نوع مقاله : Short Communication(s)
نویسندگان
1 دانشیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2 کارشناس ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
3 استادیار، آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: دانش به عنوان ضروریترین امتیاز شغلی، مهمتر از تأسیسات و تجهیزات است. در شرایطی که بسیاری از شرکتها یا باید به نوآوری بپردازند و یا از صحنهی رقابت محو شوند، توانایی یادگیری، سازگاری و تغییر، مهمترین اصل ادامهی حیات تلقی میشود. از اینرو این مقاله با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستان هاشمینژاد بر اساس معیار سنجش، تحلیل و مدیریت دانش الگوهای آموزش و بهداشت- درمان Malcolm Baldrige در سال 1386 انجام گردیده است. روش بررسی: این پژوهش مطالعهای توصیفی -مقطعی بود. ابزار گردآوری دادهها، چک لیست استاندارد و جهانی Malcolm Baldrige (ویرایش 2006) بود. لازم به ذکر است که این الگو، جهانی است و پایایی و روایی آن از پیش تعیین شده است. محیط پژوهش، بیمارستان شهید هاشمینژاد بود که یک بیمارستان آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران است. روش گردآوری دادهها، مصاحبه با مدیران ارشد بیمارستان، مشاهدهی مستندات و تکمیل چک لیستهای مربوط بوده است. دادههای به دست آمده به صورت کیفی تحلیل شدند. یافتهها: عملکرد بیمارستان هاشمی نژاد بر مبنای معیار مدیریت دانش، از مجموع 90 امتیاز کل این معیار، در حیطهی درمان 40 امتیاز (44 درصد) و در حیطهی آموزش 18 امتیاز (20 درصد) را به خود اختصاص داد. از 40 امتیاز کسب شده در حیطهی درمان، 21 امتیاز (5/52 درصد) مربوط به معیار سنجش، تحلیل و بازنگری عملکرد سازمانی و 19 امتیاز (5/47 درصد) نیز متعلق به معیار مدیریت دانش و اطلاعات بود. در حیطهی آموزش از 18 امتیاز کسب شده، 14 امتیاز (78 درصد) مربوط به معیار سنجش، تحلیل و بهبود عملکرد سازمانی و 4 امتیاز (22 درصد) دیگر نیز مربوط به معیار مدیریت اطلاعات، تکنولوژی اطلاعات و دانش بود. نتیجهگیری: طبق روش Likert، عملکرد این بیمارستان در حیطهی درمان در ردهی متوسط قرار گرفت و در حیطهی آموزش امتیاز ضعیفی را کسب نمود. این امر نشان دهندهی لزوم توجه هر چه بیشتر به مدیریت دانش به خصوص، در حیطهی آموزش است. بر این اساس، تدوین برنامهای کارا و اثربخش جهت ارتقای مدیریت دانش در این بیمارستان ضروری به نظر میرسد. بر مبنای نتایج پژوهش، الگوی Malcolm Baldrige، میتواند به عنوان الگوی جامع برای ارزیابی عملکرد مؤسسات آموزشی درمانی در حوزهی مدیریت دانش مورد استفاده قرار گیرد. یافتههای پژوهش، لزوم توجه هر چه بیشتر بیمارستان فوق به مدیریت دانش به خصوص در حیطهی آموزش را نشان میدهد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ ارزیابی عملکرد؛ مالکوم بالدریج.
عنوان مقاله [English]
Performance of H N Hospital based on Knowledge Management Criteria According to Health and Education Category of Malcolm Baldrige Model
نویسندگان [English]
- Mohammadreza Maleki 1
- Azadeh Fatehpanah 2
- Mahmoudreza Gouhari 3
1 Associate Professor, Health Services Management, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
2 MSc, Health Services Management, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
3 Assistant Professor, Biostatistics, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]
Introduction: Knowledge serves as the most essential career point and is more important than facilities and equipments. Since many companies are destined to vanish unless they are innovative, the ability to learn, change and adapt seems to be vital. Therefore, this study evaluated the performance of Hashemi Nejad Hospital in 2007 based on the measurement, analysis, and knowledge management category of Malcolm Baldrige criteria.Methods: This was a descriptive cross-sectional study. Malcolm Baldrige checklist (2006), whose validity and reliability have been confirmed before, was used to collect data. The study was conducted in Hashemi Nejad Hospital, an educational hospital in Tehran affiliated to Iran University of Medical Sciences. Data was collected by interviewing chief managers of the hospital, studying the records and documents in each criterion, and separately filling the checklist related to both education and health fields. The data obtained from all phases was analyzed qualitatively using descriptive statistics. Results: Knowledge management criteria included 90 points out of which Hashemi Nejad Hospital scored 40 (44%) in treatment and 18 (20%) in education fields. In the treatment field, 21 (52.5%) points belonged to measurement, analysis, and review of performance and 19 (47.5%) scores belonged to information and knowledge management. In the educational aria, 14 (78%) belonged to measurement, analysis, and improvement of organizational performance and 4 (22%) belonged to information management and information technology.Conclusion: According to Likert’s method, the hospital’s performance in medical and educational fields scored average and weak, respectively. These results indicate the necessity of paying more attention towards knowledge management, especially in educational area. Therefore, an effective and efficient program to improve knowledge management in this hospital seems essential. Based on our findings, Barldrige’s model can be applied as a comprehensive model for evaluating the performance of knowledge management of medical-educational institutes. Key words: Knowledge Management; Performance Assessment; Malcolm Baldrige.