Index
ایندکس مجله
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394
چکیده
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
سرمقاله
سیما عجمی؛ ابتسام سواری
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394
چکیده
مقدمه یکی از شایعترین خطاهای پزشکی، خطاهای ناشی از نسخه نویسی کاغذی میباشد. نسخه نویسی کاغذی به دلیل دستخط بد پزشکان، باعث به خطر افتادن ایمنی بیمار و افزایش پتانسیل وقوع خطاهای پزشکی میگردد. نمونههایی از خطاهای نسخه نویسی کاغذی شامل بروز اشتباه در نام، دوز، دوره درمان، صدور نسخه اشتباه است. استفاده از انواع مختلف فناوریهای ...
بیشتر
مقدمه یکی از شایعترین خطاهای پزشکی، خطاهای ناشی از نسخه نویسی کاغذی میباشد. نسخه نویسی کاغذی به دلیل دستخط بد پزشکان، باعث به خطر افتادن ایمنی بیمار و افزایش پتانسیل وقوع خطاهای پزشکی میگردد. نمونههایی از خطاهای نسخه نویسی کاغذی شامل بروز اشتباه در نام، دوز، دوره درمان، صدور نسخه اشتباه است. استفاده از انواع مختلف فناوریهای اطلاعاتی میتواند با پیشگیری از خطاها و اشتباهات پزشکی، موجب کاهش قابل توجه میزان خطاهای پزشکی و ارتقای کیفیت خدمات ارایه شده به بیماران گردد. فناوری تجویز الکترونیک یکی از فناوریهایی است که با غلبه بر مشکلات نسخه نویسی کاغذی، باعث کاهش خطاهای پزشکی میشود. نسخه نویسی الکترونیک به همراه پرونده الکترونیک سلامت، که از سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری بهره میگیرند، باعث ایجاد فرآیند الکترونیک برای محاسبه دوز دارویی با در نظر گرفتن سن و وزن بیمار، هشدارهای وجود تداخلات دارویی، یا حساسیتهای دارویی میگردد. در این رابطه،Abramson و همکاران، در مطالعه خود مشاهده کردند که پیادهسازی فناوری تجویز الکترونیک باعث کاهش آمار خطا، از 26 مورد در 100 نسخه به 16 مورد در 100 نسخه در طی یک سال شد. خطاهای ناشی از ناخوانا بودن نسخ پزشکی که در ابتدا نرخ بالایی داشت نیز بعد از پیادهسازی تجویز الکترونیک از بین رفت (1). در پژوهشی دیگر، Radley و همکاران بیان کردند که استفاده از CPOE (Computerized provider order entry) باعث کاهش 5/12 درصدی خطاهای دارویی در بیمارستانها میشود (2). Walsh و همکاران نیز به این نتیجه رسیدند که نسخه نویسی الکترونیک باعث کاهش 7 درصدی در سطح اشتباهات دارویی پیوسته خطرناک میگردد (3). از طرفی دیگر، Colpaert و همکاران به این نکته اشاره نمودند که استفاده از تجویز الکترونیک در بخشهای ویژه، منجر به کاهش قابل توجه بروز و شدت خطاهای دارویی در این بخشها میشود (4). نتیجهگیری خطاهای دارویی مرتبط با نسخه نویسی نامناسب تهدید مهمی برای ایمنی بیمار محسوب میشود. پیادهسازی سیستم نسخه نویسی الکترونیک همراه با پرونده الکترونیک سلامت میتواند مشکلات متعدد نسخه نویسی کاغذی را بهبود دهد و باعث صرفهجویی و کاهش هزینههای مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای دارویی، عوارض ناخواسته دارویی، بهبود دارو درمانی و ایمنی بیمار و در کل، افزایش کارایی و کیفیت مراقبت میشود.
مقاله پژوهشی
سکینه سقائیاننژاد اصفهانی؛ سوسن بهرامی؛ صدیقه ترکی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 706-711
چکیده
مقدمه: منابع انسانی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر موفقیت و شکست یک سازمان است و انگیزه خدمت، به عنوان عامل تأثیرگذاری بر کیفیت و کمیت فعالیت سازمان شناخته شده است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین توان بالقوه انگیزش (Motivational potential score یا MPS) در کارکنان مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان در سالهای 91-1390 بود.روش بررسی: پژوهش کاربردی ...
بیشتر
مقدمه: منابع انسانی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر موفقیت و شکست یک سازمان است و انگیزه خدمت، به عنوان عامل تأثیرگذاری بر کیفیت و کمیت فعالیت سازمان شناخته شده است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین توان بالقوه انگیزش (Motivational potential score یا MPS) در کارکنان مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان در سالهای 91-1390 بود.روش بررسی: پژوهش کاربردی حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری مطالعه را کلیه کارکنان بخش مدارک پزشکی شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان تشکیل دادند. 127 نفر نمونه پژوهش، با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه ویژگیهای شغلی Hackman و Oldham صورت گرفت که روایی محتوایی آن با نظر کارشناسان و پایایی آن با محاسبه ضریب Cronbach¢s alpha برابر با 84/0 تأیید گردید. دادههای آماری با استفاده از آمار توصیفی (درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و...) و استنباطی (آزمونهای MANOVA و Fisher's least significant difference) در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میزان شاخص MPS با نمره 665/40، در بین کارکنان بخش مدارک پزشکی متوسط بود. بین میانگین MPS بر حسب واحد خدمت در بخش مدارک پزشکی، بین بیمارستانها تفاوت معنیداری مشاهده شد.نتیجهگیری: در حرفه مدارک پزشکی، مشاغل به گونهای طراحی شده که تا حدود متوسط به خودی خود توانسته است برای فرد انگیزه کار کردن فراهم نماید. بهبود میزان MPS، تلاش بالای مدیران همه سطوح بیمارستانها، دانشگاه علوم پزشکی و به خصوص، منابع انسانی را میطلبد.واژههای کلیدی: انگیزش؛ کارکنان؛ مدارک پزشکی؛ بیمارستان آموزشی
مقاله پژوهشی
معصومه رحیمیپور؛ عباسعلی قیومی؛ خلیل علی محمدزاده
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 712-718
چکیده
مقدمه: توانمندسازی کارکنان فرایندی است که نیازمند شرایط مناسبی در سازمان است. استفاده از سیستمهای اطلاعات در بخش سلامت نیز به عنوان یک رویکرد عملی و رکن مهم در توانمندسازی کارکنان، امکان ارتقای ظرفیتها و توسعه قابلیتهای منابع انسانی را فراهم میسازد. هدف این مطالعه، تعیین رابطه بین استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی و توانمندسازی ...
