ایندکس
ایندکس مجله
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394
نامه به سردبیر
سعید امینی؛ رضا دهنویه
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 273-275
چکیده
مقدمه: متولیان بهداشت و درمان کشور به طور روزمره با تهدیدهای سلامتی متعددی در سطوح مختلف محیطی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مواجهه هستند. بیماری های نوپدید و باز پدید، تغییر سبک زندگی، تغییرات آب و هوایی و سایر مسائل، سلامتی انسانها را تهدید می کنند. برای برخورد مناسب با این تهدیدها لازم است از طریق بررسی روند پیدایش، شکل گیری ...
بیشتر
مقدمه: متولیان بهداشت و درمان کشور به طور روزمره با تهدیدهای سلامتی متعددی در سطوح مختلف محیطی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مواجهه هستند. بیماری های نوپدید و باز پدید، تغییر سبک زندگی، تغییرات آب و هوایی و سایر مسائل، سلامتی انسانها را تهدید می کنند. برای برخورد مناسب با این تهدیدها لازم است از طریق بررسی روند پیدایش، شکل گیری و توسعه آنها به شناسایی تاثیرات بالقوه اشان در حوزه سلامتی پرداخت و با مدیریت درست، از آن به عنوان فرصتی برای ارتقای سلامتی مردم استفاده کرد. پژوهش های آینده نگاری از طریق روی هم نهادن افکار و دیدگاه ها می توانند در این زمینه بسیار راهگشا باشند. روش های آینده نگاری را می توان به روش های تعمیم یابنده(تحلیل روند، سری های زمانی، رگرسیون، اقتصاد سنجی و شبیه سازی)، روش های اکتشافی(تحلیل ریخت شناختی، درخت ارتباط، نقشه برداری ذهنی و چرخه های آینده)، روش های الگوسازی(تحلیل شباهت، تحلیل توالی های فنآوری، تحلیل ذی نفعان و تحلیل ساختاری)، روش های مشارکتی(دلفی، تحلیل تاثیر متقاطع، گروه های متمرکز)، روش های هنجاری و سناریونویسی تقسیم بندی نمود(1). مطالعاتی که از چرخ آینده استفاده کرده اند آن را به عنوان یک ابزار مفید در ایجاد سناریوهای آینده معرفی کرده اند. اما بیشترین استفاده از این روش در مطالعات دانشگاهی بوده است و برای کمک به دانشجویان در به تصویر کشیدن نتایج روندهای آینده بکار رفته است(2). در مطالعه ای توسط Haas و Martin از روش چرخ آینده به عنوان یک روش بحث گروهی استفاده شده است تا اعضای گروه به طور نظاممند در خصوص عواقب آینده یک تصمیم تفکر نمایند(3). در مطالعه دیگری از چرخ آینده برای پیش بینی آینده بهداشت حرفه ای استفاده شده است(4). پژوهشهای آینده نگاری روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می شود و محققان کشورمان نیز به این مطلب توجه ویژه ای نموده اند بطوریکه فقط در خصوص نظریه زمینه ای(grounded theory) با یک بررسی ساده اینترنتی متوجه می شویم که پژوهشگران داخلی زیادی در حوزه علوم پزشکی از این روش تحقیقاتی استفاده کرده اند(5). مطالعات چرخ آینده(future wheels) با وجود قرابت بسیار زیادی که با نظریه زمینه ای دارد و از کاربردهای بسیار زیادی نیز برخوردار است مورد توجه کمی قرار گرفته است که شاید علت آن آشنایی کم محققان داخلی با این شیوه پژوهش باشد، این در حالی است که چرخ آینده به عنوان مبنایی برای تفکر بیشتر، بررسی سیستماتیک و همچنین برای کاربرد تکنیک های دیگر بررسی آینده می تواند بسیار مفید واقع گردد. با بررسی دقیق این دو تئوری متوجه می شویم که هر دو نظریه یک مفهوم را به شیوه های متفاوت بیان می کنند. روش چرخ آینده، بطور هوشمندانه آینده را بررسی نموده و باعث ایجاد و توسعه استراتژی هایی برای حداقل نمودن ریسک و کاهش تاثیر بحران می شود(4). Glenn بیان نمود که چرخ آینده یک روش طوفان مغزی است که برای سازماندهی ایده ها در خصوص آینده بکار می رود(6). ایشان بیان نمود که چرخ آینده بیشتر برای موارد زیر بکار می رود: 1- تاثیرهای احتمالی روندهای فعلی یا رخدادهای بالقوه آینده 2- سازماندهی افکار مربوط به روندها یا رخدادهای آینده 3- نمایش ارتباطات متقابل پیچیدهدر چرخ آینده از سئوال پژوهش به علل و راهکارهای آن می رسیم و به محققین اجازه می دهد که نتایج اولیه و ثانویه رخدادها شناسایی شود(شکل1). بوسیله این رویکرد فرصت ها و مشکلات بالقوه، بازارهای جدید، محصولات و خدمات شناسایی می شوند و تاکتیکها و استراتژی های گوناگون ارزیابی می شوند.