ایندکس
ایندکس مجله
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396
چکیده
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
Letter to Editor
علی اصغر جسمی مرغزار؛ فرشته عراقیان مجرد؛ اکرم ثناگو؛ لیلا جویباری
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، صفحه 49-50
مقاله پژوهشی
لیلا راننده کلانکش؛ محمد اصغری جعفرآبادی؛ زهرا نصیری
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، صفحه 51-57
چکیده
مقدمه: مهمترین معیار در زمینه ارزیابی اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی، رضایتمندی کاربران است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با رضایتمندی کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی به صورت مدل ساختاری انجام پذیرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعه آماری آن را کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: مهمترین معیار در زمینه ارزیابی اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی، رضایتمندی کاربران است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با رضایتمندی کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی به صورت مدل ساختاری انجام پذیرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعه آماری آن را کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشکیل داد. به منظور انجام مطالعه، پرسشنامهای بر اساس بررسی متون ایجاد شد و روایی آن از طریق نظرسنجی از خبرگان انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت مورد ارزیابی و تأیید نهایی قرار گرفت. سپس در بین 384 نفر از کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شده بودند، توزیع گردید. در نهایت، با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: مدل معادلات ساختاری به دست آمده در 8 بعد کیفیت اطلاعات با ضریب غیر استاندارد 1، کیفیت سیستم با نسبت بحرانی 891/3، کیفیت خدمات با نسبت بحرانی 039/5، ساختار سازمانی و مدیریتی با نسبت بحرانی 648/4، مفید بودن سیستم با نسبت بحرانی 683/3، به کارگیری سیستم با نسبت بحرانی 963/4، ویژگیهای کاربر با نسبت بحرانی 043/5 و اضطراب کامپیوتری با نسبت بحرانی 963/4 تأیید شدند. تحلیل مدل معادلات ساختاری تأثیر 8 بعد مرتبط با رضایتمندی را با سطح معنیداری 001/0 > P مورد تأیید قرار داد.نتیجهگیری: مدل یکپارچه حاصل از پژوهش حاضر میتواند به عنوان ابزار مؤثری در طراحی و توسعه سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کاربر به کار گرفته شود و بدین ترتیب به نظر میرسد در کاربران رضایتمندی بیشتری ایجاد میگردد و از به هدر رفتن سرمایهگذاری مالی و انسانی جلوگیری میشود.
مقاله پژوهشی
نجمه قندهاری؛ مجید اسماعیلیان؛ هادی تیموری؛ شرمینه قلمکاری
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، صفحه 58-64
چکیده
مقدمه: روش کارت امتیازی متوازن BSC (Balance scorecard)، نوعی تکنیک اندازهگیری عملکرد برای دستیابی به دیدگاه جامعی از عملکرد سازمان است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد بیمارستان نور و حضرت علیاصغر (ع) با استفاده از تلفیق روش BSC و تکنیک اندازهگیری جذابیت به وسیله ارزیابیهای رستهای MACBETH (Measuring Attractiveness by a Categorical Based Evaluation Technique) بود.روش ...
بیشتر
مقدمه: روش کارت امتیازی متوازن BSC (Balance scorecard)، نوعی تکنیک اندازهگیری عملکرد برای دستیابی به دیدگاه جامعی از عملکرد سازمان است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد بیمارستان نور و حضرت علیاصغر (ع) با استفاده از تلفیق روش BSC و تکنیک اندازهگیری جذابیت به وسیله ارزیابیهای رستهای MACBETH (Measuring Attractiveness by a Categorical Based Evaluation Technique) بود.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود که در بیمارستان نور و حضرت علیاصغر (ع) اصفهان در سال 1394 انجام شد. جامعه آماری مطالعه را مترونها، سوپروایزرهای آموزشی و سرپرستاران بیمارستان مذکور تشکیل دادند که با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه مقایسات زوجی با روایی قابل قبول بود. بر اساس روش MACBETH، هر تصمیم گیرنده تفاوت جذابیت شاخصهای هر منظر BSC را مشخص نمود و نظرات با استفاده از روش میانگین حسابی ادغام گردید. وزن شاخصها در نرمافزار M-MACBETH و وزن هر منظر BSC در نرمافزار Excel مورد محاسبه قرار گرفت.یافتهها: از بین منظرهای BSC، منظر مشتری و در بین شاخصها، شاخصهای میزان رضایت کارکنان و رضایت مشتریان به ترتیب بیشترین ضریب اهمیت را به خود اختصاص داد.نتیجهگیری: پژوهش حاضر با تلفیق روشهای BSC و MACBETH، نقص BSC را در تعیین اولویت مناظر برطرف میکند. توجه به اولویت منظرهای BSC، به مدیران بیمارستانها در ارزیابی عملکرد کمک مینماید تا با تمرکز بر منظرهای دارای اولویت بیشتر، برنامههایی جهت ارتقای رضایت کارکنان و مشتریان طراحی و پیادهسازی کنند.
