نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2 دانشیار، علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3 استاد، علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4 دانشجوی کارشناسی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: تصادفات جادهای در ایران و جهان بسیار شایع است. هدف این مطالعه، برآورد بار اقتصادی تصادفات جادهای در استان تهران در سال 1388 بوده است. روش بررسی: یک مطالعهی توصیفی مقطعی و گذشتهنگر است. جامعهی مورد مطالعه تمامی مصدومین و متوفیان تصادفات جادهای در استان تهران در سال 1388 بود. برای برآورد بار اقتصادی تصادفات جادهای از رویکرد سرمایهی انسانی استفاده شد. هزینههای مورد بررسی در این مطالعه به هزینههای مستقیم (پیش بیمارستانی، هزینههای بیمارستانی، هزینههای فیزیوتراپی و نوتوانی، هزینههای صدمه به اموال، هزینههای اداری و هزینهی مراسم تدفین)، هزینههای غیر مستقیم (هزینههای از دست دادن درآمد (یا تولید بالقوهی از دست رفته) و هزینههای نامحسوس تقسیم شدهاند. دادههای مورد نیاز از پایگاههای اطلاعاتی سازمان پزشکی قانونی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بررسی پروندههای بیمارستانی و مطالعات قبلی به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار Excel استفاده شد. یافتهها: در استان تهران در سال 1388 به علت تصادفات جادهای، 2410 نفر جان خود را از دست دادهاند و 92100 نفر نیز مصدوم شدهاند. کل هزینهی تحمیل شده به علت تصادفات جادهای در استان تهران در سال 1388، 11185313 میلیون ریال برآورد شد. نتایج مطالعه نشان داد که از کل هزینهی تصادفات 7/64 درصد مربوط به هزینههای مستقیم، 3/23 درصد مربوط به هزینههای غیر مستقیم و 12 درصد هزینههای نامحسوس بود. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که بار اقتصادی ناشی از تصادفات جادهای در استان تهران زیاد است که بین 3/0 تا 4/0 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1388 را شامل میشود. واژههای کلیدی: تصادفات جادهای؛ هزینهها؛ بار اقتصادی؛ رویکرد سرمایهی انسانی
عنوان مقاله [English]
Economic Burden of Road Traffic Crashes in Tehran Province, Iran in 2009
نویسندگان [English]
- Satar Rezaei 1
- Ali Akbari Sari 2
- Mohammad Arab 3
- Saman Ghasempour 4
1 PhD Student, Health Management and Economics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Health Management and Economics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
3 Professor, Health Management and Economics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
4 BSc Student, Health Services Management, School of Management and Medical Information, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]
Introduction: Road traffic crashes (RTCs) are very common across the world and in Iran. The aim of this study was to estimate the economic burden of road traffic accidents in Tehran province, Iran in 2009. Methods: This was a descriptive, cross-sectional retrospective study. The study population included all deceased and injuries due to RTCs in Tehran in 2009. The economic burden of RTC was estimated by human capital approach. The costs were divided into three groups: direct costs (pre-hospital, hospital costs, physiotherapy and rehabilitation costs, property damage costs, administrative costs and funeral costs), indirect costs (costs of income loss or potential production lost) and intangible costs. Data were extracted from two databases specially designed at Iran Ministry of Health and Medical Education and at Legal Medicine Organization of Iran for recording traffic road injuries and from available literature. The average cost of each hospitalization was estimated by review of medical records. Results: In 2009, 2410 people died and a further 92,100 people were injured due to RTC in Tehran. The total annual cost of road accidents in Tehran was 11,185,313 Iranian Rials (IRR). 64.7% of the total costs were related to the direct costs, %23.3 of the total costs were related to indirect costs and %12 of the total costs were related to direct costs. Conclusion: This study showed that the burden of RTC in Tehran was substantial which included about 0.3 to 0.4 percent of Iran’s gross domestic product in 2009. Keywords: Traffic Accidents; Costs; Economic Burden; Human Capital Approach