نامه به سردبیر
علیرضا جباری؛ غلامرضا شریفیراد؛ آزاد شکری؛ نجمه بهمن زیاری؛ آیان کردی؛ احمد رجب زاده
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 1-2
چکیده
فنآوری اطلاعات؛ خطاهای پزشکی؛ خطاهای دارویی
بیشتر
فنآوری اطلاعات؛ خطاهای پزشکی؛ خطاهای دارویی
مقاله پژوهشی
محمد رضا امیر اسماعیلی؛ لیلا زارعی؛ الهه شیبانی؛ عظیمه عرب پور
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 3-15
چکیده
مقدمه: ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی، کار پیچیدهای است که در آن همهی جنبههای انسانی، فنی و سازمانی باید مورد توجه قرار گیرد. این مطالعه با هدف ارایهی شاخصهای ارزشیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی، انجام شد.
روش بررسی: پژوهش کیفی حاضر به روش مقطعی و با فن Delphi در سال 1390 و در استان کرمان انجام گرفت. جهت انجام این مطالعه، ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی، کار پیچیدهای است که در آن همهی جنبههای انسانی، فنی و سازمانی باید مورد توجه قرار گیرد. این مطالعه با هدف ارایهی شاخصهای ارزشیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی، انجام شد.
روش بررسی: پژوهش کیفی حاضر به روش مقطعی و با فن Delphi در سال 1390 و در استان کرمان انجام گرفت. جهت انجام این مطالعه، سه مرحلهی مستقل شامل بررسی مفاهیم نظری، تهیهی شاخصهای اولیهی ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی و ایجاد اجماع، انجام شد. دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه و با استفاده از فرمهای طراحی شده جمعآوری گردید. جامعهی پژوهش در مراحل مصاحبه و ایجاد اجماع شامل 23 نفر از صاحبنظران بود. روایی فرمهای طراحی شده از طریق روایی محتوی و پایایی آن نیز از طریق آزمون- بازآزمون تأیید گردید. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی انجام گرفت.
یافتهها: لیست نهایی شاخصهای ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی از 91 شاخص در 8 عنوان اصلی به قرار زیر تهیه گردید: 1- کیفیت فنی؛ 2- کیفیت نرمافزار؛ 3- کیفیت ارتباطات بین بخشهای مختلف و معماری ساخت؛ 4- کیفیت فروشنده؛ 5- کیفیت خدمات پس از فروش؛ 6- کیفیت حمایت از جریان کاری؛ 7- کیفیت ستاندههای بخش پشتیبانی؛ 8- هزینهی سیستم اطلاعات بیمارستانی.
نتیجهگیری: با وجود پیچیده بودن ارزیابی سیستم اطلاعاتی باید همهی جنبههای انسانی، فنی و سازمانی در هر ارزیابیها مورد توجه قرار گیرد. شاخصهای ارایه شده در این پژوهش، امکان ارزیابی جامع سیستم اطلاعات بیمارستانی را فراهم میکند.
مقاله پژوهشی
فرحناز صدوقی؛ مسعود صالحی؛ لیلا امیرحاجلو
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 16-25
چکیده
مقدمه: اجرای مدیریت مطلوب دادهها، برای هر کارآزمایی بالینی ضروری است. با این حال ممکن است این مسأله در طول مراحل برنامهریزی و اجرای کارآزمایی بالینی نادیده گرفته و مورد غفلت واقع شود. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی وضعیت مدیریت دادههای کارآزماییهای بالینی در مراکز تحقیقاتی از مرحلهی برنامهریزی تا ذخیرهی آن بر اساس ...
بیشتر
مقدمه: اجرای مدیریت مطلوب دادهها، برای هر کارآزمایی بالینی ضروری است. با این حال ممکن است این مسأله در طول مراحل برنامهریزی و اجرای کارآزمایی بالینی نادیده گرفته و مورد غفلت واقع شود. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی وضعیت مدیریت دادههای کارآزماییهای بالینی در مراکز تحقیقاتی از مرحلهی برنامهریزی تا ذخیرهی آن بر اساس استاندارد بینالمللی بود.
روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی- تطبیقی و مقطعی بود که در سال 1390 انجام شد. مطالعه کارآزمایی بالینی دارویی که در مراکز تحقیقاتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی انجام شد، جامعهی پژوهش این مطالعه بود. 42 مرکز تحقیقاتی بر اساس امتیاز ارزشیابی وزارت بهداشت به سه گروه قوی، متوسط و ضعیف تقسیم شدند. از هر گروه مراکز تحقیقاتی، 15 کارآزمایی بررسی شد. کلیهی مدارک و مستندات و هر نوع منبعی در رابطه با کارآزماییهای بالینی مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، چک لیست شامل 239 سؤال بود که بر اساس استاندارد مدیریت مطلوب دادههای بالینی تدوین شده بود. جهت سنجش روایی محتوای، چک لیست بین ده نفر از متخصصان مربوطه توزیع گردید. برای تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون های Mann-Whitney U و One-Way ANOVA استفاده شد.
یافتهها: تفاوت معنیدار آماری بین میانگین گروههای مراکز تحقیقاتی قوی، ضعیف و متوسط وجود داشت. همچنین میانگین در دو گروه مراکز قوی و متوسط برای اهداف مربوط به گزارشدهی و کنترل کیفیت دادهها با یکدیگر یکسان بود، اما با مراکز ضعیف تفاوت داشتند. بالاترین میانگین به دست آمده، مربوط به نحوهی گزارشدهی دادهها بود که به ترتیب در مراکز قوی، متوسط و ضعیف 82 درصد، 81 درصد و 75 درصد بوده است. همچنین کمترین میانگین مربوط به کنترل کیفیت دادهها به مقادیر 09/0 درصد، 07/0 درصد و 0 درصد در مراکز قوی، متوسط و ضعیف بوده است.