بیشتر
مقدمه: توانمندسازی کارکنان فرایندی است که نیازمند شرایط مناسبی در سازمان است. استفاده از سیستمهای اطلاعات در بخش سلامت نیز به عنوان یک رویکرد عملی و رکن مهم در توانمندسازی کارکنان، امکان ارتقای ظرفیتها و توسعه قابلیتهای منابع انسانی را فراهم میسازد. هدف این مطالعه، تعیین رابطه بین استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان بیمارستان بود. روش بررسی: این پژوهش، کاربردی و از دسته مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری 304 نفر و روش نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای بود و حجم نمونه بر اساس جدول Krejcie و Morgan، 170 نفر [از کارکنان بخشهای مرتبط با سیستم Hospital Information System (HIS) در بیمارستان ولیعصر (عج) تهران در سال 1393] محاسبه گردید. ابزار گردآوری شامل دو پرسشنامه محققساخته بود که روایی آن زیر نظر استادان راهنما و با مشاوره با کارشناس اداره فناوری وزارت بهداشت تأیید شد. پایایی آن نیز با استفاده از ضریب Cronbach’s Alpha برای هر دو پرسشنامه برابر 93/0 محاسبه گردید. با استفاده از آزمون Kolmogorov-Smirnov نیز نرمال بودن دادههای پژوهش تأیید شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی Pearson و Regression خطی در نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتهها: بر اساس آزمونهای همبستگی Pearson و تحلیل Regression خطی، رابطه مستقیم و معنیداری بین استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی HIS و یکایک مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی وجود داشت (322/0 = 2R؛ 567/0 = R؛ 001/0 = P). نتیجهگیری: سیستم اطلاعات بیمارستانی، رابطه مستقیم و معنیداری با توانمندسازی روانشناختی کارکنان دارد. این سیستم، نقش مؤثری در توسعه و توانمندی منابع انسانی در همه ابعاد شامل افزایش دانش و آگاهی، بهبود کیفیت عملکرد، قویت مهارت تصمیمگیری و توسعه حرفهای، افزایش فرصتهای شغلی و افزایش مسؤولیت خودمدیریتی کارکنان ایفا میکند. توسعه فناوری اطلاعات در بخش سلامت نیازمند اصلاح ساختار و بهبود زیرساختهای مناسب فرهنگی، ارتباطی و سازمانی است. واژههای کلیدی: سیستم اطلاعات بیمارستانی؛ توانمندسازی؛ کارکنان؛ فناوری اطلاعات سلامت
مقاله پژوهشی
رضا مرادی؛ سهیلا غلامی؛ مهدیه السادات احمدزاده؛ نجمه بهمن زیاری
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 719-724
چکیده
مقدمه: بخش بهداشت و درمان یکی از حوزههای متأثر از فناوری اطلاعات است. نظر به اهمیت فناوری اطلاعات در بیمارستان و عوامل مؤثر در به کار گیری آن، مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل انسانی مؤثر بر به کار گیری فناوری اطلاعات در میان مدیران بیمارستانهای آموزشی شهر شیراز انجام گرفت. روش بررسی: در پژوهش کاربردی- تحلیلی حاضر، در سال 1393، ...
بیشتر
مقدمه: بخش بهداشت و درمان یکی از حوزههای متأثر از فناوری اطلاعات است. نظر به اهمیت فناوری اطلاعات در بیمارستان و عوامل مؤثر در به کار گیری آن، مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل انسانی مؤثر بر به کار گیری فناوری اطلاعات در میان مدیران بیمارستانهای آموزشی شهر شیراز انجام گرفت. روش بررسی: در پژوهش کاربردی- تحلیلی حاضر، در سال 1393، 7 بیمارستان آموزشی- درمانی شهر شیراز به روش تصادفی ساده انتخاب شد. جامعه آماری شامل 119 نفر از مدیران و سرپرستان این مراکز بود که 91 نفر از آنان، با استفاده از فرمول Cochran و نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مدل پذیرش تکنولوژی بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی به تأیید رسیده بود. از آمار توصیفی به منظور تعیین میانگین و انحراف معیار و از آمار استنباطی (آزمونهای t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی Pearson) جهت آنالیز دادهها در نرمافزار SPSS استفاده گردید. یافتهها: میانگین نمره استفاده از کامپیوتر میان مدیران و سرپرستان بر حسب جنسیت، سن، سابقه کار و میزان تحصیلات تفاوت معنیداری نداشت. بین ادراک و یادگیری با نگرش نسبت به کاربرد فناوری اطلاعات، رابطه آماری معنیدار وجود داشت؛ اما بین تصمیمگیری و این متغیر رابطه معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: عوامل انسانی، به ویژه ابعاد تعیین کننده آن شامل ادراک و یادگیری، از مهمترین عوامل مؤثر بر به کار گیری فناوری اطلاعات هستند. بنا بر این پیشنهاد میشود، پیش از اجرای برنامههای مرتبط با فناوری اطلاعات در خصوص قابلیت و مزایای آن، به افراد آگاهی داده شود تا ادراک مناسبی پیدا کرده، آموزشهای لازم را فرا گیرند. واژههای کلیدی: فناوری اطلاعات؛ مدیر؛ بیمارستان
مقاله پژوهشی
فرخنده اسدی؛ علیرضا کاظمی؛ حمید مقدسی؛ مریم همتی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 725-733
چکیده
مقدمه: امروزه، نرمافزارهای پزشکی در جنبههای مختلف ارایه مراقبتهای بهداشتی، از پردازش ساده دادهها تا تفسیر اطلاعات فیزیولوژیک و نیز آموزش کادر پزشکی و پرستاری، به کار میرود. ضرورت تضمین به کارگیری این نرمافزارها، نیاز به ارزیابی مداوم آنها مبتنی بر شاخصها و معیارهای مشخص میباشد. با توجه به نبود سیستم مدون و شاخصهای ...
