دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785310420131023Journal Indexایندکس11210FAایندکس مجلهJournal Article20140312Click to download the Index of this Issue.برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.https://him.mui.ac.ir/article_11210_90dc2aa2959d1d9180951220e2e0d2a5.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785310420131023A study of Revenue Cycle mapping Process in the ED of Kashani Hospital, Isfahan, Iran 2009سیکل و تعیین نقشهی راه درآمد بخش اورژانس بیمارستان کاشانی5175271121110.22122/him.v10i4.1380FAسیدمسعود شجری پورموسویکارشناس ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، اداره کل بیمه سلامت استان اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20130615Introduction: This study has researched revenue cycle in emergency department (ED) of Kashani educational hospital in Isfahan in 2009 (1388). In revenue cycle, the point which has not added value was measured in IS MAP by research team, that composed of the own personnel with different level of skills and knowledge. In the next phase of research, the team designed SHOULD MAP and COULD MAP with study of added value in sub process and points in IS MAP. The goal of the study was identification, measurement, and improvement of ED IS MAP and converted to SHOULD or COULD MAP. Methods: This study was a qualitative study in type of action research and performed by the recommended 8th phase methodology of HFMA (Heath Care Financial Management Association) for improvement revenue cycle of ED process. Results: The result of this study composed of 8 goals which have described the details in the final report. It was included of determining: ED flowchart, ED flow diagram, ED process analysis, ED cost centers, ED revenue centers, centers which need to improve, methods which decrease cost, methods which increase revenue. Conclusion: This study had the effect on quality care in ED for achievement to Do it right, DO right things every time. Keywords: Emergencies; Income; Added Value; Hospitalsمقدمه: در بررسی چرخهی درآمد اورژانس اساساً نقاطی که در آنها ارزش افزوده ایجاد نمیگردد، از روی «نقشهی هست» شناسایی و اندازهگیری میشود. این امر توسط تیم تحقیقاتی- اصلاحاتی که ساختاری از نوع حلکنندهی مسائل دارد و ترکیبی از صاحبان با سطح متفاوت دانش و مهارت هستند، تحقق مییابد. در مرحلهی بعد تیم با توجه به «نقشهی هست» به طراحی «نقشهی باید» و «نقشهی آنچه میتواند باشد» میپردازد. این مطالعه با شناسایی چرخهی درآمد، از نقاط فاقد ارزش افزوده در فرآیند اورژانس بیمارستان کاشانی و به عبارت دیگر نقاط هزینهساز و هزینهی این فرآیند (نقشهی هست)، کوشیده است تا نقشهی فرآیند بهبود یافته را طراحی نماید. در این مطالعه سیکل درآمد در اورژانس بیمارستان کاشانی اصفهان درنیمهی اول سال 1390 مورد شناسایی قرار گرفت. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی کیفی از نوع اقدامپژوهی و مبتنی بر متدولوژی توصیه شده و 8 مرحلهای تحقیق انجمن مدیریت مالی سلامت آمریکا درخصوص چرخهی درآمد بیمارستان بود که با هدف بررسی سیکل درآمد بخش اورژانس بیمارستان کاشانی شهر اصفهان در سال 1390 انجام شد. واحد مطالعه شامل فرآیند اورژانس بیمارستان کاشانی شهر اصفهان- که دارای چند زیر فرآیند و نقطهی فعالیت مرتبط میباشد- در سال 1390 بود. این واحد از طریق 30 پرونده بیماران اورژانسی و نقاط طی شده در آن و نیز مصاحبه به شکل بارش افکار و تکنیک گروه اسمی با کارکنان اورژانس بیمارستان -برحسب تخصصهای شاغل پزشکی، پرستاری، بهیار و نیروهای خدماتی شیفت صبح به ترتیب به تعداد 3-7-2-1 نفر (جمعاً 13 نفر) که از نظر زمانی و مکانی در بیمارستان کاشانی اصفهان در نیمه اول سال 1390 حضور داشتند- مورد ارزیابی قرار گرفت. نسبت نمونهگیری (Sampling Fraction) کارکنان اورژانس بیمارستان برحسب تخصصهای شاغل پزشکی، پرستاری، بهیار و نیروهای خدماتی به ترتیب 23-54-15-5/7 درصد بود. یافتهها: نتایج این مطالعه با توجه به 8 هدف مورد بررسی شامل این موارد بود: تعیین فرآیند گردش کار اورژانس بیمارستان کاشانی- تعیین فلودیاگرام گردش کار اورژانس- تحلیل عملیات کار مبتنی بر فرآیند اورژانس- تعیین نقاط و مناطق هزینهبر در فرآیند اورژانس بیمارستان- تعیین نقاط و مناطق درآمدزا در فرآیند اورژانس- تعیین نقاط قابل اصلاح در فرآیند اورژانس بیمارستان- شناسایی راههای کاهش هزینه در بخش اورژانس- شناسایی راههای افزایش درآمد در بخش اورژانس نتیجهگیری: ترکیب بررسی عملکرد فرآیند و استفاده ابزاری از خلاقیت در شکل یک مطالعهی کیفی اساس مطالعهی نقشهی درآمد را شکل میدهد که اکنون به صورت روزافزون از آن استفاده میشود. نتایج این مطالعه در اصلاح و بهبود عملکرد اورژانس تأثیر جدی و بسیار مهمی خواهد داشت، چنانکه میتواند با کشف اشتباهات و خطاها و نیز سوگراییهای سیستماتیک که به شکل بالقوه یا بالفعل وجود دارد، زمینه را برای تحقق مفهوم «درست انجام بده و همیشه درست را انجام بده» فراهم نماید. واژههای کلیدی: فوریتهای پزشکی؛ درآمد؛ ارزش افزوده؛ بیمارستانهاhttps://him.mui.ac.ir/article_11211_2334436419d5a4b1d1e447dfc8be9df0.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785310420131023Knowledge, Attitudes and Practices Concerning Application of Information and Communication (ICT) Technologies by Students of Biomedical Faculties in Sarajevoدانش، نگرش و عملکرد از نظر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات توسط دانشجویان دانشکدهی زیستپزشکی در سارایوو52853711212FAایزت ماسیکاستاد، پزشک عمومی و انفورماتیک پزشکی، گروه پزشک خانواده، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه سارایوو، سارایوو، بوسنی و هرزگوینروسمیر بالجیکمربی، پزشک عمومی و دستیار عفونتشناسی، واحد عفونتشناسی، درمانگاه مرکزی سارایوو، دانشگاه سارایوو، سارایوو، بوسنی و هرزگوینجاسمین الجبگویکپزشک عمومی، مرکز بهداشت زنیکا، زنیکا، بوسنی و هرزگوینسبیجا ایزت بگویکاستادیار، زنان و زایمان، مسؤول بیمارستان عمومی سارایوو، سارایوو، بوسنی و هرزگوینJournal Article20131007Introduction: With all the progress that is happening today in the field of medicine, the biggest benefit is the possibility of using modern information technology. Medicine today is characterized by widespread use of new information and communication technologies (ICT) - mobile phones, teletext, fax and electronic mail (e-mail). Global computer network allows access to a number of databases with bibliographic, epidemiological, image and other information, which increasingly emphasizes the importance of the application of the Internet in medicine. Systems to assess health status, to diagnose diseases and systems to support clinical practice have become available over the Internet. Methods: The survey was conducted among the students of the sixth year of the Medical Faculty of the University of Sarajevo, generation of 2009/10 and 2012/13, through specifically created questionnaire. The questionnaire was entirely