نتیجهگیری: مدیریت دادههای کارآزماییهای بالینی که توسط مراکز تحقیقاتی انجام شده است در تطابق با استاندارد بینالمللی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبود. بنابراین، ایجاد استانداردهای ملی مدیریت داده با در نظر گرفتن جزئیات فنی، تشکیل کمیتههای نظارت و کنترل کیفیت دادهها و نیز آموزش اصول مدیریت دادهی مطلوب به مجریان و کلیهی همکاران مطالعات کارآزمایی بالینی جهت برآورده کردن انتظارات ملی و بینالمللی و همچنین دستیابی به دادههای با کیفیت و معتبر در ایران ضروری به نظر میرسد.
مقاله پژوهشی
جهانپور علی پور؛ افسانه کریمی؛ لیلا عرفان نیا؛ مهناز شهرکی پور؛ محمدحسین حیوی حقیقی؛ عباس کدخدا؛ کبری میرشکار
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 26-34
چکیده
مقدمه: پایایی کدگذاری تشخیصها برای استفاده از دادهها در سطح ملی و بینالمللی ضروری است. مطالعهی حاضر وضعیت پایایی کدگذاری تشخیصها با ICD-10 در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را تعیین کرد.
روش بررسی: در این مطالعهی تحلیلی، 245 پروندهی کدگذاری شده از قبل، مربوط به 5 بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: پایایی کدگذاری تشخیصها برای استفاده از دادهها در سطح ملی و بینالمللی ضروری است. مطالعهی حاضر وضعیت پایایی کدگذاری تشخیصها با ICD-10 در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را تعیین کرد.
روش بررسی: در این مطالعهی تحلیلی، 245 پروندهی کدگذاری شده از قبل، مربوط به 5 بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در نیمهی اول سال 1390 توسط کدگذاران بیمارستانهای مربوطه و پژوهشگر مجدداً کدگذاری شد. ابزار گردآوری داده، چکلیست بود و روایی آن با نظر استادان صاحب نظر مسجل گردید. پایایی درونی (کد اختصاص یافته روی پرونده با کد فعلی کدگذار) و پایایی بیرونی (پایایی کدهای کدگذار و پژوهشگر) در سطوح مختلف تشخیصها با استفاده از ضریب توافق Cohen’s Kappa ارزیابی شد.
یافتهها: پایایی درونی در اکثر موارد از درجهی تقریباً کامل برخوردار بود. فقط در سطح سه کاراکتر اول، تشخیص اصلی درجهی پایایی متوسط تعیین شد (52/0 = K). پایایی بیرونی نیز در بیشتر موارد بالاتر از متوسط از بود. فقط در سطح کاراکتر پنجم، تشخیص اصلی پایایی بیرونی (بین کدهای ثبت شده روی پرونده و پژوهشگر) کم (18/0 = K)، برای کاراکتر چهارم سایر تشخیص اول متوسط (60/0 = K) و برای سطح فصل سایر تشخیص سوم نیز متوسط (54/0 = K) بود. همچنین پایایی بیرونی (بین کدگذار و پژوهشگر) برای تشخیص اصلی در سطح سه کاراکتر اول، متوسط (47/0 = K) و در سطح کاراکتر پنجم، کم (18/0 = K) به دست آمد.
نتیجهگیری: پایایی کدگذاری تشخیصها در سطح فصل و کارکتر چهارم از درجهی پایایی مناسبی برخوردار بود و در سطوح سه، کارکتر اول و کاراکتر پنجم از وضعیت مناسب برخوردار نیست. این مسأله میتواند ناشی از انتخاب اشتباه تشخیص اصلی در کدگذاری چند وضعیتی و همچنین عدم توجه کدگذاران به سطح جزئیات در کدگذاری باشد. بنابراین برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت برای کدگذاران ضروری است.
مقاله پژوهشی
رکسانا شریفیان؛ محترم نعمت الهی؛ حسین منعم؛ فاطمه ابراهیمی
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 35-46
چکیده
مقدمه: یکی از ویژگیهای اساسی سیستم اطلاعات بیمارستانی، حفظ محرمانگی میباشد. تحقیقات نشان میدهد که در کشور ما الزامات امنیتی پروندهی الکترونیک سلامت به طور کامل و دقیق به کار گرفته نمیشود. این پژوهش با هدف تعیین درصد اعمال مکانیسمهای حفاظتی استانداردهای امنیتی(Health insurance portability and accountability act یا HIPAA) در بیمارستانهای منتخب ...
بیشتر
مقدمه: یکی از ویژگیهای اساسی سیستم اطلاعات بیمارستانی، حفظ محرمانگی میباشد. تحقیقات نشان میدهد که در کشور ما الزامات امنیتی پروندهی الکترونیک سلامت به طور کامل و دقیق به کار گرفته نمیشود. این پژوهش با هدف تعیین درصد اعمال مکانیسمهای حفاظتی استانداردهای امنیتی(Health insurance portability and accountability act یا HIPAA) در بیمارستانهای منتخب آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1389 انجام پذیرفت.
روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعهی پژوهش، بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مجهز به سیستم اطلاعات بیمارستانی بود. ابزار جمعآوری دادهها، چک لیستی بر اساس قانون استاندارد امنیتی HIPAA بود. روایی ابزار با روش روایی محتوی سنجیده شد. نحوهی جمعآوری دادهها به صورت مصاحبه با مسؤولین فنآوری اطلاعات بیمارستانهای مورد مطالعه بود. تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی انجام شد.
یافتهها: از هفت مورد مکانیسم حفاظتی مدیریتی الزامی (تحلیل خطر، مدیریت خطر، خطمشی مجازات، بررسی فعالیتهای سیستم اطلاعات، طرح پشتیبان دادهها، طرح بهبودی سانحه، طرح عملیات شیوهی اورژانسی)، دو مورد مدیریت خطر و طرح پشتیبان دادهها، به طور کامل در همهی بیمارستانها و دو مورد مکانیسم حفاظتی فیزیکی الزامی (منهدم کردن و استفادهی مجدد از رسانهها) در اکثر بیمارستانها اعمال میشد. از دو مورد مکانیسم فنی الزامی، شناسایی کاربر واحد، به طور کامل و رویهی دسترسی اورژانسی، تنها در یک بیمارستان اعمال میشد.