در رویکرد نظریه زمینه ای نمونه گیری از گروه هدف و پرسیدن سئوال تا زمان اشباع ادامه می یابد بطوریکه افراد نمونه دیگر مطلب جدیدی به مطالب قبلی اضافه نمی کنند و درصورت تکرار نمونه گیری موضوع جدیدی شناسایی نمی شود. موارد تا جایی افزوده می شوند که دیگر بینش و بصیرتی افزوده نگردد و پژوهشگر متوجه شود که دیگر چیز تازه ای کشف نمی شود(7). در چرخ آینده نیز طوفان مغزی تا زمانی ادامه می یابد که برایند فکری افراد دیگر موضوع جدیدی را شناسایی ننماید. به عبارت دیگر در چرخه آینده و نظریه زمینه ای به جایی می رسیم که دیدگاه جدیدی مطرح نمی شود و در اینجا است که باید مرحله اصلی و نهایی پژوهش را آغاز نماییم: در نظریه زمینه ای تبیین نظریه و در چرخه آینده تبیین علل و راهکارها. با بررسی دقیقتر این دو رویکرد متوجه می شویم که هر دو رویکرد می خواهند یک موضوع را مطرح کنند و آن هم ارائه راهکاری برای آینده است. در مطالعات مختلف بیان شده است که نظریه زمینه ای بصورت استقرایی از داده به نظریه منتهی می شود و در چرخ آینده بصورت قیاسی از سئوال پژوهش به علل می رسیم. شاید در نگاه اول به این نتیجه برسیم که در چرخ آینده از سئوال پژوهش به نتایج مختلفی می رسیم اما در این رویکرد نیز در نهایت راهکارهای عملی استخراج می شود که می تواند راهگشای مشکلات و مسائل جامعه باشد. بنابراین مطالعات چرخ آینده را نیز می توان در گروه مطالعات استقرایی دسته بندی نمود نه قیاسی. بخش بهداشت و درمان با روش چرخ آینده بیگانه نیست بطوریکه وقتی کارشناسان مرکز بهداشت شهرستان یا پرستاران یک بیمارستان در خصوص بررسی یک موضوع گرد هم جمع می شوند و با بارش افکار تمام نظریات و دیدگاه های خود را در خصوص عواقب احتمالی یک موضوع روی هم می گذارند و شقوق مختلف آن را بررسی می کنند و احتمالا راه کارهایی را نیز پیشنهاد می کنند در واقع ناخودآگاه از چرخ آینده استفاده کرده اند فقط با این تفاوت که کار خود را بر مبنای علمی انجام نداده اند. نتیجه گیری: دست اندرکاران بهداشت و درمان از طریق آشنایی با مطالعات چرخ آینده می توانند به آینده پژوهی روندهای فعلی بپردازند و دید بسیار واضح تری از آینده بدست آورند و ازبروز عواقب ناگوار در آینده جلوگیری کنند. از طریق روش چرخ آینده می توان زمینه های سرمایه گذاری را نیز شناسایی کرد و از هدر رفتن سرمایه های ملی جلوگیری نمود.
مقاله پژوهشی
مهرداد فرزندی پور؛ مریم علیپور؛ مریم نزادی
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 276-286
چکیده
مقدمه: رضایت نامه یک سند قانونی است که به موجب آن بیماران، خویشاوندان(بیمار) یا نمایندگان قانونی وی، موافقت کتبی خود را برای درمان اعلام می کنند. وجود رضایت قبل از درمان از حقوق بدیهی و قانونی بیماران محسوب میگردد. این پژوهش با هدف تعیین میزان اعتبار قانونی رضایتنامههای اخذ شده از بیماران بستری، در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: رضایت نامه یک سند قانونی است که به موجب آن بیماران، خویشاوندان(بیمار) یا نمایندگان قانونی وی، موافقت کتبی خود را برای درمان اعلام می کنند. وجود رضایت قبل از درمان از حقوق بدیهی و قانونی بیماران محسوب میگردد. این پژوهش با هدف تعیین میزان اعتبار قانونی رضایتنامههای اخذ شده از بیماران بستری، در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه کاربردی، یک بررسی از نوع تحلیلی- مقطعی بود. جامعه پژوهش را بیماران بستری و پرونده پزشکی بیمارانی که فرایند اخذ رضایت آنها در واحد پذیرش انجام گرفته بود، از فروردین تا تیر ماه 1391خورشیدی در بیمارستان های آموزشی شهر کاشان تشکیل میداد. به روش تصادفی سیستماتیک تعداد 266 بیمار و پرونده پزشکی انتخاب شد. داده ها بوسیله 3 چکلیست در ارتباط با هر یک از رضایتنامه های معالجه و عمل جراحی، ترخیص با میل شخصی و استفاده از اطلاعات پزشکی، به روش مصاحبه و مشاهده جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و روش آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. برای بررسی رابطه بین متغیرها و سطح معنی داری از آزمون آماری2 K و آزمون دقیق Fisher استفاده شد.یافتهها: میزان اعتبار قانونی رضایت نامه معالجه و عمل جراحی 60 درصد و رضایت نامه ترخیص با میل شخصی 1/76 درصد بود. همچنین در بخش رضایت نامه استفاده از اطلاعات پزشکی، فقط 30 رضایت نامه از 89 رضایت نامه مورد بررسی تکمیل شده بود که میزان اعتبار آنها 70 درصد بود.نتیجه گیری: بعضی از رضایتنامه های اخذ شده اعتبار پایینی داشتند و لازم است جهت بهبود کیفیت اخذ رضایت نامه از بیماران، تدابیر لازم به کار گرفته شود.