بیشتر
مقدمه: امروزه، نرمافزارهای پزشکی در جنبههای مختلف ارایه مراقبتهای بهداشتی، از پردازش ساده دادهها تا تفسیر اطلاعات فیزیولوژیک و نیز آموزش کادر پزشکی و پرستاری، به کار میرود. ضرورت تضمین به کارگیری این نرمافزارها، نیاز به ارزیابی مداوم آنها مبتنی بر شاخصها و معیارهای مشخص میباشد. با توجه به نبود سیستم مدون و شاخصهای جامع ارزیابی نرمافزارهای پزشکی در ایران، این پژوهش با هدف تدوین و ارایه مدل مفهومی ارزیابی نرمافزار بخش پاتولوژی آناتومیکال انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی بود. جامعه پژوهش را مدلهای ارزیابی سیستمهای نرمافزاری پاتولوژی آناتومیکال تشکیل داد. همچنین، محیط پژوهش شامل کتابخانهها و اینترنت بود و در سال 1393 در محیط کتابخانه انجام گردید. حجم نمونه نیز مطابق با حجم جامعه (5 مدل ارزیابی مورد مطالعه) بود. تهیه دومین فهرست وارسی از طریق مطالعه متون صورت گرفت. روایی فهرست از طریق تعیین اعتبار محتوا بر اساس مطالعات و نظرخواهی از متخصصان و خبرگان مرتبط با موضوع پژوهش و پایایی آن نیز از طریق روش آزمون- بازآزمون تأیید شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده با روش تحلیل تطبیقی و با استفاده از مدلهای ارزیابی سیستمهای نرمافزاری پاتولوژی آناتومیکال بیمارستان انجام گردید. یافتهها: دو گروه معیار متفاوت عمومی و اختصاصی، جهت ارزیابی ارایه شد. معیارهای عمومی ارزیابی در سه عنوان اصلی «امنیت، کاربرپسند بودن و قابلیت تعامل با سایر سیستمها» و معیارهای اختصاصی ارزیابی نرمافزار نیز در هفت عنوان اصلی «پذیرش، ترخیص و انتقال، درخواست آزمایش، پیگیری نمونه، ثبت نتایج آزمایشها و جوابدهی، گزارشگیری، کنترل کیفیت و مدیریت امور مالی» طبقهبندی گردید. بر اساس این یافتهها، ابزار ارزیابی (فهرست وارسی) و روش ارزیابی سیستم نرمافزاری پاتولوژی آناتومیکال ارایه شد. نتیجهگیری: مدل ارایه شده در پژوهش حاضر، در برگیرنده ابعاد مختلف سیستم اطلاعات پاتولوژی آناتومیکال و روش مناسب ارزیابی این سیستم است. مجزا بودن معیارهای عمومی از معیارهای اختصاصی، مشخص بودن کاربران هدف هر زیرمعیار، مشخص بودن معیارهای اختصاصی با جزییات بیشتر و معتبرسازی مدل ارزیابی توسط خبرگان این حوزه، از نقاط قوت مدل پیشنهاد شده در مقایسه با سایر مدلهای ارزیابی است. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ نرمافزار؛ سیستم اطلاعاتی؛ بخش پاتولوژی بیمارستان
مقاله پژوهشی
مریم کازرانی؛ عاطفه داودیان؛ فرید زایری؛ حمید سوری
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 734-740
چکیده
مقدمه: در سالهای اخیر، شمار مرورهای سیستماتیک و متاآنالیز منتشر شده در ایران، به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. نگارش این مقالات بر اساس دستورالعملهای پذیرفته شده بینالمللی، یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر کیفیت ساختاری آنها میباشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، ارزیابی چکیده مقالات مرور سیستماتیک و متاآنالیز پژوهشگران ایران، ...
بیشتر
مقدمه: در سالهای اخیر، شمار مرورهای سیستماتیک و متاآنالیز منتشر شده در ایران، به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. نگارش این مقالات بر اساس دستورالعملهای پذیرفته شده بینالمللی، یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر کیفیت ساختاری آنها میباشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، ارزیابی چکیده مقالات مرور سیستماتیک و متاآنالیز پژوهشگران ایران، نمایه شده در پایگاه Scopus بود. روش بررسی: این مطالعه، پیمایش توصیفی از نوع کاربردی و جامعه پژوهش آن شامل 247 چکیده مقاله مرور سیستماتیک و متاآنالیز پژوهشگران ایران، نمایه شده تا پایان سال 2012 در پایگاه Scopus بود. در این پژوهش، کیفیت چکیده مقالات با استفاده از چکلیست، مورد ارزیابی قرار گرفت و روند تولیدات و وابستگی سازمانی مطالعات از طریق بخش آنالیز پایگاه Scopus مشخص شد. یافتهها: در چکیده مقالات، میزان رعایت معیارهای موجود در چکلیست در حد ضعیفی بود. معیار اهداف با 8/98 درصد میزان رعایت کامل، بیشترین میزان رعایت و معیار شماره ثبت با 6/1 درصد رعایت کامل، کمترین میزان رعایت را در بین معیارهای چکلیست به خود اختصاص داد. یافتهها، حاکی از رشد کمی مقالات در طول زمان بود. دانشگاه علوم پزشکی تهران با 112 مرور، بیشترین سهم را در تولید مقالات داشت و دانشگاههای علوم پزشکی بقیهاله (عج) و اصفهان به ترتیب با 23 و 22 مرور در رتبههای بعدی قرار گرفتند. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که کیفیت چکیدهها در سطح مطلوبی قرار ندارد. از اینرو، آشنایی بیشتر نویسندگان با نحوه نگارش و دقت سردبیران و داوران نشریات در فرایند داوری این مطالعات، ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: مروری؛ متاآنالیز؛ چکیدهنویسی؛ نمایهسازی؛ کنترل کیفیت؛ چکلیست؛ پایگاه Scopus
مقاله پژوهشی
محمدرضا سلیمانی؛ لیلا شهرزادی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 741-747
چکیده
مقدمه: نفوذ فنآوری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، نقشها و نیازهای کتابداران را با چالشهای زیادی مواجه نموده و امروزه بیش از هر زمان دیگری، آنها را نیازمند آموزشهای ضمن خدمت و سازگاری با تحولات جاری ساخته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت برگزار شده برای کتابداران شاغل در کتابخانههای ...
