نوع مقاله : مقاله کوتاه
نویسندگان
1 گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات تغذیه و امنیت غذایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2 2. گروه کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: فناوریهای نوین، امکان آمادگی های هنگام ازدواج را فراهم میکنند. بنابراین این پژوهش با هدف توسعه نرمافزار آموزشی موبایل و ارزیابی مقدماتی از آن انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نوع محصول محور بود و بر اساس مدل ADDIE (تحلیل، طراحی، توسعه، پیادهسازی و ارزیابی) انجام گرفت. در فاز تحلیل، نیازسنجی کیفی با مصاحبه نیمهساختاریافته با 9 متخصص مشاوره و زوجین جوان صورت گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد جمع آوری و توسط نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سنی شرکت کنندگان در این مطالعه (1/4) 11/24 برآورد گردید. 100درصد افراد عقیده داشتند عملکرد این برنامه در کاربران در خصوص صرفه جویی در وقت، پول، بهبود اطلاعات و مراقبت بهداشتی بهتر ایجاد ارزش می کند. همچنین 1/68 درصد افراد معتقد بودند این برنامه به آنان در انجام کارهای مربوط به آموزش هنگام ازدواج و رسیدن به اهداف کمک می کند و 100 درصد افراد این برنامه کاربردی را، به افرادی که ممکن است از آن سود ببرند پیشنهاد می کنند.
نتیجه گیری: نرمافزار آموزشی توسعهیافته دارای قابلیت استفاده و رضایت بالای کاربران است. این برنامه میتواند بهعنوان ابزاری مکمل و کاربرمحور در مراکز مشاوره هنگام ازدواج مورد استفاده قرار گیرد
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Development of a User-Centered Mobile Educational Application and Preliminary Evaluation of User Satisfaction
نویسندگان [English]
- sahebjan Torkian 1
- Farzaneh sadat Foroud 2
1 Department of Health Education and Promotion, Nutrition and Food Security Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
2 2. Department of Children, School of Medicine, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. farzaneh_fr@yahoo.com
چکیده [English]
Background: Modern technologies provide new opportunities for premarital education and counseling. This study was conducted with the aim of developing a user-centered mobile educational application and preliminarily evaluating user satisfaction with it.
Methods: This product-oriented study was carried out based on the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). In the analysis phase, a qualitative needs assessment was performed through semi-structured interviews with 15 counseling specialists and young couples. Data were collected using standardized questionnaires and analyzed with SPSS version 26.
Results: The mean (SD) age of participants was 24.11 (4.1) years. All participants (100%) believed that the application created value for users by saving time and money, improving knowledge, and enhancing healthcare. Additionally, 68.1% stated that the application effectively helped them accomplish premarital education tasks and achieve their goals, and 100% would recommend the application to others who might benefit from it.
Conclusion: The developed educational application demonstrated high usability and user satisfaction. It can be used as a supplementary, user-centered tool in premarital counseling centers.
کلیدواژهها [English]
- Mobile Applications Marriage Consulting
- User-Computer Interface
- Couples