ایندکس
ایندکس مجله
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395
چکیده
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
سرمقاله
محمود کیوانآرا
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، صفحه 249-250
نامه به سردبیر
حسن اشرفی ریزی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، صفحه 251-252
مقاله پژوهشی
مهرنوش شاهمرادی؛ سید محمد فیروزآبادی؛ نیلوفر محمدزاده
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، صفحه 253-259
چکیده
مقدمه: آزمایشگاههای بیوشیمی، اطلاعات مهمی را از وضعیت سلامتی افراد برای اقدامات و تصمیمات بالینی فراهم مینمایند. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی و ارزشگذاری عناصر اطلاعاتی سیستم اطلاعات آزمایشگاه بیوشیمی تشخیص طبی و تعیین حداقل مجموعه دادههای بومی لازم برای طراحی آن بود.روش بررسی: روش این پژوهش، کاربردی و مطالعه از نوع توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: آزمایشگاههای بیوشیمی، اطلاعات مهمی را از وضعیت سلامتی افراد برای اقدامات و تصمیمات بالینی فراهم مینمایند. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی و ارزشگذاری عناصر اطلاعاتی سیستم اطلاعات آزمایشگاه بیوشیمی تشخیص طبی و تعیین حداقل مجموعه دادههای بومی لازم برای طراحی آن بود.روش بررسی: روش این پژوهش، کاربردی و مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش را آزمایشگاههای بیوشیمی بیمارستانی و غیر بیمارستانی بخش خصوصی استان اصفهان تشکیل داد که نمونهگیری از آنها به روش دسترسی آسان انجام گرفت. ابزار پژوهش، چکلیست و پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به تأیید رسید. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای t، Independent t، Friedman و Leven در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین استفاده از عناصر اطلاعاتی استاندارد در بخش غیر بیمارستانی و بیمارستانی به ترتیب 7/61 و 2/61 درصد به دست آمد. کمترین میزان رعایت استاندارد در بخش اطلاعات پزشکان، مراکز ارجاع دهنده و اطلاعات هویتی و بیشترین میزان نیز در بخش حسابداری بود. نتایج ارزشگذاری نشان داد که برخی عناصر اطلاعاتی، میانگین ارزشی بالایی داشت، اما در سیستم لحاظ نشده بود و برخی از عناصر اطلاعاتی موجود، دارای میانگین ارزشی کمی بود.نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که با وجود استفاده گسترده از سیستمهای اطلاعاتی آزمایشگاه بیوشیمی در کشور، حداقل مجموعه دادههای لازم و استانداردهای بینالمللی در طراحی آنها لحاظ نشده است. با توجه به تفاوتهای کاربردی و حوزه تخصصی این سیستمها، استفاده از حداقل مجموعه داده بومی برای طراحی نرمافزار آن، ضروری به نظر میرسد.
مقاله پژوهشی
مهرداد فرزندیپور؛ هاشم محمدیان؛ مسعود عرب فرد؛ نیلوفر سهرابی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، صفحه 260-266
چکیده
مقدمه: پیشبینی عوامل مؤثر بر پذیرش سیستمهای اطلاعاتی با استفاده از فرایندهای القایی، از جمله موضوعات مهمی به شمار میرود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین ارتباط بین متغیرهای اعتبار منبع پیام، کیفیت بحث، نفوذ اجتماعی هنجاری و اطلاعاتی، ادراک عاطفی و شناختی، خودکارامدی و قصد تداوم استفاده از سیستم ...
