دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785315120180421Indexایندکس11614FAایندکس مجله0000-0003-0874-1906Journal Article20180701Click to download the index of this issue.لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.https://him.mui.ac.ir/article_11614_b4a5f4a5a9041c73ae5e6e9538557557.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785315120180421Isfahan City Hospitals, Iran, in the Context of Urban Growth: New Developments and Future Challengesبیمارستانهای اصفهان در شرایط (بافتار) رشد شهری: تحولات جدید و چالشهای آینده121161510.22122/him.v15i1.3393FAحمیدرضا ربیعی دستجردیدکتری تخصصی، برنامهریزی فضایی و توسعه شهری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-2576-793Xاستفن متیوزاستاد، جامعهشناسی، گروه جامعهشناسی، جرمشناسی و مردمشناسی، دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، آمریکاJournal Article20170827--https://him.mui.ac.ir/article_11615_e16c242493fcffdc44d5d44bd6fd7e24.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785315120180421Key Performance Indicators of Benchmarking in Hospital Information Systemsشاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری در سیستمهای اطلاعات بیمارستانی3111161910.22122/him.v15i1.3341FAاصغر احتشامیاستادیار، مدیریت اطلاعات سلامت، مرکز تحقیقات فنآوری اطلاعات در امور سلامت و گروه مدیریت و فنآوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایراناحمد رضا رئیسیدانشیار، مدیریت اطلاعات سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت و گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-3690-096Xمائده راشدیکارشناس ارشد، فنآوری اطلاعات سلامت، مرکز تحقیقات فنآوری اطلاعات در امور سلامت و گروه مدیریت و فنآوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20170724Introduction: Monitoring hospital information systems requires developing key indicators and criteria for efficiency and effectiveness, and consequently fulfillment of organizational objectives, including safety and quality. The purpose of this study was benchmarking of key indicators of hospital information systems.Methods: This research was based on qualitative methodology with two phases. It was carried out in Ahwaz City, Iran, during the years 2015 and 2016. In the first phase, we conducted purposeful sampling using snowball technique. In the second phase, ranking of the key indicators of benchmarking operation of hospital information system (HIS) was conducted using Delphi technique. The method of data analysis in the first phase was based on a thematic content analysis, and primary and secondary themes were extracted through descriptive, interpretative, and explanatory coding. For the second phase, SPSS software was used to analyze quantitative findings and their ranking.Results: After performing 14 semi-structured interviews with the study participants, the key benchmarking indicators for hospital information system were identified with 8 main themes including hardware, software, support services, vendors, output quality, workflow process, design/interface, and costs, and 76 subthemes, prioritized through Delphi method.Conclusion: Benchmarking intended for comparison and improvement of the various hospital systems such as hospital information system, is one of the very helpful instruments in the hands of the managers working in this field. The indicators identified during this research will provide a comprehensive tool for benchmarking of hospital information system. By applying these benchmarks continuously, there is a good possibility to improve the operation of such systems.مقدمه: نظارت و کنترل دقیق سیستم اطلاعات بیمارستانی HIS (Hospital Information System)، مستلزم استفاده از شاخصهای مناسبی است که منجر به کارایی و اثربخشی و در نهایت، تحقق اهداف و ارتقای سطح کیفیت و ایمنی سازمان میگردد. این مهم از طریق شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS امکانپذیر میباشد. بنابراین، هدف از انجام مطالعه حاضر، ارایه چارچوب شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS بود.روش بررسی: این پژوهش به روش کیفی، در سال 1395 و در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، شاخصهای کلیدی عملکرد الگوبرداری HIS از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش تحلیل محتوای موضوعی استخراج گردید. در مرحله دوم، به منظور اجماع در خصوص شاخصهای مذکور، از دو راند تکنیک Delphi و محاسبه شاخصهای مرکزی و پراکندگی آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و میانه) استفاده شد.یافتهها: 76 شاخص کلیدی عملکرد الگوبرداری حاصل از دادههای به دست آمده، در قالب 8 محور اصلی تبیین گردید. این محورها شامل شاخصهای نرمافزار، سختافزار، معماری و رابط کاربری، شرکت فروشنده HIS، خدمات پشتیبانی، گردش کار، برونداد و هزینههای HIS بیمارستانی بود.