ایندکس
ایندکس مجله
دوره 14، شماره 6 ، اسفند 1396
چکیده
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
نامه به سردبیر
حمید مقدسی
مقاله پژوهشی
راضیه شعبانی؛ سید امیرحسن منجمی؛ سید مرتضی صفوی؛ مهران رضایی
چکیده
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف ارایه یک سیستم هوشمند توصیه تغذیه و رژیم غذایی برای کمک به ارزیابی شرایط تغذیه و دانستن نیازمندیهای غذایی انجام شد. این برنامه به افراد برنامه غذایی مناسبی را با توجه به وضعیت جسمانی مانند سن، قد، وزن و... پیشنهاد مینماید.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود که بر اساس متغیرهای ورودی با استفاده از دو روش ...
بیشتر
مقدمه: تحقیق حاضر با هدف ارایه یک سیستم هوشمند توصیه تغذیه و رژیم غذایی برای کمک به ارزیابی شرایط تغذیه و دانستن نیازمندیهای غذایی انجام شد. این برنامه به افراد برنامه غذایی مناسبی را با توجه به وضعیت جسمانی مانند سن، قد، وزن و... پیشنهاد مینماید.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود که بر اساس متغیرهای ورودی با استفاده از دو روش شبکه عصبی و منطق فازی، برنامه غذایی مناسبی را برای کاربر انتخاب میکند. جامعه آماری تحقیق را اطلاعات مربوط به پروندههای سالهای اخیر (سال 1390 به بعد) بیماران یکی از متخصصان تغذیه عضو هیأت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل داد. تعداد نمونههای مورد بررسی، 1000 پرونده بود که به صورت تصادفی انتخاب و در طول چهار ماه، در قالب یک فایل Excel جمعآوری گردید.یافتهها: با طراحی یک شبکه عصبی مصنوعی سه لایه و آموزش آن با الگوریتم پس انتشار خطا، سیستم قادر به تشخیص مناسبترین برنامه غذایی از بین 11 برنامه غذایی طراحی شده بود. در بخش به کارگیری منطق فازی، با طراحی قواعد از روی مجموعه دادههای جمعآوری شده سیستم و با به کارگیری نظرات فرد خبره، سامانه توانست برنامه غذایی مناسب را با دقت خوبی تشخیص دهد و پیشنهاد کند. یافتههای حاصل از پیادهسازیها حاکی از آن بود که شبکه عصبی طراحی شده با دقت 92 درصد و سیستم طراحی شده با منطق فازی نیز با دقت 97 درصد، قادر است این عمل را انجام دهد.نتیجهگیری: سیستم تشخیص رژیم غذایی به کمک منطق فازی و شبکه عصبی، قابلیت کافی به منظور استفاده در توصیه رژیم غذایی را دارد؛ به طوری که میتواند بدون احتیاج به صرف هزینه بالا و تنها با وارد کردن اطلاعات شخصی مورد نیاز سیستم توسط کاربر، یک برنامه رژیم غذایی کارا به او پیشنهاد دهد.