بیشتر
مقدمه: پیشبینی عوامل مؤثر بر پذیرش سیستمهای اطلاعاتی با استفاده از فرایندهای القایی، از جمله موضوعات مهمی به شمار میرود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین ارتباط بین متغیرهای اعتبار منبع پیام، کیفیت بحث، نفوذ اجتماعی هنجاری و اطلاعاتی، ادراک عاطفی و شناختی، خودکارامدی و قصد تداوم استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی در کاربران کادر پرستاری بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی بود و به صورت تحلیلی- مقطعی در سال 1393 انجام گرفت. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامهای که روایی و پایایی آن بر اساس نظر متخصصان و محاسبه ضریب Cronbach¢s alpha تأیید شده بود، جمعآوری گردید. سپس پرسشنامهها در اختیار 600 کاربر کادر پرستاری بیمارستانهای تابعه دانشگاههای علوم پزشکی کشور که با سیستم اطلاعات بیمارستانی در هر شیفت در تعامل بودند، قرار داده شد. در نهایت، 531 پرسشنامه بازگردانده شد و قابل استفاده بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار LISREL تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: بر اساس روابط مدل، مشخص گردید که 39 درصد قصد تداوم استفاده را میتوان با استفاده از متغیرها پیشبینی نمود (01/0 = P). با توجه به جمع اثرات مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای مستقل بر وابسته، مشخص شد که متغیر «خودکارامدی» بیشترین تأثیر را بر قصد تداوم استفاده داشت (620/0).نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه، به کارگیری فرایندهای نفوذ با استفاده از مدل پژوهش، میتواند احتمال پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی را از سوی کاربران افزایش دهد.
مقاله پژوهشی
حمید مقدسی؛ مریم جهانبخش؛ رضا ربیعی؛ فرخنده اسدی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، صفحه 267-272
چکیده
مقدمه: دستیابی به مزایای بالقوه پرونده الکترونیک سلامت، مستلزم تعاملپذیری دادهها میباشد و تعاملپذیری نیز با پرونده الکترونیک سلامت مختصر عملیتر است تا پروندههای مفصل. از جمله الزامات تعاملپذیری، شناسایی و ایجاد ساختار متحدالشکل و استانداردی برای پروندههای الکترونیک است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل معماری ...
بیشتر
مقدمه: دستیابی به مزایای بالقوه پرونده الکترونیک سلامت، مستلزم تعاملپذیری دادهها میباشد و تعاملپذیری نیز با پرونده الکترونیک سلامت مختصر عملیتر است تا پروندههای مفصل. از جمله الزامات تعاملپذیری، شناسایی و ایجاد ساختار متحدالشکل و استانداردی برای پروندههای الکترونیک است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل معماری برای ساختار پرونده الکترونیک سلامت مختصر انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی- توصیفی بود و در آن ابتدا استانداردهای ساختاری پرونده الکترونیک سلامت بررسی شد. سپس، مدل ساختاری متناسب با پرونده مختصر طراحی و با استفاده از تکنیک Delphi، نظریات متخصصان کسب گردید. دادهها در مرحله تهیه مدل با استفاده از تحلیل محتوا و در مرحله اعتباریابی با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: مدل پیشنهادی برای ساختار پرونده الکترونیک سلامت مختصر، مبتنی بر ادغام مدلهای ساختاری متناسب با پرونده مختصر شامل CCD (Continuity of Care Document)، MML (Medical Markup Language) و EHR extract (Electronic health record extract) (ISO 13606) طراحی گردید و مورد پذیرش صاحبنظران قرار گرفت.نتیجهگیری: ادغام مدلهای ساختاری استانداردهای MML، CCD و EHR extract به علت تعاملپذیری و قابلیت نگاشت متقابل با یکدیگر، میتواند منجر به ایجاد مدل ساختاری مناسبی برای پرونده الکترونیک سلامت مختصر شود و قالب مناسبی برای سازماندهی و مبادله این پرونده در سطوح جغرافیایی گسترده فراهم آورد.
مقاله پژوهشی
لیلا خلیلی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، صفحه 273-279
چکیده
مقدمه: شبکه RG (ResearchGate) فرصتی را برای مشارکت علمی پژوهشگران در جریان تولید اطلاعات فراهم میکند. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت دانشگاههای علوم پزشکی کشور در شبکه RG انجام شد.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت کمی و از نوع کاربردی بود که در آن از روشهای علمسنجی (دگرسنجی) استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش را دانشگاههای علوم پزشکی حاضر در ...
