ایندکس
ایندکس مجله
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392
چکیده
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
مقاله پژوهشی
مریم ورزش نژاد؛ مریم رسولی؛ منصوره زاغری تفرشی؛ رضا کاشف قربان پور
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، صفحه 645-654
چکیده
مقدمه: یکی از چالشهای نظام سلامت، توسعهی پروندهی الکترونیک سلامت و کاربرد اصطلاحات بینالمللی به منظور تعمیم معنایی است. بر این اساس، لازم است مراقبتهای پرستاری به شیوهای استاندارد و بر پایهی یکی از سیستمهای طبقهبندی موجود، در پروندهی الکترونیک سلامت ثبت شود. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی میزان انطباق و قابلیت استفاده ...
بیشتر
مقدمه: یکی از چالشهای نظام سلامت، توسعهی پروندهی الکترونیک سلامت و کاربرد اصطلاحات بینالمللی به منظور تعمیم معنایی است. بر این اساس، لازم است مراقبتهای پرستاری به شیوهای استاندارد و بر پایهی یکی از سیستمهای طبقهبندی موجود، در پروندهی الکترونیک سلامت ثبت شود. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی میزان انطباق و قابلیت استفاده از سیستم طبقهبندی مراقبتهای بالینی در بخشهای مراقبت ویژهی نوزادان بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی از نوع تحلیل محتوا و جامعهی پژوهش، تعداد 503 گزارش مراقبتهای پرستاری ثبت شده در پروندههای نوزادان بستری در بخشهای مراقبت ویژهی نوزادان در 3 ماههی نخست سال 1390 و نیز 48 مورد مشاهدهی مراقبتهای پرستاری به عمل آمده توسط پرستاران بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه و سیاهه وارسی (چک لیست) مشاهدهای بود که روایی آن از طریق روایی محتوا و پایایی آن از طریق محاسبهی ضریب توافق میان مشاهدهگرها بررسی شد. مستندات پرستاران از طریق تحلیل محتوای آشکار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و عبارات بهدست آمده با تشخیصها و مداخلات سیستم کدگذاری و طبقهبندی مراقبتهای بالینی انطباق داده شد و روایی این انطباق با استفاده از دلفی تایید گردید. یافتهها: بیشترین اجزای مراقبت در بخش مراقبت ویژهی نوزادان، مربوط به جزء مراقبت تنفسی و دارودرمانی (5/16 درصد) بود. بیشترین فراوانی تشخیصهای پرستاری، تشخیصهای مربوط به وضعیت تنفسی نوزاد مثل وابستگی به دستگاه تهویهی مکانیکی (1/21 درصد) و بیشترین مداخلات پرستاری، مربوط به مداخلاتی که با دستور پزشک انجام میشود، مثل خونگیری و دارو دادن (9/23 درصد) بود. در مرحلهی بعد، مراقبتهای پرستاری انجام شده در بخشهای مراقبت ویژهی نوزادان مشخص و با سیستم طبقهبندی مراقبتهای بالینی انطباق داده شد. میزان انطباق پایین (361/1 درصد) نشاندهندهی عدم ثبت استاندارد مراقبتها و در نتیجه نیاز به یک سیستم کدگذاری و طبقهبندی برای ثبت استاندارد مراقبتها بود. نتیجهگیری: با عنایت به عدم آشنایی کامل پرستاران با فرآیند پرستاری و عدم بکارگیری آن در روند مستندسازی مراقبتها، استفاده از سیستم طبقهبندی مراقبتهای بالینی به عنوان چارچوبی برای ثبت گزارشهای پرستاری در پروندهی الکترونیک سلامت پیشنهاد میگردد. واژههای کلیدی: بخش مراقبت ویژهی نوزادان؛ مستندسازی؛ طبقهبندیها
مقاله پژوهشی
سکینه سقاییان نژاد اصفهانی؛ احمدرضا رئیسی؛ حسن جان نثاری؛ اصغر احتشامی؛ آوات فیضی؛ راضیه میرزاییان
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، صفحه 655-664
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات داروخانه با پشتیبانی از یک رویکرد درمانی و مدیریت مراقبت دارویی یکی از ارکان ضروری نظام سلامت است، تا اطمینان حاصل شود که دارودرمانی با همان سطح ایمنی و کیفیت مانند دیگر درمانها و خدمات، پشتیبانی و ارزیابی میشود. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد سیستم اطلاعات داروخانهی بیمارستانهای آموزشی، خصوصی وتأمین ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات داروخانه با پشتیبانی از یک رویکرد درمانی و مدیریت مراقبت دارویی یکی از ارکان ضروری نظام سلامت است، تا اطمینان حاصل شود که دارودرمانی با همان سطح ایمنی و کیفیت مانند دیگر درمانها و خدمات، پشتیبانی و ارزیابی میشود. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد سیستم اطلاعات داروخانهی بیمارستانهای آموزشی، خصوصی وتأمین اجتماعی شهراصفهان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و یک مطالعهی تحلیلی است که در بیمارستانهای آموزشی، خصوصی و تأمین اجتماعی شهر اصفهان درسال 1390 شمسی انجام شد. جامعهی پژوهش را سیستم اطلاعات داروخانهی بیمارستانهای مورد مطالعه تشکیل دادند. ابزار جمعآوری دادهها سیاهه وارسی (چک لیست) محققساخته، منطبق با راهنماهای انجمن جامعهی داروسازان نظام سلامت آمریکا و استرالیا وآلمان بود که روایی آن با نظر استادان صاحبنظر سنجیده شد و به روش مشاهده و مصاحبه دادهها جمعآوری گردید. بهمنظور تحلیل دادهها از نرمافزار Spss نسخهی 18 استفاده شد و براساس آزمونهای