مقاله پژوهشی
محمد محمودی میمند؛ طاهره یعقوبی؛ پرناز نقدی سده
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 287-297
چکیده
مقدمه:سیستمهای اطلاعات بیمارستانی یکی از مهمترین سیستمها در جهت ارتقای کیفیت مراقبات سلامت میباشند. با توجه به هزینههای هنگفتی که صرف نصب و اجرای سیستمهای اطلاعات سلامت میشود، ارزیابی این سیستمها بسیار مهم است. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطبیق عملکرد سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بخش آزمایشگاه، بیمارستانهای دانشگاهی ...
بیشتر
مقدمه:سیستمهای اطلاعات بیمارستانی یکی از مهمترین سیستمها در جهت ارتقای کیفیت مراقبات سلامت میباشند. با توجه به هزینههای هنگفتی که صرف نصب و اجرای سیستمهای اطلاعات سلامت میشود، ارزیابی این سیستمها بسیار مهم است. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطبیق عملکرد سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بخش آزمایشگاه، بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان با اصول استاندارد بینالمللی ایزو 110/9241 میباشد.روش بررسی:این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کاربران آزمایشگاه بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان( شامل مسئولین و کارکنان آزمایشگاه) بود که این سیستم در بیمارستان آنها پیادهسازی شده بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، در سطح اطمینان 95 درصد و سطح خطای 5 درصد، معادل 141 کاربر در بخش آزمایشگاه به دست آمد. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد ایزومتریک 110-9241، درجهبندیشده در مقیاس لایکرت 5 گزینهای و توزیع آن میان کاربران آزمایشگاه بیمارستانهای موردمطالعه انجام شد. پرسشنامه مورداستفاده در 7 بخش کلی تنظیمشده و دارای 35 پرسش بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 952/0 به تایید رسید. درنهایت دادهها در بخش آمار توصیفی با استفاده از شاخصهای فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و نمودارهای مرتبط و در سطح آمار استنباطی با استفاده از آزمونهای تی تک متغیره، تی مستقل و آنووا و به کمک نرمافزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها:کلیه سیستمهای اطلاعات بیمارستانی موردمطالعه (کوثر با میانگین تطابق 3.65، رایاوران توسعه با میانگین تطابق 3.47، سایان رایان اکباتان با میانگین تطابق 3.25 و پویا سامانه دیوا با میانگین تطابق 3.09 ) بر اساس اصول هفتگانه استاندارد ایزو 110-9241، در حد متوسط رو به بالا و به عبارتی مطلوب گزارش شدهاند. میزان تطابق نرمافزارهای مورد مطالعه با اصول هفتگانه ایزو 9241 از نظر کلیه کاربران به ترتیب مناسب بودن برای انجام وظایف 81/3، قابلیت خود توصیفکنندگی 68/3، سازگاری با نیاز کاربر47/3، خطاپذیری 45/3، قابلیت کنترل 44/3، امکان آموزش مطلوب کاربر 42/3 و شخصیسازی جهت کاربر 05/3 به دست آمد.نتیجهگیری:لازم است طراحان سیستم ضمن توجه به ارتقای اصول هفتگانه، توجه خاصی به ارتقای قابلیت آموزش و امکانپذیر کردن اعمال تغییرات شخصی در نرمافزار توسط کاربران نمایند.
مقاله پژوهشی
محسن شفیعی نیکابادی؛ گلایول صفوی جهرمی
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 298-305
چکیده
مقدمه: دوراپزشکی استفاده از فنآوری اطلاعات برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و روشهای درمان از راه دور در حوزه پزشکی میباشد، اما این فنآوری هنوز جایگاه مناسبی در ایران ندارد. هدف این تحقیق این بود که موانع موجود برای اجرای دوراپزشکی در ایران را مورد تحلیل قرار دهد.روش بررسی: این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و همچنین جزء پژوهشهای ...
بیشتر
مقدمه: دوراپزشکی استفاده از فنآوری اطلاعات برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و روشهای درمان از راه دور در حوزه پزشکی میباشد، اما این فنآوری هنوز جایگاه مناسبی در ایران ندارد. هدف این تحقیق این بود که موانع موجود برای اجرای دوراپزشکی در ایران را مورد تحلیل قرار دهد.روش بررسی: این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و همچنین جزء پژوهشهای توصیفی بود. جامعه آماری این تحقیق پزشکان سراسر ایران بودند که با برآورد انجام شده از نظام پزشکی حدود صدهزار نفر هستند و این تحقیق در اواخر سال 1392 خورشیدی و اوایل سال 1393 خورشیدی انجام گردید. نمونهگیری به صورت هدفمند و قضاوتی انجام شد و تعداد اعضای نمونه 384 نفر برآورد گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای محققساخته و مبتنی بر طیف لیکرت بود که بین پزشکان دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانهای سراسر کشور توزیع گردید. روایی و پایایی این پرسشنامه به ترتیب توسط نظر خبرگان و ضریب Chronbach’s alpha که در این تحقیق برابر با 86/0 است، تأیید شد. تحلیلهای آماری این تحقیق تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم و همچنین ضریب کفایت نمونهگیری بودند که توسط نرمافزارهای LISREL و SPSS انجام شد.یافتهها: بار عاملی همه شاخصها بیشتر از 3/0 بودند و بنابراین همه شاخصها به عنوان موانع اجرای دوراپزشکی در ایران تأیید شدند. ابعاد معرفی شده نیز در نتیجه تحلیل عاملی مرتبه دوم مورد تأیید قرار گرفتند.نتیجهگیری: با وجود موانع ذکر شده اجرای این طرح در ایران بدون فراهم آمدن زیرساختارهای لازم امکانپذیر نمیباشد و در این راستا محققین بعدی میتوانند با به کارگیری موانع معرفی شده در این تحقیق، به رفع این موانع اهتمام ورزند.