نتیجهگیری: در جهت افزایش میزان اعمال مکانیسم حفاظتی مدیریتی الزامی، میبایست برنامهریزی اجرایی انجام گیرد. اعمال کامل مکانیسمهای حفاظتی فیزیکی الزامی که فاصلهی چندانی تا اجرای کامل آن در همهی بیمارستانهای تحت مطالعه وجود نداشت و مکانیسم حفاظتی فنی الزامی، گامهای مهمی در جهت ارتقای سیستم امنیتی در نظام اطلاعات بیمارستانها خواهد بود.
مقاله پژوهشی
محمدرضا دلوی؛ حسن قربانی؛ فخرالدین سیمکانی
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 47-57
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستان نقش مهمی در افزایش کیفیت درمان در بیمارستانها دارد. سیستم اطلاعات بیمارستان به عنوان نظام اطلاعاتی تلقی میشود که میتواند تأثیر فراوان بر اثربخشی و کارایی مدیریت بیمارستان داشته باشد. نظام ارزیابی به عنوان یکی از مباحث مهمی است که در نظام مدیریت مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. در این مقاله به ارزیابی ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستان نقش مهمی در افزایش کیفیت درمان در بیمارستانها دارد. سیستم اطلاعات بیمارستان به عنوان نظام اطلاعاتی تلقی میشود که میتواند تأثیر فراوان بر اثربخشی و کارایی مدیریت بیمارستان داشته باشد. نظام ارزیابی به عنوان یکی از مباحث مهمی است که در نظام مدیریت مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. در این مقاله به ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستان (HIS یا Hospital information system) بر اساس مدل Ahitof and Newman پرداخته شده است و هدف کلی این پژوهش، ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانهایی بود که از نرمافزار کوثر (نسخهی جدید) استفاده میکردند.
روش بررسی: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و پیمایشی از شاخهی میدانی بود که در سال 1391 انجام گرفت و ابزار جمعآوری اطلاعات دادههای آن آمیزهای از ابزار کتابخانهای و میدانی بود. جامعهی آماری این پژوهش، ده بیمارستان بود که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بودند و همه از سامانهی کوثر یاری گرفتند. جامعهی آماری این پژوهش 209 نفر از اپراتورهای شیفت صبح بودند که با توجه به محدود بودن حجم جامعه، نیازی به نمونهگیری نبود و کل جامعه از طریق سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از پرسشنامهی استاندارد Ahitof and Newman استفاده شد و عملیات بومیسازی انجام گرفت. پرسشنامه شامل 37 سؤال بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت بود. روایی محتوایی سؤالات پرسشنامه از طریق پانل نخبگان (از 5 نفر از اساتید متخصص در سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و مسؤولین HIS با سابقهی بالا) تأیید شد و پایایی آن نیز از طریق Alpha Cronbakh، 85/0 محاسبه گردید (در صورتی که ضریب پایایی از 75/0 بیشتر میشد مورد قبول بود). جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: نتایج مربوط به پرسشنامه نشان داد که از سه فرضیهی پژوهش (یعنی وجود ابعاد زمانی، محتوایی و ساختار) دو فرضیه یعنی ابعاد زمانی و محتوا در سطح اطمینان 95/0 مورد تأیید قرار گرفتند و در سطح ساختار در حد مطلوبی نبوده است.
نتیجهگیری: HIS حاکم بر سازمان از لحاظ به موقع بودن، به هنگام بودن، صحت، مرتبط بودن، ایجاز و تناسب در وضعیت مطلوبی بوده اما از لحاظ بسامد، دورهی زمانی، جامعیت در حد مطلوبی نبود و نیاز به ارایهی راهحلهایی برای آنها است. نیاز است سیستم اطلاعات بیمارستان از لحاظ ساختاری مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد و نیاز است که اطلاعات با جزییات بیشتر و در قالب نمودارهای آماری متفاوت ارایه گردد و نیز نسخهی سوم نرمافزار کوثر با اصلاحات جدید ارایه گردد.
مقاله پژوهشی
ناهید سلیمانی؛ احمد شعبانی؛ سعید رجایی پور
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 58-66
چکیده
مقدمه: با پیدایش مؤلفههای جدید مدیریت پست مدرن شامل ترغیب، خودکنترلی، رهبری خدمتگزار، سازماندهی فعال، نوآوری، و همآفرینی، مدلهای سنتی مدیریت زیر سؤال برده شده است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت پست مدرن در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: با پیدایش مؤلفههای جدید مدیریت پست مدرن شامل ترغیب، خودکنترلی، رهبری خدمتگزار، سازماندهی فعال، نوآوری، و همآفرینی، مدلهای سنتی مدیریت زیر سؤال برده شده است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان کاربرد مؤلفههای مدیریت پست مدرن در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- پیمایشی، جامعهی پژوهش تمام کارکنان کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (78 نفر) بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، 55 نفر در سال 90-1389 انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهی محققساخته در دو وضعیت موجود و مطلوب بود که روایی آن با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آن با استفاده از محاسبهی ضریب alpha Cronbach's در وضعیت موجود 97/0 و در وضعیت مطلوب 96/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای t تک نمونهای، t مستقل، Hotelling t2، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی ال. اس. دی) توسط نرمافزار SPSS صورت گرفت.
یافتهها: میانگین نمرات مؤلفههای مدیریت پست مدرن در وضعیت موجود، کمتر از سطح متوسط (3 > m) و در وضعیت مطلوب، بیشتر از حد متوسط (3 < m) بود. همچین بین میانگین مؤلفههای مدیریت پست مدرن در وضعیت موجود بر مبنای متغیر جمعیتشناختی جنسیت، در مؤلفههای «خودکنترلی»، «رهبری خدمتگزار» و «نوآوری» و در وضعیت مطلوب بر مبنای متغیر جمعیتشناختی نوع کار در خصوص مؤلفهی «هم آفرینی» اختلاف معنیداری مشاهده شد (05/0 > P).
