مقاله پژوهشی
مقایسه عناصر داده سیستم های حسابداری بیمار با نیازهای کاربران

زهرا ناظمی؛ هاله آِیت اللهی؛ حمید حقانی

دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، صفحه 526-536

چکیده
  مقدمهسیستم حسابداری بیمار یکی از زیر سیستم های سیستم اطلاعات بیمارستانی است که به منظور شناسایی هزینه های بیمار از زمان پذیرش تا ترخیص اطلاعات جامعی را فراهم می سازد. هدف از انجام این پژوهش مقایسه اقلام داده ای سیستم های حسابداری بیماران بستری و سرپایی با نیازهای کاربران بود.روش بررسیپژوهش حاضر مطالعه ای کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی سامانه هوشمند تریاژ الکترونیک بر اساس روش Emergency Severity Index

فرامرز پوراصغر؛ جعفرصادق تبریزی؛ علیرضا علا؛ امین دائمی

دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، صفحه 537-547

چکیده
  مقدمه: با توجه به گسترش روزافزون کاربرد رایانه در حوزه بهداشت و درمان و ارائه مدل های تریاژ الکترونیک در برخی کشورها و با عنایت به توصیه سیستم تریاژ ESI -Emergency Severity Index به عنوان مدل مرجع تریاژ توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، این مطالعه با هدف طراحی مدل بومی کشوری تریاژ الکترونیک انجام گردید. روش بررسی: سامانه هوشمند تریاژ الکترونیک ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اولویت بندی عوامل بازدارنده و تسهیل کننده در پذیرش پزشکان نسبت به فناوری اطلاعات در حوزه سلامت

مهدی کاهویی؛ اکرم آصفی؛ زینب داودی؛ راضیه السادات موسوی

دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، صفحه 548-557

چکیده
  مقدمه : پزشکان همانند سایر افراد زمانی که در تعامل با فناوری جدید قرار می گیرند به دلیل عدم تطابق فناوری اطلاعات با نیازهای اطلاعاتی آنها، نگران می شوند  و این می تواند دلیلی برای بی میلی آنها نسبت به فناوری اطلاعات باشد. این مطالعه به منظور بررسی عوامل بازدارنده وتسهیل کننده در پذیرش پزشکان نسبت به فناوری اطلاعات در حوزه سلامت انجام ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
راهکارهای افزایش اثر بخشی دروس سازماندهی مواد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان

احمد شعبانی؛ رویا خدادوستان؛ رسول سعادت

دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، صفحه 558-567

چکیده
  مقدمه: مجموعه منابع کتابخانه باید براساس روش های متعارف و استانداردهای جهانی، فهرست نویسی و سازماندهی شود تا به نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان کتابخانه به شکل مطلوب پاسخ داده شده، و دستیابی سریع به منابع کتابخانه ای میسر شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای افزایش اثر بخشی دروس سازماندهی مواد از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تطبیقی بروندادها و همکاری‎های علمی کشورهای جهان در حوزۀ مهندسی پزشکی، در نمایه استنادی علوم

سهیلا باقری؛ صدیقه محمد اسماعیلی

دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، صفحه 568-580

چکیده
  مقدمه: با توجه به اهمیت مهندسی پزشکی و ارتباط تنگاتنگ آن با سلامت جامعه و تعیین جایگاه ایران در جهان در این حوزه از علم، پژوهش حاضر با هدف مقایسه بروندادهای علمی کشورهای جهان و همکاری‎های علمی آنها در حوزه‌ی مهندسی پزشکی و در نمایه استنادی علوم،  بین سال‎های 2002-2011 میلادی صورت گرفته است. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و نوع ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل جریان علمی حوزه های موضوعی مجلات مدیریت اطلاعات و انفورماتیک سلامت در پایگاه اطلاعاتی

فرحناز صدوقی؛ کمال ابراهیمی

دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، صفحه 581-592

چکیده
  مقدمه:  تحلیل جریان علمی، نقش اساسی  در شناسایی حوزه های پژوهشی مهم ایفا می نماید که نشانگر تحولات، چالش ها و  راهکار ها در یک حوزه علمی  می باشد. لذا هدف این پژوهش شناسایی جریان و حوزه های پژوهشی مطرح در مدیریت اطلاعات و انفورماتیک ‏سلامت در پژوهش های جهانی است.‏روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی توصیفی بود که به روش تحلیل محتوا و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه‌ رفتار اطلاع‌یابی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان در تدوین پایان‌نامه بر اساس الگوی فرایند جست‌وجوی اطلاعات Carol Kuhlthau

مهناز عابدی؛ حسن اشرفی ریزی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ رسول نوری؛ اکبر حسن زاده

دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، صفحه 593-606

چکیده
  مقدمه: رفتار اطلاع­یابی از مهمترین موضوع­های مورد توجه پژوهشگران، برای شناسایی نیازهای واقعی و مشکلات استفاده­کنندگان در بازیابی و استفاده از اطلاعات است  و در این میان پیامد نگاه فرایندی به جست­وجوی اطلاعات، بازنگری در نحوه و نوع خدمات اطلاعاتی است که می­توان به مراجعه­گنندگان ارائه کرد. هدف این پژوهش مقایسه­ رفتار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی ریسک‌های فرایندهای منتخب بخش جراحی گوش، حلق و بینی مرکز آموزشی- درمانی قائم مشهد

حسین ابراهیمی پور؛ علی وفایی نجار؛ یاسمین مولوی طالقانی

دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، صفحه 607-621

چکیده
  مقدمه: خطاهای بخش جراحی گوش- حلق و بینی طیف گسترده‌ای از خطاها را شامل می‌شود که اکثر آنها قابل پیشگیری می‌باشند، لذا مطالعه حاضر با هدف ارزیابی ریسک های فرایندهای منتخب بخش جراحی گوش- حلق و بینی مرکز آموزشی- درمانی قائم مشهد با روش تحلیل حالات و اثرات خطای مراقبت سلامت انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش به صورت ترکیبی (کیفی اقدام پژوهی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارتباط رضایتمندی بیماران و کیفیت ارائه مداخلات اورژانسی در بیماران سندرم حاد کرونری مراجعه کننده به اورژانس

مینو انصاری مهر؛ فرانک شفیعی؛ نرگس بدرعلی؛ اصغر خلیفه زاده

دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، صفحه 622-632

چکیده
  مقدمه: در وضعیت موجود سیستم ارائه­ی خدمات اورژانس در سطح بیمارستانی، افزایش عوارض و مرگ و میر در بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد و همچنین شلوغی اورژانس و تاخیر در پذیرش و ارائه­ی مداخلات اورژانسی در بیماران سندرم حاد کرونری از آمار بالایی برخوردار بوده و ضرورت کاهش زمان ارائه­ی مداخلات اورژانسی و کیفیت خدمات ارائه شده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی ریسک، علل و اقدام پیشگیرانه در بخشICU یک بیمارستان آموزشی

محمد حسین یارمحمدیان؛ مرضیه جعفریان جزی؛ الهه خراسانی؛ گلرخ عتیقه چیان

دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، صفحه 633-644

چکیده
  مقدمه: مدیریت ریسک از یک سو توانایی شناخت عوامل موجود ریسک و از سوی دیگر تجزیه تحلیل ریسک و انتخاب راهبردهای مناسب برای کنترل و از بین بردن آن است. هدف این پژ‍وهش شناسایی، ارزیابی و ارائه اقدام مناسب برای کنترل، کاهش و حذف خطرات احتمالی فعالیت های بخش ICU بیمارستان الزهرا(س) در سال 1391 با کمک تکنیک FMEA می باشد.مواد و روش ها: این پژوهش یک ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فاکتور‌های اساسی اثرگذار بر عدم موفقیت مدیریت ارتباط با ارباب رجوع (مشتریان) در نظام سلامت

مریم خالقی بایگی؛ احد بنار؛ ابوالفضل ابراهیمی

دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، صفحه 645-656

چکیده
  مقدمه: مدیریت مناسب ارتباط با ارباب رجوع (مشتریان) در سازمان‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. در روندهای سازمانی جدید، به دست آوردن رضایت ارباب رجوع جایگاهی حیاتی در اهداف سازمان‌ها دارد و سازمان‌ها برای رسیدن به اهداف خود، راهی جز ایجاد ارتباط مناسب با ارباب رجوعان خود از طریق اجرای مناسب پروژه های مدیریت ارتباط با مشتریان ندارند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی رابطه بین مشخصات دموگرافیک سرپرست اورژانس و ساختار، فرآیند و عملکرد بخش اورژانس بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران

حجت رحمانی؛ سید علی اصغر قریشی

دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، صفحه 657-664

چکیده
  مقدمه: اورژانس بیمارستانی به عنوان یکی از شلوغ ترین بخشهای مراکز درمانی از گلوگاههایی است که بیشترین مراجعه مردم در روزها و ساعت‌های غیرمتعارف را شامل می شود. از این رو ساماندهی اورژانس ها از اولویتهای اصلی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است. برای مدیریت موثر بخشهای اورژانس در سطوح مختلف، وجود ابزاری برای نظارت و سنجش عملکرد ضروری ...  بیشتر