مقاله پژوهشی
روح الله شیخ ابو مسعودی؛ سحر کوهی حبیبی؛ مریم عطایی؛ نازیلا اسماعیلی
چکیده
مقدمه: با توجه به خطرات تهدیدکننده ی اطلاعات و نیاز مبرم به رویه های ایجاد و تقویت امنیت و محرمانگی، سازمان بین المللی استاندارد (ISO: International Organization for Standardization) اقدام به تدوین استانداردی در زمینه ی امنیت اطلاعات تحت عنوان ISO/IEC 27001 نموده است. کسب تأییده ی ممیزی این استاندارد دارای منافع بسیار زیادی برای سازمان بوده و علاوه بر شناسایی عیوب ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به خطرات تهدیدکننده ی اطلاعات و نیاز مبرم به رویه های ایجاد و تقویت امنیت و محرمانگی، سازمان بین المللی استاندارد (ISO: International Organization for Standardization) اقدام به تدوین استانداردی در زمینه ی امنیت اطلاعات تحت عنوان ISO/IEC 27001 نموده است. کسب تأییده ی ممیزی این استاندارد دارای منافع بسیار زیادی برای سازمان بوده و علاوه بر شناسایی عیوب موجود در بخش ها و فرآیندهای اطلاعاتی، باعث افزایش اعتبار سازمان در محیط رقابتی و ایجاد مزیت رقابتی می گردد. هدف از این پژوهش ارزیابی سیستم های مدیریت اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از استاندارد ISO/IEC 27001 در سال 1390 خورشیدی بوده است.روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی-کیفی است. جامعه ی پژوهش کلیه ی بخش های فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شامل مراکز کامپیوتر دانشکده ها (9 مرکز)، بیمارستان ها (13 مرکز) و مرکز آمار و اطلاع رسانی (جمعا 23 مرکز) در سال 1390 خورشیدی، می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش استاندارد ISO/IEC 27001: 2005 می باشد که در قالب چک لیست بین المللی ارائه شده است. چک لیست مورد استفاده دارای 11 بخش اصلی است، که هر کدام در برگیرنده ی چندین بخش فرعی و سؤال می باشد. داده ها از طریق مصاحبه و همچنین مشاهده و مستندات پژوهشگران، گردآوری و به کمک نرم افزار2010 Excel تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نتایج ممیزی مرکز آمار و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نشان می دهد که این سازمان در حیطه های اصلی استاندارد که عبارتند از سیاست امنیتی، تشکیلات امنیت اطلاعات، مدیریت سرمایه، امنیت منابع انسانی، امنیت محیطی و فیزیکی، مدیریت عملیات ها و ارتباطات، کنترل دسترسی، بکارگیری، توسعه و نگهداری از سیستم های اطلاعاتی، مدیریت رویداد امنیت اطلاعات، مدیریت استمرار کسب و کار و تطابق توانسته است به ترتیب 31، 40، 28، 65، 73، 54، 54، 44، 58، 38 و 54 درصد از موارد مورد نظر را اجرایی نماید.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت استاندارد جهانی ISO/IEC 27001 در استقرار فرآیندهای مبتنی بر امنیت اطلاعات و حفظ محرمانگی، یکپارچگی و دسترس پذیری، سازمان می بایستی تلاش بیشتری را نسبت به بکارگیری آن در فرآیندهای خود معطوف دارد. نتایج نشان دهنده ی این موضوع هستند که جز در حیطه های امنیت منابع انسانی و همچنین امنیت محیطی و فیزیکی، سازمان عملکرد خوبی در قبال مدیریت امنیت اطلاعات در فرآیندهای داخلی خود نداشته است.
مقاله پژوهشی
سعیده کتابی؛ علی شیخ ابومسعودی
چکیده
مقدمه : در ارزیابی و رتبه بندی مجلات علمی با توجه به تفاوت های بسیار موجود میان آن ها ، شاخص های تک بعدی علم سنجی ، با وجود اهمیت بالای خود نمی توانند دقیقا کیفیت مقالات را منعکس نمایند. از این رو تجزیه و تحلیل نه تنها باید روی تفاوتهای میان مجلات، بلکه براساس دلایل پیش زمینه آنها نیز صورت گیرد. بعلاوه مناسب است که برای بهبود استانداردهای ...