مقاله پژوهشی
زهرا یاوری؛ مجید محمد شفیعی؛ فاطمه غیور
چکیده
مقدمه: امروزه سازمانهای مراقبت سلامت، با چالشهای زیادی در زمینه کیفیت خدمات مواجه هستند. بنابراین، ارزیابی کیفیت خدمات این سازمانها امری ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کلینیکهای تخصصی درمانی شیراز با استفاده از مدل SERVQUAL و تأثیر آن بر واکنشهای دریافت کنندگان خدمات در سال 1395 انجام شد.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: امروزه سازمانهای مراقبت سلامت، با چالشهای زیادی در زمینه کیفیت خدمات مواجه هستند. بنابراین، ارزیابی کیفیت خدمات این سازمانها امری ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کلینیکهای تخصصی درمانی شیراز با استفاده از مدل SERVQUAL و تأثیر آن بر واکنشهای دریافت کنندگان خدمات در سال 1395 انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود و جامعه مورد بررسی آن را مشتریان 6 کلینیک تخصصی درمانی شیراز تشکیل داد. نمونهگیری به روش طبقهبندی با تعداد 201 نفر صورت گرفت. دادهها با کمک پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید و سپس با استفاده از معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بین انتظارات و ادراک مشتریان از عملکرد کلینیکها بر حسب ابعاد کیفیت خدمات (موارد محسوس، تضمین، همدلی، قابلیت اطمینان و پاسخگویی)، همخوانی وجود داشت. علاوه بر این، تأثیر کیفیت خدمات این کلینیکها بر واکنشهای دریافت کنندگان خدمات تأیید گردید؛ به گونهای که این تأثیر، 83 درصد واکنشهای دریافت کنندگان خدمات را تبیین نمود.نتیجهگیری: تحلیل دادهها برازش مدل را تأیید کرد. مدیران کلینیکها با استفاده از این مدل قادر خواهند بود به ارزیابی کیفیت خدمات ارایه شده بپردازند و همچنین، تأثیر آن بر انواع واکنشهای دریافت کنندگان خدمات را بررسی و در جهت بهبود ضعفها برنامهریزی نمایند.
مقاله پژوهشی
سید جواد قاضی میرسعید؛ محمود قائمیزاده
چکیده
مقدمه: امروزه خدمات و اطلاعات سلامت، از طریق اینترنت و سایر ابزارهای ارتباطی الکترونیکی ارایه میشود و دستیابی به آنها، نیازمند مهارتها و قابلیتهایی است که سواد سلامت الکترونیک نامیده میشود. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت سواد سلامت الکترونیک در دانشجویان تحصیلات تکمیلی شش رشته دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 95-1394 انجام گرفت.روش ...
بیشتر
مقدمه: امروزه خدمات و اطلاعات سلامت، از طریق اینترنت و سایر ابزارهای ارتباطی الکترونیکی ارایه میشود و دستیابی به آنها، نیازمند مهارتها و قابلیتهایی است که سواد سلامت الکترونیک نامیده میشود. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت سواد سلامت الکترونیک در دانشجویان تحصیلات تکمیلی شش رشته دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 95-1394 انجام گرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیفی بود که در آن دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، از میان 700 دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی رشتههای پرستاری، بهداشت، اقتصاد سلامت، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، فنآوری اطلاعات سلامت و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران جمعآوری گردید. حجم نمونه با استفاده از جدول Morgan، 248 نفر برآورد شد و نمونهگیری به روش طبقهای تناسبی صورت گرفت. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha (752/0 = α) تأیید گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای t تک نمونهای و Independent t تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: میانگین نمره سواد سلامت الکترونیک نمونههای مورد بررسی، 367/48 برآورد گردید. بر اساس نتایج آزمون t تک نمونهای، سطح سواد سلامت الکترونیک در جامعه مورد مطالعه بیشتر از میانگین به دست آمد (001/0 > P). همچنین، تفاوت معنیداری در سطح سواد سلامت الکترونیک دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود داشت، اما تفاوت معنیداری در وضعیت سواد سلامت الکترونیک مردان و زنان مشاهده نشد.نتیجهگیری: اعضای جامعه مورد بررسی، به تقویت مهارت کار با واژهپرداز و درک، ارزیابی و تفسیر یافتههای پژوهش نیاز داشتند. بالاتر بودن سواد سلامت الکترونیک از سطح متوسط در میان نمونهها، نشان دهنده آن است که این افراد با کمی آموزش، قابلیت به کارگیری در امر آموزش این مهارت در جامعه را دارند.
مقاله پژوهشی
صدیقه محمد اسماعیل؛ نسیم نراقیان
چکیده
مقدمه: شبکههای همتألیفی، از جمله شبکههای اجتماعی است که اطلاعات مهمی را در رابطه با همکاری میان پژوهشگران که از عوامل مهم رشد کیفی و کمی انتشارات علمی میباشد، فراهم میآورد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ترسیم و تحلیل شبکه همتألیفی پژوهشگران دانشکدههای دندانپزشکی شهر تهران در دو پایگاه Web of Science و Scopus طی سالهای 2011 تا 2015 بود.روش ...