بیشتر
مقدمه: نفوذ فنآوری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، نقشها و نیازهای کتابداران را با چالشهای زیادی مواجه نموده و امروزه بیش از هر زمان دیگری، آنها را نیازمند آموزشهای ضمن خدمت و سازگاری با تحولات جاری ساخته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت برگزار شده برای کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طی سالهای 92-1391 بر اساس مدل Kirkpatrick بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل 70 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1393 بود که به دلیل محدود بودن تعداد آنها، نمونهگیری صورت نگرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل اثربخشی دورههای آموزشی Kirkpatrick بود. روایی ابزار توسط متخصصان حوزه مدیریت آموزشی، کتابداری و اطلاعرسانی تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha برابر با 88/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای One-sample t و Independent t و ANOVA) در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میزان اثربخشی دورههای آموزشی برگزار شده از دیدگاه کتابداران، در هر چهار سطح و نیز در مجموع، بالاتر از سطح متوسط (7/3) به دست آمد، هرچند که میزان اثربخشی در دو سطح واکنش و یادگیری، بالاتر از دو سطح دیگر بود. تفاوت معنیداری بین دیدگاه کتابداران زن و مرد و نیز کتابداران دارای مدرک تحصیلی کتابداری و غیر کتابداری، در خصوص اثربخشی دورههای آموزشی مشاهده نشد. به غیر از سطح یادگیری، در سایر سطوح و نیز در مجموع، رابطه معنیداری بین سابقه خدمت کتابداران و دیدگاه آنها در خصوص اثربخشی دورههای آموزشی وجود نداشت. نتیجهگیری: کتابداران، دورههای آموزشی برگزار شده را در هر چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج، اثربخش دانستند. این امر ناشی از نیازسنجی دقیق، به کارگیری استادان مجرب، استفاده از تجهیزات آموزشی کافی و شرایط مناسب محیط کار برای به کارگیری آموختهها توسط کتابداران میباشد. واژههای کلیدی: اثربخشی؛ کارآموزی ضمن خدمت؛ مدل Kirkpatrick؛ کتابداران؛ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
مقاله پژوهشی
صغری گلمغانی زاده اصل؛ مجتبی امانی؛ علیرضا محمدنیا
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 748-754
چکیده
مقدمه: در عصر اطلاعات امروزی، اصلیترین شاخص تعیین جایگاه علمی کشورها و مراکز علمی، میزان مشارکت در تولید علم و فنآوری است. در این میان، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، جزء اصلیترین مراکز علم محسوب میشوند. در این پژوهش، ضمن شناسایی وضعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با توجه به متغیرهای مورد بررسی در پایگاه اطلاعاتی Scopus، شاخصهای ...
بیشتر
مقدمه: در عصر اطلاعات امروزی، اصلیترین شاخص تعیین جایگاه علمی کشورها و مراکز علمی، میزان مشارکت در تولید علم و فنآوری است. در این میان، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، جزء اصلیترین مراکز علم محسوب میشوند. در این پژوهش، ضمن شناسایی وضعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با توجه به متغیرهای مورد بررسی در پایگاه اطلاعاتی Scopus، شاخصهای علمسنجی اعضای هیأت علمی این دانشگاه نیز تا پایان ماه جولای سال 2014 ارزیابی شد. روش بررسی: در مطالعه کاربردی حاضر که به صورت توصیفی انجام شد، اطلاعات کتابشناختی تمامی آدرسهایی که به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مربوط میشد، از پایگاه Scopus استخراج گردید. سپس از این پایگاه، تمام اسناد تا پایان ماه جولای سال 2014 جمعآوری شد. شاخصهای میزان مشارکت در تولیدات علمی، نحوه مشارکت بر اساس نویسنده اول و نویسنده مسؤول، تعداد استنادات به مقاله و شاخص H (H-index) مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با 3 آدرس، در کل دارای 280 مقاله بود. تعداد مقالات دانشگاه، از 1 مقاله در سال 2000 به 56 مقاله در سال 2013 افزایش یافته بود. بیشترین اسناد منتشر شده و همچنین، بیشترین استناد به مدارک تولید شده، به سال 2013 اختصاص داشت. مقالات اصیل با 45 مقاله، بیشترین و نامه به سردبیر با 1 مقاله، کمترین تعداد را به خود اختصاص داد. میزان H-index دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تا پایان ماه جولای سال 2014، برابر با 19 بود. نتیجهگیری: افزایش میزان تولیدات علمی دانشگاه، بیانگر رشد تولیدات علمی و استنادهای آنها در پایگاه اطلاعاتی Scopus است. با وجود رشد زیاد در این مدت، وضعیت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بین سایر مؤسسات و دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطلوب نیست. به نظر میرسد که بالا بردن میزان تولیدات علمی دانشگاه، نیازمند توجه بیشتر مسؤولان دانشگاه میباشد. واژههای کلیدی: علمسنجی؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ دانشگاه؛ Scopus
مقاله پژوهشی
هاجر ستوده؛ محمد حسن امیدی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 755-761
چکیده
مقدمه: در سالهای اخیر، شمار مقالات تأمین اعتبار شده در ایران افزایش یافته و برتری استنادی آنها نسبت به مقالات تأمین اعتبار نشده، تأیید شده است. اما این بهبود و برتری استنادی، تنها در مقایسه با دیگر کشورها معنی مییابد. از این رو، به منظور تعیین جایگاه ایران در میان دیگر کشورهای همتا، پژوهش حاضر وضعیت جذب اعتبارات پژوهشی ایران را ...