ناپارامتریک Wilcoxon وMann–Whitney تحلیل انجام شد. یافتهها: نتایج مطالعهی سیستم اطلاعات داروخانهی 19 بیمارستان مورد مطالعه نشان داد که سیستم اطلاعات داروخانهی 5 بیمارستان نیمهمکانیزه و 14 بیمارستان مکانیزه است. بیشترین میزان رعایت معیارهای درونداد انجمن داروسازان مربوط به بیمارستانهای تأمین اجتماعی با میانگین 75/32 درصد و بیشترین میزان رعایت معیارهای پردازش انجمن داروسازان مربوط به بیمارستانهای آموزشی با میانگین 15/26 درصد و بیشترین میزان رعایت معیارهای برونداد انجمن داروسازان نیز مربوط به بیمارستانهای آموزشی با میانگین 95/43 درصد بود. و درحالیکه بیمارستانهای خصوصی کمترین میانگین نمره را در رعایت معیارهای درونداد، پردازش و برونداد به ترتیب به میزان 32/23، 78/17 و 25/24 درصد داشتند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش میتوان اظهار داشت که معیارهای درونداد، پردازش و برونداد سیستم اطلاعات داروخانه در بیمارستانهای مورد مطالعه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. تشکیل یک تیم طراحی متشکل از مدیران عملیاتی، متخصصان حوزهی رایانه، مدیران اطلاعات سلامت، داروسازان و تجویزگران میتواند توانمندیهای سیستم اطلاعات داروخانه را مبتنی بر نیازهای متخصصین مراقبت سلامت و سایر کاربران ارتقاء دهد. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ داروخانه؛ نظامهای اطلاعاتی؛ ارزیابی عملکرد
مقاله پژوهشی
نرجس میرابوطالبی؛ حسین مبارکی؛ راضیه دهقان؛ نوشین محبی
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، صفحه 665-674
چکیده
مقدمه: پروندهی الکترونیک سلامت شامل طیف گستردهای از سیستمهای اطلاعات است که تمامی اطلاعات مربوط به طرح مراقبت پرستاری، تجویز دارو، ارزیابی فیزیکی و ایمنسازی را براساس استانداردهای شناخته شده ممکن میسازد و با توجه به پیچیدگی پروندهی الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) قابلیت استفاده از این سیستم توسط کاربران آن امری حیاتی است. ...
بیشتر
مقدمه: پروندهی الکترونیک سلامت شامل طیف گستردهای از سیستمهای اطلاعات است که تمامی اطلاعات مربوط به طرح مراقبت پرستاری، تجویز دارو، ارزیابی فیزیکی و ایمنسازی را براساس استانداردهای شناخته شده ممکن میسازد و با توجه به پیچیدگی پروندهی الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) قابلیت استفاده از این سیستم توسط کاربران آن امری حیاتی است. بنابراین پژوهشی با هدف تعیین فاکتورهای مورد انتظار پزشکان از پیادهسازی پروژهی پروندهی الکترونیک سلامت در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال 1391صورت گرفت. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شد. جامعهی آماری شامل پزشکان عضو هیأت علمی و دستیاران تخصصی مشتمل بر 129 نفر بودند. پرسشنامهای برگرفته از پایاننامهی دکترای Morton در دانشگاه Drexel بهعنوان ابزار پژوهش انتخاب گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین و صاحبنظران در این زمینه و پایایی آن از طریق test-retest به میزان 78 درصد سنجیده شد. دادههای گردآوری شده از پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 19 و بوسیلهی روشهای آمار توصیفی (جداول توزیع و درصد فراوانی، شاخصهای آماری میانگین و انحراف معیار) و آزمونهای آماری ANOVA و T-TEST یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بیشترین امتیاز کسب شده مربوط به فاکتور پشتیبانی مدیریت با میانگین 65/3 و کمترین امتیاز کسب شده مربوط به فاکتور آموزش مناسب و کافی با میانگین17/3 بود. در ارتباط با موانع اجرای پیادهسازی پروندهی الکترونیک سلامت بیشترین درصد کسب شده مربوط به هزینههای اقتصادی با 84 درصد و کمترین امتیاز کسب شده مربوط به مقاومت پرسنل در برابر تکنولوژی جدید با 50 درصد بود و از دیدگاه پزشکان مهمترین مزایای پروندهی الکترونیک سلامت افزایش کنترل بر فعالیتهای کاری 9/82 درصد ارزیابی شد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج کسب شده در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، پزشکان عضو هیأت علمی و دستیاران با پیادهسازی پروندهی الکترونیک سلامت در این دانشگاه موافق بودند و با توجه به نظرات ارائه شده توانایی و آمادگی لازم جهت پیادهسازی پروندهی الکترونیک سلامت وجود داشت. واژههای کلیدی: پروندهی الکترونیک سلامت؛ فنآوری اطلاعات سلامت؛ پزشکان
مقاله پژوهشی
هاله آیت اللهی؛ مصطفی لنگری زاده؛ حبیب چنانی
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، صفحه 675-683
چکیده
مقدمه: اگرچه پرستاران از جمله کاربران اصلی سیستم اطلاعات بیمارستانی به حساب میآیند، همچنان مواردی از مقاومت آنها در بهکارگیری فنآوری اطلاعات دیده میشود. در این پژوهش، میزان رضایت پرستاران و انتظارات آنان از سیستم اطلاعات بیمارستانی در دو مرکز آموزشی درمانی فیروزگر و امام خمینی تهران مقایسه شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی ...