بیشتر
مقدمه: شبکه RG (ResearchGate) فرصتی را برای مشارکت علمی پژوهشگران در جریان تولید اطلاعات فراهم میکند. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت دانشگاههای علوم پزشکی کشور در شبکه RG انجام شد.روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت کمی و از نوع کاربردی بود که در آن از روشهای علمسنجی (دگرسنجی) استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش را دانشگاههای علوم پزشکی حاضر در شبکه علمی RG تشکیل داد. دادهها به روش مشاهده و ثبت دستی اطلاعات از سایتهای RG، Webometrics و پایگاه استنادی جهان اسلام در بازه زمانی 6 اردیبهشت تا 31 خرداد سال 1394 جمعآوری شد. جهت بررسی آزمون رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی Spearman استفاده گردید. در نهایت، دادهها در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ترسیم گرافها در نرمافزار Pajak انجام شد.یافتهها: دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، مشهد، اصفهان و تبریز به ترتیب بیشترین مشارکت را در سایت RG داشتند. پژوهشگران کشورهای آمریکا، چین و ایران نیز به ترتیب بیشترین رؤیت کنندگان و دانلود کنندگان مدارک (مقالات) دانشگاههای علوم پزشکی در RG بودند. دانشگاه علوم پزشکی تهران نقش محوری در همنویسندگی با بیشتر دانشگاههای علوم پزشکی داشت. رابطه قوی و مثبتی بین نمره RG و رتبه دانشگاههای علوم پزشکی در پایگاه استنادی جهان اسلام و رتبهبندی Webometrics مشاهده شد.نتیجهگیری: نتایج نشان داد که دانشگاههای دارای رتبه بهتر در رتبهبندیها، در RG نیز فعالتر هستند. دانشگاه علوم پزشکی تهران، مهمترین گره شبکه همنویسندگی میباشد. نزدیکی جغرافیایی در همنویسندگی دانشگاهها مؤثر است.
مقاله پژوهشی
سیده زهرا موسوی؛ صدیقه محمد اسماعیل
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، صفحه 280-285
چکیده
مقدمه: مدیریت شش سیگمای ناب حاصل دو رویکرد مدیریت شش سیگما و تولید ناب است که هر کدام به دنبال بهبود فرایندها و برآوردهسازی نیازهای کاربران سازمان با تمرکز بر استفاده از دانش کارکنان میباشند. هدف این پژوهش، الگویابی رابطه کاربرد مؤلفههای مدیریت شش سیگمای ناب با مشتری محوری در کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت شش سیگمای ناب حاصل دو رویکرد مدیریت شش سیگما و تولید ناب است که هر کدام به دنبال بهبود فرایندها و برآوردهسازی نیازهای کاربران سازمان با تمرکز بر استفاده از دانش کارکنان میباشند. هدف این پژوهش، الگویابی رابطه کاربرد مؤلفههای مدیریت شش سیگمای ناب با مشتری محوری در کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران با کاربست مدلسازی معادله ساختاری بود.روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی، نوع مطالعه کاربردی و جامعه پژوهش تمامی مدیران و مسؤولان کتابخانه مرکزی دانشگاههای زیر نظر وزارت بهداشت و وزارت علوم شهر تهران، با حجم 150 نفر بوده است. جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و ابزار پرسشنامه انجام شـده، روایی پرسشنامه، مورد تأیید استادان حوزه کتابداری و مدیریت قرار گرفته و پایایی آن با Cronbach's alpha، در پرسشنامه شش سیگمای ناب برابر 89/0 و در پرسشنامه مشتری محوری مقدار 86/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش توصیفی و آزمونهای Pearson، Kolmogorov-Smirnov، ماتریس همبستگی و مقادیر T برای تحلیل روابط و ایجاد الگو، آزمون t تک نمونه و نرمافزارهای SPSS و LISREL در روش استنباطی استفاده شد. در نهایت، از تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیات استفاده گردید.یافتهها: مؤلفههای مدیریت مبتنی بر حقایق و اطلاعات، همکاری بیحد و مرز و فنآوری اطلاعات همبستگی مثبت و معنیداری با مشتری محوری در کتابخانهها داشت (میزان معنیداری مؤلفهها به ترتیب 63/2، 98/2 و 98/1) و میزان کاربرد این مؤلفهها در کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران در وضعیت مطلوبی قرار گرفته بود.نتیجهگیری: وضعیت به کارگیری مدیریت شش سیگمای ناب در جامعه مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار ندارد و نیازمند توجه بیشتر مدیران کتابخانههاست.
