS انجام شد. یافتهها: آشنایی و استفادهی پزشکان از پایگاههای مجلات الکترونیک، بانکهای الکترونیک جامع و پایگاه کتابهای الکترونیک INMDL بسیار کم بود. ضمن اینکه در میان منابع الکترونیکی در ابتدا مجلات الکترونیکی، سپس بانکهای اطلاعاتی و در نهایت کتابهای الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفتند. بین میزان آشنایی و همچنین میزان استفادهی پزشکان با درجهی تحصیلی ایشان رابطهی معنیدار وجود داشت. بین دو متغیر آشنایی و استفاده از منابع الکترونیک INMDL همبستگی زیاد مشاهده شد. در میان پایگاههای مجلات الکترونیکی (Science direct)، پایگاههای کتابهای الکترونیکی (MD consult) و بانکهای اطلاعاتی (MD consult) بیشترین استفاده را داشتند. مهمترین شیوهی آشنایی پزشکان با INMDL راهنمایی کتابداران بود. نتیجهگیری: با توجه به لزوم اطلاعرسانی و آموزش به پزشکان، باید کتابداران کتابخانههای بیمارستانی و دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی نقش فعالتری در اطلاعرسانی و آموزش شیوههای جستوجوی اطلاعات به جامعهی پزشکان ایفا کنند. در این راستا و با توجه به مشکل کمبود وقت برای پزشکان متخصص، آموزش استفاده از امکانات خدمات آگاهیرسانی (Alert) و RSS برای ایشان ضروری به نظر میرسد. همچنین پیشنهاد میشود در صورت لزوم با به کارگیری نیروهای متخصص در کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، امکان آموزش فردی برای پزشکان فراهم شود. واژههای کلیدی: آگاهی؛ پزشکان؛ کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی ایران؛ بیمارستانهای آموزشی.
https://him.mui.ac.ir/article_11166_d66edc7b5363289bddf47349cf5ca547.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
Investigation and Ranking of Iranian Provinces in Terms of Access to Health Sector Indicators
رتبهبندی استانهای کشور جمهوری اسلامی ایران از لحاظ دسترسی به شاخصهای بخش بهداشت و درمان
11167
FA
محمد حسین
طحاری مهرجردی
کارشناس ارشد، مدیریت صنعتی، جهاد دانشگاهی یزد، یزد، ایران
حمید
بابایی میبدی
مربی، مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
علی
مروتی شریفآبادی
استادیار، دانشکدهی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
Journal Article
2011
06
14
Introduction: Health services currently support physical and mental health of individuals and are a prerequisite for sustainable development in every community. However, such benefits cannot be gained unless balanced distribution of health and treatment facilities and equipments among various geographical regions is ensured. This study assessed the status of development and rankings of Iranian provinces in terms of access to indices of health sector.Methods: This applied, descriptive, cross-sectional study surveyed all Iranian provinces (n = 30) in 2008. In order to collect data, online and printed literate was reviewed and the reports of the Ministry of Health and Medical Education and the Iranian Statistics Center were used as references. The taxonomy technique was employed to determine the degree of development of different provinces. In addition, indices were weighted by Shannon's entropy. Finally, technique for order preference by similarity to ideal solution (TOPSIS) was used to rank the provinces of the country in terms of access to health sector indicators.Results: Taxonomy technique showed 12, 9, and 9 provinces to be developed, semi-developed, and underdeveloped, respectively. Shannon's entropy introduced the ratio of the number of pharmacists to the population as the most important indicator. According to TOPSIS, the provinces of Semnan and Sistan-and-Baluchestan ranked the first and last (30th) in access to health services.Conclusion: In order to reduce imbalance, health policy makers and officials are recommended to consider the developmental rankings of the provinces while allocating resources.Keywords: Provinces; Iran; Health Status Indicators; Techniques; Taxonomy; Shannon's Entropy; Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution.
مقدمه: امروزه، خدمات بهداشتی و درمانی در هر جامعه زمینهساز سلامت جسمی و روانی افراد و پیش نیاز توسعهی پایدار است. البته لازمهی این زمینه، در دسترس بودن متوازن و متعادل امکانات و تجهیزات بخش بهداشت و درمان در نواحی مختلف جغرافیایی میباشد. مطالعهی حاضر به شناسایی وضعیت توسعه یافتگی و رتبهبندی استانهای کشور از لحاظ دسترسی به شاخصهای بخش بهداشت و درمان پرداخته است. روش بررسی: این پژوهش، از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و از نظر ماهیتی، از نوع پیمایشی- توصیفی و از نظر زمان، تکمقطعی محسوب میگردد. جامعهی آماری تحقیق کلیهی استانهای کشور در سال 1387 مشتمل بر 30 استان بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات برای تهیهی پیشینه و ادبیات نظری این تحقیق، مستندات کتابخانهای و اینترنتی بود و از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز آمار ایران به عنوان مراجع رسمی اطلاعات کشور در این زمینه، برای جمعآوری دادههای مربوط استفاده شد. در این مطالعه، از تکنیک تاکسونومی به منظور تعیین درجهی توسعه یافتگی استانهای کشور در این بخش، از تکنیک آنتروپی شانون به منظور تعیین اوزان شاخصها و از تکنیک تاپسیس به منظور رتبهبندی استانهای کشور از لحاظ دسترسی به شاخصهای بخش بهداشت و درمان استفاده شده است. یافتهها: نتایج تکنیک تاکسونومی حاکی از آن است که از 30 استان کشور در این بخش، تعداد 12 استان توسعه یافته، 9 استان نیمه توسعه یافته و 9 استان دیگر توسعه نیافته تلقی میشوند. شاخص نسبت تعداد داروساز به جمعیت استانها به عنوان مهمترین شاخص از سوی تکنیک آنتروپی شانون معرفی شد. همچنین نتایج تکنیک تاپسیس نشان داد که از لحاظ دسترسی به شاخصهای بخش بهداشت و درمان، استان سمنان رتبهی اول و استان سیستان و بلوچستان رتبهی سیام را دارد. نتیجهگیری: بنابراین به برنامهریزان و مسؤولان مربوط پیشنهاد میشود در برنامهریزی منطقهای و تخصیص بودجه در این زمینه، جهت رفع و یا کاهش نابرابری بین استانهای کشور، اولویتها را با توجه به درجهی توسعه یافتگی استانهای کشور و میزان برخورداری استانهای کشور از این شاخصها تعیین نمایند. واژههای کلیدی: استانها؛ ایران؛ شاخصهای بهداشت و تندرستی؛ تکنیکها؛ تاکسونومی؛ آنتروپی شانون؛ تاپسیس.