نتیجهگیری: با ظهور دورهی پست مدرن و بنا به اهمیت مدیریت به عنوان رکن اساسی توسعه و پیشرفت، مدیران کتابخانههای دانشگاهی باید با مؤلفههای مدیریت پست مدرن آشنا شده و جهت ادارهی مناسب کتابخانهها، این مؤلفهها را به کار گیرند.
مقاله پژوهشی
مریم اقارب پرست؛ احمد شعبانی؛ هادی شریف مقدم؛ فاطمه نادری خراجی
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 67-78
چکیده
م
قدمه: یکی از مهمترین و اساسیترین کار کتابخانهها، گزینش مواد و منابع اطلاعاتی برای مجموعهی کتابخانهها میباشد. هدف این پژوهش، شناسایی نظرات کتابداران و کارکنان دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در خصوص ضرورت مؤلفههای مجموعهگستری استوارت لی (Stuart Lee) در کتابخانههای دانشگاهی بود.
روش بررسی: نوع مطالعه، توصیفی- ...
بیشتر
م
قدمه: یکی از مهمترین و اساسیترین کار کتابخانهها، گزینش مواد و منابع اطلاعاتی برای مجموعهی کتابخانهها میباشد. هدف این پژوهش، شناسایی نظرات کتابداران و کارکنان دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در خصوص ضرورت مؤلفههای مجموعهگستری استوارت لی (Stuart Lee) در کتابخانههای دانشگاهی بود.
روش بررسی: نوع مطالعه، توصیفی- پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. جامعهی مورد پژوهش 129 نفر کتابداران کتابخانههای دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در سال 90-1389 بود که حجم نمونه 86 نفر محاسبه شد و تعداد 76 پاسخنامه عودت داده شد. به منظور تعیین روایی، پرسشنامه در اختیار متخصصین و استادان کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان قرار گرفت و پیشنهادهای اصلاحی آنان اعمال شد و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha معادل 96/0 محاسبه گردید. تحلیلهای این پژوهش به کمک آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفت.
یافتهها: حدود 2/59 درصد از کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان دارای خطمشی مدونی برای مجموعهسازی منابع الکترونیکی هستند. 5/40 درصد بر این عقیدهاند که اهداف و وظایف کلان سازمان مادر و جنبههای مختلف آن در برنامهی تخصیص بودجه گنجانده میشود. در اولویتبندی انتشارات، قیمت منابع 9/47 تأثیر دارد. منابع الکترونیکی ادواری نسبت به سایر منابع اولویت بیشتری دارد.
نتیجهگیری: کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان روند رو به رشدی را در زمینهی مجموعهسازی برداشتهاند، اگرچه تا مطلوبیت کامل مسیری طولانی در پیش است.
مقاله پژوهشی
مریم اخوتی؛ محمود نکویی مقدم؛ محمدرضا امیراسماعیلی؛ مینا مرادزاده؛ محمود موسی زاده
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 79-89
چکیده
م
قدمه: قرار گرفتن ایران در رتبهی بالای علمی در بین کشورهای منطقه، برخورداری از دانش پیشرفته و توانایی در تولید علم، بخشی از اهداف بسیار مهم تعیین شده در سند چشمانداز بیست سالهی ایران میباشد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسهی شاخص ضریب تأثیر مجلات تخصصی ایران و کشورهای منتخب و ارایهی پیشنهادهای مناسب انجام ...
بیشتر
م
قدمه: قرار گرفتن ایران در رتبهی بالای علمی در بین کشورهای منطقه، برخورداری از دانش پیشرفته و توانایی در تولید علم، بخشی از اهداف بسیار مهم تعیین شده در سند چشمانداز بیست سالهی ایران میباشد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسهی شاخص ضریب تأثیر مجلات تخصصی ایران و کشورهای منتخب و ارایهی پیشنهادهای مناسب انجام گرفت.
روش بررسی: در این مطالعهی مقطعی که در پاییز و زمستان سال 1390 انجام گرفت، ضریب تأثیر مجلات تخصصی و شاخصهای کمی تعداد مجلات منتشر شده در 25 کشور به روش مرور مستندات مورد مقایسه قرار گرفت. مبنای انتخاب کشورها سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات چک لیست بود که روایی آن با بهرهگیری از نظرات متخصصین این رشته تأمین شد و پایایی آن با توجه به عینی بودن متغیرها و وجود توافق کامل بین دو پژوهشگر در استخراج دادههای این متغیرها، 100 درصد بوده است. در ادامه، شاخص ضریب تأثیر مجلات کشورهای مورد مطالعه در سالهای 2009 و 2010 از گزارش (Journal Citation Reports) JCR استخراج گردید و وارد چک لیست شد. با بهرهگیری از آمار توصیفی، میانگین این شاخص به تفکیک کشورها مشخص گردید و بر اساس مجموع امتیاز کسب شده توسط هر کشور، رتبهبندی انجام شد.
یافتهها: در 25 کشور مورد مطالعه در سال 2009 و 2010 به ترتیب 1440 و 1507 مجلهی تخصصی وجود داشت که 87 (04/6 درصد) و 124 (23/8 درصد) مورد آن در ISI نمایه شده است. درصد رشد کل مجلات تخصصی منتشر شده در سال 2010 نسبت به سال 2009 در ایران 73/9، ترکیه 5/4 و پاکستان 1/2 بود، اما درصد رشد کل مجلات نمایه شده در ISI در سال 2010 نسبت به سال 2009 در ارمنستان 200، ترکیه 06/58، پاکستان 1/57 و ایران 36 بود.