anonymous. The questionnaire consists of five classes of data that are consisted of created relevant variables from the first author of this article. For evaluation of opinions modified Likert scale of measurement was used. Results: Student feedback on what should be added to the teaching in the field of Medical Informatics is such that students in 2008/09 twice as much thought that there should be more practical work on PC, more education via the Internet and distance learning is present in 2012. Students from both surveys agree that they should improve their knowledge about the databases, but in 2009 there was even twice more students than there is today which considered that they need to improve their knowledge about MS Office and Internet. As the future of information technology students listed in both surveys using the Internet, followed by the databases and multimedia applications. Conclusion: Easier access to useful biomedical information is provided in almost every part of the planet Earth, as to users of health care (patients), as well to physicians and other health care personnel in health institutions. They all have the power to quickly and easily collect and share information from their local and wider environment. Keywords: Medical Informatics; Information Technology; Knowledge, Attitudes, Practices; Schools, Medical; Studentsمقدمه: با تمام پیشرفتهایی که امروزه در زمینهی پزشکی اتفاق میافتد، امکان استفاده از فنآوری اطلاعات مدرن بزرگترین سود محسوب میشود. پزشکی امروزه با استفادهی گسترده از اطلاعات و فنآوری ارتباطات information and communication technologies (ICT) نظیر، گوشیهای تلفن همراه، تله تکس، فکس و پست الکترونیکی (ایمیل) شناخته میشود. شبکهی کامپیوتری جهانی به تعدادی از پایگاههای داده با اطلاعات کتابشناختی، اپیدمیولوژیک، تصویر و اطلاعات دیگر -که بهطور فزایندهای بر اهمیت استفاده از اینترنت در پزشکی تأکید دارد- اجازهی دسترسی میدهد. سیستمهایی برای ارزیابی وضعیت سلامت و تشخیص بیماریها و سیستمهایی به منظور حمایت از عملکرد بالینی بر روی اینترنت در دسترس میباشند. هدف از این بررسی برآورد این بود که، چه تعداد از دانشجویان آمادهی پذیرش دانش با استفاده از انفورماتیک پزشکی برای کار در آینده هستند و کدام قسمتها از انفورماتیک پزشکی در عملکرد پزشکان آینده حائز اهمیت است. روش بررسی: پژوهش در میان دانشجویان سال ششم دانشکدهی پزشکی دانشگاه سارایوو در سالهای 10/2009 و 13/2012 از طریق پرسشنامه با هدف خاص انجام شد. این پرسشنامه به طور کامل ناشناس بود و پنج طبقه از دادههای دربرگیرندهی متغیرهای مربوطه که توسط نویسنده برای اولین بار تهیه شد را شامل شد. برای ارزیابی نظرات مقیاس لیکرت مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: بازخورد دانشجویان در مورد آموزش در زمینهی انفورماتیک پزشکی بیشتر شده بود، بهطوری که دانشجویان در سال 2009/2008 معتقد بودند که باید کار عملی بر روی کامپیوتر وآموزش و یادگیری از طریق اینترنت و از راه دور وجود داشته باشد. دانشجویان در هر دو نظرسنجی به توافق رسیدند که آنها باید دانش خود را در مورد پایگاه داده بهبود بخشند، اما در سال 2009 نیاز آنها به بهبود دانش خود در مورد افیس ام اس و اینترنت بیش از دو برابر سال جاری بود. نتیجهگیری: دسترسی به اطلاعات مفید پزشکی برای کاربران مراقبت بهداشتی، پزشکان و دیگر پرسنل مراقبت بهداشتی در مؤسسات بهداشتی مختلف در هر نقطه از سیارهی زمین راحتتر شده است. همهی آنها این قدرت را دارند که با سرعت زیاد و بهراحتی به جمعآوری و به اشتراکگذاری اطلاعات از مناطق محلی خود و حتی فراتر از آن بپردازند. واژههای کلیدی: انفورماتیک پزشکی؛ تکنولوژی اطلاعات؛ دانش- نگرش- عملکرد؛ دانشکدههای پزشکی؛ دانشجویانhttps://him.mui.ac.ir/article_11212_96521c34f36c993d44925c73aa7c6747.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785310420131023Challenges Resulting from Healthcare induced Demand: a qualitative studyچالشهای ناشی از تقاضای القایی خدمات سلامت؛ یک مطالعهی کیفی53854811213FAمحمود کیوان آرادانشیار، جامعهشناسی پزشکی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-2847-6735سعید کریمیدانشیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-4456-8733الهه خراسانیدانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانمرضیه جعفریان جزیدانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، اصفهان، ایرانJournal Article20130419Introduction: Induced demand is one of the challenges of health care systems in different countries. It increases health care costs and also increases catastrophic cost index. This article seeks to examine the challenges of induced demand with the use of expert’s experiences of Isfahan University of Medical Sciences. Methods: The research is applied a qualitative method which done in Isfahan in 2012. Semi-structured interview was used for data gathering. For validity and reliability criteria such as data reliability of information and stability were considered. Participants in this study were people who had been informed in this regard and had to be experienced and were known as experts. Purposive sampling was done for data saturation. 17 people were interviewed. The anonymity of the interviewees was preserved. The data are transcribed, categorized and then used the thematic analysis. Results: In this study thematic analysis was conducted and 41 sub-themes and three themes were extracted. The three main themes include insurance organizations challenges, health systems challenges and patient’s challenges. Each of them has some sub-themes. Conclusion: the results of this study provide challenges due to induced demand. The most notable findings include insurance organizations challenges, health care system challenges and patient challenges. These findings will help health policymakers consider challenges to design appropriate strategies to reduce them. Keywords: Healthcare; Healthcare System; Insurance; Patients; Healthcare Costsمقدمه: تقاضای القایی یکی از چالشهای نظام سلامت کشورها است که باعث بالا رفتن سهم مردم در هزینههای درمانی و همچنین رشد شاخص هزینههای تحمل ناپذیر میشود. در نتیجه مقالهی حاضر به دنبال شناسایی چالشهای تقاضای القایی با استفاده از تجارب صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: روش تحقیق که در شهر اصفهان در سال 1391 انجام شد، به شیوهی کیفی بود و از مصاحبهی نیمه ساختار یافته برای گردآوری دادهها استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی معیارهایی مانند موثق بودن اطلاعات، قابل اعتماد بودن، قابل اطمینان بودن و قابل تثبیت بودن دادهها درنظر گرفته شد. جامعهی پژوهش شامل صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد و تعداد 17 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. به مصاحبهشوندگان اطمینان داده شد که نامی از آنها برده نمیشود و تمامی اطلاعات آنها محرمانه باقی خواهد ماند. از روش تجزیه و تحلیل موضوعی برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: در این پژوهش، براساس تحلیل موضوعی انجام شده 41 زیر موضوع و 3 موضوع اصلی استخراج شد. این سه موضوع اصلی شامل چالشهای سازمانهای بیمهگر، چالشهای سیستم سلامت و چالشهای بیمار بود. هر کدام از این موضوعات نیز دارای زیر موضوعاتی بودند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش چالشهای ناشی از تقاضای القایی را ارائه میکند که بارزترین یافتههای آن شامل چالشهای سازمانهای بیمهگر، چالشهای سیستم سلامت و چالشهای بیمار بود. این یافتهها به سیاستگذاران بخش سلامت کمک میکند تا بتوانند با درنظر گرفتن چالشها، راهبردهای مناسبی در جهت کاهش آنها طراحی نمایند. واژههای کلیدی: مراقبتهای بهداشتی؛ سیستمهای مراقبت بهداشتی؛ بیمار؛ بیمه؛ هزینههای درمانیhttps://him.mui.ac.ir/article_11213_78578e48f0064add8a2a1005d060b802.