https://him.mui.ac.ir/article_11167_1b6d3bf364964b703d04278e2b9ddbdb.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
Effects of Including a Brief Disease Progress Column in Physician Order Sheets of Hospital Documents on Improved Recording of Disease Progress
تأثیر گنجاندن ستون «خلاصهی سیر بیماری» در صفحهی دستورات پروندههای بیمارستانی بر افزایش ثبت سیر بیماری
11168
FA
محمدرضا
اسماعیلی دوکی
دانشیار، گوارش کودکان، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
0000-0002-0815-4499
هادی
سرخی
دانشیار، کلیهی کودکان، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سید عباس
فاطمی
دکتری تخصصی، کودکان، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
فاطمه
حسینزاده
کارشناس، مامایی، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
یداله
زاهدپاشا
استاد، نوزادان، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
احمد
تمدنی
استادیار، خون و انکولوژی کودکان، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
نعیمه
نخجوانی
استادیار، کودکان، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
رحیم
براری سوادکوهی
دانشیار، عفونی کودکان، مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
ایرج
محمدزاده
دانشیار، آلرژی و ایمونولوژی بالینی، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
محمدرضا
صالحی عمران
دانشیار، اعصاب کودکان، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
موسی
احمدپور کچو
دانشیار، نوزادان، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
عباس
هادیپور
استادیار، جراحی کودکان، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سهیل
اوصیا
استادیار، جراحی کودکان، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
محمود
حاجیاحمدی
عضو هیئت علمی، پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
علی
بیژنی
پزشک عمومی، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
حسن
محمودی نشلی
استادیار، خون و انکولوژی کودکان، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
پیمان
اشراقی
استادیار، غدد و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
کاظم
بابازاده
استادیار، قلب کودکان، مرکز تحقیقات بیماریهای غیر واگیر کودکان، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
علی
محمدپور میر
استادیار، عفونی کودکان، مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
Journal Article
2012
08
05
Introduction: Medical records consist of documents evidencing a patient's health status at a moment of life. There is a close relationship between disease progress and daily physician orders issued in medical records. Each order in fact reflects the patient's medical status and his/her disease progress. In this study, while keeping the previous progress page in the records, a column of brief disease progress was included in physician order sheets to increase the quality of records and promote the education of learners.Methods: In this cross-sectional controlled interventional study, medical records of all patients admitted to super specialty wards of Amirkola Children Hospital during the first quarters of 2009 and 2010 were included. From a total of 3462 records, 150 records were studied each year. Each indicator of disease progress, which was recorded based on subjective, objective, assessment, and plan (SOAP) note, was given a score. Finally, if only three indicators were mentioned in the record, it was considered as poor. Scores 4-5 represented moderate and scores 6-7 were considered as good. The scores of the records were then compared using statistical tests including t-test, paired t-test, Pearson's correlation coefficient, chi-square test, Fisher's exact test, and Kappa coefficient. P values less than 0.05 were considered as significant.Results: The mean number of physician orders in records during the first quarters of 2009 and 2010 were respectively 9.15 ± 10.8 and 8.45 ± 6.80 cases. Good scores had the highest frequency in the new brief disease progress form. The highest average of results in the studied groups was observed in brief disease progress notes of 2010. Comparison of mean scores revealed statistically significant differences (P < 0.05).Conclusion: Adding a new column named "brief disease progressive note" in physician order sheets significantly promoted the recording of disease progress and reasons for medical orders based on SOAP note. Therefore, it is recommended to include this column in physician order sheets.Keywords: Medical Records; Progressive Note; Physician Order Sheet; Documentation.