نتیجهگیری: در مجموع از نظر شاخصهای تولید علم در بین 25 کشور مورد بررسی، کشورهای ترکیه، ایران و پاکستان به ترتیب هر کدام با 20، 14 و 9 امتیاز در رتبههای اول تا سوم هستند. نتایج نشان میدهد که خوشبختانه پژوهشگران کشور ما در سالهای اخیر تلاش بسیار زیادی در عرصهی تولید علم داشتهاند و هر سال پیشرفت چشمگیری نسبت به سال قبل دارند. نکتهی قابل ذکر اینکه برای دستیابی به اهداف لحاظ شده در سند چشمانداز بیست ساله، ضمن توجه به استانداردهای ISI، دسترسی آسان مقالات و مجلات برای محققین و چاپ مقالههای مشترک توسط مؤلفین بایستی در دستور کار مؤثر صاحبان فرایند قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
سیما شفیعی,؛ رسول نوری؛ علیرضا رحیمی؛ پریسا شفیعی؛ رقیه قضاوی
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 1-11
چکیده
مقدمه: نرمافزار کتابخانه، برنامهای رایانهای برای ذخیره، پردازش و بازیابی اطلاعات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. محیط رابط در نرمافزار کتابخانهای بخشی از نرمافزار است که تعامل کاربر با نرمافزار را برقرار میسازد و انتقال اطلاعات کاربر به نظام و بالعکس توسط آن صورت میگیرد. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی ...
بیشتر
مقدمه: نرمافزار کتابخانه، برنامهای رایانهای برای ذخیره، پردازش و بازیابی اطلاعات در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی است. محیط رابط در نرمافزار کتابخانهای بخشی از نرمافزار است که تعامل کاربر با نرمافزار را برقرار میسازد و انتقال اطلاعات کاربر به نظام و بالعکس توسط آن صورت میگیرد. هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به ویژگیهای محیط رابط نرمافزار پارس آذرخش در سال 1388 بود.
روش بررسی: این مطالعه از دستهی مطالعات توصیفی- مقطعی بود که در سال 1388 انجام شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته متشکل از 51 سؤال استفاده شد و جامعهی این پژوهش، کتابداران کتابخانههای دانشکدهای و کتابخانهی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (50 نفر) بودند که به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. روایی ابزار به وسیلهی کارشناسان و متخصصین موضوعی و پایایی آن با استفاده از آزمون Cronbach's alpha (با مقدار 81/0) تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، روشهای آماری توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد) و نیز آزمون همبستگی Spearman مورد استفاده قرارگرفت.
یافتهها: از دیدگاه کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بین متغیرهای مختلف رابط کاربر نرمافزار پارس آذرخش، متغیر یادگیری چگونگی کار با نرمافزار بیشترین نمره (56/3 از حداکثر 5) را به خود اختصاص داد و پس از آن متغیرهای صفحهی نمایش اطلاعات (40/3)، واژگان و پیامهای نرمافزار (3) قرار گرفتند. همچنین نمرهی کسب شده در مورد راهنمای نرمافزار (6/2) و سایر امکانات و قابلیتهای آن کمتر از حد متوسط (96/2) بود. در مجموع نمرهی کسب شده در مورد تعامل با رابط کاربری نرمافزار پارس آذرخش در حد متوسط (20/3) به دست آمد. بین دیدگاه کتابداران در مورد رابط کاربری نرمافزار پارس آذرخش و سواد رایانهای کتابداران، هیچ ارتباط معنیداری وجود نداشت. همچنین تنها بین وضعیت واژگان و پیامهای نرمافزار و سواد کتابخانهای کتابداران، رابطهی معنیدار وجود داشت و بین سایر ویژگیهای رابط کاربری و سواد کتابخانهای کتابداران هیچ ارتباط معنیداری مشاهده نگردید.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد، دیدگاه کتابداران شرکت کننده در این پژوهش در مورد ویژگیهای نرمافزار پارس آذرخش در حد متوسطی بود. در میان متغیرهای مورد بررسی، متغیرهای چگونگی کار با نرمافزار، صفحهی نمایش اطلاعات و واژگان و پیامهای نرمافزار در وضعیت بهتری قرار داشتند، این در حالی است که متغیرهای راهنما و سایر امکانات و قابلیتهای نرمافزار به بازنگری و ارتقای بیشتری نیاز دارند.
مقاله پژوهشی
محمدرضا هاشمیان؛ محمد جنتی کیا؛ علیرضا هاشمیان
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 101-108
چکیده
مقدمه: مهارتهای اطلاعیابی به مهارتهای بازیابی اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات و تبادل اطلاعات تقسیم شده است. کسانی که این مهارتها را کسب کرده باشند در جستجوی مستقل اطلاعات و انجام تحقیق توانمند خواهند شد. این پژوهش به منظور تعیین مهارتهای اطلاعیابی در پایگاههای اطلاعاتی پیوستهی موجود در کتابخانهی ملی ...
بیشتر
مقدمه: مهارتهای اطلاعیابی به مهارتهای بازیابی اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات و تبادل اطلاعات تقسیم شده است. کسانی که این مهارتها را کسب کرده باشند در جستجوی مستقل اطلاعات و انجام تحقیق توانمند خواهند شد. این پژوهش به منظور تعیین مهارتهای اطلاعیابی در پایگاههای اطلاعاتی پیوستهی موجود در کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی(Iranian national medical digital library یا INLM) در بین دستیاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بود که در سال 1389انجام شد. از بین 659 نفر از دستیاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد 248 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با کمک جدول مورگان انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری گردید. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان تعیین شد و پایایی آن با استفاده از alpha Cronbach's، 83/0 تعیین شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی توسط نرمافزار SPSS نسخهی 18تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، تنها 9/3 درصد از دستیاران، دورهی آموزشی INLM را گذراندهاند و تنها 2/16 درصد از آنها در INLM ثبتنام کردهاند. بیشترین میزان آشنایی آنها با پایگاه Up to Date بود (3/38 درصد). بیشترین میزان استفادهی آنها نیز از همین پایگاه بود (8/25 درصد). آنها بیشتر از جستجوی پیشرفته استفاده میکردند (4/48 درصد) و بیشتر از فیلدهای زبان و زمان برای محدود کردن جستجو استفاده میکردند. 2/49 درصد از آنها از عملکرهای منطقی استفاده میکردند. تنها 3/13 درصد آنها با امکانات پایگاههای اطلاعاتی برای مدیریت نتایج جستجو آشنا بودند و تنها 5/5 درصد آنها همیشه به ارزیابی صحت و دقت اطلاعات بازیابی شده میپرداختند.
