ایندکس
ایندکس مجله
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393
چکیده
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
سرمقاله
امیراشکان نصیری پور؛ محمدرضا ملکی؛ محمودرضا گوهری؛ سارا آقابابا؛ محمدمهدی واحدی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، صفحه 1-3
مقاله پژوهشی
عباس ملکی؛ سید مجتبی سجادی؛ بابک رضایی خبوشان
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، صفحه 4-16
چکیده
مقدمه: اورژانس محلی برای ارایهی خدمات درمانی به بیماران است که رابطهی نزدیکی برای بهبود و نجات زندگی انسانها دارد. هدف کلی تحقیق استفاده از شبیهسازی و جریان بهبود یافتهی فرایند درمان، برای ارایهی طراحی مناسبی از فضا، منابع و هزینهها در بخش اورژانس و بهبود شاخصهای عملکردی آن بوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توسعهای ...
بیشتر
مقدمه: اورژانس محلی برای ارایهی خدمات درمانی به بیماران است که رابطهی نزدیکی برای بهبود و نجات زندگی انسانها دارد. هدف کلی تحقیق استفاده از شبیهسازی و جریان بهبود یافتهی فرایند درمان، برای ارایهی طراحی مناسبی از فضا، منابع و هزینهها در بخش اورژانس و بهبود شاخصهای عملکردی آن بوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توسعهای کاربردی، مقطعی یک ماهه بر روی بیماران اورژانس بیمارستان اراک در سال 1391 انجام شده است و اطلاعات از طریق مشاهده و پرسشنامه منطبق بر فرم وزارت بهداشت جمعآوری شده است. روایی آن از لحاظ محتوا صوری و پایایی آن با Alpha Cronbach برابر 93 درصد تعیین شده است. روش نمونهگیری هدفدار، غیر احتمالی بدون نمونهگیری اولیه به تعداد 7035 نفر میباشد. تجزیه وتحلیل دادهها با نرمافزار Easy Fit و شبیهسازی مدل با نرمافزار Arena انجام شده است. یافتهها: در این پژوهش چهار سناریوی مختلف در نرمافزار Arena شبیهسازی شده است که نتایج آنها به صورت کمی و مقایسهای با توجه به شاخصهای عملکردی ارایه شده است. سناریوی یک بهعنوان مدل اولیه در نظر گرفته شده است که شاخص هزینهی آن درحدود 44 میلیون واحد پول و درصد رسیدگی در بخش احیا 37 درصد میباشد و باتوجه به این یافتهها سه سناریوی دیگر طراحی و اجرا شده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که مدل بهبود یافته نسبت به مدل قبلی اورژانس، سبب طبقهبندی مناسب جریان کار و بهبود شاخصهای عملکردی در اورژانس میشود. همچنین با تغییر تعداد منابع و تختها بهطور مناسب میتوان ارایهی خدمات به بیماران و نارضایتیهای آنها را بهبود بخشید. واژههای کلیدی: شبیهسازی کامپیوتری؛ بخش اورژانس؛ درمان
مقاله پژوهشی
غلامرضا قاسمی؛ لیلا صفابخش؛ افسانه کریمی؛ سیمین شریفی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، صفحه 17-23
چکیده
مقدمه: دانش کامپیوتری و فنآوری اطلاعات برای پرستاری و آیندهی آن بسیار ضروری است توانایی استفاده از فنآوری اطلاعات در افزایش مهارت دانشجویان پرستاری و مامایی بسیار مهم است و لازم است که به آنها مهارتهای اطلاعرسانی آموزش داده شود. این مطالعه با هدف شناسایی مهارت در استفاده از فنآوری اطلاعات در دانشجویان پرستاری انجام شد. ...