بیشتر
مقدمه: در سالهای اخیر، شمار مقالات تأمین اعتبار شده در ایران افزایش یافته و برتری استنادی آنها نسبت به مقالات تأمین اعتبار نشده، تأیید شده است. اما این بهبود و برتری استنادی، تنها در مقایسه با دیگر کشورها معنی مییابد. از این رو، به منظور تعیین جایگاه ایران در میان دیگر کشورهای همتا، پژوهش حاضر وضعیت جذب اعتبارات پژوهشی ایران را با سه کشور پرتولید اسلامی خاورمیانه شامل عربستان، ترکیه و مصر مقایسه کرد. روش بررسی: این پژوهش، بنیادی و از دسته مطالعات تحلیل استنادی و تحلیل انتشاراتی بود. جامعه پژوهش را کلیه مقالات معتبر کشورهای پرتولید اسلامی تشکیل داد. نمونه پژوهش به روش هدفمند انتخاب شد و از 174965 عنوان مقال علمی کشورهای پرتولید اسلامی، که در بازه زمانی 2008 تا 2011 میلادی در نمایه نامه استنادی علوم نمایه شده بود، متشکل شد. دادهها در تاریخ 4 آبان ماه 1391 برابر با 25 اکتبر 2012 میلادی گردآوری شد و سپس، به کمک فنون آمار توصیفی (میانگین، فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمونهای 2χ، Welch و Brown-Forsythe) و با استفاده از نرمافزارهای Excel و SPSS تحلیل گردید. یافتهها: مقالات تأمین اعتبار شده کشورهای مورد بررسی در مقایسه با دیگر مقالات از شمار کمتر و در عین حال، عملکرد استنادی بهتری برخوردار بود. عربستان، به لحاظ شمار مقالات تأمین اعتبار شده، از سه کشور دیگر پیشی گرفته بود. در گروه مقالات تأمین اعتبار نشده، به جز ایران که از میانگین استنادی بالاتری نسبت به ترکیه برخوردار بود، بین دیگر کشورها تفاوت استنادی مشاهده نشد. در گروه مقالات تأمین اعتبار شده نیز عملکرد استنادی کشورها به لحاظ آماری با هم یکسان بود؛ با این تفاوت که این بار، میانگین استنادی ایران به نحوی معنیدار از هر سه کشور دیگر کمتر بود. نتیجهگیری: اعتبارات پژوهشی نتوانسته است، نمایانی بسیار بالایی را برای تولیدات علمی ایران به ارمغان آورد و برتری رقابتی را برای کشور در میان کشورهای همتا محقق سازد. در نتیجه، بار دیگر مسأله توجه به کیفیت تولید علم و ضرورت رفع نابسامانیهای سامانه علمی کشور، به ویژه به لحاظ میزان، نحوه توزیع و مصرف اعتبارات پژوهشی، آشکار میشود. واژههای کلیدی: یارانه پژوهشی؛ مقاله؛ مجله؛ استناد؛ ایران؛ ترکیه؛ مصر؛ عربستان
مقاله پژوهشی
یاسمن کتابی؛ سعیده کتابی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 762-769
چکیده
مقدمه: هر چه مراحل ترخیص زودتر انجام گیرد و بیمار زودتر تخت خود را خالی کند، مدت اقامت وی و زمان انتظار جهت بستری شدن بیماران دیگر کمتر میشود. به این ترتیب، نحوه استفاده از امکانات درمانی نیز تا حدی بهبود مییابد. فرآیند ترخیص، از زمانی که اجازه ترخیص صادر میشود تا زمانی که بیمار بیمارستان را ترک میکند، یکی از گلوگاهها در فرآیند ...
بیشتر
مقدمه: هر چه مراحل ترخیص زودتر انجام گیرد و بیمار زودتر تخت خود را خالی کند، مدت اقامت وی و زمان انتظار جهت بستری شدن بیماران دیگر کمتر میشود. به این ترتیب، نحوه استفاده از امکانات درمانی نیز تا حدی بهبود مییابد. فرآیند ترخیص، از زمانی که اجازه ترخیص صادر میشود تا زمانی که بیمار بیمارستان را ترک میکند، یکی از گلوگاهها در فرآیند بیمارستانی است. در این مقاله، هدف، کاهش زمان انتظار بیماران جهت ترخیص از بیمارستانها، و به طور خاص در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان بود. روش بررسی: در این پژوهش کاربردی و توصیفی- تحلیلی، برای دادههای جمعآوری شده از واحدهای مختلف در فرآیند ترخیص بیماران بیمارستان الزهرای (س) اصفهان در تابستان 1386 ، یک مدل سیستم صف برازش شد. دادههای مورد نیاز، زمانهای شروع و پایان هر یک از فعالیتهای مربوط به ترخیص بیماران در ساعات 15-10 در ده روز منتخب (مربوط به حدود دویست بیمار ترخیصی) بود که در جداول مربوط ثبت شد. پارامترهای لازم برای توزیعهای تصادفی مورد نیاز از متوسط زمانهای جمعآوری شده، به دست آمد. توزیع آماری مدت زمانهای بین ترخیص و خدمات مختلف به کمک نرمافزار SPSS با استفاده از آزمون نیکویی برازش (Kolmogorov-Smirnov) احراز شد. سپس، بررسی نحوه خدمترسانی قسمتهای مختلف در فرآیند ترخیص، زمینههای بهبود روندها و کاهش زمانهایی که بیماران در مراحل مختلف میگذرانند با تحلیل شبکه صف مربوط انجام گرفت. یافتهها: با تحلیل مراحل کار روی مدل شبکه صف برای ترخیص، مشخص شد که مشکل مالی بیمار برای تسویه حساب، وجود فعالیتهای غیرضروری، تأخیر در نوشتن خلاصه پرونده و تأیید کارشناس بیمه، از جمله عوامل مهم در طولانی شدن زمان ترخیص بود. نتیجهگیری: به کمک مدل شبکه صف، سناریوهایی در زمینه اصلاح فرآیند و کاهش زمان تأخیر در ترخیص، که در بسیاری بیمارستانهای دیگر نیز قابل کاربرد است، پیشنهاد شد. واژههای کلیدی: ترخیص بیمار؛ مدت اقامت؛ بیمارستان؛ ارزیابی فرایند
مقاله پژوهشی
سید داود نصراله پور شیروانی؛ محمد اسماعیل مطلق؛ محمد شریعتی؛ پری حاجی سیدعزیزی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 770-776
چکیده
مقدمه: برنامه استراتژیک با شناسایی و تحلیل دقیق، عمیق و گسترده محیط داخلی و خارجی، بستر مناسبی را برای بهبود عملکرد سازمانی فراهم میکند. این مطالعه به منظور تدوین و عملیاتی شدن برنامه استراتژیک در دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت گرفت.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت تحلیلی- مقطعی در سال 92-1391 انجام گردید. جامعه پژوهش، معاونت بهداشتی ...