نتیجهگیری: میزان آشنایی و استفادهی دستیاران از پایگاههای اطلاعاتی بسیار کم بود. برگزاری کارگاههای سواد اطلاعاتی و کارگاههای استفاده از پایگاههای اطلاعاتی میتواند نقش مهمی در افزایش استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و کارهای پژوهشی آنها داشته باشد.
مقاله پژوهشی
مهنوش امینی؛ ابوالقاسم نوری؛ حسین سماواتیان
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 109-117
چکیده
م
قدمه: مهارتهای ارتباطی از جمله مهارتهای اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. پرستاران به دلیل موقعیت شغلی خود باید مهارت کافی جهت برقراری ارتباط مناسب با همکاران و بیماران داشته باشند تا از آرامش، رضایت و سلامت بهرهمند شوند. هدف این تحقیق، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان سلامت عمومی (و ابعاد آن) پرستاران بیمارستان ...
بیشتر
م
قدمه: مهارتهای ارتباطی از جمله مهارتهای اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. پرستاران به دلیل موقعیت شغلی خود باید مهارت کافی جهت برقراری ارتباط مناسب با همکاران و بیماران داشته باشند تا از آرامش، رضایت و سلامت بهرهمند شوند. هدف این تحقیق، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان سلامت عمومی (و ابعاد آن) پرستاران بیمارستان شهید آیتاله کاشانی اصفهان بود.
روش بررسی: نوع مطالعهی این پژوهش، نیمه آزمایشی بود. جامعهی آماری، کلیهی پرستاران بیمارستان آیتاله کاشانی در سال 1388 (158 پرستار زن و مرد در 12 بخش) بود که از میان آنها 20 پرستار برای شرکت در گروه آزمایشی و همچنین 20 پرستار برای شرکت در گروه شاهد به عنوان نمونهی آماری و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. مداخلهی انجام شده، 8 جلسهی آموزش مهارتهای ارتباطی برای گروه آزمایشی در طی یک ماه بود. برای ارزیابی سلامت عمومی هر دو گروه، قبل و بعد از مداخلهی آموزشی (8 جلسه آموزش مهارتهای ارتباطی) از پرسشنامهی استاندارد سلامت عمومی (General Health Questionnaire یا GHQ-28) استفاده شد. ضریب پایایی این پرسشنامه از طریق Cronbach's alpha برابر 78/0 برآورد شد. تحلیل در سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) توسط نرمافزار SPSS نسخهی 16 انجام شد.
یافتهها: آموزش مهارتهای ارتباطی، میزان سلامت عمومی را 73 درصد افزایش و میزان افسردگی، اضطراب، اختلال در کارکردهای اجتماعی و جسمانی را به ترتیب 75، 72، 72 و 34 درصد کاهش داده است (01/0 > P).
نتیجهگیری: با طراحی و اجرای استاندارد جلسات آموزشی و تدریس توسط مدرسین مجرب و متخصص، آموزش مهارتهای ارتباطی تأثیر بسزایی در سلامت عمومی کارکنان خواهد داشت.
مقاله پژوهشی
سمیرا یادگاری؛ طاهره یعقوبی؛ سید سعید آیت
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 118-127
چکیده
مقدمه: سرمایههای فکری در یک سازمان داراییهایی هستند که ارزش آنها با به اشتراک گذاشتن با دیگران و گذشت زمان افزایش مییابند. بیمارستانها مهمترین مراکز ارایهی خدمات سلامت محسوب میشوند که مدیریت داراییهای ناملموس در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای جلوگیری از بین رفتن تلاشها و هزینهها میبایست نخست میزان ...
بیشتر
مقدمه: سرمایههای فکری در یک سازمان داراییهایی هستند که ارزش آنها با به اشتراک گذاشتن با دیگران و گذشت زمان افزایش مییابند. بیمارستانها مهمترین مراکز ارایهی خدمات سلامت محسوب میشوند که مدیریت داراییهای ناملموس در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای جلوگیری از بین رفتن تلاشها و هزینهها میبایست نخست میزان اهمیت هر یک از ابعاد سرمایههای فکری بیمارستانها شناسایی شده سپس در جهت رشد و مدیریت آنها اقدام نمود. تحقیق حاضر با هدف تعیین میزان اهمیت هر یک از ابعاد سرمایههای فکری در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان و همچنین، تعیین فاکتورهای مؤثر در هر بعد از سرمایههای فکری بر اساس مدل Hung انجام گرفت.
روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی بود و در سال 1390 در سه بیمارستان شهر اصفهان (شریعتی، امام موسی کاظم (ع) و امین) انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش 3000 نفر از پزشکان و پرستاران بودند که از بین سه بیمارستان، 200 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. روش گردآوری مباحث نظری آن، کتابخانهای بود و دادههای آن از طریق پرسشنامهی محقق ساخته به دست آمد. روایی پرسشنامه با نظر صاحبنظران در زمینهی مدیریت تأیید شد و و پایایی آن به کمک alpha Cronbach's برابر با 89/0 به دست آمد. دادهها از طریق نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمون Student-t تک متغیره و نمودار تارعنکبوتی تحلیل شد.
یافتهها: مقایسهی شاخصهای سرمایهی فکری با میانگین فرضی 3 نشان داد که میزان اهمیت شاخصهای سرمایهی انسانی، بیماران، سرمایهی فرایند، بیشتر از متوسط و شاخص نوآوری، دارای اهمیت متوسط و شاخصهای مالی و فنآوری اطلاعات دارای اهمیت کمتر از سطح متوسط بوده است.