مقاله پژوهشی
میترا ابرقوئیان؛ محمدرضا هاشمیان؛ نیلوفر هدهدینژاد؛ زهرا فتوحی؛ علی نوروزی
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، صفحه 65-70
چکیده
مقدمه: ظهور فنآوریهای وب 2، کتابخانهها و خدمات آنها را تحت تأثیر قرار داده است. کتابخانهها نیز به منظور ارتقای کیفیت خدمات خود، نیازمند استفاده از این فنآوریها هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین چالشهای کاربرد وب 2 در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بود و به روش مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: ظهور فنآوریهای وب 2، کتابخانهها و خدمات آنها را تحت تأثیر قرار داده است. کتابخانهها نیز به منظور ارتقای کیفیت خدمات خود، نیازمند استفاده از این فنآوریها هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین چالشهای کاربرد وب 2 در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بود و به روش مقطعی در سال 1394 انجام گردید. جامعه آماری مطالعه را 60 نفر از کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل داد. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید که روایی صوری آن با نظر متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha (88/0) مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t و همبستگی Pearson) تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: از بین عوامل مؤثر بر کاربرد فنآوریهای وب 2، بالاترین میانگین (9/3) به «عوامل مربوط به کاربران» اختصاص داشت و پس از آن «عوامل مربوط به کتابداران» و «عوامل زیرساختی و فرهنگی» با میانگین 5/3 قرار داشت.نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آشنایی کم کتابداران با فنآوریهای وب 2 و استفاده از آن در کتابخانهها میباشد که این نتایج برای کتابداران و کتابخانهها قابل استفاده است.
مقاله پژوهشی
مرضیه گلتاجی؛ عبدالرسول جوکار
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، صفحه 71-77
چکیده
مقدمه: با توجه به قابلیتهای سنجههای جایگزین و سرعت آنها در ارزیابی بروندادهای علمی و همچنین، اهمیت رسانههای اجتماعی در برقراری ارتباطات علمی و اشاعه یافتههای پژوهشی، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین بهرهمندی پژوهشگران حوزه انفورماتیک پزشکی از رسانههای اجتماعی و شناسایی مقالات برتر بر اساس نمره آلتمتریک و تعیین رابطه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به قابلیتهای سنجههای جایگزین و سرعت آنها در ارزیابی بروندادهای علمی و همچنین، اهمیت رسانههای اجتماعی در برقراری ارتباطات علمی و اشاعه یافتههای پژوهشی، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین بهرهمندی پژوهشگران حوزه انفورماتیک پزشکی از رسانههای اجتماعی و شناسایی مقالات برتر بر اساس نمره آلتمتریک و تعیین رابطه میان وجود مقالههای پژوهشگران در رسانههای اجتماعی و عملکرد استنادی آنها بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی، با رویکرد علمسنجی و با استفاده از روش آلتمتریکس انجام گرفت. جامعه پژوهش را مقالات حوزه انفورماتیک پزشکی در سال 2014 که دارای شناساگر دیجیتالی اشیاء منتشر شده در چهار نشریه هسته بودند، تشکیل داد. هر مقاله با Altmetric.com مطابقت داده شد و از آزمون همبستگی Spearman جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: Mendeley، Twitter، Facebook، CiteULike، Blog، News outlet و Google Plus از جمله رسانههای اجتماعی بودند که بیشتر توسط پژوهشگران جهت به اشتراکگذاری بروندادهای علمی مورد استفاده قرار گرفتند. یافتهها حاکی از وجود رابطه معنیدار مثبتی بین بیشتر شاخصهای آلتمتریکس و تعداد استنادات دریافتی در Web of Science بود.نتیجهگیری: رسانههای اجتماعی میتوانند تأثیر مثبتی بر میزان استناد به مقالات علمی داشته باشند. بنابراین، محققان حوزه انفورماتیک پزشکی در جهت جستجوی بهتر اطلاعات و همچنین، افزایش استناد به فعالیتهای علمی خود، میتوانند از رسانههای اجتماعی استفاده نمایند. بدین منظور، آثار خود را در رسانههای اجتماعی مختلفی به اشتراک میگذارند.