بیشتر
مقدمه: برنامه استراتژیک با شناسایی و تحلیل دقیق، عمیق و گسترده محیط داخلی و خارجی، بستر مناسبی را برای بهبود عملکرد سازمانی فراهم میکند. این مطالعه به منظور تدوین و عملیاتی شدن برنامه استراتژیک در دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت گرفت.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت تحلیلی- مقطعی در سال 92-1391 انجام گردید. جامعه پژوهش، معاونت بهداشتی 13 دانشگاه علوم پزشکی کشور بود که به صورت سهمیهای و تصادفی منظم انتخاب شد. در دانشگاههای منتخب، همه مدیران و کارشناسان به صورت سرشماری مورد پرسشگری قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته شامل 8 سؤال فردی و سازمانی و 6 سؤال در زمینه تدوین، اجرا، ارزیابی و اثربخشی برنامه استراتژیک بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای مرتبط آماری و با سطح معنیداری 05/0 > α در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: از نظر 267 مدیر و کارشناس مورد مطالعه، از 5 نمره کل، سطح مشارکت گرفتن مدیران و کارشناسان در تدوین برنامه استراتژیک 4/1 ± 9/2، سطح اطلاعرسانی محتوا و اهداف برنامه استراتژیک 3/1 ± 8/2، سطح توجیه نمودن مدیران و کارشناسان 2/1 ± 6/2، سطح همراستایی برنامه عملیاتی با برنامه استراتژیک 2/1 ± 2/3، سطح ارزیابی و اصلاح برنامه استراتژیک 0/1 ± 3/2 و سطح اثربخشی برنامه استراتژیک 1/1 ± 5/2 بود. بین سطح تدوین، اجرا، ارزیابی و اثربخشی برنامه استراتژیک و تیپبندی دانشگاهها تفاوت آماری معنیداری وجود داشت (05/0 > P).نتیجهگیری: سطح همراستایی برنامه عملیاتی با برنامه استراتژیک در حد متوسط و بقیه موارد پایینتر از حد متوسط به دست آمد. بنابراین، پیشنهاد میشود که در بازنگری بعدی برنامه استراتژیک، برنامههای مداخلهای طراحی و اجرا گرددواژههای کلیدی: برنامه استراتژیک؛ ارزیابی؛ اثربخشی؛ دانشگاه
مقاله پژوهشی
محمدحسین یارمحمدیان؛ مهدی نصراصفهانی؛ الهام عنبری
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 777-784
چکیده
مقدمه: بیمارستانها اغلب به عنوان خط مقدم مقابله با حوادث هستند. برخی از این حوادث در نتیجه طیف گستردهای از وقایع شامل حوادث صنعتی، شیوع طبیعی بیماری و تصادفات منطقهای صورت میپذیرد که به آنها حوادث شیمیایی، میکروبی، پرتویی و هستهای (Chemical, biological, radiological, and nuclear یا CBRN) میگویند. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی سطح آمادگی، ظرفیت ...
بیشتر
مقدمه: بیمارستانها اغلب به عنوان خط مقدم مقابله با حوادث هستند. برخی از این حوادث در نتیجه طیف گستردهای از وقایع شامل حوادث صنعتی، شیوع طبیعی بیماری و تصادفات منطقهای صورت میپذیرد که به آنها حوادث شیمیایی، میکروبی، پرتویی و هستهای (Chemical, biological, radiological, and nuclear یا CBRN) میگویند. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی سطح آمادگی، ظرفیت و قابلیت پاسخ به این نوع حوادث در بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان بود. روش بررسی: پژوهش توصیفی حاضر در شش ماهه دوم سال 1392 انجام شد. جامعه آماری مطالعه را 43 نفر از مدیران، مترونها، سوپروایزران آموزشی، سوپروایزران و سرپرستاران اورژانس بیمارستانهای آموزشی (12 بیمارستان) شهر اصفهان تشکیل دادند که به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، چکلیست ترجمه شده توسط محقق بود و روایی محتوایی آن با استفاده از حقایق و مفاهیم مطرح شده در منابع معتبر علمی و نظرات استادان دانشگاهی و متخصصان تأیید شد. یافتهها: هیچ کدام از بیمارستانها به جز بیمارستان A که دارای اورژانس اختصاصی برای مقابله با یکی از عوامل CBRN بود، آمادگی لازم جهت مقابله با حوادث CBRN را نداشتند. با استفاده از چکلیست مورد نظر، بیمارستان A از نظر ابعاد آمادگی و برنامهریزی، به کارگیری کارمندان آلودگیزدایی، منطقه آلودگیزدایی گرم، سیستم آلودگیزدایی گرم، تریاژ آلودگیزدایی و آلودگیزدایی بیمار «نمره خوب»، از لحاظ ابعاد کنترل دسترسی و امنیت و پایش پزشکی کارکنان، «نمره به نسبت خوب» و از نظر ابعاد اعلام خطر و ریکاوری «نمره متوسط» را به دست آورد، اما از حیث ابعاد آموزش و تمرین و تجهیزات حفاظت فردی نمره خوبی را کسب ننمود. نتیجهگیری: هیچ کدام از بیمارستانهای مورد بررسی ظرفیتها و قابلیتهای لازم جهت مقابله با حوادث CBRN را نداشتند. فقط اورژانس بیمارستان A از مجموع هر دو بعد آمادگی و پاسخ با نمره 67 درصد، در سطح به نسبت خوب ارزیابی شد. واژههای کلیدی: آمادگی برای شرایط اضطراری؛ بیمارستانها؛ حوادث
مقاله پژوهشی
داریوش فروغی؛ حمیده مؤیدفر
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 785-790
چکیده
مقدمه: گرایش دولتها به سمت بودجهریزی عملیاتی بیشتر ناشی از آن است که این فرایند، باعث اصلاح نظامهای بودجهریزی میشود و کمک شایانی به اقتصاد کشورها میکند. در این میان، کشور ایران نیز برای افزایش کارایی و اثربخشی سازمانها، تغییر نحوه بودجهریزی سنتی به بودجهریزی عملیاتی را از اولویتهای خود قرار داده است. هدف از انجام ...