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785310420131023Estimate of production function in selected public hospitals of Isfahan University of Medical Sciencesتخمین تابع تولید بیمارستانهای منتخب عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان54955711214FAسعید کریمیاستادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت ، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-4456-8733سیما نژاد لبافگروه اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانطه نصیریمرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیهاله(عج)، تهران، ایرانلیدا شمسگروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران0000-0002-8518-8844Journal Article20130716Introduction: Using economic principles and after that evaluating economical operation of hospitals cause the correction of procedures and continuation of activities and provide economic managing of hospital’s industry. The aim of this study was estimation production function in selected public hospitals of Isfahan University of Medical Sciences to assessment economical behavior of these hospitals in use of resources. Methods: This study was a kind of application studies that perform in descriptive-analytic manner in 2011. In this study bilateral logarithmic Cab-Douglas production function used to assessment economical behavior of hospitals. Research society was 5 selected military hospitals of Isfahan University of Medical Sciences. Data collected in form of Panel (Composition of cross-sectional and time series) for a 6 years period by survey method. Finally EVIEWS 5 econometrical software used for estimation the model. Results: study findings showed that active beds (0/91), nurse (0/11), physician (0/01) and other personnel (0/008) inputs respectively have greater impact on production (number of Inpatient admission) of hospitals. The Coefficient of all inputs -except hospital beds- were significant (P<0.05). All of inputs were in economic area. Amount of appointment coefficient were in excellent range (R2=0.98). Summations of coefficients were more than 1 that shows increasing return to scale. Conclusion: the findings show great important of bed in rise of production (number of Inpatient admission). Thus the productivity of beds is high in hospitals and the greater role for production of hospital (number of inpatient discharge). Also we can say use of current hospitals capacity and investment in increasing production inputs can be an effective solution rather than building new hospitals because of increasing return to scale. Keywords: Economics, Hospital; Economics, Behavioral; Hospitalsمقدمه: استفاده از اصول اقتصادی و متعاقب آن ارزیابی عملکرد اقتصادی بیمارستانها، موجب تصحیح فرآیندها و تداوم فعالیتها گشته و ادارهی اقتصادی صنعت بیمارستان را فراهم مینماید. هدف از مطالعهی حاضر تخمین تابع تولید بیمارستانهای منتخب اصفهان به منظور تحلیل رفتار اقتصادی این بیمارستانها در استفاده از منابع تولید بود. روش بررسی: مطالعهی حاضر از نوع مطالعات کاربردی بود که به شیوهی تحلیلی در سال 1391 به اجرا درآمد. در این مطالعه از تخمین تابع تولید لگاریتمی دوطرفهی کاب- داگلاس، نرخ فنی جانشینی و کشش تولید هر یک از عوامل تولید جهت بررسی رفتار اقتصادی بیمارستانها استفاده شد. جامعهی پژوهش شامل 5 بیمارستان عمومی منتخب در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. دادهها به شکل پانل (ترکیب سری زمانی و مقطعی) مربوط به یک دورهی زمانی 6 ساله به روش میدانی با استفاده از فرمهای اطلاعاتی جمعآوری گردید. در نهایت جهت تخمین مدل از نرمافزار اقتصادسنجی5 EVIEWS استفاده شد. یافتهها: یافتههای مطالعه نشان داد که نهادههای تخت فعال (91/0)، پرستار (11/0)، پزشک (01/0) و سایر کارکنان (008/0) به ترتیب بیشترین تأثیر را در تولید تعداد پذیرشهای بستری بیمارستانهای مورد مطالعه داشت. ضرایب تمامی عوامل تولید از لحاظ آماری معنیدار (05/0P<) و مقدار ضریب تعیین مدل نیز در حد بسیار خوب (98/0R2=) بود. همچنین همهی عوامل تولید در منطقهی اقتصادی بودند. مجموع ضرایب تابع تولید بیش از یک (1<) نشاندهندهی تولید فزاینده نسبت به مقیاس بود. نتیجهگیری: یافتههای مطالعه نشان از اهمیت بالای تخت بیمارستانی در افزایش تولید (تعداد ترخیصشدگان) دارد. بنابراین میزان بهرهوری تخت فعال در این بیمارستانها بالا بوده و بیشترین نقش را در تولید بیمارستان (تعداد ترخیصشدگان) به خود اختصاص داده است. میتوان استنتاج کرد که استفاده از ظرفیتهای بیمارستانهای موجود و سرمایهگذاری جهت افزایش نهادههای تولید با توجه به بازدهی فزایندهی بیمارستانهای موجود، میتواند راهحل کاراتری نسبت به احداث بیمارستانهای جدید باشد. واژههای کلیدی: اقتصاد بیمارستان؛ رفتار اقتصادی؛ بیمارستانهاhttps://him.mui.ac.ir/article_11214_38750bc794a36dbb7356a210243d2e72.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785310420131023Develop Evaluation Indicators of Health Information Technology Course at Master's Degree in Selected Medical Sciences Universitiesتدوین شاخصهای ارزشیابی دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت در دانشگاههای علوم پزشکی منتخب55857011215FAنوشین محبیکارشناس ارشد، مدارک پزشکی، پژوهشگر مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانمحمد حسین یارمحمدیاناستاد، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-4711-3163Journal Article20130706Introduction: Evaluation is a systematic process for collecting, analyzing and interpretation of the obtained information for the purpose of investigating how many the objectives in mind can be achieved. Education in an academic educational system means bringing about proper and increasing changes that affect the outcome of this system, that is affecting the students, and the aim of such evaluation was promotion of the quality of an education process. This study developed and reviewed the evaluation criteria of health information technology course at Master of Science level in