بیشتر
مقدمه: شبکههای همتألیفی، از جمله شبکههای اجتماعی است که اطلاعات مهمی را در رابطه با همکاری میان پژوهشگران که از عوامل مهم رشد کیفی و کمی انتشارات علمی میباشد، فراهم میآورد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ترسیم و تحلیل شبکه همتألیفی پژوهشگران دانشکدههای دندانپزشکی شهر تهران در دو پایگاه Web of Science و Scopus طی سالهای 2011 تا 2015 بود.روش بررسی: این مطالعه با استفاده از روشهای علمسنجی و اصول تحلیل شبکه انجام شد. جامعه پژوهش را 803 مدرک در دو پایگاه Web of Science و Scopus تشکیل داد که طی سالهای 2011 تا 2015 منتشر شده بود و حداقل یکی از نویسندگان آنها، وابستگی سازمانی به دانشکدههای دندانپزشکی علوم پزشکی شهر تهران داشت.یافتهها: بیشترین همکاری بینالمللی با پژوهشگران کشورهای آمریکا، انگلستان و ترکیه مشاهده شد. شبکه همتألیفی پژوهشگران متشکل از 60 گره (نویسنده) و درجه تراکم 028/0 بود. میانگین شاخص ضریب همکاری برای حوزه دندانپزشکی، 73/0 به دست آمد که نشان دهنده همکاری نویسندگان به صورت گروهی بود.نتیجهگیری: به نظر میرسد نتایج به دست آمده نمایانگر پژوهشهای مشارکتی و افزایش در تولید کلی مقالات است و این همکاری در سطح مناسبی در حال رشد میباشد. نتایج نشان میدهد که پژوهشگران این حوزه از مزایای همکاری علمی آگاهی دارند.
مقاله پژوهشی
سونا ایمانی طیبی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ حسن اشرفی ریزی
چکیده
مقدمه: تحقق رسالت آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی به عنوان اصلیترین سرمایه دانشگاه، با برخورداری از سواد اطلاعاتی میسر خواهد شد. برخورداری از سواد اطلاعاتی کافی در حوزه سلامت به دلیل جامعه هدف آن، اهمیت و ضرورت ویژهای دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: تحقق رسالت آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی به عنوان اصلیترین سرمایه دانشگاه، با برخورداری از سواد اطلاعاتی میسر خواهد شد. برخورداری از سواد اطلاعاتی کافی در حوزه سلامت به دلیل جامعه هدف آن، اهمیت و ضرورت ویژهای دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی صورت گرفت. نمونهها 160 نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه تعدیل شده سواد اطلاعاتی Davarpanah and Siamak (DAS) بود که روایی آن در مطالعات پیشین توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی و پایایی آن نیز به کمک ضریب Cronbach¢s alpha با مقدار 83/0 تأیید گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای Independent t و ANOVA و ضرایب Spearman و Pearson) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین نمره سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، 7/11 ± 7/50 به دست آمد که حد متوسطی را نشان داد. همچنین، تفاوت معنیداری بین میانگین نمره سواد اطلاعاتی با متغیرهای جمعیتشناختی (جنسیت، دانشکده، رتبه علمی و سابقه کار) وجود نداشت.نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر، وضعیت متوسط سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی را نشان میدهد. با توجه به اهمیت برخورداری از سواد اطلاعاتی مناسب و تأثیر آن بر آموزش و پژوهش در حوزه سلامت، لازم است تا برنامهها و آموزشهای لازم به منظور توسعه و رشد سواد اطلاعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اندیشیده شود.
مقاله پژوهشی
نرگس قربانی؛ مرجان مومنی؛ راهب قربانی؛ فهیمه بابالحوائجی
چکیده
مقدمه: شبکههای اجتماعی علمی با افزایش تعامل میان محققان، از طرفی باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات و از سوی دیگر، منجر به پویایی و شناسایی آنها و تولیدات علمیشان میشود. با توجه به اهمیت حضور محققان در چنین شبکههایی، هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین میزان حضور و استفاده اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از این نوع شبکهها ...