بیشتر
مقدمه : در ارزیابی و رتبه بندی مجلات علمی با توجه به تفاوت های بسیار موجود میان آن ها ، شاخص های تک بعدی علم سنجی ، با وجود اهمیت بالای خود نمی توانند دقیقا کیفیت مقالات را منعکس نمایند. از این رو تجزیه و تحلیل نه تنها باید روی تفاوتهای میان مجلات، بلکه براساس دلایل پیش زمینه آنها نیز صورت گیرد. بعلاوه مناسب است که برای بهبود استانداردهای علمی مجلاتی که رتبه پایین تری دارند ،الگو یا معیاری را از میان مجلات طبقات بالاتر درنظر گرفت . به همین منظور در مقاله حاضر از مدل DEA ( تحلیل پوششی داده ها : Data Envelopment Analyses ) که الگویی چندمعیاره را ارائه می نماید در ارزیابی کارایی مجلات معتبر علمی حوزه مدیریت ، استفاده شده است.روش بررسی : مطالعه حاضر، پژوهشی کاربردی است که در سال 2014 میلادی صورت گرفته و داده های موردنیاز با مراجعه به سایت Web Of Knowledge و اخذ مشخصات 174 مجله معتبر علمی در حوزه مدیریت استخراج گردید ، که از میان این تعداد مجله 115 عدد از آن ها دارایIF ( ضریب تأثیر : Impact Factor ) 5 ساله بودند که نشان از سابقه حداقل 5 ساله آن ها دارد . سپس ، 22 مجله ، که میانگین IF 5 ساله آن ها میان 5/0 تا 2 بود ، بعنوان نمونه برای مطالعه درنظر گرفته شد . همچنین از مدل CCR ( Charnes,Cooper,Rohdes ) ورودی محور و خروجی محور و مدل جمعیSBM (مدل جمعی =Slack-Based Model)در دو حالت بازده ثابت به مقیاس و بازده متغیر به مقیاس ، با استفاده از نرم افزار QSB، برای سنجش کارایی مجلات استفاده شده است و سپس واحدهای کارا براساس مدل AP ( اندرسون-پترسون = Anderson, Peterson) رتبه بندی گردید .یافته ها : با توجه به ورودی ها و خروجی های تعریف شده ، 11 مجله کارا و 11مجله دیگر ناکارا، ارزیابی گردید. مجلاتی که از یک طرف ورودی های کمتر و از طرفی خروجی های آن ها بالا است در رتبه بندی واحدهای کارا ، در جایگاه بالاتری قرار گرفته اند . مجلاتی هم که کارایی آن ها کمتر از یک ارزیابی گردید ، برای هریک به صورت مجزا الگوهای بهبود تعیین شد .نتیجه گیری : علی رغم کاربرد وسیع عامل تأثیر در ارزیابی مجلات ، این ابزار کاستی ها و محدودیت های آشکاری نیز دارد. که با توجه به اینکه تکنیک DEA قادر است چندین شاخص یا بعد را به طور همزمان برای محاسبه کارایی مجلات ، مورد توجه قرار دهد می تواند بسیاری از محدودیت ها و عیوبی را که از بکارگیری تنها یک عامل برای ارزیابی ناشی می شود کاهش دهد و ملاک مطمئن تری را برای رتبه بندی مجلات فراهم آورد .
مقاله پژوهشی
نوشین زارعی؛ علی یاراحمدی؛ نسرین معتضدیان
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 328-337
چکیده
مقدمه: تواناییهای ذاتی وسایل ارتباط جمعی در جریان سازیهای فرهنگی، تأثیر آنها بر شیوههای رفتاری و سلیقههای عمومی و جایگاه آنها به عنوان منبعی مسلط برای ارائه تصاویر ذهنی از نمودهای فرهنگی، غیرقابل انکار است. رسانههای فراملی به عنوان نمودی عینی از جهانی شدن چالش جدیدی را در زمینههای مختلف، پیش روی سیاستگذاران سلامت ...
بیشتر
مقدمه: تواناییهای ذاتی وسایل ارتباط جمعی در جریان سازیهای فرهنگی، تأثیر آنها بر شیوههای رفتاری و سلیقههای عمومی و جایگاه آنها به عنوان منبعی مسلط برای ارائه تصاویر ذهنی از نمودهای فرهنگی، غیرقابل انکار است. رسانههای فراملی به عنوان نمودی عینی از جهانی شدن چالش جدیدی را در زمینههای مختلف، پیش روی سیاستگذاران سلامت قرار داده است. لذا این مطالعه با هدف بررسی نقش رسانههای فراملی در سلامت تغذیهای زنان انجام شده است.روش بررسی: این مطالعه مقطعی است. ابزار سنجش پرسشنامه است. مطالعه در سال 92 خورشیدی در میان دختران 15 تا 34 ساله و مادران 35 تا 59 ساله آنها در شهر شیراز انجام شد. حجم نمونه 618 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند، انجام شد.یافتهها:. میانگین نمره عادت غذایی دختران 54/11 و برای مادران 86/8 است که مؤید گرایش بیشتر نسل دختران به عادت غذایی مدرن و ناسالم است. میانگین روزانه استفاده از اینترنت و ماهواره ، به ترتیب 95/1 و 4/2 ساعت در نسل دختران و 17/0 و 66/2 ساعت در روز در نسل مادران است.نتیجهگیری: نتایج تفاوت معنیدار عادات غذایی نسل دختران و مادرانشان را نشان میدهد. علاوه بر آن، مؤید تأثیر مستقیم مصرف رسانههای فراملی بر تغذیه ناسالم است (05/0< P value). از این رو زنان و دخترانی که بیشتر از رسانههای فراملی استفاده میکنند، بیشتر از سایرین تحت تأثیر غربی شدن و آمریکایی شدن قرار میگیرند و لذا فرهنگ و از جمله تغذیه به عنوان یکی از مصادیق عینی فرهنگ در میان آنها انعطاف بیشتری برای تغییر دارد.