Tehran, Shahid Beheshti, Isfahan, Shiraz and Kashan medical sciences universities in 2012 based on CIPP model. Methods: This was an applied and descriptive research with statistical population included faculty members, students, graduates and library staff of health information technology course at Master of Science level in Tehran, Shahid Beheshti, Isfahan, Shiraz and Kashan medical sciences universities in 2012 (130 people in total). In order to collect data four questionnaires were used based on Likert scale rating. Questionnaires' validity was confirmed by consulting with experts and questionnaires' reliability of directorates, faculty, students and library staff through the Coronbach's Alpha coefficient formula calculated α= 0.74, α= 0.93, α= 0.98, α= 0.80, respectively. SPSS software for data analysis and descriptive statistics were used. Results: 139 indicators were determined and then evaluated which associated with this course based on three factors of context, input, process in the areas of human recourses professional, academic services which are required for the society, students, directors, faculty, curriculum, budget, facilities, teaching- learning activities and scientific research activities of students and faculty, and the activities of the library staff. Conclusion: Results showed that in total the health information technology course at Master of Science level is relatively well, but trying to improve and correct it in some areas, and continuing of evaluation process seems necessary. Keywords: Indicators; Evaluation; Health Information Technologyمقدمه: ارزشیابی فرایندی نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور بررسی میزان عملی شدن هدفها است. در نظام آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روزافزون، در حاصل این سیستم یعنی دانشجویان میباشد و هدف از ارزشیابی، ارتقای کیفیت در آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان است. این پژوهش به تدوین و شناسایی شاخصهای ارزشیابی دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت براساس الگوی سیپ، در پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کاشان در سال 1391 پرداخت. روش بررسی: پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی بود و جامعهی آماری آن را مدیران گروه، اساتید، مسؤولان کتابخانه و دانشجویان دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کاشان در سال 1391 (مجموعاً 130 نفر) تشکیل دادند. ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه براساس مقیاس رتبهبندی لیکرت بود که روایی آن به وسیلهی مشاوره با صاحبنظران و متخصصان رشته تایید و پایایی پرسشنامههای مدیران گروه، اساتید، دانشجویان و مسؤولان کتابخانه از طریق ضریب آلفای کرونباخ (Cronbach's Alpha) به ترتیب 74/0، 93/0، 98/0 و 80/0 برآورد شد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: در مجموع 139 شاخص براساس سه عامل زمینه، درونداد، و فرایند در حیطههای نیروی انسانی متخصص، خدمات علمی- تخصصی مورد نیاز جامعه، دانشجویان، مدیران گروه، اعضای هیأت علمی، برنامهی درسی، بودجه، امکانات و تجهیزات، فعالیتهای تدریس و یادگیری و علمی- پژوهشی دانشجویان و اساتید و فعالیتهای کتابخانه تعیین و مورد بررسی واقع شد. نتیجهگیری: نتایج نشاندهندهی وضعیت نسبتاً مطلوب دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت بود، اما تلاش برای اصلاح و بهبود آن و ادامهی فرایند ارزشیابی ضروری است. برای رسیدن به سطح ایده آل، نیاز به تجدید نظر و تغییرات لازم جهت ارتقای کیفیت وجود دارد. واژههای کلیدی: شاخصها؛ ارزشیابی؛ فنآوری اطلاعات سلامتhttps://him.mui.ac.ir/article_11215_34b3796adabbe2191f4c528696481265.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785310420131023Analyzing of Factors that Affect the Acceptance of Telemedicine with Combination of Technology Adoption and Theory of Planned Behavior Models (Case study: Physicians in Isfahan)تحلیل عوامل تأثیرگذار بر پذیرش استفاده از پزشکی از راه دور با استفاده از مدلهای ترکیبی پذیرش فنآوری و تئوری رفتار برنامهریزی شده (مورد مطالعه: پزشکان شهر اصفهان)57158011216FAعلی صنایعیاستاد، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانجواد خزائی پولکارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانسجاد جعفریکارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانهادی بالوئی جام خانهکارشناس ارشد، مدیریت صنعتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20120704Introduction: Prerequisite for implementing telemedicine for providing medical services and health is its acceptance. The overall objective of this study was investigating the factors that influence the adoption of it with using ICT. Methods: method of this study was Analysing and data collection instrument was combination of Theory of Planned Behavior and the Technology Acceptance model questionnaires. The present population of the study was physicians in Isfahan hospitals and 125 of them were selected as sample with classification random sampling. The validity of the model was performed by structural equation modeling method. For data analysis used software was SPSS19 and AMOS20. Results: Results show that perceived usefulness (β= 0.54) and perceived ease (β= 0.43) was effective on attitude toward telemedicine usage. The findings also shown a positive effect of perceived usefulness (β=0.61) and perceived behavioral control (β=0.39) on people's tendency toward this type of technology While the effect of subjective norm (β=0.18) on behavioral intention had not confirmed. Conclusion: The results suggest that the technology acceptance model and theory of planned behavior can predict people intention in application of telemedicine. Keywords: Telemedicine; Technology; Health Care; Hospitalsمقدمه: لازمه پیادهسازی فنآوری پزشکی از راه دور برای ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی پذیرش آن است. هدف کلی مطالعه حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش پزشکی از راه دور با بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش بررسی: روش این پژوهش تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات آن، ترکیبی از پرسشنامهی مدل پذیرش فنآوری و تئوری رفتار برنامهریزی شده بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر پزشکان بیمارستانهای شهر اصفهان در دورهی زمانی اردیبهشت و تیر 1391 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده، 125 نفر از آنان به عنوان نمونهی پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. جهت سنجش روایی و پایایی مدل از روش مدلیابی معادلات ساختاری و آلفای کرونباخ استفاده شد و براساس نتایج تحلیل مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS19 و AMOS20 انجام شد. یافتهها: سودمندی درک شده (54/0=β) و سهولت درک شده (43/0=β) بر نگرش نسبت به استفاده از پزشکی از راه دور تأثیرگذار بودند. یافتههای پژوهش همچنین حاکی از تأثیر مثبت سودمندی درک شده (61/0=β) و کنترل رفتاری درک شده (39/0=β) بر تمایل افراد نسبت به این نوع فنآوری بود، درحالی که هنجارهای ذهنی (18/0=β) بر تمایلات رفتاری مورد تأیید قرار نگرفت. نتیجهگیری: نتایج بدست آمده حاکی از این است که مدل پذیرش فنآوری و تئوری رفتار برنامهریزی شده میتواند نیت افراد را در بهکارگیری فنآوری پزشکی از راه دور پیشبینی نماید. واژههای کلیدی: پزشکی از راه دور؛ فنآوری؛ مراقبت سلامت؛ بیمارستانهاhttps://him.mui.ac.ir/article_11216_021f5cb1af3a9e9811d9b49fdc0cf9ca.