نتیجهگیری: شاخصهای شناسایی شده چهارچوب جامعی را برای الگوبرداری HIS فراهم میکند که با به کارگیری آن، فرصت خوبی جهت بهبود عملکرد این سیستمها و عملکرد بیمارستان در طول زمان ایجاد خواهد شد.https://him.mui.ac.ir/article_11619_24d12bfa430fd442c05586a36778b960.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785315120180421A Nutrition Expert System for Pregnant Womenطراحی و پیادهسازی سیستم خبره تغذیه در بارداری12191161610.22122/him.v15i1.3417FAالهام سلجوقیکارشناسی ارشد، فنآوری اطلاعات، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران0000-0001-8649-6008سید حمید غفوریاستادیار، نرمافزار، گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده علوم، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران0000-0003-0518-186Xکامبیز بهاءالدین بیگیدانشیار، انفورماتیک پزشکی، گروه علوم اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایرانفریده دوستاناستادیار، تغذیه و بهداشت عمومی، گروه علوم بهداشتی و تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایرانزکیه ایزدیکارشناس، تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایرانJournal Article20170911Introduction: Pregnancy is one of the most sensitive and important periods of a woman’s life. It is necessary to have a proper diet program based on physiologic changes and individual characteristics during pregnancy in order to meet the needs of mother and fetus, weight control, and prevention of different diseases and complications. The aim of this research was to implement an expert system for weight control surveillance and nutritional consulting.Methods: This study was an applied and descriptive study as performed on a random sample of 100 pregnant women. The system designing was created using expert systems methods based on rules and forward chaining technique. The web-based expert system was designed in two sections: weight controlling and suggestive diet. Then, the system output was compared with the actual advices provided by nutrition experts.Results: Using kappa index in SPSS software, the similarity of the results of designed system to the diagnosis by nutritionist was 0.89 (very strong) in weight control surveillance, and 0.79 (strong) in proposed diet.Conclusion: The findings of the study show that such systems can play an effective helping role in promoting healthy diet, weight control, and using diet among pregnant women, especially those who cannot easily access an expert nutritionist in some areas.مقدمه: یکی از حساسترین و مهمترین دوران زندگی یک زن، دوران بارداری است. برخورداری از یک برنامه غذایی مناسب با توجه به فیزیولوژیک و خصوصیات ویژه فردی در جهت تأمین نیازهای تغذیهای مادر و جنین، کنترل وزن و پیشگیری از عوارض و بیماریهای مختلف این دوران، امری ضروری میباشد. پژوهش حاضر با هدف ارایه یک سیستم هوشمند تغذیه در جهت پایش وزنگیری و مشاوره تغذیه زنان باردار انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود و بر روی 100 نفر از زنان باردار که به صورت تصادفی انتخاب شدند، انجام گرفت. در طراحی این سیستم، از روش طراحی سیستمهای خبره بر پایه قانون و تکنیک استنتاجی زنجیره پیشرو استفاده گردید. سیستم خبره طراحی شده در دو بخش پایش وزنگیری و پیشنهاد رژیم غذایی بر پایه وب پیادهسازی شد و مورد استفاده قرار گرفت. سپس خروجی سیستم با توصیههای واقعی ارایه شده توسط کارشناس تغذیه مقایسه گردید.یافتهها: بر اساس یافتههای به دست آمده از شاخص Kappa در نرمافزار SPSS، سیستم طراحی شده با تشخیص ارایه شده از سوی کارشناس تغذیه در بخشهای پایش وزنگیری و پیشنهاد رژیم غذایی به ترتیب 89/0 (خیلی قوی) و 79/0(قوی) تطابق داشت.نتیجهگیری: به کارگیری سیستم خبره تغذیه در بارداری، کمک مؤثری در جهت بهبود رژیم غذایی سالم، وزنگیری مناسب و بارداری بیخطر در زنان باردار به ویژه در مناطقی که دسترسی به متخصص تغذیه به آسانی امکانپذیر نیست، مینماید.https://him.mui.ac.ir/article_11616_fe134b1fa475ad3b27f2bc00525438b2.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785315120180421Identifying Requirements of Mobile-Based Self-Management System for Patients with Human Immunodeficiency Virus (HIV)شناسایی الزامات سامانه خودمدیریتی مبتنی بر موبایل برای افراد مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی20251161710.22122/him.v15i1.3506FAاسماعیل مهرآییندانشجوی دکتری، مدیریت اطلاعات سلامت، گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران0000-0003-4108-2973رضا صفدریاستاد، مدیریت اطلاعات سلامت، گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران0000-0002-4982-337Xمینو محرزاستاد، بیماریهای عفونی، مرکز تحقیقات ایدز ایران، پژوهشکده کاهش رفتارهای پرخطر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایراننیلوفر محمدزادهاستادیار، مدیریت اطلاعات سلامت، گروه مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران0000-0001-7586-9227سید احمد سید علینقیاستادیار، بیماریهای عفونی، مرکز تحقیقات ایدز ایران، پژوهشکده کاهش رفتارهای پرخطر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران0000-0003-3210-7905Journal Article20171210Introduction: Due to the widespread use of mobile-based systems, and the low cost of this technology, application of mobile-based self-management system can lead to adherence to the treatment and promotion of the health for the people living with human immunodeficiency virus (HIV). The purpose of this study was to identify requirements for the mobile-based self-management system for these people.Methods: This study was a descriptive one, carried out in two main phases in year 2017. In the first stage, in order to identify the requirements for the mobile-based self-management system, similar articles were searched and reviewed, and in the second phase, identified requirements were validated using a researcher-made questionnaire. The statistical population was infectious diseases specialists affiliated with Tehran University of Medical Sciences, Iran. The collected data were analyzed using descriptive statistics methods.Results: The requirements for the self-management system were identified in four categories: demographic data requirements, clinical data requirements, technical capabilities, and self-management strategies. Furthermore, according to the research community' attitude, six data elements for demographic category, 10 data elements for clinical category, 11 features for technical capabilities, and 10 items for self-management strategies were selected.Conclusion: Use of proposed requirements strategies can improve the self-management skills and medication adherence of the people living with human immunodeficiency virus, and facilitate their communication with health care providers.مقدمه: با توجه به استفاده گسترده از سامانههای مبتنی بر موبایل و هزینه پایین این فنآوری، کاربرد سامانه خودمدیریتی مبتنی بر موبایل میتواند علاوه بر صرفهجویی در هزینهها، موجب پایبندی به درمان و ارتقای سلامت افراد مبتلا به HIV (Human immunodeficiency virus) گردد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی الزامات لازم برای سامانه خودمدیریتی مبتنی بر موبایل در افراد مبتلا به HIV انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود که در سال 1396 در دو مرحله اصلی انجام گرفت. در مرحله اول، به منظور شناسایی الزامات لازم برای سامانه خودمدیریتی مبتنی بر موبایل، مقالات مشابه جستجو و بررسی گردید و در مرحله دوم نیز الزامات شناسایی شده با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته اعتبارسنجی شد. جامعه آماری پژوهش، متشکل از متخصصان بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی و میانگین) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: الزامات مورد نیاز سامانه خودمدیریتی در 4 حوزه «الزامات دادهای دموگرافیکی، الزامات دادهای بالینی، قابلیتهای فنی و راهبردهای خودمدیریتی» شناسایی شد. همچنین، طبق نظر جامعه پژوهش، 6 عنصر دادهای برای الزامات دموگرافیکی، 10 عنصر دادهای برای الزامات بالینی، 11 ویژگی برای قابلیتهای فنی و 10 آیتم برای راهبردهای خودمدیریتی انتخاب گردید.نتیجهگیری: کاربرد الزامات و راهبردهای پیشنهاد شده در مطالعه حاضر، میتواند موجب بهبود مهارتهای خودمدیریتی افراد مبتلا به HIV، پایبندی به مصرف دارو و تسهیل ارتباط آنها با ارایه دهندگان مراقبت سلامت گردد.https://him.mui.ac.ir/article_11617_bb321a642ba31309d7a18dd8ff383ddc.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785315120180421Curriculum Revision based on the Health Sector Needs: Master of Science (MSc) Degree in Health Services Managementبازنگری دوره آموزشی در راستای تأمین نیازهای بخش سلامت: مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی26331161810.22122/him.v15i1.3356FAحسن ابوالقاسم گرجیدانشیار، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، قطب علمی آموزشی مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران0000-0002-5296-259Xعلی خمسهاستادیار، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، معاونت درمان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران0000-0003-2659-5279نیوشا شهیدی صادقیدانشجوی دکتری، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانپروین ابراهیمیاستادیار، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانJournal Article20170803Introduction: Training competent and capable human resources in order to meet community needs is one of the most important challenges of higher education. This research aimed to revise the curriculum of the Master of Science (MSc) level in health services management in order to meet the needs of health sector.Methods: This study was carried out using quantitative-qualitative method. The first stage was conducted in a comparative manner, while in the second stage, structured interviews were conducted with a sample population selected through non-probability quota sampling. The data of the first and second stages were analyzed using Bereday model and content analysis, respectively, with the help of SPSS software.Results: According to comparative study, similarities and differences of 24 universities from 15 countries were extracted and compared with Iran. Then, stakeholders were identified at three organizational levels. In addition to changing the titles of some major courses, 25 specialized courses and 28 optional courses were categorized in eight priorities according to their importance and necessity. 