مقاله پژوهشی
منصوره ناعم اصفهانی؛ مرضیه جوادی؛ مینا عزیززاده
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 338-346
چکیده
مقدمه: محیط های بیمارستانی از جمله محیط های کاری می باشند که ریسک وقوع اتفاقات با آثار منفی در آنها بالا می باشد. در مورد سیستم اطلاعات بیمارستانی(HIS) نیز باوجود ضرورت این سیستم و تمامی مزایا آن،تحقیقاتی وجود دارد که اثرات منفی کاربردهای تکنولوژی اطلاعات را در بخش مراقبت سلامت بر روی بیماران وکارکنان نشان می دهد. بنابراین، روش هایی ...
بیشتر
مقدمه: محیط های بیمارستانی از جمله محیط های کاری می باشند که ریسک وقوع اتفاقات با آثار منفی در آنها بالا می باشد. در مورد سیستم اطلاعات بیمارستانی(HIS) نیز باوجود ضرورت این سیستم و تمامی مزایا آن،تحقیقاتی وجود دارد که اثرات منفی کاربردهای تکنولوژی اطلاعات را در بخش مراقبت سلامت بر روی بیماران وکارکنان نشان می دهد. بنابراین، روش هایی برای پیش بینی ریسک تکنولوژی اطلاعات مراقبت سلامت از جمله HIS، به منظور کاهش نتایج ناخواسته، ضروری می باشد. جهت ارزیابى ریسک روشهاى مختلفى وجود دارد، که معتبرترین آنها متد FMEA - تحلیل حالات بالقوه خطا وتاثیرات آن - است.روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی- چند مرحله ای و از نوع پژوهش های کاربردی می باشد. به کمک متدولوژی FMEA، 12حالت خطا در 9 فعالیت فهرست شده مربوط به بخش نرم افزار و سخت افزار HIS که به ترتیب شامل؛ برخی از فرایندهای موجود در HIS در بخش های پرستاری و همچنین حالات خطای موجود در خود واحد IT بیمارستان الزهرا(س) اصفهان شناسایی و فهرست شد.یافته ها: از مجموع 12 حالت خطای مهم یافته شده 9 مورد مربوط به بخش نرم افزاری( 6 خطا مربوط به درخواست آزمایش ، 2 خطا در مورد درخواست دارویی و 1 خطا در مورد درخواست تجهیزات) و 3 خطا در مورد بخش سخت افزار این واحد بود. در فرایند درخواست آزمایش بیشترین عدد اولویت ریسک مربوط به فعالیت وارد کردن تشخیص اشتباه با امتیاز 245 است و کمترین عدد اولویت ریسک مربوط به اشتباه وارد کردن نام پرستار با امتیاز 24 می باشد. در فرایند درخواست دارو، اعداد اولویت ریسک مربوط به فعالیت های درخواست اضافه دارو و درخواست مجدد دارو (بطور مازاد) توسط افراد مختلف در شیفت های جداگانه ، در امتیاز 36 برابر بود .در فرایند درخواست تجهیزات نیز مهم ترین خطای یافته شده درخواست اضافه تجهیزات بود که دارای عدد اولویت ریسک 300 بود.در بخش کامپیوتر، بیشترین عدد اولویت ریسک مربوط به آتش سوزی با امتیاز 60 بود و کمترین عدد اولویت ریسک مربوط به از دست رفتن اطلاعات با امتیاز 1 بود.نتیجه گیری: مطابق با یافته های این پژوهش، روش آینده نگر FMEA برای شناسایی و اولویت بندی نقاط قابل بهبود فرآیندهای در حال اجرا در بخش HIS بیمارستان، از کارآیی و اثربخشی بالایی برخوردار است. با به کاربستن اقدامات پیشنهادی مناسب حاصل از به کارگیری این تکنیک، می توان تا حد زیادی ریسک های موجود در این بخش را کاهش داد و به بهبود عملکرد بیمارستان کمک کرد.
مقاله پژوهشی
علی کاظمی؛ علی اسدی؛ جواد خزائی پول
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 347-355
چکیده
مقدمه: قیمت منصفانه ادراک شده بیماران از خدمات درمانی ارائه شده یکی از عناصر مهم بازاریابی در بیمارستان ها و سازمان های ارایه دهندهی خدمات درمانی هستند که جهت استقرار نظام عادلانه پرداخت، داشتن عملکرد بهتر در بازار سلامت، درآمد پایدار و افزایش عملکرد این مراکز ضروری می باشد. هدف از این پژوهش تعیین تأثیر قیمت منصفانه ادراک شده از ...