نتیجهگیری: ابعاد سرمایههای فکری در بیمارستانها از اهمیت و ارزش یکسانی برخوردار نیستند، بنابراین مدیران بیمارستانها باید زمینهی استفاده و بهرهبرداری از تمامی سرمایههای ناملوس را فراهم کنند و به این طریق باعث تولید علم، ثروت و نوآوری شوند.
مقاله پژوهشی
جعفر صادق تبریزی؛ کمال قلی پور؛ محمد اصغری جعفرآبادی؛ مجتبی محمدزاده؛ مصطفی فرحبخش
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 128-137
چکیده
مقدمه: ارزیابی کیفیت یکی از روشهای مفید در ارتقای کیفیت خدمات سلامت میباشد، برای این امر جامعیت کیفیت و دقت دادههای جمعآوری شده از اهمیت بالایی در فرایند ارزیابی برخوردار است. هدف از مطالعهی حاضر، تعیین میزان تطابق دادههای جمعآوری شده دربارهی کیفیت فنی مراقبتهای دوران بارداری از دو منبع گیرندگان خدمات و پروندهی ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی کیفیت یکی از روشهای مفید در ارتقای کیفیت خدمات سلامت میباشد، برای این امر جامعیت کیفیت و دقت دادههای جمعآوری شده از اهمیت بالایی در فرایند ارزیابی برخوردار است. هدف از مطالعهی حاضر، تعیین میزان تطابق دادههای جمعآوری شده دربارهی کیفیت فنی مراقبتهای دوران بارداری از دو منبع گیرندگان خدمات و پروندهی خانوار بود.
روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود که با مشارکت 185 نفر از زنان باردار که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند از 40 مرکز بهداشتی درمانی و پایگاه بهداشتی شهر تبریز در سال 1389 انجام گرفت. دادههای مربوط به کیفیت فنی از دو منبع کاملاً مستقل (مشتری خدمت و اطلاعات ثبت شده در پروندهی گیرندهی خدمت) جمعآوری شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی محقق ساختهای بود که روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از صاحبنظران بررسی و بعد از اعمال نظرات آنان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از همسانی درونی تأیید گردید (748/0 = α). برای ارزیابی تطابق تک تک آیتمها در دو منبع اطلاعاتی، از شاخص کاپای وزنی (Weighted Kappa) و ICC (Intraclass correlation coeficient) استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS نسخهی 17 و STATA 10 تحلیل گردید.
یافتهها: توافق بین دادههای حاصل از پرونده و اظهارات مادران باردار در مورد بسیاری از خدمات، در حد ضعیفی بود (4/0 > Kappa) و تنها در مورد برخی خدمات همچون تعداد مراقبتها (56/0 = Kappa) و اندازهگیری وزن و فشار خون (55/0 = Kappa) توافق متوسط و در مورد زمان تشکیل پرونده (903/0–824/0:CI95% ، 87/0 = P) و زمان اطلاع از بارداری (962/0–931/0:CI95% ، 95/0 = P) توافق قوی وجود داشت.
نتیجهگیری: ارزیابی خدماتی چون مراقبتها و آموزشهای دوران بارداری بهتر است از طریق دادههای حاصل از اظهارات مادران باردار صورت گیرد، چرا که این ارزیابی میتواند نشان دهندهی نوعی ارزیابی پیامد باشد. به نظر میرسد نتیجهی مراقبتها و آموزشهای ارایه شده قابل دریافت از زبان گیرندگان خدمات باشد. در مجموع به علت نقص در ثبت خدمات، استفاده از نظرات مشتریها دربارهی خدماتی که دریافت کردهاند میتواند معتبرتر از پروندههای بهداشتی باشد.
مقاله پژوهشی
فرزانه اقبال؛ محمد حسین یار محمدیان؛ سید علی سیادت؛ رضا هویدا؛ علیرضا یزدانی
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 138-145
چکیده
مقدمه: در بخش بهداشت و درمان نیز همانند دیگر بخشها، خودارزیابی امری اجتنابناپذیر میباشد. محدودیت منابع این بخش، ضرورت پایش عملکرد، حیاتی بودن خدمات و مراقبتهای ارایه شده توسط بخش، اهمیت رعایت کیفیت در ارایهی خدمات و ... شواهدی دال بر ضرورت خودارزیابی دقیق و صحیح عملکرد این بخش میباشند. از این رو هدف از پژوهش حاضر، بررسی ...
بیشتر
مقدمه: در بخش بهداشت و درمان نیز همانند دیگر بخشها، خودارزیابی امری اجتنابناپذیر میباشد. محدودیت منابع این بخش، ضرورت پایش عملکرد، حیاتی بودن خدمات و مراقبتهای ارایه شده توسط بخش، اهمیت رعایت کیفیت در ارایهی خدمات و ... شواهدی دال بر ضرورت خودارزیابی دقیق و صحیح عملکرد این بخش میباشند. از این رو هدف از پژوهش حاضر، بررسی حوزههای بهبود از طریق خودارزیابی بر اساس مدل تعالی (EFQM یا European foundation for quality management excellence model) در بیمارستان امام موسی کاظم (ع) اصفهان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی از دستهی مطالعات توصیفی- مقطعی بود. جامعهی آماری شامل 15 نفر از کارشناسان و مدیران ارشد بیمارستان امام موسی کاظم (ع) در سال 1389 بود که به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی استاندارد EFQM بود که مورد تعدیل قرار گرفت و روایی آن با کمک اساتید و کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریبalpha Cronbach's، 97 درصد تعیین شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در نه حوزه بر اساس نرمافزار SPSS انجام شد.