مقدمه: پروندهی پزشکی متشکل از مجموع مدارکی است که گواه وضعیت سلامت بیمار در لحظهای از زندگی او میباشد. بین سیر بیماری و دستورهای صادر شدهی روزانهی پزشک در پرونده، ارتباط بسیار نزدیکی وجود دارد و هر دستور پزشکی ناشی از وضعیت موجود بیمار و سیر بیماری وی میباشد. در این مطالعه، به جهت افزایش سیر بیماری و ارتقای آموزشی فراگیران، ضمن حفظ وجود صفحهی سیر بیماری قبلی در پرونده، ستونی از سیر بیماری در صفحهی دستورهای پروندههای پزشکی تعیین و میزان اثربخشی آن در ثبت سیر بیماری شناسایی شد. روش بررسی: در این مطالعهی مداخلهای شاهددار، پروندههای بیماران بستری در کلیهی بخشهای فوق تخصصی بیمارستان کودکان امیرکلای بابل در طی سه ماه آخر سالهای 1387 و 1388 مورد بررسی قرار گرفتند (از مجموع حدود 3462 پرونده، در هر سال، 150پرونده مورد بررسی قرار گرفت). به هر یک از شاخصهای سیر بیماری که بر اساس الگوی SOAP ثبت شدند، یک امتیاز داده شد. در نهایت، اگر فقط تا سه شاخص در پرونده ذکر گردید ضعیف، تا 5 مورد متوسط و تا 7 مورد خوب ارزیابی شدند. سپس امتیازات حاصل از پروندههای فوق با استفاده از آزمونهای آماری t-test، Paired t-test، ضریب همبستگی پیرسون، مجذور کای، fisher’s exact و ضریب Kappa مورد مقایسه قرار گرفتند و 05/0 > P معنیدار تلقی شد. یافتهها: میانگین تعداد دستورهای پزشک پروندهها در سه ماههی آخر سال 1387 و 1388 به ترتیب 8/10 ± 15/9 و 80/6 ± 45/8 مورد بوده است. امتیاز خوب، بیشترین فراوانی را در ستون خلاصهی سیر بیماری جدید داشت. بیشترین میانگین نتایج به دست آمده در گروههای مورد مطالعه مربوط به خلاصهی سیر بیماری در سال 1388 بود. مقایسهی میانگینها نیز از نظر آماری معنیدار بوده است (05/0 > P). نتیجهگیری: با اضافه کردن ستون جدید تحت عنوان «خلاصهی سیر بیماری» در برگهی دستورهای پزشک، ثبت سیر بیماری و علت دستورهای پزشکی ارایه شده، به طور قابل ملاحظهای بر اساس الگوی SOAP ارتقا مییابد. بنابراین، پیشنهاد میشود که این ستون در صفحهی دستورهای پزشک پروندههای بیمارستانی گنجانده شود. واژههای کلیدی: مدارک پزشکی؛ سیر بیماری؛ صفحهی دستورهای پزشک؛ مستندسازی.
https://him.mui.ac.ir/article_11168_90d114f1b53a6d63ff69b483e2042008.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
Interactivity, Changeability, and Non-Textual Content of Websites of Iranian Hospital Libraries
نماهای تعاملی و تبادلی و غیر متنی سه مقولهی برجسته در عرصهی ارزیابی وبگاههای حوزهی سلامت: مطالعهی موردی وبگاههای کتابخانههای بیمارستانی
11169
FA
صدیقه
محمد اسماعیل
استادیار، گروه کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
ماهرخ
ناصحی اسکویی
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
Journal Article
2012
08
05
Introduction: With the increasing role of the Internet as one of the most important sources of information on the one hand, and the enhancement of its usability on the other, it is necessary for web designers and developers to be familiar with the criteria that make a website usable. Therefore, this paper aimed to provide knowledge about the interactivity, changeability, and non-textual content of websites of Iranian hospital libraries.Methods: In an applied research, the interactivity and changeability of online libraries of Iranian general and specialty hospitals were evaluated. The tool for data collection was a 21-item researcher-made explanatory checklist based on the review of the available literature. The websites of 24 hospital libraries were evaluated by the checklist. In order to analyze research findings, descriptive (frequency and percentage) and inferential statistics were used. All analyses were performed in SPSS and Microsoft Excel.Results: Overall, 38% of both general and specialty hospitals were committed to interactivity and changeability criteria. Non-textual content criteria were met by 26% and 24% of the websites of libraries of general and specialty hospitals, respectively.Conclusion: Since only less than half of the required criteria were met, strategies need to be employed to improve the process of web designing.Keywords: Evaluation; Interactive and Changeable Views; Non-Textual Views; Libraries, Hospital; Internet.