بیشتر
مقدمه: قیمت منصفانه ادراک شده بیماران از خدمات درمانی ارائه شده یکی از عناصر مهم بازاریابی در بیمارستان ها و سازمان های ارایه دهندهی خدمات درمانی هستند که جهت استقرار نظام عادلانه پرداخت، داشتن عملکرد بهتر در بازار سلامت، درآمد پایدار و افزایش عملکرد این مراکز ضروری می باشد. هدف از این پژوهش تعیین تأثیر قیمت منصفانه ادراک شده از طریق وفاداری و رضایت بر پذیرش قیمت خدمات درمانی ارائه شده در مراکز درمانی خصوصی شهر اصفهان بوده است.روش بررسی: این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل بیماران (مشتریان) مراکز درمانی خصوصی در شهر اصفهان در سال 1392 خورشیدی بود که پرسشنامه ها میان345 نفر از این مشتریان به صورت تصادفی توزیع شد. ابزار جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه استاندارد بود که روایی آن بر اساس نظر خبرگان و پایایی ابزار بر اساس Cronbach’s alphaمورد تایید قرار گرفت. روش جمع آوری داده ها تصادفی طبقهای و نوع تحلیل یافته ها بر اساس مقدار بحرانی و شاخص های برازش بود. همچنین داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 18 و AMOS 20 مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش از تاثیر قیمت منصفانه ادراک شده بر رضایت (48/0=β) و وفاداری مشتری(34/0=β) حمایت می کند.همچنین تجزیه و تحلیل داده نشان داد که رضایت(39/0=β) و وفاداری مشتری (42/0=β) دو مؤلفه پیش بینی کننده برای پذیرش قیمت می باشند.نتیجه گیری: با توجه به تاثیر قیمت منصفانه ادراک شده بر رضایت ، وفاداری و پذیرش قیمت خدمات درمانی ارائه شده توسط مراکز، توصیه میشود که مدیریت این مراکز توجه لازم و همه جانبه به قیمت خدمات درمانی ارائه شده داشته باشند و تاحد امکان با ارائه راهکارهای بازاریابی احساس پذیرش قیمت را برای بیماران از طریق رضایت و وفاداری فراهم آورند.
مقاله پژوهشی
سعید کریمی؛ کمال قلی پور؛ پیمان متقی؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ آزاد شکری
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 356-366
چکیده
مقدمه: کیفیت مراقبت از دیدگاه بیماران به طور روز افزونی به عنوان یکی از بخش های مهم مدیریت جامع بیماری مزمن و وسیله ای برای ارزیابی کیفیت سنجیده می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت مراقبت ارائه شده به بیماران آرتریت روماتوید از طریق مدل جامع اندازه گیری جامع کیفیت در مراقبت بهداشتی و درمانی انجام شد.روش بررسی : مطالعه حاضر از نوع ...
بیشتر
مقدمه: کیفیت مراقبت از دیدگاه بیماران به طور روز افزونی به عنوان یکی از بخش های مهم مدیریت جامع بیماری مزمن و وسیله ای برای ارزیابی کیفیت سنجیده می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت مراقبت ارائه شده به بیماران آرتریت روماتوید از طریق مدل جامع اندازه گیری جامع کیفیت در مراقبت بهداشتی و درمانی انجام شد.روش بررسی : مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود که در بین 170 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید که درسال 92-1391 خورشیدی از کلینیک های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مراقبت دریافت کرده اند، انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته بود که روایی محتوایی پرسشنامه از طریق 8 متخصص در زمینه طراحی پرسشنامه و روماتولوژیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تبریز بررسی شد و پایایی آن با توجه به شاخص Cronbach alpha (SQ; α = 0.721, TQ; α = 0.766, CQ; α = 0.803) بدست آمد. در نهایت هر یک از ابعاد کیفیت به درجه بندی از 100 تبدیل شدند که ارزش بالاتر نشان دهنده کیفیت بهتر بود. و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS-19 صورت گرفت. از آزمون t مستقل، تست ANOVA برای مقایسه CQ، SQ، TQ و نمره QI بین متغیرهای انجام شد.یافته ها: میانگین نمره کیفیت کل70/72 و میانگین نمرات SQ، TQ و CQ به ترتیب 09/79، 29/65 و 25/70 بدست آمد. برای CQ تنها 8/19درصداز شرکت کنندگان امتیاز لازم برای مرحله چهارم یعنی توانایی استمرار مراقبت ها در شرایط سخت و تحت استرس را کسب کرده بودند. برای TQ شکاف قابل توجهی بین آنچه که بیماران (RA) Rheumatoid Arthritis دریافت می کردند و آنچه که در دستورالعمل ها توصیه شده است، وجود داشت و ابعاد کیفیت خدمت در اکثریت موارد به ویژه« گروه های حمایتی» ضعیف بودند.نتیجه گیری: براساس مطالعه حاضر نمره کیفیت مراقبت از دیدگاه بیماران پایین بود و نیاز به توجه به تمام ابعاد کیفیت است بنابراین باید توجه بیشتری به مشارکت بیماران و توانمندسازی آنها برای مدیریت وضعیت خود داشت و همچنین نیاز به ترویج رعایت استاندارد های مراقبتی از بیماران و تشکیل انجمن های بیماران روماتولوژی است.
