نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
کارشناس ارشد، فنآوری اطلاعات سلامت، سازمان تأمین اجتماعی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: نقصهای اطلاعاتی پروندههای پزشکی، موجب کاهش کیفیت خدمات مراقبتی و پاسخگویی بالینی، حقوقی و مالی میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی سیستمی جهت بهبود کیفیت مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه کیفی، از طریق مشاهده حضوری فعالیتهای کاربران (مدیران و کارشناسان مدیریت اطلاعات سلامت در بیمارستانهای منتخب سازمان تأمین اجتماعی) با سیستم مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته (در مجموع 10 نفر) در سال 1400، کارایی نرمافزار طراحی شده (تحت وب به زبان PHP با بانک اطلاعاتی MySQL) مورد بررسی قرار گرفت. دادههای کیفی مربوط به فعالیت با نرمافزار طراحی شده توسط کاربران، به روش تحلیل محتوا (MAXQDA) طبقهبندی گردید.
یافتهها: «سیستم مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی» در دو بخش پنل مدیریتی و متصدی تعریف شد که به ترتیب دارای 6 و 7 زیرسیستم بود. پس از توسعه نرمافزار و مشاهده فعالیت کاربران در حین کار با نرمافزار و مصاحبه با آنان، کاربردهای «سیستم مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی» در قالب چهار دسته اصلی (امکانات، مزیت فنآورانه و تکنیکی، کاربرپسندی و الزامات آموزشی و تجهیزات) و 30 زیردسته طبقهبندی گردید.
نتیجهگیری: بررسی کاربرد «سیستم مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی» توسط کاربران مدارک پزشکی، حاکی از افزایش کارایی و سرعت در انجام فعالیتهای مربوط به بررسیهای کمی در تجریه و تحلیل پروندههای پزشکی و امکان اخذ گزارشهای متنوع بر اساس نیازمندیهای مدیریتی در بررسی رفع نواقص پروندههای پزشکی در هر بازه زمانی مورد نظر بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing and Evaluating a Statistical Management System for Defects of Patients' Medical Records; A Case Study in Iranian Social Security Organization
نویسنده [English]
- Elham Javaherikian
MSc, Health Information Technology, Social Security Organization, Tehran, Iran
چکیده [English]
Introduction: Information defects in patients' medical records reduce the quality of care services, as well as responsiveness in clinical, legal, and financial cases. This study endeavored to design a system to improve the quality of the management of medical records defects.
Methods: In this qualitative study, by observing the activities of users (managers and experts of health information management in selected hospitals of Iranian Social Security Organization) through a system for managing the defects of medical records and conducting semi-structured interviews (n = 10) in year 2021, the performance of designed software (Web PHP with MYSQL Database) was examined. Qualitative data related to activity with software designed by users were classified using content analysis method (MAXQDA).
Results: "Medical Records Defect Management System was defined in two sections of management panel and administrator, each of which had 6 and 7 subsystems, respectively. After developing the software and observing the activity of users while working with the software and interviewing them, the applications of the Medical Records Defect Statistics Management System were classified in the form of 4 main categories of facilities, technological and technical advantages, user friendliness, and training requirements and equipment, as well as 30 subcategories.
Conclusion: The study of the use of Medical Records Defect Management System by medical records users indicates an increase in efficiency and speed in performing activities related to quantitative analysis in medical record, and the possibility of obtaining various reports was satisfactory based on management needs according to defects of medical records in each time period.
کلیدواژهها [English]
- Defects
- Medical Records
- Patients
- Saez C, Zurriaga O, Perez-Panades J, Melchor I, Robles M, Garcia-Gomez JM. Applying probabilistic temporal and multisite data quality control methods to a public health mortality registry in Spain: A systematic approach to quality control of repositories. J Am Med Inform Assoc 2016; 23(6): 1085-95.
- Raeissi P, Mohammadpour A. A study on medical records department performances in Qom’s University for Medical Sciences teaching hospitals. J Health Adm 2008; 11(31): 39-46. [In Persian].
- Langarizadeh M, Shahverdian N, Jafari H. Medical records. Tehran, Iran: Dibagaran Institute of Cultural Art; 2001 [In Persian].
- Daniali A, Keshtkaran A. Medical records management section. Shiraz, Iran: Shiraz University of Medical Sciences Publications; 2001. [In Persian].
- Van der Bij S, Khan N, Ten VP, de Bakker DH, Verheij RA. Improving the quality of EHR recording in primary care: a data quality feedback tool. J Am Med Inform Assoc 2017; 24(1): 81-7.
- Mogli GD. Medical records: Organization and management. New Delhi, India: Jaypee Brothers Medical Publishers; 2001.
- Mann R, Williams J. Standards in medical record keeping. Clin Med (Lond) 2003; 3(4): 329-32.
- Huffman EK. Health Information Management. Berwyn, IL: Physicians' Record Company; 1994.
- Kulynych J, Greely HT. Clinical genomics, big data, and electronic medical records: reconciling patient rights with research when privacy and science collide. J Law Biosci 2017; 4(1): 94-132.
- Huang Z, Chan TM, Dong W. MACE prediction of acute coronary syndrome via boosted resampling classification using electronic medical records. J Biomed Inform 2017; 66: 161-70.
- Glicksberg BS, Johnson KW, Dudley JT. The next generation of precision medicine: observational studies, electronic health records, biobanks and continuous monitoring. Hum Mol Genet 2018; 27(R1): R56-R62.
- Ehteshami A, Sadoughi F, Saeedbakhsh S, Isfahani MK. Assessment of medical records module of health information system according to ISO 9241-10. Acta Inform Med 2013; 21(1): 36-41.
- Ajami S, Ketabi S, Sadeghian A, Saghaeinnejad-Isfahani S. Improving the medical records department processes by lean management. J Educ Health Promot 2015; 4: 48.
- Bowman S. Impact of electronic health record systems on information integrity: quality and safety implications. Perspect Health Inf Manag 2013; 10: 1c.
- Wang H, Chu SI, Yan JH, Huang YJ, Fang IY, Pan S, et al. Blockchain-based medical record management with biofeedback information. In: Liao ED, editor. Smart biofeedback- perspectives and applications. London, UK: IntechOpen; 2020.