مقدمه: امروزه توجه به کاربردپذیری وب به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای دسترسی به اطلاعات امری ضروری است؛ در حالی که به دلیل نبود معیار و استاندارد معین، بسیاری از این وب سایتها به گونههای متفاوتی طراحی شدهاند. این گوناگونی میتواند منجر به بروز مشکلاتی در جهت دسترسی کاربران به اطلاعات مورد نیاز گردد. تحقیق حاضر با هدف، ارزیابی تطبیقی وب سایتهای کتابخانههای بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور، (اعم از عمومی و تخصصی) و تعیین وضعیت وبسایتهای کتابخانههای بیمارستانی مورد نظر از دیدگاه رعایت معیار نماهای تعاملی، تبادلی و غیر متنی و نیز مؤلفهها و ویژگیهای مطرح در این زمینهها انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و ابزار جمعآوری اطلاعات، سیاههی وارسی (دارای روایی صوری و محتوایی) بود. این سیاهه مشتمل بر 21 مؤلفه بود که در نتیجهی مطالعهی متون و منابع و پژوهشهای مشابه صورت گرفته در این زمینه تهیه گردید و جهت تأیید روایی در اختیار صاحبنظران و متخصصان رشتهی علوم کامپیوتر در حوزهی طراحی وب سایت قرار داده شد. افزون بر این، در سیاههی یاد شده دو مقیاس وجود و نبود ضربدر تواتر یا رتبه مورد استفاده قرار گرفت. جامعهی آماری پژوهش شامل 24 وب سایت فعال کتابخانههای بیمارستانی عمومی و تخصصی ایران بود (لازم به ذکر است که تعدادی از وب سایتهای کتابخانههای بیمارستانی به دلیل نمایشی بودن و یا در حال ساخت بودن از جامعهی آماری حذف گردیدند). برای به توصیف کشیدن وضعیت موجود وب سایتهای مورد بررسی از آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و برای رد و تأیید فرضیهها از آزمون استنباطی Repeated measures استفاده گردید. یافتهها: وب سایت بیمارستانهای تخصصی و عمومی هر دو با کسب 38 درصد موفق به رعایت مؤلفههای نماهای تعاملی و تبادلی و وب سایت بیمارستانهای تخصصی با کسب 24 درصد و وب سایت بیمارستانهای عمومی با کسب 26 درصد موفق به رعایت مؤلفههای نماهای غیر متنی شدند که در مجموع بیانگر آن است که در وب سایتهای جامعهی مورد نظر کمتر از نیمی از استانداردها رعایت شده است. نتیجهگیری: مطالعه و بررسی وضعیت وب سایتهای کتابخانههای بیمارستانی نشان داد که کمتر از 50 درصد مؤلفههای مربوط به رعایت معیار نماهای تعاملی و تبادلی و نماهای غیر متنی در جامعهی مورد نظر رعایت شده است که این امر نتیجهی مطلوبی را به همراه ندارد و با وب سایت شاخص فاصلهی زیادی دارد، بنابراین لازم است در طراحی این وبسایتها دقت و توجه بیشتری به عمل آید. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ نماهای تعاملی و تبادلی؛ نماهای غیر متنی؛ کتابخانههای بیمارستانی؛ اینترنت.
https://him.mui.ac.ir/article_11169_a837d0db01ed9be72eced8d8b8846681.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
Exploring the Extent and Nature of Outsourcing in Public Hospitals Affiliated with Tehran University of Medical Sciences, Iran
اندازهگیری میزان و نحوه کاهش تصدیگری خدمات بیمارستانی در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران
11170
FA
فیضالله
اکبری
استادیار، مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
حسین
جودکی
دانشجوی دکتری، مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
محمود
محمودی
استاد، جمعیتشناسی پزشکی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
علی
اکبری ساری
استادیار، سیاستگذاری و مدیریت سلامت، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
علیرضا
نمازی
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاونت توسعه مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.
Journal Article
2012
08
05
Introduction: Measuring the extent and nature of outsourcing in public hospitals affiliated with Tehran University of Medical Sciences (TUMS), Tehran, Iran was the aim of this study.Methods: In this cross-sectional applied study, we reviewed the relevant literature and interviewed with 5 experts to introduce various indices of measuring the extent and nature of outsourcing. We recommended 6 simple indices. The data was collected from 14 hospitals affiliated with TUMS in 2007.Results: The extent of outsourcing in TUMS hospitals was 12% in average. Moreover, the private sector was in charge of 25% of employments. There were 124 contractual agreements between TUMS hospitals and other parties in 2007. A private institute was the other side of 90% of contracts. The other sides of 68% of contracts were recognized in a competitive space. However, 10% of the contracts had been revised during implementation.Conclusion: Although the extent of outsourcing was not considerable, the implementation process of outsourcing was acceptable.Keywords: Policy; Outsourcing; Contracting; Private Sector; Hospitals, University.
مقدمه: با وجود گذشت حدود یک دهه از شروع اجرای سیاست برونسپاری در بخش سلامت، معیاری برای اندازهگیری میزان برونسپاری و پایش نحوهی اجرای آن معرفی نشده است. مطالعاتی که قصد داشتهاند حجم (میزان) واگذاریها را نشان دهند، به تعداد قراردادهای واگذاری اشاره نمودهاند که این تصویر کاملی از میزان کاهش تصدیگری در اختیار ما قرار نمیدهد. مطالعهی حاضر با معرفی چند شاخص ساده تا حدی این کمبود را جبران نمود و نشان داد در عمل قراردادهای برونسپاری خدمات چگونه منعقد شدهاند. پس از آن با معرفی دو شاخص دیگر، میزان (کاهش) تصدیگری خدمات بیمارستانی اندازهگیری شد. روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعهی مقطعی و کاربردی بود که با استفاده از دادههای سال 1386 اجرا شد. در ابتدا با مرور شواهد موجود و کمک گرفتن از پنج نفر از صاحبنظران، فرم جمعآوری دادهها طراحی گردید و سپس دادههای مورد نیاز از طریق مراجعه به واحدهای مختلف ستاد دانشگاه و بیمارستانها جمعآوری شد. جامعهی پژوهش 16 بیمارستان تابعهی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که دو بیمارستان به دلیل در دسترس نبودن دادههای مورد نیاز و عدم دقت کافی آمار موجود کنار گذاشته شدند. از دو معیار اصلی برای اندازهگیری تصدیگری و چهار معیار دیگر برای اندازهگیری نحوه واگذاریها استفاده شد. یافتهها: به طور میانگین حدود 12 درصد تصدی کلی در بیمارستانهای تحت پژوهش در اختیار بخش خصوصی و مابقی (88 درصد) در اختیار بخش دولتی بوده است. همچنین به طور میانگین حدود 25 درصد تصدی پرسنلی بر عهده بخش خصوصی و مابقی (75 درصد) در اختیار بخش دولتی بوده است. در این مدت 124 قرارداد منعقد شد که در 93 درصد موارد طرف قرارداد بخش خصوصی بوده است. 68 درصد واگذاریها در فضای رقابتی انجام شد و 10 درصد قراردادهای منعقد شده، نیاز به متمم پیدا کردند. نتیجهگیری: حجم کمی از تصدیهای بیمارستانی واگذار شد، اما فرایند اجرایی واگذاریها به نسبت قابلقبول بود. واژههای کلیدی: تصدیگری؛ برونسپاری؛ بخش خصوصی؛ بیمارستانهای دانشگاهی.