63.2% of the stakeholders did not agree the current career opportunities; while 73.3% agreed the professionalization. Finally, very influential factor, influential factors, and factors in need of improvement were identified.Conclusion: The results of the comparative study indicate that in most cases, there are significant differences between the studied areas in Iran with world-renowned universities. Change in the specialized courses due to the adoption of similar disciplines, attention to optional courses in order to specialize and create tendencies, and apprenticeships and internships are emphasized as the opportunities to turn knowledge into skills. Separation of specialist training, and classification of education according to the occupation and educational level were among suggested methods for improvement.مقدمه: تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه، از جمله مهمترین چالشهای آموزش عالی به شمار میرود. هدف از انجام تحقیق حاضر، بازنگری دوره آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی بود.روش بررسی: این پژوهش به روش کمی- کیفی انجام گردید. مرحله اول مطالعه به صورت تطبیقی و مرحله دوم از طریق مصاحبه ساختار یافته و نمونهگیری غیر احتمالی سهمیهای انجام گرفت. دادههای مرحله اول با استفاده از الگوی Bereday و مرحله دوم با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: طی مطالعه تطبیقی، شباهتها و تفاوتهای 24 دانشگاه معتبر 15 کشور در مقایسه با ایران استخراج گردید. سپس ذینفعان در سه سطح سازمانی مورد شناسایی قرار گرفتند. علاوه بر پیشنهاد تغییر در عناوین دروس اصلی، 25 عنوان درس تخصصی و 28 عنوان درس اختیاری در 8 اولویت از نظر اهمیت و ضرورت دستهبندی گردید. 2/63 درصد ذینفعان با فرصتهای شغلی فعلی موافق نبودند. 3/73 درصد نیز موافقت خود را با تخصصی نمودن شغل و رشته اعلام نمودند. در نهایت، عوامل بسیار تأثیرگذار، تأثیرگذار و نیازمند بهبود به منظور بازنگری برنامه درسی شناسایی گردید.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده میتواند به برنامهریزان برنامه آموزشی رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و سایر رشتههای مشابه در ایران کمک کند تا با دید وسیعتری نسبت به تدوین، بازنگری و اصلاح برنامه آموزشی و انتخاب مناسبتر اهداف، محتوا و سایر عناصر تشکیل دهنده برنامه اقدام نمایند.https://him.mui.ac.ir/article_11618_d6ecef3322366346bab634399150c89a.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785315120180421Ranking Different Regions of Iran in Terms of the Level of Health Services Outsourcing and Indirect Care Activities of the Social Security Organization via Using Multiple Attribute Decision Making Method in Year 2016رتبهبندی مناطق مختلف ایران از نظر میزان برونسپاری خدمات درمانی و فعالیت درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی در سال 1395 با استفاده از تصمیمگیری چند شاخصه34391162010.22122/him.v15i1.3462FAعباس جهانگیریکارشناس ارشد، مهندسی صنایع، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران0000-0002-2661-8031Journal Article20171018Introduction: Indirect treatment is one of the methods of providing health care for customers in social security organization through the purchase of services from public and private centers. In this way, a portion of the health care is outsourced. The purpose of this study was to rank different regions of Iran in terms of the level of health services outsourcing and indirect care activities of the Social Security Organization.Methods: In this descriptive sectional study, the required data were obtained by referring to the Social Security Organization website and downloading the Statistical Yearbook of 2016. Then, indirect treatment performance of that organization in all provinces, as well as Kashan area, was evaluated and compared with each other using six indicators for covered population in each area. Evaluation was carried out using one of the newest multiple attribute decision making methods, namely Weighted Aggregated Sum Product Assessment (WASPAS).Results: The ratio of the number of contracted-out treatment centers to the population covered by insurance in each region was recognized as the most important indicator due to having the highest weight. There was provision of indirect healthcare services form in all studied regions; but the highest performance was observed in Sistan and Baluchestan Province, while the worst performance was observed in Bushehr Province.Conclusion: Social Security Organization has used indirect care method (purchasing health services and contracting with public and private centers) as a strategy to increase the accessibility of medical resources to insured customers, and to replace development and construction of proprietary centers in all regions of Iran with outsourcing (with different amount of outsourcing in different regions).