بیشتر
مقدمه: اگرچه پرستاران از جمله کاربران اصلی سیستم اطلاعات بیمارستانی به حساب میآیند، همچنان مواردی از مقاومت آنها در بهکارگیری فنآوری اطلاعات دیده میشود. در این پژوهش، میزان رضایت پرستاران و انتظارات آنان از سیستم اطلاعات بیمارستانی در دو مرکز آموزشی درمانی فیروزگر و امام خمینی تهران مقایسه شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که به روش تحلیلی در سال 1390 انجام شد. جامعهی پژوهش را پرستاران شاغل در دو مرکز آموزشی درمانی فیروزگر و امام خمینی تهران تشکیل داد که از بین آنها 267 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه گردآوری گردید که روایی پرسشنامهها براساس روش اعتبار محتوا و پایایی آنها از طریق محاسبهی ضریب همبستگی Cronbach Alpha تایید شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون فرضیهی t-test تحلیل شدند. یافتهها: براساس یافتهها انتظارات اکثریت پرستاران در بیمارستان فیروزگر(6/92 درصد، 88n=) و در بیمارستان امام خمینی (2/89 درصد،74n=) برآورده نشده بود. همچنین یافتهها وجود ارتباط معنیدار بین برآورده شدن انتظارات پرستاران و برداشت ذهنی آنها از مفید بودن سیستم اطلاعات بیمارستانی (001/0P<)، بین برآورده شدن انتظارات پرستاران و رضایت آنها از سیستم (001/0P<) و بین برداشت ذهنی پرستاران از مفید بودن سیستم اطلاعات بیمارستانی و رضایت آنها از سیستم (001/0P<) را نشان داد. نتیجهگیری: از آنجا که انتظارات پرستاران در بسیاری از حوزهها برآورده نشده بود، به نظر میرسد که فرایندهای پرستاری و نیازهای اطلاعاتی پرستاران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. همچنین مشارکت آنها در طراحی و توسعهی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی ضروری بهنظر میرسد. واژههای کلیدی: سیستمهای اطلاعات بیمارستانی؛ ارزیابی؛ پرستاران
مقاله پژوهشی
رقیه عباسپور؛ مصطفی لنگری زاده؛ مریم احمدی
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، صفحه 684-691
چکیده
مقدمه: با توجه به افزایش وقوع صدمات سوختگی، ارائه برنامههای پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار گردیده است. اجرای اینگونه برنامهها مستلزم ارائهی آمار و اطلاعات درست است که این امر از طریق کدگذاری با کیفیت و صحیح امکانپذیر میشود. در این پژوهش کیفیت کدگذاری حوادث سوختگی پروندهی بیماران فوتی و غیرفوتی در مرکز آموزشی درمانی ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به افزایش وقوع صدمات سوختگی، ارائه برنامههای پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار گردیده است. اجرای اینگونه برنامهها مستلزم ارائهی آمار و اطلاعات درست است که این امر از طریق کدگذاری با کیفیت و صحیح امکانپذیر میشود. در این پژوهش کیفیت کدگذاری حوادث سوختگی پروندهی بیماران فوتی و غیرفوتی در مرکز آموزشی درمانی سینا تبریز مورد مقایسه قرار گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مقایسهای و به صورت مقطعی بود. جامعهی پژوهش شامل1500 پرونده از بیماران سوختهی بستری شده در مرکز آموزشی درمانی سینا تبریز در سال 90-1389 بود. با توجه به عدم وجود اطلاعات مورد نیاز جهت تعیین حجم نمونه، مطالعهی میدانی به منظور تعیین ویژگیهای جامعه با توجه به آمار بیماران سوخته فوتی و غیرفوتی در یک سال اخیر انجام شد. براساس میانگین و انحراف معیار بهدست آمده از مطالعهی میدانی، حجم نمونه برآورد گردید، این میزان مشتمل بر 150 پرونده بود که به نسبت مساوی و با استفاده از روش تصادفی سیستماتیک از دو گروه فوتی و غیرفوتی انتخاب شد. دادهها با استفاده از فرم استخراج داده که اعتبار محتوای آن توسط اساتید صاحبنظر تایید شده بود، جمعآوری گردید و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 16 و روشهای آمار توصیفی و آزمونهای تحلیلی شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و آزمون مان ویتنی تحلیل شد. یافتهها: صحت و کامل بودن کدها در گروه فوتی به ترتیب 8/41 و 4/61 درصد و در گروه غیر فوتی 3/47 و 2/71 درصد بود. در هیچیک از دو گروه کاراکتر پنجم کدگذاری نشده بود. ویژگی بهموقع بودن بهطور میانگین 50 روز بود که با استاندارد سازمان جهانی بهداشت که 2 روز است، فاصله زیادی داشت. نتیجهگیری: برای افزایش کیفیت کدگذاری در گروه فوتی باید کدگذاری سایر تشخیصها و فعالیت حین حادثه مورد توجه کدگذاران قرار گیرد. ویژگی بهموقع بودن کدگذاری نیز مشکل داشت که لازم است در این زمینه با اتخاذ رویههای تشویقی یا تنبیهی و یا ابلاغ آییننامههای داخلی از سوی مراجع مربوط از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کدگذاران را به انجام بهموقع کدگذاری و ورود آن به سیستم اطلاعات بیمارستان ترغیب نمود.واژههای کلیدی: طبقهبندی بینالمللی بیماریها؛ سوختگیها؛ کدگذاری
مقاله پژوهشی
نسرین مکانی؛ ریحانه واعظ؛ علی اکبر پور محمد
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، صفحه 692-705
چکیده
مقدمه: وبلاگها که از امکانات وب محسوب میشوند، ابزاری برای ارسال مطالب در موضوعی خاص و تبادل اطلاعات و تعامل بین افراد میباشند. به دلیل حجم عظیم استفاده از اطلاعات پزشکی در اینترنت و نبود نظارت جامع بر کیفیت و صحت اطلاعات ارائه شده شایسته است تا کیفیت اطلاعات ارائه شده با معیارهایی سنجیده شود. این مطالعه با هدف شناسایی میزان تطابق ...