https://him.mui.ac.ir/article_11170_6e8827ed574359ac7e6c1f91c63fbf00.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
Quality Assessment of Randomized Controlled Clinical Trials Indexed in PubMed Using CONSORT Statement
ارزیابی چکیدههای کارآزماییهای بالینی تصادفی کنترل شدهی نمایه شده در PubMed با بیانیه CONSORT
11171
FA
علیرضا
امان اللهی
کارشناس ارشد، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
0000-0003-1056-5438
فرهاد
شکرانه
کارشناس ارشد، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکزتحقیقات ریزفن آوری دارویی، مرکز پزشکی مبتنی بر شواهد ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
حافظ
محمد حسن زاده
کارشناس ارشد، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دفتر نشر، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
محمد
ابراهیمی کلان
کارشناس ارشد، اپیدمیولوژی، دانشکده ی بهداشت و انستیتوی تحقیقات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
غزاله
بنانی
کارشناس ارشد، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده ی مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Journal Article
2011
09
13
Introduction: Most physicians consider abstracts to give a general idea about the full text of an article. Abstracts, as summative and informative parts, contain main information of papers. They also point out the content of papers to readers. The importance of abstracts leads journals to be stricter about their structure and content. This study aimed to assess the abstracts of randomized controlled clinical trials (RCTs) indexed in PubMed according to Consolidated Standards of Reporting Trials (CONSORT) checklist.Methods: In this descriptive cross-sectional study, we assessed all 314 abstracts of RCTs affiliated to Tehran University of Medical Sciences (n = 249) and Iran University of Medical Sciences (n = 65) indexed in PubMed up to the end of 2010. Data was presented in frequency tables and bar charts using SPSS16.Results: Among the items considered in the checklist, only the intervention used in the 2 groups has been completely presented in the abstracts. Other items about the method of randomization, type and design of the RCT, and the number of people involved in the analysis have been reported weakly. The drug interventions were the most common reported interventions (68.2%). In addition, double-blind was the most common blinding method.Conclusion: RCTs were not presented in high quality reports. Therefore, training courses about qualitative reporting of RCT results seem necessary for medical researchers. In addition, editors of medical journals must provide necessary reporting guidelines for authors and reviewers to improve the quality of published researches.Keywords: Evaluation; Randomized Controlled Trials; Databases; Abstracts.
مقدمه: چکیدهی مقاله برای بیشتر پزشکان، معیار بررسی و مطالعهی متن کامل مقاله است. چکیدهها حاوی اطلاعات اصلی و مهم مقاله هستند که خواننده را به محتوای اطلاعاتی مقاله راهنمایی میکنند. از این رو پایگاههای اطلاعاتی نمایهساز به ساختار و محتوای اطلاعاتی چکیدهی مقالات، با افزایش انتشار مقالات و تنوع موضوعی مجلات بیش از پیش تأکید میکنند. مقالهی حاضر به ارزیابی چکیدهی مقالات کارآزماییهای بالینی تصادفی کنترل شده که در PubMed نمایه شدهاند، با استفاده از چکلیست CONSORT پرداخته است.روش بررسی: این پژوهش از نوع مقطعی توصیفی بود. جامعهی پژوهش شامل 314 چکیدهی مقاله از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده، با وابستگی سازمانی به دانشگاه علوم پزشکی تهران (249) و دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق (65) بود که در PubMed تا پایان سال 2010 نمایه شده بودند. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری 16SPSS و با استفاده از روشهای آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در تمام چکیدهی مقالات از میان موارد در نظر گرفته شده در چکلیست، فقط مداخلهی به کار برده شده در هر دو گروه به طور کامل بیان شده است. ذکر روش تصادفیسازی مشارکت کنندگان به گروههای درگیر در مطالعه، نوع طراحی کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده و تعداد افرادی که در آنالیز شرکت داشتند، از مواردی است که بسیار ضعیف گزارش شدهاند. از میان انواع مداخلات، دارو با 2/68 درصد بیشتر از سایر مداخلات به کار برده شده است. شیوه دوسو کور از میان شیوههای کورسازی بیشتر استفاده شده است.نتیجهگیری: کیفیت گزارش روششناسی در مقالات کارآزمای بالینی تصادفی کنترل شده، در حد مناسبی نیست. برای گزارش بهتر نتایج باید آموزشهای لازم به پژوهشگران و نویسندگان مقالات داده شود. علاوه بر این سردبیران مجلات باید دستورالعمل گزارش صحیح این نوع از مطالعات را در راهنمای نگارش مقالات مجلات درج نمایند تا شاهد هر چه بهتر شدن گزارش این دست از مطالعات توسط نویسندگان باشند. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ چکیدهی مقالات.
