نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2 دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3 کارشناس ارشد مامایی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بم، بم، ایران
4 استادیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
5 دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، گروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: سلامت باروری طیف گستردهای از موضوعات نظیر برنامهریزی باروری ، مراقبتهای قبل و حول زایمان، پیشگیری ودرمان عفونتهای تناسلی و آمیزشی ، سقط ، غربالگری سرطانها، درمان ناباروری و ... را در بر میگیرد. از آنجایی که سواد سلامت در ارتقا سلامت نقش کلیدی دارد، وجود ابزارهای معتبر برای سنجش آن ضروری است. هدف مطالعه روانسنجی مقیاس سنجش سواد سلامت باروری در زنانِ سنین باروری بود.
روش بررسی: روش این مطالعه توصیفی-مقطعی است. نسخه ی ژاپنی مقیاس سواد سلامت باروری مبنای تدوین پرسشنامه ما بود که پس از انجام فرایند ترجمه ، تایید روایی صوری و محتوایی کیفی و کمی ، بررسی روایی سازه آن با تکمیل پرسشنامه توسط ۲۹۰ زن واقع در در سنین باروری انجام شد . روایی سازه با انجام تحلیل عامل اکتشافی و پایایی با محاسبه همبستگی درونی بررسی شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ تحلیل شدند.
یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی منجر به استخراج ۲۷ گویه ذیل پنج عامل شامل «درک و کاربرد اطلاعات»، «دانش خودمراقبتی»، «تحلیل موثق بودن اطلاعات»، «آگاهی نسبت به بدن زنان» و «سواد سلامت تعاملی» شد که مجموعاً ۰۷/۵۸ % از واریانس را تبیین نمودند. پایایی ابزار با آلفای کرونباخ ۹۲/۰ مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجهگیری: از آنجا که مقیاس سنجش سواد سلامت باروری روانسنجی شده در این مطالعه از روایی و پایایی و وضوح و شفافیت مطلوبی برخوردار است . میتوان آن را به عنوان یک مقیاس قابل اعتماد جهت سنجش سواد سلامت باروری زنان و نیز طراحی و اجرای مداخلات مبتنی بر نیازهای آنها بکارگرفت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Psychometry of the reproductive health literacy scale for women of reproductive ages
نویسندگان [English]
- FATEMEH MOHAMMADI 1
- zeinab heidari 2
- maryam dehghani 3
- zahra sohrabi 4
- mojgan janighorban 2
- sedigheh farzi 5
1 NURSING AND MIDWIFERY FACULTY, ISFAHAN UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES, ISFAHAN, IRAN
2 Associate Professor, Nursing and Midwifery Care Research Center, Department of Midwifery and Reproductive Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3 MSc. of midwifery, department of Midwifery, Faculty of Nursing and Midwifery, Bam University of Medical Sciences, Bam, Iran
4 Assistant Professor, Nursing and Midwifery Care Research Center, Department of Midwifery and Reproductive Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
5 Associate Professor, Nursing and Midwifery Care Research Center, Internal and Surgical Nursing Department, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Introduction:
Reproductive health is a key dimension of overall health, encompassing a wide range of topics such as fertility planning, prenatal and postnatal care, prevention and treatment of genital and sexually transmitted infections, abortion, cancer screening, infertility treatment, and related counseling services. Given the pivotal role of health literacy in improving health outcomes, the availability of valid assessment tools is essential. The present study aimed to psychometrically evaluate a scale for assessing reproductive health literacy among women of reproductive age.
Methods:
This is a descriptive cross-sectional study. The initial instrument used was the Japanese version of the Women's Reproductive Health Literacy Scale, which, following translation and confirmation of face and content validity (both qualitative and quantitative), was administered to 290 women of reproductive age for construct validation. Construct validity was assessed using exploratory factor analysis, and the reliability of the instrument was evaluated through internal consistency. Data were analyzed using SPSS version 20.
Results:
Exploratory factor analysis led to the extraction of 27 items across five factors: “Comprehension and Application of Information,” “Self-care Knowledge,” “Evaluation of Information Credibility,” “Knowledge about Female Physiology,” and “Interactive Health Literacy.” These factors together explained 58.07% of the observed variance. The reliability of the scale was confirmed with a Cronbach’s alpha coefficient of 0.92.
Conclusion:
Since the psychometrically validated reproductive health literacy scale in this study has desirable validity, reliability, and clarity, it can be used as a reliable scale to measure women's reproductive health literacy and to design and implement interventions based on their needs.
کلیدواژهها [English]
- Health literacy
- reproductive health
- Women
- Scale
- Psychometric evaluation