نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2 کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
4 کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، مرکز تحقیقات قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
5 کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
مقدمه: تحقیق و پژوهش بستر اصلی برای درک عمیق و دقیق از حقایق، تفکر و اندیشه است. در این میان پایاننامهها به نوعی کارنامه پژوهشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی بشمار میآیند که عوامل چندی بر کیفیت آنها تاثیرگذارند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت پایاننامههای دورههای تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش به روش پیمایشی- تحلیلی صورت گرفت. از میان 1729 پایاننامه موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در بازه زمانی 1365 تا 1390خورشیدی تعداد 315 پایاننامه بر اساس جدول Morgan پایاننامه از مقاطع و رشتههای تحصیلی گوناگون با نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و با استفاده از چک لیستی که روایی آن توسط پژوهشگران و صاحبنظران بدست آمد، بررسی شدند. دادهها پس از ورود به نرمافزار آماری SPSS19 با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: پایاننامهها مورد بررسی از نظر عوامل ظاهری مانند وجود و یا عدم وجود چکیده، استنادات، تعداد صفحات و ... دارای نقص جدی هستند. 69.5 درصد از پایاننامهها از روشهای پیمایشی و 22 درصد از روشهای تجربی و 8.5 درصد از روش مروری استفاده کردهاند. همچنین 77 درصد از پایاننامهها غیربالینی و مابقی بالینی هستند. رابطه معناداری بین انواع روشهای تحقیق مورد استفاده در پایاننامهها و متغیرهای بازههای زمانی( 1365-1374 بازه 1375- 1384 و بازه 1385- 1390 شمسی)، رشتههای تحصیلی، مقاطع تحصیلی و عامل جنس وجود دارد. نتیجه گیری: متغیرهای چندی بر روی کیفیت پایاننامههای دانشگاهی اثرگذار هستند. نظارت بر فرآیند انجام پایاننامهها از ابتدای انتخاب موضوع تا ارائه نهایی از سوی مسئولین جهت کنترل متغیرهای تاثیرگذار لازم و ضروری است. همچنین با توجه به تفاوتهای بین روشهای تحقیق پایاننامهها بر اساس رشتهها و مقاطع تحصیلی تدوین دستورالعملها و راهنماها جهت سوق موضوعات و نتایج پایاننامهها به نیازهای جامعه لازم و ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: پایاننامه های دانشگاهی؛ روش های تحقیق؛ دانشگاه ها
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessing of Urmia University of Medical Sciences Post Graduate Dissertations
نویسندگان [English]
- Abbas Doulani 1
- Kobra Taram 2
- Nadjla Hariri 3
- Hafez Mohammadhassanzadeh 4
- Haydar Esmaeili 5
1 PhD Student, Knowledge And Information Sciences, Urmia University of Medical Sciences, Urmia. Iran
2 MSc, Knowledge And Information Sciences, Tehran Payamnoor University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Knowledge and Information Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 MSc, Medical Library and Information Sciences, Cardiovascular Research center, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
5 MSc, Knowledge And Information Sciences, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]
Introduction: research is main platform to deep and comprehensive understanding of facts and thought. Dissertations are as research résumé for universities and research centers, which some factors affect on their qualities. In the research detection of status of oroomiye University of medical sciences dissertations. Methods: the research done with survey and analytic method. 315 dissertation, select in base of Morgan table as sample among 1729 dissertation, with various degree and majors by stratified random sampling method that assess with checklist made by the researchers for validity. Data import to SPSS19 software and analysis by descriptive statistics and Chi-square formula. Results: the dissertations have serious defects in appearance factors for example in abstract, citations, page rank and etc. 69.5 percent of the dissertations used survey methods and 22 percent used experimental methods and 8.5 percent used review methods. Also 77 percent of dissertations are clinical and the remaining is nonclinical. Variables such as time spans (1365-1374 and 1375-1384 and 1385-1390), majors, degrees and sex affect on the research methods. Conclusion: some variables affect on universities dissertations quality. Supervision by dissertation responsible process, from subject selecting stage until final delivery, to controlling effected variables is necessary. Also in base of values of significant between methodologies of the dissertations V.S fields and degrees of graduates; it is necessary to making some guides and handbooks to driving the dissertation subjects and results to the society needs. Keywords: Academic Dissertation; Research Methods; Universities
کلیدواژهها [English]
- Academic Dissertation
- Research Methods
- Universities