https://him.mui.ac.ir/article_11171_9754b1539aaff75cce1a7a8d6ee02020.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
The Relation between Information Mechanisms and Medical Tourist Attraction in Hospitals of Tehran, Iran
مکانیزمهای اطلاعرسانی و جذب گردشگران پزشکی در بیمارستانهای شهر تهران
11172
FA
سید جمال الدین
طبیبی
استاد، مدیریت آموزش عالی، دانشکدهی مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
امیر اشکان
نصیری پور
دانشیار، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکدهی مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
علی
ایوبیان
دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکدهی مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
حسین
باقریان محمود آبادی
مربی، مدارک پزشکی، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
0000-0002-9252-8894
Journal Article
2012
08
05
Introduction: Medical tourism marketing is currently known as a competitive and profitable industry throughout the world. It is considered as a modern field of developed tourism. Appropriate provision of information would increase the awareness of medical tourists about the capabilities of health services. This study was conducted to evaluate the effects of information mechanisms on attracting medical tourists in selected hospitals of Tehran, Iran.Methods: In a descriptive, cross-sectional study in 2011, over 195 directors, administrators, matrons, quality promotion authorities, supervisors, and head nurses of 8 hospitals in Tehran were included. A valid and reliable (Cronbach's alpha = 0.88) 2-part questionnaire was designed to collect data. Data was analyzed using inferential and descriptive statistics in SPSS.Results: There was not a significant relation between information mechanisms and medical tourist attraction (P > 0.05). Among the variables of information mechanisms, only media advertising was significantly related with attracting medical tourists (P = 0.05). However, other variables including brochures, manuals, TV programs, electronic methods, and organizations responsible for tourism had no effects on attracting medical tourists.Conclusion: Since media advertising was the only effective factor in attracting medical tourists, it seems that international advertisements about the potentials of Iranian hospitals would help in attracting more medical tourists.Keywords: Travel Medicine; Medical Tourism; Information Science.
مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع درامدزا و رقابتی در دنیا مطرح شده و از حوزههای نوین گردشگری پیشرفته است. اطلاعرسانی مناسب منجر به آگاهی گردشگران پزشکی از قابلیتهای حال حاضر خدمات سلامت میگردد. این پژوهش با هدف، تأثیر مکانیزمهای اطلاعرسانی در جذب گردشگران پزشکی در بیمارستانهای منتخب شهر تهران انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش توصیفی- مقطعی حاضر در سال 1390 بر روی 195 نفر از رؤسا، مدیران، مترونها، مسؤولان بهبود کیفیت، سوپروایزرها و سرپرستاران بیمارستانهای هاشمینژاد، شهید رجایی، حضرت رسول اکرم، میلاد، ایران مهر، محب، لاله و پارسیان انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی دو بخشی بود. پرسشنامه پس از کسب اعتبار علمی و داشتن پایایی 88/0 به کمک آزمون Cronbach’s alpha توسط افراد شرکت کننده در پژوهش تکمیل گردید. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار 16SPSS و آزمونهای توصیفی درصد فراوانی و میانگین و آزمون تحلیل استنباطی F مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین مکانیزمهای اطلاعرسانی و جذب گردشگران پزشکی رابطهی معنیداری وجود نداشت (05/0 < P). از بین متغیرهای مکانیزمهای اطلاعرسانی، تنها تبلیغات رسانهای با جذب گردشگران پزشکی رابطهی معنیداری داشت (05/0 = P). سایر متغیرها از جمله بروشورها، کتابچههای راهنما، برنامههای تلویزیونی، روشهای الکترونیکی و سازمانهای مسؤول گردشگری تأثیری در جذب گردشگران پزشکی نداشتند. نتیجهگیری: با توجه به وجود این که تنها تبلیغات رسانهای در جذب گردشگران پزشکی مؤثر است؛ به نظر میرسد که تبلیغ توانمندیهای کشور در این زمینه در رسانههای بینالمللی میتواند به جذب هر چه بیشتر گردشگران پزشکی کمک نماید. واژههای کلیدی: سفر پزشکی؛ گردشگری پزشکی؛ اطلاعرسانی
https://him.mui.ac.ir/article_11172_09d8dcd4e6f49868ead691f5e273668f.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
The Study of Management Contract Conditions in Healthcare Organizations of Selected Countries
مطالعهی تجارب کشورهای منتخب در خصوص به کارگیری قرارداد پیمان مدیریت در حوزهی بهداشت و درمان
11157
FA
سودابه
وطن خواه
دانشیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
محمد رضا
ملکی
دانشیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
شهرام
توفیقی
استادیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالهی تهران، تهران، ایران
امید
براتی
استادیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز ، ایران.
