نوع مقاله : مقالات پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران..
2 دانشجوی دکتری، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)، تهران، ایران.
3 دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیتهی تحقیقات دانشجویی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: واگذاری در بخش بهداشت و درمان به عنوان یک راهبرد هزینه– اثربخش، میتواند منجر به افزایش کیفیت خدمات قابل ارایه به بیماران گردد. نظر به اهمیت مسألهی واگذاری و هدف آن مبنی بر بهبود نظام سلامت، این پژوهش با هدف بررسی واحدهای واگذار شده در مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت (بیمارستانهای منتخب) شهر اصفهان و نیز موانع، معایب و مزایای این واگذاری انجام گرفته است. روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود که در سال 1389 انجام شد. جامعهی مورد پژوهش، تمام مدیران معاونت درمان و بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهر اصفهان (60 نفر) بودند. ابزار جمعآوری دادهها چک لیست و پرسشنامهی محقق ساختهی عوامل مربوط به واگذاری بود که اعتبار آن مورد تأیید استادان رشتهی مدیریت خدمات بهداشت و درمان قرار گرفت و روایی آن بر اساس آزمون Cronbach’s alpha 80 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی به کمک نرمافزار 18SPSS استفاده گردید. یافتهها: بین خدمات درمانی- پاراکلینیکی واگذار شده، بخشهای بستری، فیزیوتراپی، رادیولوژی و سونوگرافی بالاترین درصد واگذاری (33 درصد) و بین خدمات پشتیبانی واگذار شده، خدمات کاخداری، نگهداری و تأسیسات، بالاترین درصد واگذاری (100 درصد) را داشتند. میزان بازگشت پرسشنامهها 88 درصد (53 نفر) بود. از دیدگاه مدیران، از بین مزایای واگذاری، توجه بیشتر به مشتری داخلی و خارجی (بیمار و پرسنل) در بخش خصوصی، بالاترین امتیاز (2/57 درصد) را به خود اختصاص داد. در ارتباط با معایب واگذاری، تحمیل هزینه به بیماران و افزایش کل هزینهها، بالاترین امتیاز (6/45 درصد) را گرفت. از بین موانع واگذاری، فراموش کردن هدف واگذاری (کارایی) و تبدیل شدن واگذاری به هدف، بالاترین امتیاز (6/60 درصد) را به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: اگر چه دیدگاه مدیران نسبت به واگذاری مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت به نسبت موافق بود، اما از نظر آنها موانعی در زمینهی واگذاری موفق وجود داشت؛ از اینرو بر ضرورت رفع موانع واگذاری مراکز ارایه دهندهی خدمات سلامت، تأکید میگردد. توسعهی زیرساختهای اساسی واگذاری همچون رقابتی کردن، ارتقای فرهنگ واگذاری، آموزش و اصلاح باورهای مسؤولین و برقراری سیاستهای تشویقی برای موفقیت واگذاری در بخش سلامت توصیه میشود. واژههای کلیدی: مدیران؛ واگذاری؛ خدمات سلامت.
عنوان مقاله [English]
The Viewpoints of Managers about Advantages, Disadvantages and Barriers in Health Care Outsourcing in Isfahan
نویسندگان [English]
- Saeed karimi 1
- Maryam Yaghoubi 2
- Zahra Agharahimi 3
- Hadi Hayati Abbarik 3
- Roghaye Mohammadi Bakhsh 3
1 Associate Professor, Health Services Management, Health Management and Economic Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
2 PhD Student, Health Services Management, Health Management Research Center, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
3 MSc Student, Student Research Committee, Health Services Management, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
Introduction: Outsourcing in health care sector is a cost-effective strategy that can lead to increased quality of services provided to patients. The aim of this study was to determine the types of outsourced services in educational hospitals in Isfahan and to investigate the viewpoints of managers about the impact of outsourcing. Methods: This descriptive survey was carried out in 2010. Research population was all senior managers of educational hospitals and the Treatment Deputy of Isfahan University of Medical Sciences (n = 60). Data collection tool was a checklist and a questionnaire about factors related to outsourcing. The reliability and validity of the checklist and questionnaire have been confirmed (a = 0.80). Data is analyzed with SPSS18 software. Results: Among the treatment-paraclinical items, inpatient wards, physiotherapy, radiology and ultrasound had the highest rates of outsourcing (33%). Among non-medical services, housekeeping and facility engineering maintenance had the largest rates of outsourced units (100%). Of 60 managers, 53 agreed to answer the questionnaire (response rate = 88%). In managers' view, paying more attention to internal and external customers in private sector (57.2%) was the most important advantage of outsourcing. However, increased costs increase for patients (45.6%) was the most important disadvantage. Moreover, they considered forgetting the goal of outsourcing (efficiency) (60.6%) as the main barrier. Conclusion: Overall, managers thought outsourcing in health services organizations as rather acceptable. However, they also believed the barriers in implementation of outsourcing needed to be removed first. Fundamental infrastructure developments such as making competing market, promoting outsourcing-related culture, education, modifying the attitudes of managers and establishing incentive policies are required for successful implementation of outsourcing. Keywords: Managers; Outsourcing; Health Services.