مقدمه: درمان غیر مستقیم، یکی از روشهای ارایه خدمات درمانی به بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی میباشد که از طریق خرید خدمات از مراکز دولتی و خصوصی صورت میگیرد و در واقع، بخشی از خدمات درمانی برونسپاری محسوب میشود. هدف از انجام تحقیق حاضر، رتبهبندی مناطق مختلف ایران از نظر میزان برونسپاری خدمات درمانی و فعالیت درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- مقطعی انجام شد. دادههای مورد نیاز با مراجعه به وبسایت سازمان تأمین اجتماعی و دانلود سالنامه آماری سال 1395 به دست آمد. همه استانهای کشور به همراه منطقه کاشان، با در نظر گرفتن شش شاخص به ازای جمعیت تحت پوشش درمان هر منطقه و با به کارگیری یکی از جدیدترین روشهای تصمیمگیری چند شاخصه به نام ارزیابی محصول جمع شده با وزن (Weighted Aggregated Sum Product Assessment یا WASPAS)، رتبهبندی شدند.یافتهها: نسبت تعداد کل مراکز درمانی طرف قرارداد به جمعیت تحت پوشش درمان هر منطقه به دلیل کسب بیشترین وزن، مهمترین شاخص تشخیص داده شد. در تمام مناطق تحت بررسی، شیوه ارایه خدمات درمانی به صورت غیر مستقیم وجود داشت، اما بیشترین و کمترین عملکرد به ترتیب به استانهای سیستان و بلوچستان و بوشهر اختصاص یافت.نتیجهگیری: سازمان تأمین اجتماعی از شیوه درمان غیر مستقیم (خرید خدمات درمانی و عقد قرارداد با مراکز دولتی و خصوصی) به عنوان یک راهبرد جهت افزایش دسترسی بیمهشدگان به منابع درمانی و جایگزین نمودن آن با توسعه و ساخت و ساز مراکز ملکی در تمامی مناطق ایران (البته به طور غیر یکسان) استفاده نموده است.https://him.mui.ac.ir/article_11620_7353f2369a16d06c344938813d055b07.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785315120180421The Effectiveness of Social Media in Meeting the Information Needs among the Students in Isfahan University of Medical Sciences, Iran, Based on the Norwood's Information Needs Pyramidکارامدی رسانههای اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس هرم نیازهای اطلاعاتی Norwood40451162110.22122/him.v15i1.3354FAفاطمه زرمهردانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانششناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-2841-9463حسن اشرفی ریزیدانشیار، کتابداری و اطلاعرسانی، مرکز تحقیقات فنآوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران0000-0001-6052-2087احمد شعبانیاستاد، علم اطلاعات و دانششناسی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0003-0466-6240Journal Article20170801Introduction: Nowadays, social media plays an important role in meeting information needs of individuals, especially students. The purpose of this study was to determine the effectiveness of social media in meeting all kinds of information needs based on Norwood's information needs pyramid among the students in Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.Methods: In this survey study, the data were collected using a researcher-made questionnaire. The statistical population consisted of students in Isfahan University of Medical Sciences. Sampling was carried out using random stratified sampling method. The validity of questionnaire was confirmed by experts in library and information science and psychologists; while reliability was calculated based on Cronbach’s alpha (0.89). SPSS software was used for data analysis.Results: The mean of using social media to meet information needs was lower than average among studied students. The means of using social media to meet the coping, helping, enlightening, empowering, and edifying information needs were estimated as 2.461, 2.323, 3.147, 2.448, and 2.463, respectively. Field of study significantly affected the use of social media, while the age had no significant effects.Conclusion: The extent of using social media tools to meet all kinds of information needs of students was less than average in Isfahan University of Medical Sciences; and the enlightening information needs of students were met more than other types of information needs through social media tools. To import the use of social media in meeting information needs, health officials should explain the capabilities of social media to students.مقدمه: امروزه رسانههای اجتماعی نقش مهمی در رفع نیازهای اطلاعاتی افراد به ویژه دانشجویان ایفا میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان کارامدی رسانههای اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس هرم نیازهای اطلاعاتی Norwood انجام شد.