مقاله پژوهشی
مهدی علیپور حافظی؛ مهشید کریمی؛ شهرام توفیقی
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 367-378
چکیده
مقدمه: ارزیابی درگاهها یکی از مباحث مهم در توسعه خدمات به کاربران است. بر این اساس هدف از مقاله حاضر پیشنهاد سیاهه ارزیابی درگاههای بیمارستانی بوده است.روش بررسی: در پژوهش حاضر ابتدا از روش مطالعه کتابخانهای و سپس از روش ارزش گذاری نظاممند استفاده شده است. بر این اساس ابتدا اقدام به مطالعه منابع و مستندات مرتبط با ارزیابی درگاهها ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی درگاهها یکی از مباحث مهم در توسعه خدمات به کاربران است. بر این اساس هدف از مقاله حاضر پیشنهاد سیاهه ارزیابی درگاههای بیمارستانی بوده است.روش بررسی: در پژوهش حاضر ابتدا از روش مطالعه کتابخانهای و سپس از روش ارزش گذاری نظاممند استفاده شده است. بر این اساس ابتدا اقدام به مطالعه منابع و مستندات مرتبط با ارزیابی درگاهها و وب سایتها و نیز سیاهههای ارزیابی متعدد موجود شده است. بنابراین جامعه پژوهش حاضر در این بخش تمامی مستندات، وب سایتهای ارزیابی درگاهها و سیاهههای ارزیابی درگاههای موجود منتشر شده در پایگاههای اطلاعاتی معتبر مانند (Science direct)، (Emerald insight)، (Google scholar) هستند که تا سال 1392 منتشر شده و یا در دسترس قرار داشتند. برای کسب روایی معیارها و مؤلفهها نیز از نظر متخصصان استفاده شده است. سپس برای ارزش گذاری معیارها و مؤلفهها از روش AHP[A1] (Analytic Hierarchy Process)[u2] استفاده شده است. در تحلیل یافتهها نیز از روش مقایسه یک به یک معیارها و مولفههای شناسایی شده با استفاده از نرمافزار (Excel) استفاده شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در ارزیابی درگاههای بیمارستانی 14 معیار اصلی باید مد نظر قرار گیرند. معیارهای مورد نظر به همراه ارزش وزنی آنها به شرح زیر در این پژوهش محقق شدند: اطلاعات تماس (با ارزش وزنی 5 امتیاز)؛ ویژگی صفحات درگاه (با ارزش وزنی 5 امتیاز)؛ طراحی صفحات (با ارزش وزنی 4 امتیاز)؛ روزآمدسازی صفحات (با ارزش وزنی 5 امتیاز)؛ اطلاعات عمومی، راههای دسترسی (با ارزش وزنی 5 امتیاز)؛ خدمات عمومی (با ارزش وزنی 20 امتیاز)، خدمات به بیماران (با ارزش وزنی 3 امتیاز)؛ اطلاعات مورد نیاز بیماران (با ارزش وزنی 7 امتیاز)؛ پژوهش و آموزش (با ارزش وزنی 3 امتیاز)؛ روابط عمومی (با ارزش وزنی 7 امتیاز)؛ ویژگیهای فنی صفحات (با ارزش وزنی 4 امتیاز)؛ پزشکی از دور (با ارزش وزنی 15 امتیاز)؛ خدمات داروئی (با ارزش وزنی 3 امتیاز)؛ و خدمات مالی (با ارزش وزنی 15 امتیاز) و 77 مؤلفه فرعی برای ارزیابی درگاههای بیمارستانینتیجهگیری: با توجه به یافتههای حاصل از این پژوهش، سیاهه وارسی ارزیابی درگاههای بیمارستانی به همراه ارزش وزنی هر یک از معیارها و مؤلفههای آنها تهیه و پیشنهاد شد.
مقاله مروری نقلی
لیلا شاهمرادی؛ محمد حسینی روندی؛ نسیم اصلانی؛ مهرناز شهیدزاده
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 379-389
چکیده
دسترسی به اطلاعات درست در زمان درست یک اصل اساسی در مراقبت سلامت امروزی است. امروزه از طریق کیوسکهای سلامت میتوان در مکانهای عمومی به اطلاعات سلامت دسترسی پیدا کرد. واژه کیوسک به کامپیوترهایی با صفحه لمسی که معمولا به صورت ایستاده در مکانهای عمومی قرار میگیرند، اطلاق میشود. کیوسک سلامت سیستمی چند منظوره با قابلیتهای مختلف ...
بیشتر
دسترسی به اطلاعات درست در زمان درست یک اصل اساسی در مراقبت سلامت امروزی است. امروزه از طریق کیوسکهای سلامت میتوان در مکانهای عمومی به اطلاعات سلامت دسترسی پیدا کرد. واژه کیوسک به کامپیوترهایی با صفحه لمسی که معمولا به صورت ایستاده در مکانهای عمومی قرار میگیرند، اطلاق میشود. کیوسک سلامت سیستمی چند منظوره با قابلیتهای مختلف میباشد. در این مقاله که از نوع مروری بوده است با مطالعه مقالات فراوان در زمینه کیوسکهای سلامت از پایگاههای مختلف که به زبان انگلیسی از سال 1995 تا 2014 میلادی و همچنین مشاهده شخصی و مصاحبه شفاهی با متصدیان کیوسک سلامت در شهر تهران انجام گرفته است. کیوسکهای سلامت باعث مدیریت بیماریهای مزمن، کاهش اختلاف دسترسی به اطلاعات سلامت، دسترسی بهتر به خدمات مراقبت سلامت میشود و روش مقرون به صرفهای برای ارائه و دریافت خدمات مراقبت سلامت میباشد. در تحقیقات انجام شده بر روی کیوسکهای شهر تهران فاصله قابل توجهی در ساختار و روش استفاده از کیوسک سلامت با فرم جهانی آن مشاهده شد. میتوان از علتهای اصلی این موضوع عدم هر گونه مسئولیت سازمانهای وابسته به وزارت بهداشت در قبال این کیوسکها دانست. متغیرهای زیادی مثل سواد اطلاعاتی سلامت، کمبود اطلاعات سلامت منطبق با فرهنگ و دسترسی محدود به ابزارهای مناسب، بعضی موانع موجود برای تطبیق پذیری بهتر با فنآوریهای سلامت و اثربخشی آن در خروجیهای سلامت هستند.