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785310420131023Analysis of the spatial distribution of hospital and clinic services using GIS and models Tapsis (The study: City of Esfahan)تحلیل پراکنش فضایی خدمات بیمارستانی و درمانگاهی با استفاده از GIS و مدل Topsis ( مورد: شهر اصفهان)58159111217FAمسعود تقواییاستاد ، جغرافیا و برنامه برنامهریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانالهه ذاکریدانشجوی کارشناسی ارشد، جغرافیا و برنامه برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایرانJournal Article20130504Introduction: In most cities, the proportional allocation of space, the optimal switching elements and services Physical and city services, especially health services (hospitals and clinics) and factors affecting the location of these centers, increasing urban problems for citizens. Our aim in this paper was to determine the allocation of health care services in deprived areas is the priority. Methods: Analytical methodology was used and the population of research was the health services centers (hospitals and clinics) at Isfahan in 2011. Field method is used for data collection. The possibilities of using geographic information system (GIS) and the radius of the function a land spatial distribution of hospitals, clinics and analysis-analyzing data and using the overlap index was attempted in this city. And finally to rank areas of the tactics used Tapsis Results: The differences between the three regions of Isfahan in hospital services and clinics there. Conclusion: Results showed that the services in Isfahan are adequate, but there is not good spatial distribution. . Keywords: Geographic Information Systems; Health Services; Hospitalsمقدمه: در اغلب شهرها عدم تخصیص متناسب فضا و مکانگزینی بهینهی عناصر خدماتی و کالبدی شهر، به ویژه خدمات درمانی(بیمارستان و درمانگاه) و عوامل مؤثر در مکانیابی این مراکز، افزایش روز افزون مشکلات شهری و شهروندان را به دنبال داشته و دارد. هدف پژوهشگران در این مقاله مشخص کردن نواحی محروم از خدمات مذکور به منظور تخصیص امکانات بهداشتی با اولویت زمانی در مناطق چهاردهگانه شهر اصفهان بوده است. روش بررسی: نوع مطالعه تحلیلی و جامعهی پژوهش بیمارستانها و درمانگاههای شهر اصفهان در سال 1390 بود. برای جمعآوری دادهها از روش میدانی استفاده شد. اطلاعات بدست آمده در محیطArcMap وارد شد و با بهرهگیری از امکانات این سامانه به تعیین شعاع عملکردی و بررسی توزیع فضایی بیمارستانها، درمانگاهها و تجزیه و تحلیل دادههاپرداخته شد. در نهایت از تکنیک تاپسیس جهت رتبهبندی مناطق استفاده شده است. یافتهها: اختلافاتی بین مناطق چهادهگانه شهر اصفهان در زمینهی برخورداری از خدمات بیمارستانی و درمانگاهی وجود داشت. این اختلاف درخصوص خدمات بیمارستانی بسیار بیشتر بود، بهگونهای که از 29 بیمارستان مورد بررسی 20 بیمارستان در سه منطقه 1، 3 و 5 قرار داشت، این درحالی است که مناطق4، 9، 11 و 13 شهر فاقد بیمارستان بودند. در بین مناطق شهر، منطقهی 1 شهری به عنوان منطقهی بسیار برخوردار و منطقهی 10 به عنوان منطقهی فرو برخوردار مشخص شد. نتیجهگیری: تعداد خدمات مذکور در شهر اصفهان به اندازهی کافی است، اما توزیع فضایی مناسبی ندارد. در نتیجه دسترسیها به این مکانها بهخوبی صورت نمیگیرد. واژههای کلیدی: سیستم اطلاعات جغرافیایی؛ خدمات بهداشتی درمانی؛ بیمارستانهاhttps://him.mui.ac.ir/article_11217_0630c681c49d38dca6af765240ea65c9.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785310420131023Factors Affecting in Productivity Index in Noor & and Ali Asghar Hospital in Esfahan Base On Hierarchical Analysis Process Techniqueاولویتبندی عوامل مؤثر بر شاخصهای بهرهوری در بیمارستان نور و علیاصغر شهر اصفهان: تحلیل سلسله مراتبی5926001121810.22122/him.v10i4.657FAمریم یعقوبیاستادیار، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیهاله، تهران، ایرانزهرا آقارحیمیکارشناس ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانمرضیه جوادیدکترای تخصصی، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت ، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20120721Introduction: Importance of productivity and optimal use of limited resource in hospitals is considered as the most important mission of health care centers. This study was done to determine effective factors about productivity index in Noor and Ali Asghar hospital in Esfahan base on hierarchical analysis technique. Methods: This is a descriptive -cross sectional study in 2010, in the hierarchical analysis process technique. The study population was Manager, Administrator, Supervisor, nursing managers, management of productivity in Noor and Ali Asghar hospital. Data collection tool was the paired comparisons questionnaire which formulated with the experts and scholars in this field (validity). Data analysis was done by Expert Choice software. Results: In relation to length of stay, patient discharge in weekend (0.566) had the most weight. In bed occupancy ratio index, timely professionals visit had the highest effect (0.169). Related to bed performance index, timely professionals visit (0.210) with the most Geometric mean had the highest effect. And finally in bed- days cost index, consumer and investment cost had the highest weight (0.159). Conclusion: According to effective factor on productivity indicator in hospital, Develop continuing education programs for health professionals, the appropriate triage in the emergency department, hospital equipment maintenance management and hospital cost effective implementation strategies is proposed. Keywords: Productivity; Hospitals; Hierarchical Analysis Process Techniques (AHP)مقدمه: اهمیت بهرهوری و استفادهی مطلوب از منابع محدود در بیمارستانها، از مهمترین رسالتهای مراکز درمانی به شمار میآید. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر شاخص بهرهوری، به کمک تکنیک تحلیل سلسله مراتبی در مرکز آموزشی درمانی نور و علی اصغرانجام شده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– مقطعی بود که در سال 1389 انجام شد. جامعهی پژوهشی شامل مدیریت، ریاست، سوپروایزر آموزشی و مسؤولین کلیهی بخشهای بستری بیمارستان نور و علی اصغر اصفهان بودند که به صورت سرشماری تمامی آنها انتخاب شدند (25 نفر). ابزار جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه مقایسات زوجی بوده که روایی آن با نظر اساتید فن مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به وسیلهی نرمافزار Expert Choice انجام شد. یافتهها: در رابطه با شاخص طول مدت اقامت زیر معیار ترخیص در روزهای پایانی هفته با وزن نهایی(566/0) در شاخص ضریب اشغال تخت، زیر معیار ویزیت به موقع متخصص یا رزیدنت دارای بیشترین وزن نهایی (169/0) در شاخص عملکرد تخت، زیر معیار ویزیت به موقع متخصص یا رزیدنت با بیشترین وزن نهایی(210/0) و در شاخص هزینهی تخت روز زیر معیار هزینهی لوازم مصرفی و سرمایه ای با وزن نهایی(159/0) دارای بالاترین تأثیر بر شاخص بهروری بود. نتیجهگیری: با توجه به اولویتبندی عوامل مؤثر بر شاخص بهروری در بیمارستان به منظور افزایش بهرهوری، تدوین برنامهی آموزشی مستمر برای کارکنان درمانی، توجه به تریاژ مناسب در بخش اورژانس، بکارگیری راهبردهای هزینهی اثربخش در بیمارستان و راهبرد مدیریت نگهداشت تجهیزات بیمارستانی پیشنهاد میشود. واژههای کلیدی: بهرهوری؛ بیمارستانها؛ تکنیک تحلیل سلسله مراتبیhttps://him.mui.ac.ir/article_11218_643ffc60bda00a645fce6656295d3197.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785310420131023Determining the Performance Indicators Based on Iranian Balanced Scorecard Model in Al-Zahra Hospital of Isfahan University of Medical Scienceتعیین سنجههای عملکردی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان براساس الگوی کارت امتیازی متوازن ایران60161011219FAاحمدرضا رئیسیاستادیار، مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانمحمدحسین یارمحمدیاناستاد، مدیریت برنامهریزی آموزشی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانرقیه محمدی بخشدانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانحمید گنجیدکترای حرفهای، پزشک عمومی، مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س)، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20131007Introduction: The application of balanced scorecard is growing in public health and nonprofit organization. This model is a conceptual framework for formulating a set of performance indicators in line with strategic objectives. One of the key principles of the balanced scorecard process is to identify those indicators that accurately measure the strategies to achieve. The purpose of this study was to determining the performance indicators of Al-Zahra Hospital of Isfahan University of Medical Sciences based on Iranian BSC model. Methods: This is a qualitative research study that was conducted in Al-Zahra academic medical center at Isfahan University of medical sciences in 2011. The research populations are hospital managers at different levels. Sampling method is purposive sampling in which the key informed personnel participated in determining the performance indicators of hospital selected as the BSC team members at focused discussion groups. By the focused group discussion meetings, hospital performance indicators were developed and finalized and then these indicators were classified and placed in balanced scorecard perspectives. Research tool for information gathering was a checklist that designed based on research indicators and proposed indicators by Al-Zahra hospital which The construct and content validity of the checklist were confirmed several times by reviews and by the help of research supervisors, consultant and senior hospital administrators. Data analyzing was conducted using quality content analysis method. Results: Balanced scorecard of this center was determined in four perspectives: patients and community (customer), internal processes, learning and growth and financial perspectives, and then indicators were defined for each perspective. Total number of balanced scorecards indicators was 30 cases that most indicators respectively finalized in internal processes and learning and growth perspectives. Conclusion: Balanced scorecard offers a tool to translate organizations mission into tangible and measureable goals, activities and performance indicators. Success of balanced scorecard is due to careful selection of indicators that contain main essence of the organizations strategy. Categorizing indicators in four perspectives are very useful in improving hospital performance level. Therefore continuous monitoring and evaluation of these indicators are required in line with achieving hospital goals and strategies. Keywords: Balanced Scorecard; Performance Evaluation; Hospitalsمقدمه: کاربرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای سلامت دولتی و غیرانتفاعی در حال افزایش است. این الگو یک چارچوب مفهومی جهت تدوین مجموعهای از سنجههای عملکرد در راستای اهداف استراتژیک میباشد. یکی از اصول کلیدی در فرایند کارت امتیازی متوازن شناسایی آن دسته از سنجههایی است که به درستی تحقق استراتژیها را اندازهگیری میکند. هدف این پژوهش تعیین سنجههای عملکردی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان براساس الگوی کارت امتیازی متوازن ایران بوده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع پژوهشهای کیفی بود که در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) شهر اصفهان در سال 1390 انجام شد. جامعهی آماری پژوهش 20 نفر از مدیران سطوح مختلف بیمارستان بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری هدفمند بود که در آن افراد مطلع کلیدی که در تدوین سنجههای عملکردی بیمارستان مشارکت داشتند، به عنوان اعضای تیم کارت امتیازی متوازن انتخاب شدند. با تشکیل جلسات بحث گروهی متمرکز، در ابتدا 50 سنجه تعیین شد که با نظر تیم کارت امتیازی متوازن 30 سنجه به عنوان سنجههای عملکردی بیمارستان نهایی گردید. سپس این سنجهها دستهبندی و در مناظر کارت امتیازی متوازن قرار داده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات سیاهه وارسی (چک لیست) طراحی شده براساس سنجههای زمینهی تحقیق و سنجههای پیشنهادی مرکز الزهرا (س) بود که روایی صوری و محتوایی آن با چند بار بازنگری توسط اساتید راهنما و مشاور تأیید شد. همچنین روایی سازه آن با استفاده از مناظر کارت امتیازی متوازن محرز گردید. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کیفی محتوا انجام شد. یافتهها: کارت امتیازی متوازن این مرکز در چهار منظر بیماران و جامعه (مشتری)، فرایندهای داخلی، یادگیری و رشد و منظر مالی تعیین شد که با مناظر الگوی کارت امتیازی متوازن ایران انطباق مفهومی داشته و در راستای مناظر اصلی کاپلان و نورتون بود. سپس سنجههای تعریف شده با نظر اعضای تیم کارت امتیازی متوازن، در منظر مربوط به خود قرار گرفت. بیشترین تعداد سنجهها به ترتیب در منظر فرایندهای داخلی و منظر یادگیری و رشد نهایی گردید. نتیجهگیری: کارت امتیازی متوازن ابزاری را برای تبدیل مأموریت سازمان به اهداف قابل سنجش ملموس، فعالیتها و سنجههای عملکردی ارائه میدهد. موفقیت کارت امتیازی متوازن به انتخاب دقیق سنجههایی است که جوهره اصلی استراتژی سازمان را در خود دارند. طبقهبندی سنجهها در چهار منظر، کمک شایانی به ارتقای سطح عملکرد بیمارستان مینماید. بنابراین پایش و ارزیابی مستمر این سنجهها در راستای اهداف کلان و استراتژیهای بیمارستان لازم و ضروری است. واژههای کلیدی: کارت امتیازی متوازن؛ ارزیابی عملکرد؛ بیمارستانهاhttps://him.mui.ac.ir/article_11219_b5b1806bc560d509106742448a6e83ca.