بیشتر
مقدمه: وبلاگها که از امکانات وب محسوب میشوند، ابزاری برای ارسال مطالب در موضوعی خاص و تبادل اطلاعات و تعامل بین افراد میباشند. به دلیل حجم عظیم استفاده از اطلاعات پزشکی در اینترنت و نبود نظارت جامع بر کیفیت و صحت اطلاعات ارائه شده شایسته است تا کیفیت اطلاعات ارائه شده با معیارهایی سنجیده شود. این مطالعه با هدف شناسایی میزان تطابق وبلاگهای حوزهی زنان، زایمان و مامایی با معیارهای منتخب برای سنجش وبلاگها انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی، از دسته مطالعات وبسنجی بود. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی (چک لیست) و جامعهی مورد پژوهش شامل وبلاگهای فارسی زبان حوزهی زنان، زایمان و مامایی از سه سرویسدهندهی خدمات وبلاگها شامل بلاگفا (Blogfa)، پرشین بلاگ (Persianblog) و بلاگ اسکای (Blogsky) بود که در بخش جستجوی پیشرفتهی موتور جستجوی گوگل با اعمال محدودیتهای موردنظر انتخاب شد. تمامی نتایج به دست آمده مورد مشاهدهی مستقیم قرار گرفتند و تنها وبلاگهایی که از شهریور 1389 تا زمان انجام جستجو (آذر1390) دارای پست بودند و در بین این پستها حداقل پنج پست مرتبط با موضوع مورد بررسی وجود داشت، بهعنوان جامعهی مورد مطالعه انتخاب شدند که در نهایت 45 وبلاگ جهت بررسی برگزیده شدند. روش مورد بررسی مشاهدهی مستقیم بود. در این پژوهش دادههای بهدست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 16 و نرمافزار Excell مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در تطابق وبلاگهای حوزهی زنان، زایمان و مامایی با بیست و سه معیار منتخب، طبق یافتهها این وبلاگها در 9 معیار وضعیت نامناسب، در 9 معیار وضعیت مناسب و در 3 معیار وضعیت متوسطی داشت و در دو معیار به دلیل دادههای فاصلهای امکان اظهار نظر وجود نداشت. وبلاگ» پزشکی بالینی «با کسب بالاترین امتیاز (65/1618 امتیاز) به عنوان وبلاگ برتر انتخاب شد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای بهدست آمده در این مطالعه، وضعیت وبلاگها چندان رضایتبخش نیست و نظر به اهمیت نقش اطلاعات وبلاگها در افزایش آگاهی زنان و مادران، تلاش هر چه بیشتر مدیران جهت بهبود وضعیت وبلاگها را میطلبد. واژههای کلیدی: زنان (تخصص پزشکی)؛ زایمان؛ مامایی؛ وبلاگ؛ وبسنجی
مقاله پژوهشی
علی اکبر رحیمیانفر؛ رقیه حکیمیان؛ طاهره سلیمی
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، صفحه 706-713
چکیده
مقدمه: پرستاران در حرفهی خود نیازمند کسب اطلاعات در سطح وسیعی میباشند، چرا که در بسیاری از مواقع تصمیم آنان برای بیمار نقش حیاتی دارد. وجود اطلاعات کافی و روزآمد میتواند تصمیمگیری را برای پرستاران آسانتر سازد. هدف مطالعهی حاضر تعیین رفتار اطلاعیابی پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر یزد بود. بنابراین این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: پرستاران در حرفهی خود نیازمند کسب اطلاعات در سطح وسیعی میباشند، چرا که در بسیاری از مواقع تصمیم آنان برای بیمار نقش حیاتی دارد. وجود اطلاعات کافی و روزآمد میتواند تصمیمگیری را برای پرستاران آسانتر سازد. هدف مطالعهی حاضر تعیین رفتار اطلاعیابی پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر یزد بود. بنابراین این مطالعه درصدد پاسخگویی به این مسأله بود که پرستاران اطلاعات مورد نیاز خود را از چه منابع یا کانالهای اطلاعاتی بدست میآورند و چه موانعی آنها را از جستجوی مدارک و شواهد معتبر باز میدارد. روش بررسی: جامعهی پژوهش در این مطالعهی توصیفی- تحلیلی 320 پرستار شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر یزد در سال 1390 شمسی با حداقل یک سال سابقهی کار بود که به وسیلهی نمونهگیری آسان انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی محققساخته که روایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 78/0 مورد تایید قرار گرفت، استفاده شد که در آن نوع منابع مورد استفاده جهت جستجوی اطلاعات، هدف از جستجوی اطلاعات، موانع و مشکلات بازیابی اطلاعات و نیازهای اطلاعاتی پرستاران مورد سوال قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS نسخهی 17، آمار توصیفی برای توصیف دادهها و از آزمون آماری Chi-squire جهت بررسی یکنواختی گویهها استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بیشتر پرستاران دارای مدرک لیسانس و سابقه کاری 29/7±81/9 و اکثر آنها زن بودند. آگاهی از پیشرفتهای جدید در حوزهی پرستاری مهمترین نیاز اطلاعاتی بیشتر پرستاران بود. بیشترین منبع مورد استفادهی آنها اینترنت (موتورهای جستجوی عمومی) و هدف اکثر آنها روزآمدن کردن اطلاعات بود. 8/74% از پرستاران کمبود وقت را مهمترین مانع برای جستجوی اطلاعات ذکر نمودند. نتیجهگیری: پرستاران بهخوبی به اهمیت روزآمد بودن اطلاعات در شغلشان که با بیمار پیوند خورده است آگاهند. اما دستیابی به اطلاعات جدید و روزآمد در حوزه پرستاری نیازمند آموزش وکسب مهارتهای خاصی است. با توجه به یافتههای حاصل از پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که مسؤولین بیمارستانها بازهی زمانی مشخصی را برای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی پرستاران در نظر بگیرند. واژههای کلیدی: پرستار؛ اطلاعات؛ رفتار اطلاعیابی؛ بیمارستانها
مقاله پژوهشی
لیلا نعمتی انارکی؛ فاطمه نوشین فرد؛ فهیمه باب الحوائجی؛ زهرا اباذری
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، صفحه 714-725
چکیده
مقدمه: اشتراک دانش بهعنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزارهی جدید است. این مقاله با هدف عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود. جامعهی آماری شامل3430 نفر هیأت علمی شاغل در مراکز پژوهشی و 12428 نفر هیأت علمی شاغل در دانشگاههای ...
