نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، جامعه شناسی پزشکی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2 کارشناسی ارشد، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3 استادیار، دانششناسی و علوم اطلاعات، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4 مربی، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: تقلب و سرقت علمی، ارزش مجامع علمی و مدارک و داشتههای آن را خدشهدار میکند. اثرات آن بر تولید کنندگان واقعی علم مانند دانشمندان، مؤلفین، مصنفین و دیگر صاحبان قلم، بدین صورت پدیدار خواهد شد که دیگر تمایلی به تولید علم نخواهند داشت و دست از نوشتن برخواهند داشت. همچنین از آن جا که نتایج پژوهشهای دانشگاهیان و متخصصان به ویژه در علوم پزشکی در تعامل با حیات انسانها هستند، این امر بسیار مهم جلوه میکند. از این رو پژوهش حاضر، با هدف گونهشناسی سوء رفتارهای پژوهشی به شناخت انواع روشها و شیوههای ارتکاب، پرداخته است. روش بررسی: این تحقیق مطالعهای کیفی به روش مصاحبهی عمیق بود. افراد مشارکت کننده شامل 21 نفر از صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 91-1390 بود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام گرفت و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. تحلیل دادهها همزمان با جمعآوری اطلاعات با رویکرد تحلیل موضوعی انجام گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها منجر به استخراج 40 موضوع و 6 روش کلی گردید که بیانگر تجارب صاحبنظران در زمینهی انواع شایع تقلب و سرقت علمی میباشد. شش موضوع اصلی و کلی به دست آمده از پژوهش شامل پژوهشهای تکراری، انطباق غیر اصولی، اقتباس غیر اصولی، مجعولات، سهام بخشی و منفعت طلبی است. هر کدام از این موضوعات نیز دارای زیر موضوعاتی میباشد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که مرز بین سرقت علمی و صداقت در علم بسیار نامحسوس است و از آن جایی که شیوههای بسیار گوناگونی وجود دارد، بایستی نهادی در کمیتههای پژوهشی دانشگاهها به منظور آموزش افراد در زمینهی پرهیز از انواع تقلب و سرقت علمی وجود داشته باشد. همچنین افزایش اطلاعرسانی از انواع تخلفهای علمی و مجازاتهای مربوط میتواند در کاهش ارتکاب تخلف و افزایش اطلاعات در دستگاههای حقوقی کشور به منظور روزآمد کردن قوانین مربوط مؤثر واقع شود. واژههای کلیدی: سرقت علمی؛ تقلب؛گونهشناسی
عنوان مقاله [English]
Typology of Plagiarism Using the Experiences of Experts in Isfahan University of Medical Sciences, Iran
نویسندگان [English]
- Mahmod Keyvan Ara 1
- Rezvan Ojaghi 2
- Mozafar Cheshmeh Sohrabi 3
- Ahmad Papi 4
1 Associate Professor, Medical Sociology, Research Center of Effective Social Factors in Health, School of Management and Medical Information Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 Library and Information Sciences, School of Management and Medical Information Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Knowledge and Information Sciences, School of Psychology, The University of Isfahan, Isfahan, Iran
4 Lecturer, Library and Information Sciences, School of Management and Medical Information Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Introduction: Plagiarism damages the scientific products. Its effects on sciences producer, such as manufacturers, scientists, authors and the others is that they will not desire to write anymore. Furthermore, research result is so important in medical sciences, because they are dealing with human life. Therefore, this study aimed to identify the methods and types of crime in plagiarism. Methods: This was a qualitative study by in-depth Interview method. Statistical populations included experts of Isfahan University of Medical Sciences. Data collection method was through purposive sampling and depended upon data saturation. Data were analyzed by thematic analysis method. Results: Data analysis led to extraction of 40 subjects and 6 main subjects such as repetitive research, non-principals adoption, non-principal compliance, forged, and jobbery. Conclusion: Results showed that there were various methods of plagiarism. Therefore, universities must organize institute to education researcher and information authorities in order to decrease plagiarism and update relevant laws and rules. Keywords: Plagiarism; Fraud; Typology