بیشتر
مقدمه: گرایش دولتها به سمت بودجهریزی عملیاتی بیشتر ناشی از آن است که این فرایند، باعث اصلاح نظامهای بودجهریزی میشود و کمک شایانی به اقتصاد کشورها میکند. در این میان، کشور ایران نیز برای افزایش کارایی و اثربخشی سازمانها، تغییر نحوه بودجهریزی سنتی به بودجهریزی عملیاتی را از اولویتهای خود قرار داده است. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی امکان استقرار بودجهبندی عملیاتی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس مدل PESTEL (Political, Economical, Social, Technological, Environmental, Legal) بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری را 250 نفر از مدیران مالی، کارشناسان حسابداری شاغل در قسمتهای امور مالی و کارشناسان بودجه ستادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1393 تشکیل دادند. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن از طریق روایی صوری به تأیید متخصصان مرتبط رسید. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha برابر با 81/0 تأیید شد. مدل PESTEL دارای شش بعد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فنآوری، محیطی و قانونی میباشد که هر یک از این ابعاد به طور جداگانه مورد آزمون قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی [جدول توزیع فراوانی (درصد)، میانگین و انحراف معیا] و آمار استنباطی (آزمونهای t، Paired t و ANOVA) در نرمافزار SPSS استفاده گردید. یافتهها: میانگین ابعاد ششگانه، در بعد سیاسی 8/3، بعد اقتصادی 6/3، بعد اجتماعی 5/3، بعد فنآوری 8/3، بعد محیطی 9/3 و بعد قانونی 8/3 به دست آمد. همچنین، امکان استقرار بودجهریزی عملیاتی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وجود داشت و هیچ کدام از فرضیههای پژوهش رد نشد. نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که امکان استقرار بودجهبندی عملیاتی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وجود دارد. ضمن این که در بعد محیطی، زمینه استقرار و اجرای بودجهبندی عملیاتی در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد، اما در بعد اجتماعی، بستر موجود نیاز به فعالیتهای فرهنگی بیشتری جهت آماده کردن دیدگاه فکری کارشناسان و دیگر نیروهای درگیر دارد تا بتواند در تغییر این رویکرد مشارکت فعالتری داشته باشد. واژههای کلیدی: امکانسنجی؛ بودجهبندی؛ دانشگاه علوم پزشکی؛ اصفهان
مقاله پژوهشی
شاهین سلطانی؛ شهرام غفاری؛ مسعود صالحی؛ امین محمدی؛ کامیار ملازاده مقدم؛ فردین مرادی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 791-798
چکیده
مقدمه: یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تداوم بقای سازمانها در آینده، شناسایی و پاسخگویی به نیازها و تقاضاهای روزافزون بیماران برای دریافت خدمات سلامت با کیفیت میباشد. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب بیمارستان میلاد بر اساس عوامل آمیخته بازاریابی از دیدگاه بیماران بود.روش بررسی: مطالعه تحلیلی- مقطعی حاضر ...