مقاله پژوهشی
رحمتاله مرزوقی؛ الهام حیدری
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، صفحه 286-291
چکیده
مقدمه: ارایه نوآوری، به تمایل افراد و بروز رفتار نوآورانه بستگی دارد که میتواند تحت تأثیر عوامل مختلفی صورت گیرد. بر این اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش انسجام سازمانی در تبیین رابطه بین تعدی نظارتی و بروز رفتار نوآوری در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.روش بررسی: روش این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از دسته مطالعات ...
بیشتر
مقدمه: ارایه نوآوری، به تمایل افراد و بروز رفتار نوآورانه بستگی دارد که میتواند تحت تأثیر عوامل مختلفی صورت گیرد. بر این اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش انسجام سازمانی در تبیین رابطه بین تعدی نظارتی و بروز رفتار نوآوری در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.روش بررسی: روش این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه تحقیق را 224 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1394 تشکیل داد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاسهای تعدی نظارتی، رفتارهای نوآورانه کارکنان و سنجش انسجام سازمانی بود که روایی آنها بر اساس ضریب همبستگی Spearman و پایایی آنها با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha (بیشتر از 70/0) مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمارهای استنباطی و به طور مشخص مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.یافتهها: تعدی نظارتی تأثیر منفی و معنیداری بر انسجام سازمانی داشت. علاوه بر این، انسجام سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری را بر رفتار نوآورانه کارکنان نشان داد. بنابراین، انسجام سازمانی سهم واسطهگری در روابط بین تعدی نظارتی و رفتار نوآورانه کارکنان ایفا کرد.نتیجهگیری: مدیران سازمانهای سلامت محور باید با رفتارهای خود، میزان تمایل کارکنان به ماندن در این سازمانها، بهبود عملکرد و کمک به بالندگی سازمان را رشد دهند تا انگیزه بروز نوآوری در آنها افزایش یابد.
مقاله پژوهشی
مسعود فردوسی؛ احمدرضا رئیسی؛ حمید گنجی؛ سحر وصال؛ امیر جاننثاری؛ حمزه یزدی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، صفحه 292-296
چکیده
مقدمه: یکی از بستههای هشتگانه فاز اول طرح تحول نظام سلامت، به ارتقای کیفیت ویزیت بیماران سرپایی در بیمارستانها اختصاص یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اجرای این بسته، شاخص ویزیت- ساعت در بیمارستان الزهرا (س) را به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی درمانی استان اصفهان مورد مطالعه قرار داد.روش بررسی: این مطالعه کاربردی و از نوع توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: یکی از بستههای هشتگانه فاز اول طرح تحول نظام سلامت، به ارتقای کیفیت ویزیت بیماران سرپایی در بیمارستانها اختصاص یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اجرای این بسته، شاخص ویزیت- ساعت در بیمارستان الزهرا (س) را به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی درمانی استان اصفهان مورد مطالعه قرار داد.