بیشتر
مقدمه: دانش کامپیوتری و فنآوری اطلاعات برای پرستاری و آیندهی آن بسیار ضروری است توانایی استفاده از فنآوری اطلاعات در افزایش مهارت دانشجویان پرستاری و مامایی بسیار مهم است و لازم است که به آنها مهارتهای اطلاعرسانی آموزش داده شود. این مطالعه با هدف شناسایی مهارت در استفاده از فنآوری اطلاعات در دانشجویان پرستاری انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی– مقطعی بود و جامعهی پژوهش دانشجویان ترم یک، سه، پنج و هفت پرستاری روزانه، مشغول به تحصیل در نیمسال اول 90-89 در دانشکدهی پرستاری و مامایی زاهدان بودند که 56 نفر به صورت سرشماری در این مطالعه شرکت نمودند. علت انتخاب 4 گروه از دانشجویان در ترمهای مختلف بررسی پیشرفت مهارتهای کار با کامپیوتر در طی دورهی تحصیلی بود. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش از چک لیست مهارتهای فنآوری اطلاعات استفاده شد. این چک لیست شامل هفت بخش در 7 مهارت - در مورد راهاندازی کامپیوتر (2 مورد)، کار با Windows (15 مورد)، Word (12 مورد)،Power Point (9 مورد)، Internet (10مورد)، اتصال به شبکه (3 مورد) و E-mail (13 مورد) بود که سوالات به صورت بله و خیر ارزشگذاری شدند، در مواردیکه دانشجو مهارت را صحیح انجام داد، نمرهی 1 و در غیر اینصورت نمرهی صفر داده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیلی و از نرمافزار SPSSنسخهی 16 استفاده شد و از فراوانی و آزمون آنالیز واریانس استفاده شد. یافتهها: دادههای پژوهش نشان داد که نمرات مهارتها در دانشجویان ترم 3 و ترم 5 بیشتر از ترم 1 و 7 بوده است (03/0 = Pvalue) و میانگین نمرات دانشجویان پسر در تمامی مهارتها به جز Word و PowerPoint بیشتر از دختران بود (02/0 = Pvalue). نتیجهگیری: فارغالتحصیلان پرستاری امروزه باید بتوانند ابزارهای فنآوری اطلاعات مانند سیستم اطلاعات بالینی را استفاده کنند، بنابراین برنامهی درسی پرستاری باید به سمت افزایش فارغالتحصیلانی حرکت کند که آمادگی برای اجرای سیستم مراقبت مبتنی بر شواهد را داشته باشند. برای رسیدن به این اهداف دانشکدهی پرستاری باید آموزش خود را بر مبنای مدیریت اطلاعات و آموزشهای مبتنی بر شواهد قرار دهد. واژههای کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ دانشجویان پرستاری؛ مهارت
مقاله پژوهشی
جواد زارعی؛ امیرعباس عزیزی؛ خسرو کشاورز؛ الهام سیاوشی
چکیده
مقدمه:هر ساله مبالغ قابل توجهی از درآمدهای بیمارستانها بهعنوان کسورات توسط سازمانهای بیمهگر کسر میگردند. هدف از این پژوهش شناسایی کسورات اعمال شده توسط سازمانهای بیمهگر خدمات درمانی و تأمین اجتماعی درصورت حسابهای ارسالی بیمارستانهای آموزشی اهواز بود. روش بررسی: این مطالعه یک بررسی توصیفی مقطعی بود که در سال 1388 ...
بیشتر
مقدمه:هر ساله مبالغ قابل توجهی از درآمدهای بیمارستانها بهعنوان کسورات توسط سازمانهای بیمهگر کسر میگردند. هدف از این پژوهش شناسایی کسورات اعمال شده توسط سازمانهای بیمهگر خدمات درمانی و تأمین اجتماعی درصورت حسابهای ارسالی بیمارستانهای آموزشی اهواز بود. روش بررسی: این مطالعه یک بررسی توصیفی مقطعی بود که در سال 1388 انجام شده است. جامعهی پژوهش شامل کلیهی صورت حسابهای ارسالی پنج بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به سازمانهای بیمهی خدمات درمانی و تأمین اجتماعی در سال 1387 بود. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری دادهها چک لیستی بود که مطابق با صورت حسابهای ارسالی به سازمانهای بیمه، طراحی شده بود. روایی چک لیست با استفاده از نظر کارشناسان تأیید گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و در نرمافزار SPSS نسخهی 19 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: مجموع کسورات بستری و سرپایی، نسبت به صورت حسابهای ارسالی سازمان بیمهی خدمات درمانی 62/6 درصد بود. در بیمهی تأمین اجتماعی مجموع کسورات بستری و سرپایی نسبت به صورت حسابهای ارسالی 9/4 بود و صورت حسابهای بستری بیش از سرپایی مشمول کسورات شده بودند. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که اگر چه درصد کمی از صورت حسابهای ارسالی مشمول کسورات میگردد ولی همین مقدار کم کسورات نیز بار مالی قابل توجهی را به بیمارستانها تحمیل میکند. بنابراین برنامهریزی به منظور کاهش کسورات توسط دانشگاههای علوم پزشکی پیشنهاد میگردد. واژههای کلیدی: بیمه؛ تأمین اجتماعی؛ خدمات بهداشتی درمانی؛ بیمارستانها
مقاله پژوهشی
سید جواد قاضی میرسعید؛ نادیا معتمدی؛ باقر پهلوان زاده
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، صفحه 38-48
چکیده
مقدمه: تولید مجلات علمی پزشکی یکی از نمادهای توسعهی سلامت در هر کشور است. تعداد استنادهای مجله در نمایهنامههای بینالمللی جلوهای از اهمیت آن در انتشار دانش سلامت است و در این میان سهم خود- استنادیها چشمگیرتر است. هدف از مطالعهی حاضر مقایسهی تأثیر خود- استنادی نویسنده در ضریب تأثیر مجلههای انگلیسی ...