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785310420131023Survey Variable Copayment hospital bills for social security organization's insured patients in Isfahan Hospitalsاعمال فرانشیز متغیر درپروندهی بیماران بستری بیمه شدهی تأمین اجتماعی در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان61161811220FAمسعود فردوسیاستادیار، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-0683-2719علی نعمتیدانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانپیمان فرجادفرکارشناس، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانیوسف مسعودیانکارشناس، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20130830Introduction: Out of pocket payments (OOP) as a kind of financial resources in health systems has regressive effects on health status, equity and both qualitative and quantitative health system performance indicators. Higher health expenditures and higher OOP may lead to more people fall in poverty or decrease their accessibility to health services. Unfortunately this could be found more among poor people whom need more protection. This study aimed to reveal if social security organization (SSO) wants to protect their insured people from higher amounts of OOP (bills more than 100 million Rials) how it would affect cost coverage of other people assuming fixed total cost of all bills for SSO. Methods: That was a cross sectional study on Isfahan hospital bills for inpatients of SSO during 2008. Sampling method was cluster sampling. We studied 2430 hospital bills and copayment paid directly by patient. The data were collected by Finance information form. The form was a standard so it is the reliable and valid. Data analyzed with Excel software and descriptive statistics. Results: Now SSO covers around 90% of hospital bills for its insured patients regardless of bill amount. Our calculations according to before mentioned show that SSO should pay less to low cost bills through one of these scenarios: First: for all bills fewer than 10 million Rials, covering 43% of costs. Second: for all bills fewer than 20 million Rials, covering 77% of costs. Third: for all bills fewer than 100 million Rials, covering 86% of costs. Conclusion: Findings show that social security organization by using Variable Copayment in different manners could protect individuals with high health expenditures and protect households against catastrophic costs.Key words: Hospitals; Social Security; Costsمقدمه: پرداخت مستقیم به عنوان یکی از منابع مالی نظامهای سلامت تأثیر منفی بر وضعیت سلامتی و شاخصهای کمی و کیفی عملکرد نظام سلامت دارد. هزینههای سلامتی بالاتر و در نتیجه پرداخت از جیب بیشتر ممکن است منجر به فقر یا کاهش دسترسی به خدمات سلامتی شود. متأسفانه این وضعیت بیشتر در میان افراد فقیر که نیاز بیشتری به مراقبت دارند دیده میشود. هدف این مطالعه جواب دادن به این مسأله بود که اگر سازمان تأمین اجتماعی بخواهد بیمهشدگانش را در برابر پرداخت مستقیم بالا ( صورت حسابهای بالای 1 میلیون ریال) حفاظت کند، با فرض ثابت بودن هزینههای کل چگونه پوشش هزینهی سایرین را تغییر دهد. روش بررسی: این پژوهش به صورت توصیفی و مقطعی بر روی صورت حسابهای بیماران بستری تحت پوشش بیمهی سازمان تأمین اجتماعی در بیمارستانهای شهر اصفهان در سال 1387 انجام شد. نمونهگیری به صورت خوشهای بود و براساس فرمول نمونهگیری طبقهبندی شده، 2430 عدد تعیین شد، سپس سهم هر بیمارستان و سهم هر بخش بستری مشخص گردید. اطلاعات از طریق مراجعه به واحد حسابداری و درآمد بیمارستان با مطالعهی فرمهای مربوط به هزینهی بیماران بستری و مصاحبه با کارشناسان بیمه در بیمارستان با استفاده از فرمهای رسمی اطلاعات امور مالی دفتر اسناد پزشکی جمعآوری شد. با توجه به استاندارد بودن فرمها، روایی و پایایی آنها مورد تایید بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Excelانجام شد. یافتهها: سازمان تأمین اجتماعی میتواند با سه سناریو با فرض ثابت بودن هزینههای سازمان، فرانشیزهای بالای یک میلیون را پوشش دهد. سناریوی اول: سازمان تأمین اجتماعی به جای پوشش 90 درصدی هزینهها برای پروندههایی که هزینههای درمان آنها کمتر از ده میلیون ریال باشد (فرانشیز کمتر از میلیون ریال) 43 درصد از هزینهها را پوشش دهد. سناریوی دوم: سازمان تأمین اجتماعی به جای پوشش 90 درصدی هزینهها برای پروندههایی که هزینههای درمان آنها تا بیست میلیون ریال است (فرانشیز کمتر از دو میلیون ریال) 77 درصد از هزینهها را پوشش دهد. سناریوی سوم: سازمان تأمین اجتماعی به جای پوشش 90 درصدی هزینهها برای پروندههایی که هزینههای درمان آنها کمتر ازصد میلیون ریال باشد (فرانشیز کمتر از ده میلیون ریال) 86 درصد از هزینهها را پوشش دهد. نتیجهگیری: سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از فرانشیز متغیر میتواند افراد را در برابر هزینههای سلامتی بالا و خانوارها را در برابر هزینههای کمرشکن محافظت کند. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ تأمین اجتماعی؛ هزینههاhttps://him.mui.ac.ir/article_11220_fd6dc80723ca013fa59c772f2714c21c.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785310420131023The Relationship Between the Applications of Knowledge Management Indices and Faculty Member’s Educational Performance in Isfahan University of Medical Sciences (2011-12)رابطهی میزان کاربست مؤلفههای مدیریت دانش و عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان61962611221FAسعید رجایی پوردانشیار، مدیریت آموزشی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانسوسن بهرامیدکترای تخصصی، مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان و پژوهشگر دانشکدهی مدیریت و اطلاع اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایراناعظم کمالی دولتآبادیکارشناس ارشد، مدیریت آموزشی، پژوهشگر مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایراناحمد شعبانیدانشیار، کتابداری و اطلاعرسانی، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-0466-6240Journal Article20130107Introduction: Universities are the main institutions that create knowledge capital in the employees and can support the knowledge-based economy. The aim of the present study was to investigate the correlation between the degree of knowledge management constituents’ application and educational performance in faculty members at Isfahan University of Medical Sciences. Methods: The type of research is descriptive, correlative. Statistical society includes all faculty members (643) and students (7,006) in the 2011-12. A sample size of faculty members (240) and students (1120) were selected through stratified random sampling. The measurement instrument included the research questionnaires of knowledge management and educational performance. The questionnaires' face & content validity were confirmed and their reliability calculated using Cronbach's alpha (r1=0.87, r2=0.92). Data analyzed in two descriptive and inferential levels. Results: The results of the study indicate that there was a significant multiple correlations between knowledge management and educational performance. Beta coefficients among strategic knowledge management and educational performance were significant and no autocorrelation existed and regression model were significant. Members' comments on relationship between knowledge management according to demographic characterizations were not the same but between educational performances there were significant difference. Conclusions: Knowledge management as a key tool for managing in the new century is systematic strategy and processes of define, access, transfer and application of knowledge by training organizations is that lead to innovation, competitiveness and productivity. Beside of problem solving, the decision making, strategic planning, and active learning deterioration prevent of intellectual assets and enhance the knowledge of educational organizations and increase their flexibility. Keywords: Knowledge Management; Performance Assessment; Faculty Members; Universitiesمقدمه: دانشگاهها اصلیترین مؤسساتی هستند که سرمـایهی دانش را در نیروی کار ایجـاد میکنند و میتوانند اقتصاد دانش محور را حمایت کنند. این مقاله درصدد تعیین رابطهی بین کاربست مؤلفههای مدیریت دانش با عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 91-1390 بود. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعهی آماری شامل اعضای هیأت علمی (643 نفر) و دانشجویان آنان (7006 نفر) در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. حجم نمونهی اعضای هیأت علمی 240 نفر و دانشجویان 1120 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای محققساختهی کاربست مؤلفههای مدیریت دانش (ایجاد، ثبت، پالایش، انتشار و کاربرد دانش) و عملکرد آموزشی بود که روایی ابزارها با استفاده از روایی صوری و محتوایی و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (87/0=r1) و (92/0=r2) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 18 و آزمون t، ANOVA و رگرسیون چند متغیره صورت گرفت. یافتهها: بین ایجاد، پالایش، انتشار و کاربرد دانش با عملکرد آموزشی در سطح (05/0P<) رابطهی چندگانهی معنیدار وجود داشت. همچنین ضرایب بتا بین کاربست مؤلفههای مدیریت دانش با عملکرد آموزشی از نظر آماری معنادار بود (000/0 = P). ضریب همبستگی چندگانه 269/0 و ضریب تعیین اصلاح شده 20/7 بود. بنابراین 0/27 درصد از تغییرات مربوط به واریانس عملکرد آموزشی تحت تأثیر کاربست مؤلفههای مدیریت دانش بود و بین آنها همخطی وجود نداشت و بنابراین مدل رگرسیون معنیدار بود. بین میانگین نمرات مدیریت دانش از دیدگاه اعضای هیأت علمی برحسب مشخصات دموگرافیک تفاوت معنیدار وجود نداشت، ولی بین عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی برحسب جنس و مرتبهی علمی تفاوت معنیدار بود. نتیجهگیری: مدیریت دانش به عنوان ابزار کلیدی مدیریت قرن جدید، راهبردی سیستماتیک بوده و فرآیندهای تعریف، دستیابی، انتقال و بهکارگیری اطلاعات و دانش توسط افراد سازمانهای آموزشی است که موجب ایجاد نوآوری، توانایی رقابت و ارتقای بهرهوری میشود و ضمن کمک به حل مشکل، تصمیمگیری، برنامهریزی راهبردی، یادگیری پویا از زوال داراییهای ذهنی جلوگیری کرده به آگاهی سازمانهای آموزشی میافزاید و انعطافپذیری آنها را افزایش میدهد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ ارزیابی عملکرد؛ اعضای هیأت علمی؛ دانشگاههاhttps://him.mui.ac.ir/article_11221_4bf65d3d70dc2232ac91c10bd5117318.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785310420131023Image Retrieval: Application in Medicineبازیابی تصاویر: کاربرد در پزشکی62764411222FAمریم اخوتیاستادیار، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران0000-0003-0070-289Xرضا اکبرنژادکارشناس ارشد، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایرانکامبیز بهاالدین بیگیاستادیار، مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایرانJournal Article20120621The aim of each information retrieval is to present relevant information to the right user at the right time. Images as a kind of information can convey a large volume of information. In medicine, the most common use of images is in education, research and medical diagnosis. This wide variety of usage refers to the uprising importance of imaging through various fields of medicine. Therefore, current advances in medical imaging techniques and frequent use for example, in decision making systems and evidence-based medicine depicts the high necessity of medical images retrieval. This paper introduced text-based and content-based image retrieval systems, the application of the image systems especially in medicine. Some existing systems are described. Finally it was suggested although images have some features different from texts but some techniques in text retrieval such as artificial intelligence and relevance feedback can be used to improve the image retrieval systems. Keywords: Medical Information Storage and Retrieval; Medical Illustration; Information Retrieval Systemsهدف هر نظام بازیابی اطلاعات پزشکی، ارائه بهموقع اطلاعات مرتبط در زمان مناسب به کاربر مناسب است. تصاویر بهعنوان شکلی از مدارک که میتوانند حجم قابل توجهی از اطلاعات را منتقل کنند از اهمیت خاصی برخوردارند. در پزشکی مهمترین استفاده از تصاویر در آموزش، پژوهش و تشخیص طبی است. این استفاده گسترده نشان دهندهی اهمیت روزافزون تصویربرداری در حیطههای مختلف پزشکی است. بنابراین پیشرفتهای جدید در فنون تصویربرداری پزشکی و استفاده گسترده از آنها، برای نمونه در سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری و پزشکی مبتنی بر شواهد، اهمیت بالای بازیابی تصاویر پزشکی را نشان میدهد. این تصاویر برای اینکه مورد استفاده قرار گیرند باید به نحو مناسب ذخیره شوند تا در موقع نیاز بازیابی گردند. در این مقاله دو روش عمده یعنی شیوه مبتنی بر متن و شیوه مبتنی بر محتوا توصیف گردید. همچنین کاربرد سیستمهای بازیابی تصاویر در پزشکی شرح داده شد و نمونههایی از سیستمهای موجود توصیف شدند. در نهایت اگر چه تصاویر بعضی از ویژگیهای متفاوت از متن دارند، اما به برخی تکنیکها در بازیابی متن، از جمله هوش مصنوعی و بازخورد ربط که میتوانند جهت ارتقای سیستمهای بازیابی تصاویر استفاده شوند، اشاره شد. واژههای کلیدی: ذخیره و بازیابی اطلاعات پزشکی؛ تصاویر پزشکی؛ نظامهای بازیابی اطلاعاتhttps://him.mui.ac.ir/article_11222_d572fdb4a2b18f6a0e9ce7cb5a54f75f.pdf