روش بررسی: این مطالعه کاربردی و از نوع توصیفی- مقطعی بود که با استفاده از میانگین ویزیت- ساعت پزشکان به عنوان شاخص اصلی کیفیت ویزیت، بر روی همه 26 درمانگاه بیمارستان الزهرا (س) انجام شد. منشی درمانگاهها، وظیفه جمعآوری اطلاعات را در بازه زمانی خرداد سال 1393 تا تیر سال 1394 به صورت سرشماری بر اساس برگههای تکمیل شده بر عهده داشتند. اطلاعات به نرمافزار SPSS وارد گردید و میانگین ویزیت- ساعت درمانگاهها به تفکیک داخلی و جراحی، با استفاده از آمارههای توصیفی فراوانی، میانگین و انحراف معیار سه ماهه گزارش شد.یافتهها: استاندارد ویزیت پزشکان متخصص، 8 بیمار بر ساعت اعلام شد. میانگین شاخص ویزیت- ساعت پزشکان در درمانگاههای داخلی در سه ماهه اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب 27/2 ± 06/6، 80/4 ± 76/7، 18/4 ± 02/7 و 52/2 ± 37/6 و در درمانگاههای جراحی به ترتیب 09/6 ± 88/9، 47/5 ± 11/10، 26/6 ± 40/9 و 93/2 ± 63/7 به دست آمد.نتیجهگیری: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت که از اردیبهشت سال 1393 آغاز گردید، شاخص ویزیت- ساعت پزشکان در سه ماهه دوم بدتر شد، اما در سه ماهه سوم و چهارم بهبود یافت که شاید به علت مراجعه بیشتر بیماران و مسایل درامدی در شروع طرح و نظارتهای انجام شده در دنباله آن از سوی مسؤولان بیمارستان باشد. پیشنهاد میشود استاندارد متفاوتی برای دو دسته درمانگاه داخلی و جراحی تعیین شود.
مقاله پژوهشی
آذرنوش انصاری؛ فرزانه محمدی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، صفحه 297-303
چکیده
مقدمه: ارزش ویژه برند، عامل مهمی در بازاریابی خدمات سلامت در بیمارستانها است. در پژوهش حاضر، الگویی برای سنجش ارزش برند در بیمارستانهای شهر اصفهان ارایه شد.روش بررسی: این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بود. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که پایایی آن با Cronbach’s alpha 91/0 و روایی محتوایی آن با تحلیل عاملی تأیید شد. پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: ارزش ویژه برند، عامل مهمی در بازاریابی خدمات سلامت در بیمارستانها است. در پژوهش حاضر، الگویی برای سنجش ارزش برند در بیمارستانهای شهر اصفهان ارایه شد.روش بررسی: این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بود. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که پایایی آن با Cronbach’s alpha 91/0 و روایی محتوایی آن با تحلیل عاملی تأیید شد. پژوهش حاضر در 10 مجتمع پزشکی شهر اصفهان در سال 1394 با 380 پرسشنامه دارای 24 سؤال انجام شد. توصیف متغیرهای دموگرافیک و تحلیل عاملی با SPSS و برازش مدل پژوهش از معادلات ساختاری با نرمافزار Amos انجام شد.یافتهها: ارزش برند بیمارستان تحت تأثیر مستقیم رضایت، تجربیات پیشین و وفاداری بیماران به برند بیمارستان بود که عامل وفاداری با تأثیر 91/0 بیشترین نقش را در ارتقای ارزش برند بیمارستان داشت. اعتماد، تمایل به تداوم رابطه و تعهد، از عوامل مؤثر در وفادارسازی بیماران بود. متغیر تجربیات پیشین تأثیر معنیدار بر وفاداری به بیمارستان نداشت. نتایج برازش مدل با شاخصهای برازش 955/0 = GFI (Goodness of fit index)، 930/0 = NFI (Minimum of discrepancy function) و 071/0 = RMSEA (Root mean square error of approximation) نشانگر اعتبار مناسب مدل پیشنهادی برای سنجش ارزش ویژه برند خدمات بیمارستانی بود.نتیجهگیری: افزایش وفاداری بیماران، اعتماد، کیفیت خدمات و تعهد بیماران نسبت به تداوم روابط، بر ارزش ویژه برند بیمارستانها اثرگذار است، از این رو، بایستی با اقدامات لازم زمینه ارتقای این شاخصها فراهم شود و استراتژیهای مناسب برای ارتباطات بهتر و مؤثر با بیماران در حین بستری و پس از ترخیص در برنامههای بیمارستانی اتخاذ گردد.