مقاله پژوهشی
لیلا نعمتی انارکی؛ سید احسان سیدان؛ فاطمه نجاتبخش
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، صفحه 78-83
چکیده
مقدمه: از آنجایی که پزشکی علم مبتنی بر شواهد است، نه تنها کادر درمانی بلکه عموم افراد زمانی که با بیماری روبهرو میشوند، به جستجو در اینترنت میپردازند تا بتوانند اطلاعاتی راجع به آن بیماری به دست بیاورند و درصدد درمان آن به روشهای سنتی یا رایج هستند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبهبندی وبسایتهای حوزه طب ایرانی- ...
بیشتر
مقدمه: از آنجایی که پزشکی علم مبتنی بر شواهد است، نه تنها کادر درمانی بلکه عموم افراد زمانی که با بیماری روبهرو میشوند، به جستجو در اینترنت میپردازند تا بتوانند اطلاعاتی راجع به آن بیماری به دست بیاورند و درصدد درمان آن به روشهای سنتی یا رایج هستند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و رتبهبندی وبسایتهای حوزه طب ایرانی- اسلامی با استفاده از مقیاس WebMedQual انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی- توصیفی و نتایج آن از نوع کاربردی بود. برای جمعآوری دادهها، از سیاهه وارسی مبتنی بر مقیاس استاندارد WebMedQual استفاده شد. جامعه اولیه مطالعه را 97 وبسایت حوزه طب ایرانی- اسلامی تشکیل داد که پس از خروج تعدادی از آنها به دلیل نرسیدن به حد نصاب امتیاز، 74 وبسایت مورد ارزیابی قرار گرفت. حداکثر امتیاز برای وبسایتها، 83 و حداقل امتیاز، صفر بود. سؤالات سیاهه وارسی تا انتهای بخش محرمانگی 83 عدد بود که با اضافه شدن 6 سؤال بخش تجارت الکترونیک (شاخص تکمیلی)، 89 عدد شد. امتیاز قابل قبول برای وبسایتها نیز 5/41 در نظر گرفته شد و نتایج به صورت میانگین امتیاز و نمره مطلوب ارایه گردید.یافتهها: وبسایتها از نظر شاخصهای محتوای اطلاعات و اعتبار مطالب در حد متوسطی قرار داشتند. از نظر طراحی، دسترسپذیری و قابلیت استفاده «نسبتاً خوب»، از نظر پیوندها «تقریباً خوب»، از لحاظ شاخص پشتیبانی از کاربر «در حد متوسط» و از نظر محرمانگی «نسبتاً ضعیف» بودند. برترین وبسایت در حوزه طب ایرانی- اسلامی به وبسایت تندرستان با امتیاز 72 اختصاص داشت.نتیجهگیری: در مجموع، بیشینه وبسایتهای این حوزه کیفیت متوسط رو به بالایی دارند. نتایج پژوهش حاضر وبسایتهای معتبر حوزه را مشخص نمود و میتواند برای ایجاد فهرست موضوعی طب ایرانی- اسلامی با استفاده از قرار دادن لینک وبسایتها مفید باشد.
مقاله پژوهشی
فیروزه زارع فراشبندی؛ فائزه امینی؛ علیرضا رحیمی؛ رویا کلیشادی
چکیده
مقدمه: روزنامهها در کنار سایر رسانههای جمعی، نقش چشمگیری در افزایش سواد سلامت عموم مردم ایفا میکنند. یکی از موضوعات مهم روزنامهها، اطلاعات پزشکی کودکان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین سندیت و اعتبار اطلاعات مرتبط با پزشکی کودکان در روزنامههای کثیرالانتشار ایران در شش ماهه اول سال 1393 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی، ...