بیشتر
مقدمه: اشتراک دانش بهعنوان یکی از موضوعات جالب و چالش برانگیز علم مدیریت در هزارهی جدید است. این مقاله با هدف عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود. جامعهی آماری شامل3430 نفر هیأت علمی شاغل در مراکز پژوهشی و 12428 نفر هیأت علمی شاغل در دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1391 بود که با توجه به نمونهگیری تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب حداقل حجم نمونه برابر 423 نفر بهدست آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مجرب تایید گردید، با توجه به اینکه ضریب Cronbach`s alpha بزرگتر از 6/0 بود، پایایی ابزار نیز مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 15 و آزمون ضریب همبستگی Pearson انجام شد. یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که حدود 49 درصد اساتید نسبت به اشتراک دانش دید مثبتی داشتند. حدود 53 درصد آنها نیز تمایل زیادی به اشتراک دانش با سایر اعضای هیأت علمی داشتند. 35 درصد اساتید با انگیزههای مختلف به اشتراک دانش با دیگر اساتید پرداختند. حدود 52 درصد نیز نقش اعتماد و تعهد را در به اشتراکگذاری دانش بسیار زیاد دانستند. نتیجهگیری: دستاوردهای این پژوهش مبنای تجربی مناسبی برای برنامهریزی و اجرای ساز و کارهای اشتراک دانش را فراهم خواهد آورد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ هیأت علمی؛ دانشگاهها
مقاله پژوهشی
ایرج مهدوی؛ سید محمد باقری؛ مریم علی نژاد
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، صفحه 726-738
چکیده
مقدمه: امروزه افزایش تولید اطلاعات در حوزهی بهداشت و درمان موجب بهکارگیری فنآوریهای نوین برای بهرهبرداری مناسب از اطلاعات در این حوزه شده است. در راستای پیوند سلامت با فنآوری اطلاعات در اکثر کشورهای صنعتی جهان به ویژه کشورهای اروپایی، کارتهای هوشمند جایگاه ویژهای در نظام سلامت پیدا کرده است. کارت هوشمند سلامت در راستای ...
بیشتر
مقدمه: امروزه افزایش تولید اطلاعات در حوزهی بهداشت و درمان موجب بهکارگیری فنآوریهای نوین برای بهرهبرداری مناسب از اطلاعات در این حوزه شده است. در راستای پیوند سلامت با فنآوری اطلاعات در اکثر کشورهای صنعتی جهان به ویژه کشورهای اروپایی، کارتهای هوشمند جایگاه ویژهای در نظام سلامت پیدا کرده است. کارت هوشمند سلامت در راستای دسترسی آسانتر به اطلاعات افراد صادر و جایگزین دفترچههای بیمه میشود. هدف از این پژوهش شناسایی تأثیر کارت هوشمند سلامت در ارتقای کیفیت خدمات درمانی از دیدگاه خبرگان وکارشناسان بود. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و نوع مطالعه توصیفی بود که در سال 1390 شمسی انجام گرفت. جامعهی پژوهش شامل مدیر، معاونین، کارشناسان ارشد، رؤسای شعب و معاونین شعبات ممتاز اداره کل بیمهی تأمین اجتماعی استان مازندران و تعدادی از پزشکان با حداقل 10 سال سابقهی کار بود که از بین آنها تعداد 30 نفر از خبرگان وکارشناسان به صورت نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مراجعه به اسناد و مدارک، مشاهده و بهخصوص مصاحبه و پرسشنامه و گردآوری دادهها با استفاده از روشهای مطالعهی کتابخانهای و مطالعات میدانی بود. روایی پرسشنامهی طراحی شده به وسیلهی متخصصان مربوطه تایید و پایایی آن نیز با توجه به نرخ سازگاری پرسشنامه به میزان 07/0 تایید گردید. در نهایت دادههای جمعآوری شده از طریق پرسشنامهی مقایسات زوجی با استفاده از آمار توصیفی و به کمک نرمافزار 11Expert Choice تحلیل گردید. یافتهها: نگرش کلی جامعهی پژوهش که 60 درصد آنان را مردان و 40 درصد آنان را زنان تشکیل دادند، نسبت به تأثیرکارت هوشمند سلامت در ارتقای کیفیت خدمات درمانی مثبت بود. نتایج بدست آمده بیانگر برتری معیار کیفیت خدمات با وزن نهایی 277/0 در شرایط فعلی بود. پس از آن شاخصهای رضایت مشتریان، شاخص آموزش، شاخص دانش سلامت و شاخص کارایی سازمان به ترتیب با ضرایب اهمیت 273/0، 257/0، 115/0 و 077/0 در اولویت دوم تا پنجم قرار گرفت. نتیجهگیری: براساس نتایج بهدست آمده جهت ارتقای کیفیت خدمات درمانی با کارت هوشمند سلامت، توجه به کیفیت خدمات و رضایت مشتریان حیاتی خواهد بود. همچنین باید گامهایی جهت استقرار زیرساختهای مورد نیاز، تدوین استانداردهای مناسب، بررسی رضایتمندی بیماران از کیفیت خدمات درمانی و نیز پژوهش مستمر در حوزهی سیستمهای بهداشتی و سلامت الکترونیکی توسط پژوهشگران صورت گیرد. واژههای کلیدی: کارت هوشمند؛ سلامت؛ کیفیت خدمات درمانی
مقاله پژوهشی
مریم عاشوری؛ وجیهه ناجی مقدم؛ سمیه علیزاده؛ مهسا صفی
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، صفحه 739-749
چکیده