سیما
رفیعی
دانشجوی دکترای مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Journal Article
2011
07
09
Public hospitals can privatize management activities by contracting with a private organization or person to perform the work. Management contract is a method which uses private sector for major government projects like hospitals. This review study evaluated management contract conditions in selected countries. We focused on services under contract, different forms of management contract, methods for monitoring contracts, effects of management contract on factors under study, and the payment system in management contract. Management contract is the most common type of privatizing management. In this method, the responsibility and control of a healthcare organization is granted to a person or a private organization. Contracting is used strategically to introduce market mechanisms while ensuring that essential public services are provided. Therefore, the government needs to recognize contracting as a powerful process, not just a cluster of independent transactions. This means that contracting initiatives must be regulated and monitored at the highest level of government by experienced and astute policy makers, economists and operational personnel. Keywords: Outsourcing; Hospitals, Public; Hospitals, Private; Management Contract.
در اغلب کشورها بخش دولتی ارایه دهندهی خدمات سلامت، دچار چالشها و کاستیهای فراوانی بوده و از کارایی پایینی برخوردار است. یکی از راهکارهای اصلی حل معضلات نظام سلامت، واگذاری خدمات مختلف در قالب پیمان مدیریت میباشد. هدف از مطالعهی حاضر، بررسی تجارب کشورهای منتخب در خصوص به کارگیری پیمان مدیریت بود. همچنین در کنار آن به بیان اشکال مختلف عقد قرارداد، خدمات مورد قرارداد، اثرات عقد قرارداد روی فاکتورهای مورد مطالعه، نحوهی کنترل و پایش قراردادها و شیوههای پرداخت در پیمانهای مدیریت پرداخته شد. پژوهش حاضر، از نوع مطالعهی مروری بود که طی آن دادههای مربوط به موضوع تحقیق از کشورهای منتخب (انگلستان، هند، نیوزیلند و ایران) با استفاده از پایگاه دادهای دانشگاه علوم پزشکی تهران، بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت جمعآوری شد. متغیرهای مطالعه شامل اشکال عقد قرارداد، خدمات تحت پوشش قرارداد، اثرات عقد قرارداد روی فاکتورهای مورد مطالعه، شیوههای پرداخت در پیمان مدیریت و کنترل و پایش قراردادها بود. روش عمدهای که در کشورهای مورد مطالعه برای عقد قرارداد وجود دارد، واگذاری مدیریت (پیمان مدیریت) میباشد. در این روش، اختیار و مسؤولیت مدیریت و ادارهی سازمانهای بهداشت و درمان از دولت به یک مؤسسهی خصوصی واگذار میشود تا این نهاد غیر دولتی، مؤسسهی بهداشتی درمانی را اداره نموده و کلیهی خدمات مورد نیاز را ارایه دهد. مشارکت میان بخش خصوصی و دولتی در حوزهی بهداشت و درمان روز به روز در حال گسترش است. واگذاری مدیریتی یا پیمان مدیریت طی فرایند عقد قرارداد به بخش خصوصی، یکی از مهمترین راههای کارامد برونسپاری خدمات سلامت است، ولی اثربخشی آن نیازمند اعمال کنترل، پایش و نظارت دقیق و همچنین توسعهی مستمر ظرفیت مدیریتی نتیجهبخش در قالب طراحی و تدوین قرارداد دقیق و همه جانبه میباشد تا از کارایی خدماتی که به این شکل ارایه میگردند، اطمینان حاصل شود. واژههای کلیدی: برونسپاری؛ بیمارستانهای دولتی؛ بیمارستانهای خصوصی؛ پیمان مدیریت.
https://him.mui.ac.ir/article_11157_427cdddce7da53dbb16eb650fc5979c7.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
Situation Analysis of Outpatient Information Management Systems in Hospitals Affiliated with Universities of Medical Sciences, Tehran, Iran
وضعیت سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی بیمارستانهای تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران
11160
FA
فرخنده
اسدی
استادیار، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
حمید
مقدسی
دانشیار، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
0000-0002-5906-0329
اعظم السادات
حسینی
استادیار، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
محمد
دهقانی
مربی، آموزش مدارک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، ایران
0000-0002-5309-0703
Journal Article
2012
08
05
Introduction: Ambulatory care is an inseparable part of health care system. It is commonly considered as the entrance of the patient to the health care system. High qualify ambulatory care has an important role in reducing mortality and morbidity rates. On the other hand, quality of information has an important role in the quality and safety of ambulatory health care. It is hence necessary to properly manage information. Therefore, this research was carried out to evaluate the outpatient information management systems in hospitals affiliated with universities of medical sciences in Tehran, Iran.Methods: This descriptive study was performed in 2011 to assess outpatient information management systems (clinics and emergency departments). Data was collected using a self-made questionnaire whose content validity was approved. The reliability of the questionnaire was also examined by test-retest. Sample size was equal to society size (42 hospitals). The analysis of data was conducted based on descriptive analysis in SPSS10.Results: None of the evaluated outpatient information management systems employed qualitative review in order to improve the quality of collected data. In addition, about 62% of emergency departments and 78% of clinics did not perform any procedure to organize data within the records.Conclusion: The existence of a high quality and dynamic outpatient information management system is critical. Therefore, the processes and rules on data collection, storage, processing, and distribution in outpatient information management systems require more attention.Keywords: Information Management; Ambulatory Care; Medical Records; Information.
