نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار/ دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه خلیج فارس بوشهر. بوشهر. ایران

10.48305/him.2025.43326.1256

چکیده

چکیده

مقدمه: هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر تأثیر سواد هوش مصنوعی بر عملکرد شغلی کتابداران پزشکی : نقش میانجی خلاقیت فردی در بین مدیران، کارکنان اداری، رؤسای کتابخانه های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران می‌باشد.

روش‌بررسی: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و براساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری اساتید علوم پزشکی دانشگاه تهران بوده، که همه جامعه با استفاده از روش سرشماری لحاظ گردیده است. که 176 نفر بودند. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش برای جهت سنجش سواد هوش مصنوعی، خلاقیت فردی، عملکرد شغلی از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. که پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ و روایی آن از طریق روایی همگرا و روایی واگرا مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی همچون توزیع فراوانی و آمار استباطی و روش مد‌ل‌سازی معادلات ساختاری با Smart PLS انجام شد.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد سواد هوش مصنوعی بر عملکرد وظیفه و عملکرد زمینه‌ای تاثیر مثبت و معنی داری دارد اما بر رفتار کاری ناسازگار تاثیر منفی داشته است. و همچنین سواد هوش مصنوعی بر خلاقیت فردی تاثیر مثبت دارد. خلاقیت فردی بر عملکرد شغلی تأثیر مثبت و معنی داری دارد.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد خلاقیت فردی به عنوان یک میانجی جزئی در رابطه بین سواد هوش مصنوعی و عملکرد شغلی عمل می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Revised Exploration of AI Literacy’s Influence on Medical Librarians’ Job Performance: The Intervening Role of Personal Creativity

نویسنده [English]

  • Seifallah Andayesh

Assistant Professor, knowledge and information science , Persian Gulf University, Bushehr, Iran.

چکیده [English]

Abstract

Introduction: The aim of this research is to investigate the impact of AI literacy on the job performance of medical librarians, with a focus on the mediating role of individual creativity among managers, administrative staff, and heads of medical science libraries affiliated with the Ministry of Health, Treatment, and Medical Education in Tehran.

Methodology: This research is descriptive and survey-based, and given its purpose, it is applied in nature. The statistical population consists of medical science faculty members at Tehran University. Due to the limited size of the population, no sampling method was used, and the entire population, comprising 176 individuals, was included through census sampling.The reliability of the instruments was confirmed through Cronbach's alpha test, and their validity was confirmed through convergent and divergent validity. Data analysis was conducted using descriptive statistical indicators, such as frequency distribution, and inferential statistics, utilizing structural equation modeling with Smart PLS.

Findings: The results showed that AI literacy has a positive and significant impact on task and contextual performance but a negative impact on counterproductive work behavior. Additionally, AI literacy positively affects individual creativity, which, in turn, has a positive and significant effect on job performance.

Conclusion: The findings indicated that individual creativity acts as a partial mediator in the relationship between AI literacy and job performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • AI literacy
  • job performance
  • individual creativity
  • contextual performance
  • task performance