مقدمه: امروزه با شیوع بیماری دیابت پیشبینی تعداد قرص مصرفی Glibenclamid و Metformin روزانه برای بیماران به پزشکان در جهت تشخیص تعداد قرص مصرفی بیمار و همچنین مهار عوارض شدید و خطرناک مصرف بیش از حد دارو کمک مینماید، زیرا میزان نیاز بیماران دیابتی به دارو دارای اهمیت بسیار میباشد. از اینرو در پژوهش حاضر بهمنظور پیشبینی تعداد قرص مصرفی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه با شیوع بیماری دیابت پیشبینی تعداد قرص مصرفی Glibenclamid و Metformin روزانه برای بیماران به پزشکان در جهت تشخیص تعداد قرص مصرفی بیمار و همچنین مهار عوارض شدید و خطرناک مصرف بیش از حد دارو کمک مینماید، زیرا میزان نیاز بیماران دیابتی به دارو دارای اهمیت بسیار میباشد. از اینرو در پژوهش حاضر بهمنظور پیشبینی تعداد قرص مصرفی روزانهی بیماران دیابتی، از تکنیکهای دادهکاوی استفاده شد. در پایان الگوریتمی که نتیجهی بهتری در فرآیند ارزیابی بدست میدهد، با توجه به مجموعه دادههای تحت بررسی، انتخاب میشود. روش بررسی: مطالعهی حاضر به روش توصیفی- مقطعی صورت گرفت. نمونهگیری به روش سرشماری بود و تمامی بیماران (2783 بیمار) را در فاصلهی زمانی فروردین 87 تا خرداد 91 در برگرفت. جامعهی پژوهش متشکل از دادههای مرکز تحقیقات دیابت یزد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بود و محتوای رکوردها مورد تایید مسؤولین مرکز دیابت قرار گرفت. در مرحلهی پیش پردازش دادهها، با نظر افراد خبره در مراکز تحقیقاتی رکوردهایی که مقادیر برخی فیلدهای آنها خالی بود، حذف شد و تعداد بیماران تحت بررسی به 740 مورد رسید. این یافتهها با مراجعهی مستقیم پژوهشگر به مرکز تحقیقات دیابت یزد حاصل شده و روایی روش جمعآوری اطلاعات توسط استاد راهنما و متخصصین امر مورد تایید قرار گرفت. با سنجش صحت مجموعه دادههای آزمون، میزان پایایی دو الگوریتم مورد استفاده نیز مقایسه شد. در این مطالعه جهت تحلیل دادهها و اجرای الگوریتمهای دادهکاوی از نرمافزار Clementine 12.0 استفاده شد. دو الگوریتم متفاوت از الگوریتمهای استنتاج قانون به نامهای C5.0 و CHAID روی دادهها اعمال گردید و سپس صحت مدلهای تولید شده بدست آمد. در نهایت برای تایید صحت مدلهای تولید شده از خوشهبندی استفاده گردید. یافتهها: مقادیر بهدست آمده برای صحت مدلهای ایجاد شده از اجرای الگوریتمهای C5.0 و CHAID روی مجموعه دادههای تحت بررسی 52/45 و 38/28 درصد بود. صحت بالای مدل C5.0 عملکرد بهتر این الگوریتم برای پیشبینی تعداد قرص مصرفی را نشان داد. از طرفی پایین بودن مقدار صحت این مدل نشاندهندهی این بود که برخی مقادیر بهطور صحیح در جای خود دستهبندی نشدهاند. بنابراین مقایسهی مقادیر واقعی و مقادیر پیشبینی شده برای تعداد قرص مصرفی در تولید مدل میتواند بیانگر علل کاهش صحت هر مدل باشد. علت کاهش صحت مدل به مقادیر پیشبینی شدهای وابسته بود که در مقایسه با مقادیر واقعی صحت و ضریب اطمینان پایینی دارند. خوشهبندی نتایج بدست آمده از اجرای الگوریتم C5.0 تعداد قرص مصرفی 3، 5، 6 و 7 با صحت مقدار پیشبینی شدهی به ترتیب 83/46، 36/36، 71/55 و 15 درصد را در یک خوشه قرار داد، زیرا نمونه دادههایی که دارای صحت پایینی در پیشبینی تعداد قرص مصرفی بود و یا تعداد نمونه دادهی کمی داشت، در یک خوشه قرار گرفتند. همچنین خوشهبندی نتایج اجرای الگوریتم CHAID نیز تعداد قرص مصرفی 5 با صحت مقدار پیشبینی شدهی 93/20 را در یک خوشه قرار داد. نتیجهگیری: این مقاله حاصل پروژهی تحقیقاتی گروه دادهکاوی دانشگاه خواجه نصیر بود که در نهایت در قالب فعالیت گروهی تکمیل و بهصورت پژوهش حاضر درآمد. در مراکز تحقیقات دیابت وجود رویکرد سازماندهی شده جهت پیشبینی تعداد قرص مصرفی بیمار بهمنظور کمک به پزشک برای افزایش صحت تشخیص و جلوگیری ازعوارض جانبی ناشی از تشخیص نادرست در تعداد قرص خوراکی ضروری است. با توجه به لزوم استفاده از فنآوریهای رایانهای، اینترنت و نرمافزارهای تحلیلی و بهمنظور مهار اثرات خطرناک بیماری، بهتر است اقدامات لازم جهت ابداع رویکردهای پیشنهادی با مشاورهی متخصصان مربوط انجام شود. واژههای کلیدی: دیابت؛ درخت تصمیم؛ دستهبندی؛ خوشهبندی؛ شاخص Dunn
مقاله پژوهشی
محمد حسین مهرالحسنی؛ مسعود ابوالحلاج؛ محمود نکویی مقدم؛ رضا دهنویه؛ مژگان امامی
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، صفحه 750-760
چکیده
مقدمه: امروزه دگرگونیهای شدیدی در ساختارهای دولتی بهویژه نظامهای مراقبت سلامت ایجاد شده است. در این سازمانها افزایش هزینهها و انتظارات فزایندهی مشتریان، توجه دولتها را به مدیریت صحیح منابع معطوف ساخته است. بدون شک تصمیمگیری در راستای مدیریت صحیح منابع، خود نیازمند اطلاعاتی از جمله اطلاعات مالی است که این امر توسط نظام ...