بیشتر
مقدمه: شبکههای اجتماعی علمی با افزایش تعامل میان محققان، از طرفی باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات و از سوی دیگر، منجر به پویایی و شناسایی آنها و تولیدات علمیشان میشود. با توجه به اهمیت حضور محققان در چنین شبکههایی، هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین میزان حضور و استفاده اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان از این نوع شبکهها بود.روش بررسی: در این پژوهش مقطعی- توصیفی- تحلیلی، 154 عضو هیأت علمی دانشگاه که از اردیبهشت تا شهریور سال 1395 در دانشگاه حضور داشتند، وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای 2c و Fisher exact در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: 122 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند و عودت دادند. 8/59 درصد (73 نفر) اعضای هیأت علمی حداقل در یکی از شبکههای اجتماعی علمی عضو بودند. ارتباط معنیداری بین عضویت در ResearchGate و مرتبه علمی مشاهده گردید (037/0 = P)؛ به طوری که عضویت اعضای با مرتبه علمی مربی، کمتر از عضویت اعضای دارای مرتبه استادیاری، دانشیاری یا بالاتر بود. شایعترین دلیل استفاده از شبکههای اجتماعی علمی، دنبال کردن فعالیتهای سایر پژوهشگران و شایعترین دلیل عدم استفاده، کمبود وقت عنوان شد. همچنین، ارتباط معنیداری بین عدم مهارت کافی در بازیابی اطلاعات و مرتبه علمی وجود داشت (004/0 = P)؛ به گونهای که درصد بالایی از اعضای هیأت علمی مربی (5/38 درصد) اظهار نمودند که مهارت کافی را در بازیابی اطلاعات ندارند.نتیجهگیری: استفاده از شبکههای اجتماعی علمی موجب افزایش رؤیتپذیری بروندادهای علمی و به دنبال آن، افزایش استناد به تولیدات علمی مؤسسه خواهد شد که ارتقای سطح پژوهشهای دانشگاه را به همراه خواهد داشت.
مقاله کوتاه
امینه محبی امین؛ مهدی ربیعی؛ علی خاکشور
چکیده
مقدمه: یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت خدمات سلامت و افزایش رضایتمندی مردم در برنامه تحول نظام سلامت، طرح حضور پزشکان متخصص مقیم است. مطالعه حاضر با هدف شناخت دیدگاه دستیاران گروه اطفال در مورد نقش حضور متخصصان مقیم انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود که بر روی 35 نفر از دستیاران اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام ...
بیشتر
مقدمه: یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت خدمات سلامت و افزایش رضایتمندی مردم در برنامه تحول نظام سلامت، طرح حضور پزشکان متخصص مقیم است. مطالعه حاضر با هدف شناخت دیدگاه دستیاران گروه اطفال در مورد نقش حضور متخصصان مقیم انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود که بر روی 35 نفر از دستیاران اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار آن با نظر متخصصان و پایایی آن با محاسبه ضریب Cronbach¢s alpah (85/0)، تأیید گردید. دادهها با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: از دیدگاه دستیاران، پزشکان مقیم فرصت آموزش بیشتر را فراهم نموده و در روند ارزیابی، تشخیص و درمان بیماران نقش بسزایی داشتهاند. همچنین، در درخواست منطقی پاراکلینیک کمک کننده بودند. آنها در ایجاد اعتماد به نفس و مسؤولیتپذیری دستیاران و نیز برقراری نظم و همکاری کارکنان و کمک به هماهنگی بینبخشی تأثیر مهمی داشتند و باعث اعتمادسازی والدین بیماران و در نتیجه، رضایتمندی آنان شدند. همچنین، آنها در بهبود کیفیت گزارش صبحگاهی مؤثر بودند.نتیجهگیری: از دیدگاه دستیاران گروه اطفال، نقش حضور متخصصان مقیم مفید میباشد. حضور آنها باعث کمک به دستیاران و به طور کلی، بهبود وضعیت بیماران میگردد.