بیشتر
مقدمه: روزنامهها در کنار سایر رسانههای جمعی، نقش چشمگیری در افزایش سواد سلامت عموم مردم ایفا میکنند. یکی از موضوعات مهم روزنامهها، اطلاعات پزشکی کودکان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین سندیت و اعتبار اطلاعات مرتبط با پزشکی کودکان در روزنامههای کثیرالانتشار ایران در شش ماهه اول سال 1393 انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی، روش آن، تحلیل محتوا و بررسی مدارک موجود و ابزار جمعآوری اطلاعات، سیاهه وارسی محقق ساخته بود. جامعه هدف را کلیه پیامهای مندرج در 694 نسخه از پنج روزنامه کثیرالانتشار تشکیل داد. حجم نمونه بر اساس روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند، 426 عنوان مطلب (3019 پیام) مرتبط با پزشکی کودکان بود. از این تعداد، 5 پیام حوزه موضوعی پربسامد شناسایی گردید و سندیت علمی آنها از نظر شواهد موجود، در پایگاه Up to date مورد بررسی قرار گرفت. جهت توصیف دادهها از فراوانی و درصد استفاده شد.یافتهها: روزنامه جامجم بیشترین (7/50 درصد) میزان اطلاعات مرتبط با پزشکی کودکان را منتشر کرده بود. 85/52 درصد از پیامهای مرتبط با پزشکی کودکان نویسنده داشتند و روزنامه ایران از نظر وجود پیامهای دارای نویسنده، بیشترین فراوانی (71/85 درصد) را به خود اختصاص داد. از نظر وضعیت استناددهی نیز 79/60 درصد پیامها استناد داشتند. 60 درصد پیامهای برجسته از نظر شواهد موجود، در پایگاه Up to date مورد تأیید قرار گرفتند.نتیجهگیری: عملکرد روزنامهها در مورد مستند بودن اطلاعات پزشکی کودکان، نسبتاً مطلوب، اما نیازمند توجه بیشتر به ویژه در نگارش مطالب توسط متخصصان پزشکی کودکان میباشد.
مقاله کوتاه
هدی معمارزاده؛ مریم جهانبخش؛ مجید رضوانی؛ محمد سالکی؛ محمدرضا حبیبی
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، صفحه 90-94
چکیده
مقدمه: پرونده پزشکی مبتنی بر مشکل POMR (Problem-oriented medical record) یکی از شیوههای مستندسازی و سازماندهی پروندههای پزشکی است. ایجاد فهرستی از مشکلات بیمار، رکن اصلی این روش میباشد و هسته اصلی تعریف پرونده الکترونیک سلامت شناخته میشود. در مطالعه حاضر به تبیین ایجاد محتوای فهرست مشکلات بیماران بستری و چالشهای آن پرداخته شد.روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: پرونده پزشکی مبتنی بر مشکل POMR (Problem-oriented medical record) یکی از شیوههای مستندسازی و سازماندهی پروندههای پزشکی است. ایجاد فهرستی از مشکلات بیمار، رکن اصلی این روش میباشد و هسته اصلی تعریف پرونده الکترونیک سلامت شناخته میشود. در مطالعه حاضر به تبیین ایجاد محتوای فهرست مشکلات بیماران بستری و چالشهای آن پرداخته شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- کاربردی بود که در سال 1394 در بیمارستان الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید. یکی از الزامات ایجاد فهرست مشکلات بیمار، ایجاد محتوای اطلاعاتی آن بود که بعد از طراحی نرمافزار آن، در دو بخش داخلی و جراحی اعصاب پیادهسازی شد.یافتهها: تجربه پیادهسازی نرمافزار فهرست مشکلات بیمار نشان داد که یکی از پرچالشترین الزامات این فرایند، ایجاد محتوای اطلاعاتی آن میباشد. مدیریت سیستم ترمینولوژی، مدیریت ثبت مشکلات بیمار و مدیریت مستندسازی بین گروهی از جمله چالشهای ایجاد محتوای فهرست مشکلات بیمار بود.نتیجهگیری: پیادهسازی فهرست مشکلات بیمار به عنوان یکی از اجزای اصلی POMR به ویژه در محیطهای بستری که با گروههای درمانی متعددی مواجه هستند، دارای ملزومات چالش برانگیزی میباشد که نیاز به دانش و پشتیبانی مدیریتی، مالی و فنی مناسب دارد.