بیشتر
مقدمه: امروزه دگرگونیهای شدیدی در ساختارهای دولتی بهویژه نظامهای مراقبت سلامت ایجاد شده است. در این سازمانها افزایش هزینهها و انتظارات فزایندهی مشتریان، توجه دولتها را به مدیریت صحیح منابع معطوف ساخته است. بدون شک تصمیمگیری در راستای مدیریت صحیح منابع، خود نیازمند اطلاعاتی از جمله اطلاعات مالی است که این امر توسط نظام حسابداری صورت میپذیرد. در سیستم حسابداری دولتی دو شیوهی نقدی و تعهدی مطرح است. در حسابداری نقدی، معایبی از قبیل عدم وجود اطلاعات مرتبط با چگونگی مدیریت داراییها و بدهیها سبب شده که امروزه کشورهای زیادی به سمت حسابداری تعهدی حرکت کنند. لذا این پژوهش برآن است تا چالشهای استقرار چنین سیستمی را مورد بررسی قرار دهد. روش بررسی: در پژوهش حاضر به بررسی نظاممند چالشهای اجرایی حسابداری تعهدی در بخش دولتی در سال 1391 پرداخته شد. برای این منظور 28 مقاله با کلیدواژههایaccrual accounting+challenges ،accrual accounting accrual accounting+challenges و حسابداری تعهدی، از پایگاههای اطلاعاتی داخلی شامل SID، magiranو سایتهای بینالمللی شامل Google scholar، science direct, ،Emerald و Health Business استخراج و از نظر محتوا مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: چالشهای مربوط به استقرار سیستم حسابداری تعهدی در بخش دولتی در 6 طبقهی مدیریت و رهبری (توجیه و حمایت مدیریت ارشد از اجرا)، پیروان (حضور ممیزین حسابداری و تیمهای مشاورهی تخصصی در سطوح اجرایی سیستم)، محیط (سیستم نظارتی)، ساختار (ساختار تشکیلاتی متناسب با تحول و وجود یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد در کار)، نیروی انسانی (تخصص و خبرگی نیروی انسانی، انگیزه و رضایت افراد) و فرآیندها و استانداردهای کاری (تدوین استراتژی و طرح اجرایی، بازخورد از نحوهی اجرا و وجود یک چارچوب نظری مختص بخش دولتی) دستهبندی شدند. نتیجهگیری: مدیریت و رهبری، پیروان و عوامل محیطی سه عامل پیشبرنده در استقرار حسابداری تعهدی در بخش دولتی هستند که از طریق اعمال دانش و فنآوری لازم بین عوامل سطح دوم یعنی ساختاری، نیروی انسانی و فرایند، هماهنگی لازم را به وجود میآورند و منجر به اجرای حسابداری تعهدی در بخش دولتی میگردند. لذا پیشنهاد میشود با توجه به این موارد، نقشهی راهی برای تحول در نظام مالی تنظیم و براساس آن مدیریت تغییر صورت پذیرد. واژههای کلیدی: حسابداری؛ حسابهای پرداختنی و دریافتنی؛ ممیزی مالی؛ مدیریت مالی
مقاله پژوهشی
فرحناز صدوقی؛ ملیحه صادقی؛ مصطفی لنگری زاده
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، صفحه 761-769
چکیده
مقدمه: دورا پزشکی، دستاورد تعامل بین عرصهی بهداشت، درمان و فناوری اطلاعات است. در فناوری دورا پزشکی، دورا آسیبشناسی بهعنوان یک پشتیبان علمی برای آسیبشناس محسوب میشود و میتواند به تشخیص و درمان دقیق بیماری کمک نماید. در این پژوهش به شناسایی امکان اجرای دورا آسیبشناسی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از ...