مقدمه: مراقبت سرپایی یک قسمت تفکیک ناپذیر از سیستم مراقبت بهداشتی و درمانی است که اغلب درگاه ورود بیمار به سیستم مراقبت بهداشتی میباشد. مراقبت سرپایی با کیفیت بالا، نقش مهمی در کاهش میزان مرگ و میر و ناخوشی دارد. کیفیت اطلاعات نیز نقش اساسی را در ایمنی و کیفیت مراقبت سرپایی ایفا میکند، بنابراین مدیریت صحیح اطلاعات در این حیطه امری ضروری میباشد. پژوهش حاضر با هدف، شناسایی وضعیت سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی بیمارستانهای تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران انجام گرفت. روش بررسی: مطالعهی توصیفی حاضر، سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی (درمانگاه و اورژانس) بیمارستانهای تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران را در سال 1389 مورد بررسی قرار داد. دادهها به روش پرسش و با ابزار پرسشنامه جمعآوری گردید. حجم نمونه مطابق با حجم جامعه، تعداد 42 بیمارستان بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آزمون مجدد تعیین گردید و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و به کمک نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: هیچ کدام از سیستمهای مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی از تحلیل کیفی برای ارتقای کیفیت دادههای جمعآوری شده استفاده نکرده بودند، همچنین 62 درصد مراکز اورژانس و 6/78 درصد درمانگاههای تحت مطالعه، هیچ اقدامی برای سازماندهی درون پروندهای انجام ندادند. نتیجهگیری: وجود سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی پویا و کارامد امری ضروری و حیاتی میباشد، بنابراین باید فرایندها و قوانین مربوط به جمعآوری، ذخیره سازی، پردازش و توزیع اطلاعات در سیستم مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی اصلاح و بیشتر مورد توجه قرار گیرد. واژههای کلیدی: مدیریت اطلاعات؛ مراقبت سرپایی؛ مدارک پزشکی؛ اطلاعات.
https://him.mui.ac.ir/article_11160_c84e43a97873cc1a1ffc92a0502bb0a5.pdf
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهان
مدیریت اطلاعات سلامت
1735-7853
9
3
2012
07
22
Quality Assessment of Services Provided by Libraries of Isfahan University of Medical Sciences Using Gap Analysis Model (Libqual), Iran
ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از مدل تحلیل شکاف (Libqual)
11163
FA
محمدرضا
هاشمیان
کارشناس ارشد، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
محمدجواد
آلمختار
کارشناس ارشد، کتابداری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
اکبر
حسن زاده
مربی، آمار، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Journal Article
2012
08
05
Introduction: The LibQUAL model measures 3 dimensions on a scale of approximately 22 aspects of services. The purpose of the present research was to evaluate the quality of services provided by libraries of Isfahan University of Medical Sciences using the LibQUAL model. Methods: In a descriptive research, 368 users of libraries of Isfahan University of Medical Sciences participated. Data was collected by the LibQUAL questionnaire. Independent samples t-tests were conducted to analyze the data in SPSS. Results: There were significant negative gaps between minimum levels of services, perceived levels of services, and desired levels of services in all 22 aspects and all 3 dimensions of LibQUAL model. Conclusion: Constant evaluation of all aspects of the LibQUAL model and user education are essential. Keywords: Evaluation; LibQUAL; Libraries.
مقدمه: اندازهگیری کیفیت خدمات در کتابخانههای دانشگاهی دارای اهمیت ویژهای است. در سالهای اخیر تحقیقات زیادی با استفاده از ابزارهایی مانند Libqual در زمینهی اندازهگیری کیفیت خدمات کتابخانهها انجام شده است. هدف از مطالعهی حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از مدل تحلیل شکاف Libqual بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعهی پژوهش، کلیهی کاربران کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 بودند که تعداد 368 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی استاندارد Libqual جمعآوری شد که روایی و پایایی این پرسشنامه در پژوهشهای مختلف داخلی کشور تأیید شده است. پرسشنامه دارای 22 سؤال بود و پاسخ دهندگان نظرات خود را به هر یک از سؤالات در سه سطح حداقل انتظارات، حداکثر انتظارات و سطح دریافت در مقیاسی از 1 تا 9 درجهبندی کردند. پس از توزیع، تعداد 354 پرسشنامه تکمیل و بازگردانده شد و برای تحلیل شکاف خدمات از آزمون t استفاده گردید. در نهایت، دادهها با ورود به نرمافزار SPSS و Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد، شکاف کفایت و برتری در همهی ابعاد Libqual منفی بود و میانگین سطح دریافت خدمات کتابخانهای نیز در کلیهی ابعاد Libqual هم از حداقل انتظارات و هم از حداکثر انتظارات به طور معنیداری کمتر بود (001/0 > P). نتیجهگیری: توجه به کلیهی ابعاد Libqual، ارزیابی مستمر کیفیت خدمات و آموزش کاربران از نکات قابل توجه است. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ مدل تحلیل شکاف؛ کتابخانهها.
https://him.mui.ac.ir/article_11163_b9b59aed719f789236c3acfb21510b9a.pdf