بیشتر
مقدمه: یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تداوم بقای سازمانها در آینده، شناسایی و پاسخگویی به نیازها و تقاضاهای روزافزون بیماران برای دریافت خدمات سلامت با کیفیت میباشد. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب بیمارستان میلاد بر اساس عوامل آمیخته بازاریابی از دیدگاه بیماران بود.روش بررسی: مطالعه تحلیلی- مقطعی حاضر در سال 1392، در بخشهای بستری بیمارستان میلاد انجام گرفت. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامه یعقوبی و همکاران استفاده شد. اعتبار پرسشنامه توسط افراد صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفت و جهت پایایی آن از ضریب Chronbach’s alpha استفاده شد (85/0 = r). جامعه مورد مطالعه را بیماران مراجعه کننده به بخشهای بستری بیمارستان میلاد تشکیل دادند. با استفاده از فرمول محاسبه حجم نمونه برای برآورد یک نسبت، حجم نمونه 421 نفر تعیین شد و شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بود. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمونهای آماری One-sample Kolmogorov-Smirnov،ANOVA ، Independent t در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: در میان ابعاد هفتگانه بازاریابی، ابعاد خدمت و فرایند انجام کار به ترتیب با میانگین 58/18 و 27/6 امتیاز، به عنوان مهمترین و کم اهمیتترین علل انتخاب بیمارستان شناخته شد. همچنین، تخصصی بودن، کیفیت مناسب خدمات، نوع پوشش بیمه، مهارت پزشکان، خوشنام بودن بیمارستان، تجهیزات پیشرفته و توصیههای پزشکان و سایر افراد، نقش برجستهای را در انتخاب یک بیمارستان داشت.نتیجهگیری: بیماران در موقعیتهای گوناگون انتخابهای متفاوتی دارند، اما داشتن مزیتهای رقابتی متعدد، میتواند موجب افزایش تکرار مراجعات بیماران به یک مرکز درمانی گردد.واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ بازاریابی؛ خدمات سلامت
مقاله پژوهشی
فاطمه عزیزی؛ شمس السادات زاهدی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 799-806
چکیده
مقدمه: امروزه، گردشگری سلامت پدیدهای مهم و رو به رشد در جهان محسوب میشود. ایران از گذشته یکی از مراکز فعال گردشگری سلامت در منطقه خاورمیانه بوده است. به دلیل جایگاه مهم صنعت گردشگری پزشکی در اقتصاد جهانی و همچنین قابلیتهای استان یزد در این صنعت، هدف این پژوهش شناسایی و بررسی موانع توسعه گردشگری سلامت در این استان بود. روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: امروزه، گردشگری سلامت پدیدهای مهم و رو به رشد در جهان محسوب میشود. ایران از گذشته یکی از مراکز فعال گردشگری سلامت در منطقه خاورمیانه بوده است. به دلیل جایگاه مهم صنعت گردشگری پزشکی در اقتصاد جهانی و همچنین قابلیتهای استان یزد در این صنعت، هدف این پژوهش شناسایی و بررسی موانع توسعه گردشگری سلامت در این استان بود. روش بررسی: در این مطالعه پیمایشی و کاربردی، جامعه آماری شامل 10 نفر از خبرگان آشنا با صنعت گردشگری سلامت در استان یزد در سال 1393 بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بود که روایی آن از طریق بررسی متون و پژوهشهای مشابه و مشورت با صاحبنظران در حوزه گردشگری سلامت تأیید شد. ابتدا با مرور جامع ادبیات تحقیق و نظرات خبرگان، موانع توسعه گردشگری سلامت شناسایی شد. سپس، با استفاده از روش آنتروپی Shannon، میزان اهمیت هر یک از موانع تعیین و در نهایت، این موانع با استفاده از تکنیک بهینهسازی چندمعیاره و راه حل توافقی فازی، رتبهبندی گردید. تحلیل یافتهها با استفاده از نرمافزار Excel صورت پذیرفت. یافتهها: موانع بالا بودن هزینهها (0561/0) و تبلیغات محدود (0462/0) بیشترین و کمترین اهمیت را داشتند. همچنین، موانع قوانین و مقررات سخت و دشوار، نیازهای درمانی جامعه محلی و کمبود نیروی انسانی به ترتیب از مهمترین موانع توسعه گردشگری سلامت در استان یزد بود. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش منجر به شناخت موانع توسعه گردشگری سلامت در استان یزد شد و بر اساس آن، تدابیری در راستای رفع موانع در این صنعت و در نهایت جذب بیشتر گردشگر سلامت، ارایه گردید. واژههای کلیدی: توسعه؛ گردشگری پزشکی؛ یزد؛ ایران
مقاله پژوهشی
مصطفی آقاحسینی اشکاوندی؛ حسین رضایی دولتآبادی؛ سیداکبر نیلی پورطباطبایی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، صفحه 807-813
چکیده
مقدمه: برای رویارویی با تغییرات جدید، سازمانها باید به فراتر از سازگاری با محیط ییندیشند و به دنبال بهرهگیری از فرصتهای بالقوه باشند. یکی از پارادایمها، افزایش انعطافپذیری، سرعت، کیفیت و چابکی سازمانی است. منابع انسانی، مهمترین ابزار چابکسازی سازمان میباشد و با ارزشترین دارایی هر سازمان و کشور به شمار میرود. هدف ...
بیشتر
مقدمه: برای رویارویی با تغییرات جدید، سازمانها باید به فراتر از سازگاری با محیط ییندیشند و به دنبال بهرهگیری از فرصتهای بالقوه باشند. یکی از پارادایمها، افزایش انعطافپذیری، سرعت، کیفیت و چابکی سازمانی است. منابع انسانی، مهمترین ابزار چابکسازی سازمان میباشد و با ارزشترین دارایی هر سازمان و کشور به شمار میرود. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تأثیر قابلیتهای آیندهنگاری بر چابکی منابع انسانی در سازمان انتقال خون بود. روش بررسی: در این مطالعه آیندهنگر توصیفی، جامعه آماری شامل مدیران، مسؤولان و کارشناسان سازمان انتقال خون اصفهان و 3 استان حادثهخیز کشور (کرمان، بوشهر و آذربایجان شرقی) با حداقل 10 سال سابقه کار (161 نفر) بود. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شد. ابتدا با مراجعه به کتب علمی و تحقیقاتی، مبانی نظری و پیشینه علمی به دقت مورد مطالعه قرار گرفت. سپس، مؤلفهها و متغیرهای اصلی پژوهش شناسایی و با نظر استادان راهنما و مشاور، پرسشنامهای در 4 مرحله به روش Delphi تهیه گردید. پس از تأیید روایی صوری با نظر متخصصان مربوط و پایایی بر اساس ضریب Cronbach’s alpha، پرسشنامه بر روی کل نمونهها اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمونهای t، Kolmogorov-Smirnov و رگرسیون در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: از دیدگاه شرکت کنندگان، میزان تأثیر قابلیتهای آیندهنگاری استراتژیک بر مدیریت بحران، 31 درصد و بر چابکی منابع انسانی، 89 درصد بود. میزان تأثیر چابکی منابع انسانی بر مدیریت بحران نیز 60 درصد برآورد شد. نتیجهگیری: کلیه مؤلفههای قابلیتهای آیندهنگاری استراتژیک بر چابکی منابع انسانی تأثیر معنیدار دارد. واژههای کلیدی: آیندهنگاری؛ منابع انسانی؛ سازمان انتقال خون