یافتهها: بیمارستان امام موسی کاظم (ع) در این ارزیابی، 599 امتیاز به خود اختصاص داد که حوزهی توانمندسازها 300 و حوزهی نتایج 299 امتیاز کسب نمودند. همچنین درصد امتیاز هر کدام از عوامل نهگانه به قرار زیر میباشد: رهبری 60 درصد، خطمشی و استراتژی 58 درصد، کارکنان68 درصد، منابع و شرکا 60 درصد، فرایندها 56 درصد، نتایج مشتری 58 درصد، نتایج کارکنان 60 درصد، نتایج جامعه 63 درصد و نتایج کلیدی عملکرد 61 درصد.
نتیجهگیری: نتیجهی خودارزیابی بر اساس مدل تعالی EFQM این بود که منجر به تهیهی یک سیستم اطلاعاتی از نقاط قوت و ضعف در 9 حوزه و تعیین امتیاز در بیمارستان امام موسی کاظم (ع) شد که بر این اساس و با استفاده از منطق رادار، نقاط ضعف به عنوان حوزههای بهبود مورد مداخله قرار گرفت و پروژههای بهبود تعیین شد.
مقاله پژوهشی
سعید آصف زاده؛ مهران علیجان زاده؛ سجاد غلامعلی پور؛ علی فرزانه
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 146-153
چکیده
مقدمه: پرداختهای مستقیم از جیب به عنوان یک منبع اصلی تأمین مالی سلامت در اغلب کشورها است که این پرداختها منجر به هزینههای کمرشکن خانوار میگردد. هدف این مطالعه، برآورد درصد خانوارهای مواجهه یافته با هزینههای کمرشکن سلامت در شهرک مینوی قزوین در سال 1390 بود.
روش بررسی: مطالعه به صورت تحلیلی در سال 1390 در شهرک مینو در قزوین ...
بیشتر
مقدمه: پرداختهای مستقیم از جیب به عنوان یک منبع اصلی تأمین مالی سلامت در اغلب کشورها است که این پرداختها منجر به هزینههای کمرشکن خانوار میگردد. هدف این مطالعه، برآورد درصد خانوارهای مواجهه یافته با هزینههای کمرشکن سلامت در شهرک مینوی قزوین در سال 1390 بود.
روش بررسی: مطالعه به صورت تحلیلی در سال 1390 در شهرک مینو در قزوین بر روی 100 خانوار (416 نفر) به صورت چند مرحلهای انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامهی خودایفا که روایی آن توسط 5 تن از اساتید مجرب مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون Test-re test معادل 82 درصد بود، جمعآوری و برای تحلیل از آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شد. ابتدا هزینهی خوراکی (ضروری) از درآمد خانوار کسر شد و توان پرداخت خانوار به دست آمد، سپس در صورتی که هزینههای پزشکی مساوی یا بیشتر از 40 درصد توان پرداخت خانوار میشد جزء هزینهی کمرشکن محسوب میگردید.
یافتهها: میزان مواجهی خانوارها با هزینههای کمرشکن سلامت در بخش خدمات بستری، 3 درصد، سرپایی 3 درصد، دارو 1 درصد، آزمایشگاه 1 درصد، دندانپزشکی 16 درصد و مواجهی کل برابر با 24 درصد بود. همچنین اکثریت هزینههای کمرشکن سلامت در چارکهای درآمدی دوم و سوم اتفاق افتاد، که در این مطالعه چارک درآمدی دوم، 5/2 برابر بیشتر نسبت به چارک درآمدی چهارم در معرض هزینههای کمرشکن سلامت قرار گرفت.
نتیجهگیری: خانوارهای چارکهای پایین درآمدی، بیشتر با این هزینهها مواجه میشوند که میبایست سیاستهای حمایتی برای این خانوارها در نظر گرفته شود.
مقاله مروری نقلی
هاجر ستوده؛ کیانوش رشیدی
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، صفحه 154-168
چکیده
فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی پیشرفته، سرعت و سهولتی را در انجام کارها به ارمغان آورده است که به آسایش و آسودگی بیشتر در زندگی منجر شده است. با این حال، بهداشت و تندرستی کاربران در اثر استفادهی نادرست به شدت در معرض خطر است. مقالهی حاضر میکوشد تا با مرور تأثیرات نامطلوب کاربرد نادرست این فنآوریها بر سلامت کاربران و محیط ...
بیشتر
فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی پیشرفته، سرعت و سهولتی را در انجام کارها به ارمغان آورده است که به آسایش و آسودگی بیشتر در زندگی منجر شده است. با این حال، بهداشت و تندرستی کاربران در اثر استفادهی نادرست به شدت در معرض خطر است. مقالهی حاضر میکوشد تا با مرور تأثیرات نامطلوب کاربرد نادرست این فنآوریها بر سلامت کاربران و محیط زیست، اهمیت مخاطرات و آسیبهای احتمالی را بیش از پیش آشکار کند، تا از این رهگذر، ضمن آگاهیرسانی بیشتر، بر لزوم آموزش کاربرد صحیح به عنوان یکی از مباحث اساسی در ترویج فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی تأکید شود. کاربرد ناآگاهانه، غیر اصولی و افراطی فنآوریهای اطلاعاتی، طیف وسیعی از پیامدهای ناگوار را برای سلامت انسان و محیط زیست به همراه دارد. انواع ناهنجاریهای جسمی، بیماریها و اختلالات، سلامت انسان را تهدید میکند. گذشته از این، انواع آلایندهها و پسماندهای خطرناک ناشی از فنآوریهای اطلاعاتی، سلامت محیط زیست را به خطر انداخته است. راهکارهای متعددی برای مقابله با این مخاطرات وجود دارد که بنیانیترین آنها را آموزش و تدوین راهبردهای مدیریت ملی تشکیل میدهد. لازم است اصول کاربرد صحیح فنآوریها، راههای پرهیز از خطرات و به ویژه تشویق به استفاده از فنآوری سبز در کانون توجه برنامههای ترویج و آموزش فنآوریهای اطلاعاتی قرار گیرد.
Index
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392
چکیده
جهت دانلود ایندکس این شماره روی لینک کلیک نمایید.
بیشتر
جهت دانلود ایندکس این شماره روی لینک کلیک نمایید.