بیشتر
مقدمه: دورا پزشکی، دستاورد تعامل بین عرصهی بهداشت، درمان و فناوری اطلاعات است. در فناوری دورا پزشکی، دورا آسیبشناسی بهعنوان یک پشتیبان علمی برای آسیبشناس محسوب میشود و میتواند به تشخیص و درمان دقیق بیماری کمک نماید. در این پژوهش به شناسایی امکان اجرای دورا آسیبشناسی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر وجود استانداردهای نیروی انسانی بهعنوان یکی از الزامات پیادهسازی پرداخته شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی بود که به روش توصیفی و بهصورت مقطعی در سال 1391 انجام گرفت. در این پژوهش از بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهار بیمارستان به صورت هدفمند انتخاب و پژوهش در این مراکز انجام شد. به دلیل مشخص و محدود بودن جامعهی مورد مطالعه از نمونهگیری استفاده نشد و نمونهی پژوهش همان جامعهی پژوهش و شامل 8 نفر رؤسا و مدیران بیمارستانها، 20 نفر آسیبشناس و 8 نفر پرسنل انفورماتیک بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای محققساختهای بود که برای هر گروه از جامعهی پژوهش بهصورت مجزا تهیه شد. روایی پرسشنامهها ارزیابی و میانگین ضریب پایایی همبستگی برای سه پرسشنامه 98/0 حاصل گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار در محیط نرمافزارSPSS نسخهی 16 تحلیل شد. یافتهها: طبق نتایج، میانگین امتیاز آگاهی آسیبشناسها از دورا آسیبشناسی 98/2 با انحراف معیار 17/1 بهدست آمد. میزان آگاهی مدیران و رؤسا 5/57 درصد و میزان آگاهی پرسنل انفورماتیک 5/27 درصد محاسبه شد. مدیران و رؤسا وجود نیروی انسانی متخصص در زمینهی دورا آسیبشناسی را تنها 5/37 درصد اعلام نمودند. همچنین، میانگین امتیاز امکان اجرای دورا آسیبشناسی از لحاظ نیروی انسانی آسیبشناس 9/2 با انحراف معیار 86/0 بهدست آمد. نتیجهگیری : با توجه به اهمیت فراوان دورا آسیبشناسی و وجود نیروی انسانی بهعنوان یک عامل مؤثر در پیادهسازی موفق آن و همچنین با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر نامطلوب بودن وضعیت نیروی انسانی متخصص در زمینهی دورا آسیبشناسی پیشنهاد میگردد، بیمارستانها جهت اجرای این فناوری، نیروی انسانی متخصص مورد نیاز را تأمین نمایند. واژههای کلیدی : دورا آسیبشناسی؛ نیروی انسانی؛ بیمارستانهای آموزشی
مقاله مروری نقلی
احمد رضا رئیسی؛ عفت محمدی؛ نورالدین منگلی زاده
دوره 10، شماره 5 ، دی 1392، صفحه 770-777
چکیده
دسترسی به خدمات سلامت از حقوق اساسی افراد در جوامع محسوب میشود. پوشش همگانی بیمهی سلامت با کاهش موانع مالی یکی از مهمترین راهکارها جهت دسترسی به خدمات سلامت است. دستیابی به پوشش همگانی فرآیند سادهای نیست، در بسیاری از کشورها که هماکنون به پوشش همگانی دست یافتهاند، اغلب اجرای آن چند دهه طول کشیده است. مطالعهی سیر تاریخی بیمهی ...
بیشتر
دسترسی به خدمات سلامت از حقوق اساسی افراد در جوامع محسوب میشود. پوشش همگانی بیمهی سلامت با کاهش موانع مالی یکی از مهمترین راهکارها جهت دسترسی به خدمات سلامت است. دستیابی به پوشش همگانی فرآیند سادهای نیست، در بسیاری از کشورها که هماکنون به پوشش همگانی دست یافتهاند، اغلب اجرای آن چند دهه طول کشیده است. مطالعهی سیر تاریخی بیمهی درمان کشورهای مختلف میتواند در بومیسازی بعضی از موقعیتها با توجه به شرایط بومی، فرهنگی و اسلامی کشور کمک نماید و از بسیاری از دوبارهکاریها و خطاهای غیر عمد جلوگیری نماید و در تسریع اجرای این روند در کشور اثربخش باشد. مقالهی حاضر با استفاده از مرور متون، تجربهی کشورها در توسعهی پوشش همگانی از طریق بیمهی اجتماعی سلامت در 5 کشور را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. منابع جمعآوری اطلاعات با بهرهگیری از پایگاههای اطلاعاتی اینترنتی شامل 28 مطالعه به زبان انگلیسی بود که از سالهای 1999تا2011 میلادی انجام گرفته بودند. واژههای کلیدی که در جستجوی مقالات استفاده شدSocial health insurance، Social securityو Universal coverage بودند. یافتهها نشان داد که همهی کشورهای مورد بررسی در زمینهی پوشش همگانی رویکرد فزایندهای را دنبال کردند و توسعهی نظام در بعضی از آنها نسبت به بقیه، مدت زمان بیشتری طول کشیده است. بیشترین دورهی انتقال به کشور آلمان با 127 سال و کمترین آن به کشور کره جنوبی با 26 سال اختصاص داشت. در تمام کشورهای مورد بررسی حرکت برای پوشش کامل بیمهی اجتماعی سلامت فرایندی رو به رشد با گسترش نظاممند پوشش جمعیت در دورهی انتقال داشت. اما مقدمات سازمانیافتهی ارائه شده برای رسیدن به این گسترش متفاوت بود. عضویت در صندوقهای بیماری در بعضی از کشورها افزایش ثابتی داشت و در آغاز به صورت اختیاری بود، اما در کشورهای دیگر گسترش عضویت به وسیلهی سازمان مرکزی بیمهی درمانی با هدایت دولت انجام میگرفت. واژههای کلیدی: بیمهی سلامت؛ پوشش همگانی؛ بیمهی اجتماعی