مقاله پژوهشی
محمود کاظمیان؛ فاطمه کاویان تلوری
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، صفحه 304-309
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دسترسی به مراقبتها در طرح پزشک خانواده روستایی با معیار جامعیت مراقبتها در سالهای 1390 و 1391 در 17 مرکز بهداشت روستایی شهرستان گرگان انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود و به صورت توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. ارزیابی در یک دوره 24 ماهه، بر اساس مدل رگرسیونی خطا- تصحیح در چارچوب مدل دادههای ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دسترسی به مراقبتها در طرح پزشک خانواده روستایی با معیار جامعیت مراقبتها در سالهای 1390 و 1391 در 17 مرکز بهداشت روستایی شهرستان گرگان انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود و به صورت توصیفی- تحلیلی انجام گرفت. ارزیابی در یک دوره 24 ماهه، بر اساس مدل رگرسیونی خطا- تصحیح در چارچوب مدل دادههای ترکیبی با استفاده از نرمافزار EViews انجام گردید. نتیجه تخمین رگرسیونی با ضرایب وزنی مراقبتها در شاخص جامعیت مراقبتها و سپس ضرایب تأثیر مراقبتها در شاخص یاد شده با تفکیک اثرات کوتاه مدت و بلند مدت روی دسترسی به مراقبتها نشان داده شد.یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، ارتباط مثبتی بین دسترسی به مراقبتها و شاخص جامعیت مراقبتها وجود داشت. همچنین، با 10 درصد بهبود در وضعیت جامعیت مراقبتها (متوسط وزنی چهار مراقبت پزشک، پرستار، آزمایشگاه و داروخانه)، شاخص دسترسی به مراقبتهای سلامت، حدود 42/10 درصد افزایش یافت.نتیجهگیری: دسترسی به مراقبتهای سرپایی با نرخ رشدی معادل با نرخ رشد شاخص جامعیت مراقبتها افزایش مییابد، اما تأثیر شاخص جامعیت مراقبتها روی دسترسی به مراقبتها مانند برنامه توسعه شبکههای بهداشتی، هنوز با سهم و تأثیر بسیار بالا برای پزشک مشاهده میشود و سهم و تأثیر سایر عوامل بسیار محدود به نظر میرسد.
مقاله مروری نقلی
ابراهیم علی افسری ممقانی؛ هادی حسنخانی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، صفحه 310-315
چکیده
استفاده از فنآوری اطلاعات جهت بالا بردن کیفیت مراقبت، ضروری است. پرستاران به عنوان بزرگترین قشر نظام سلامت، از کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی به شمار میروند که درک دیدگاه و چگونگی استفاده آنها از این سیستم، میتواند در بهبود سلامت جامعه مؤثر باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مرور و دستهبندی مطالعات صورت گرفته در این زمینه ...
بیشتر
استفاده از فنآوری اطلاعات جهت بالا بردن کیفیت مراقبت، ضروری است. پرستاران به عنوان بزرگترین قشر نظام سلامت، از کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی به شمار میروند که درک دیدگاه و چگونگی استفاده آنها از این سیستم، میتواند در بهبود سلامت جامعه مؤثر باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مرور و دستهبندی مطالعات صورت گرفته در این زمینه بود. این مطالعه به صورت مروری و با استفاده از دو کلید واژه اصلی «سیستم اطلاعات بیمارستانی و پرستار» انجام شد و 43 مقاله وارد مطالعه گردید. بر اساس تشابه و نزدیکی اهداف، مطالعات به 12 مقوله تقسیمبندی شد. بیشتر بررسیها به دیدگاه پرستاران نسبت به سیستم اطلاعات بیمارستانی پرداخته بود و با وجود نگرش مثبت اغلب تحقیقات، اهداف مالی بیشتر از اهداف بالینی پوشش داده شده بود. برای داشتن سیستمی کارا و استفاده مناسب از طرف پرستاران، به بهبود دانش کامپیوتری آنها و استفاده از نرمافزارهای به روز برای پوشش نیازهای آنها نیاز است.