روش بررسی: روش این مطالعه، پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل داد. نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روایی ابزار با کمک متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و روانشناسی و پایایی آن از طریق ضریب Cronbach¢s alpha با مقدار 89/0 تأیید گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای ANOVA و t و ضریب همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به طور کلی کمتر از حد متوسط برآورد گردید. میانگین استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی پایه و اساسی، یاریرسان، روشنگرانه، اغنا کننده و تهذیب و اخلاق به ترتیب 461/2، 323/2، 147/3، 448/2 و 463/2 به دست آمد. همچنین، رشته تحصیلی در میزان استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی تأثیر داشت، اما سن اثرگذار نبود.نتیجهگیری: میزان استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی در رفع انواع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان، کمتر از حد متوسط میباشد و نیاز اطلاعاتی روشنگرانه دانشجویان بیشتر از سایر نیازهای اطلاعاتی از طریق ابزارهای رسانه اجتماعی مرتفع میگردد. مسؤولان سلامت باید قابلیتهای رسانههای اجتماعی را بیشتر برای دانشجویان تبیین نمایند.https://him.mui.ac.ir/article_11621_fd38017eb17951252fdc86ab558d4754.pdfدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان اصفهانمدیریت اطلاعات سلامت1735-785315120180421Quality Assessment of Digital Library Services in Isfahan University of Medical Sciences, Iran, from the Users' Perspectivesارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دیدگاه کاربران با استفاده از مدل DigiQUAL46491162210.22122/him.v15i1.3410FAعلیرضا رحیمیاستادیار، کتابداری و اطلاعرسانی، مرکز تحقیقات فنآوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-2841-8279محمد رضا سلیمانیدانشیار، کتابداری و اطلاعرسانی، مرکز تحقیقات فنآوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرانعلیرضا هاشمیاندانشجوی کارشناسی ارشد، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، مرکز تحقیقات فنآوری اطلاعات در امور سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-5383-1436Journal Article20170924Introduction: Today, library services are heavily influenced by information technology, in a way that has changed the manner services are provided. The purpose of study was to assess the quality of digital library services in Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran, from the users' perspectives.Methods: In this survey, the statistical population consisted of 331 postgraduate students and faculty members of Isfahan University of Medical Sciences who were selected using random sampling method based on Morgan sampling table. The research tool was DigiQUAL questionnaire. Data were analyzed using ANOVA and t tests via SPSS software.Results: The mean service quality was less than the average level of 4 in all the dimensions of DigiQUAL. The highest and the lowest means of service quality from the faculty members’ perspectives were related to the coverage (4.56) and usefulness (3.07), respectively. From the graduate students’ perspectives, the highest and the lowest means of service quality were related to the accuracy and validity (4.56) and usefulness (2.96), respectively. There was also a significant relationship between the quality of digital library service and age, sex, and educational level.Conclusion: According to the low average of the quality of digital library services, librarians and library officials need to pay more attention to improve the quality of services, and educating the users.مقدمه: امروزه خدمات کتابخانهها به شدت تحت تأثیر فنآوری اطلاعات قرار گرفته؛ به گونهای که این امر باعث تغییر در نحوه ارایه خدمات شده است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دید کاربران انجام گردید.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل 331 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود که به روش نمونهگیری تصادفی بر اساس جدول نمونهگیری Morgan انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه DigiQUAL بود. دادهها با استفاده از آزمونهای ANOVA و t در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین کیفیت خدمات در همه ابعاد مدل DigiQUAL پایینتر از حد متوسط 4 بود. بیشترین و کمترین میانگین کیفیت خدمات در گروه اعضای هیأت علمی به ترتیب به پوشش موضوعی (56/4) و سودمندی (07/3) اختصاص داشت. بیشترین و کمترین میانگین بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز مربوط به دقت و صحت (56/4) و سودمندی (96/2) بود. همچنین، ارتباط معنیداری بین کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال و متغیرهای سن، جنسیت و مقطع تحصیلی وجود داشت.نتیجهگیری: با توجه به پایین بودن میانگین کیفیت خدمات کتابخانه دیجیتال، ضروری است تا کتابداران و مسؤولان کتابخانه توجه بیشتری به بهبود کیفیت خدمات دیجیتال و همچنین، آموزش بیشتر کاربران داشته باشند. نتایج به دست آمده از مطالعه میتواند برای استفادهکنندگان از کتابخانههای دیجیتال مفید باشد.https://him.mui.ac.ir/article_11622_845fd8734d847c2963f752b5f7a9fb63.pdf