بیشتر
مقدمه: تولید مجلات علمی پزشکی یکی از نمادهای توسعهی سلامت در هر کشور است. تعداد استنادهای مجله در نمایهنامههای بینالمللی جلوهای از اهمیت آن در انتشار دانش سلامت است و در این میان سهم خود- استنادیها چشمگیرتر است. هدف از مطالعهی حاضر مقایسهی تأثیر خود- استنادی نویسنده در ضریب تأثیر مجلههای انگلیسی پزشکی ایرانی در پایگاههای وبگاه علوم (WoS) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بوده است. روش بررسی: به روش تحلیل استنادی ١٢ مجله در پایگاه WoS و ٢٦ عنوان در پایگاه ISC در سالهای ٢٠٠٦ تا ٢٠٠٩ بررسی گردید. ضریب تأثیر از گزارشهای استنادی نشریات و خود- استنادی نویسنده با جستجو و مشاهدهی مستقیم ارجاعات در هر پایگاه گردآوری و به کاربرگه منتقل شد. ضریب تأثیر بدون خود- استنادی محاسبه گردید. ابزار تحلیل دادهها نسخهی ٢٠ نرمافزار SPSS بود. برای مقایسهی نرخ خود- استنادیهای مجلات مشترک از آزمون Wilcoxon و برای مجلات غیر مشترک از آزمون Mann-Whitney استفاده شد. برای تعیین همبستگی خود- استنادی با ضریب تأثیر در پایگاه WoS از آزمون Pearson و در پایگاه ISC به سبب چولگی دادهها از آزمون Spearman استفاده شد. آزمون مقایسهی همبستگی بین دو پایگاه، تحلیل Covariance بود. یافتهها: نرخ خود- استنادی نویسنده در دو پایگاه تفاوت معنیداری نداشت (٠٥/٠<Pvalue). در پایگاه WoS همبستگی بین خود- استنادی و ضریب تأثیر به سطح معنیداری نزدیک بود (٦٩/٠=r ، ٠٦/٠=Pvalue). همبستگی در پایگاه ISC معنیدار نشد (٠٦/٠=rsp، ٦٣/٠=Pvalue). بین رابطهی خود- استنادی نویسنده با ضریب تأثیر در دو پایگاه تفاوت معنیداری وجود داشت (٠٠١/٠Pvalue<). نتیجهگیری: تأثیر خود- استنادی نویسنده در افزایش ضریب تأثیر مجلات حوزهی پزشکی در وبگاه علوم بیشتر است. خود- استنادی نویسندگان این حوزه باید کاهش یابد تا تأثیر واقعی مجلات علمی نمایان شود. واژههای کلیدی: نشریات؛ استناد؛ ضریب تأثیر مجلات؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مقاله پژوهشی
زینب پاپی؛ فاطمه نوشین فرد
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، صفحه 49-59
چکیده
مقدمه: همتألیفی وسیع ترین شبکهی اشتراک دانش و دخالت حقیقی پژوهشگران در تولید علم و توسعهی علمی است. هدف از این پژوهش تعیین وضعیت همتألیفی پژوهشگران ایرانی حوزهی سم شناسی در نمایهی استنادی علوم بین سالهای 1991 تا 2011 بوده است. روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی است و از رویکرد علم سنجی بر پایهی شاخص هم تألیفی استفاده ...
بیشتر
مقدمه: همتألیفی وسیع ترین شبکهی اشتراک دانش و دخالت حقیقی پژوهشگران در تولید علم و توسعهی علمی است. هدف از این پژوهش تعیین وضعیت همتألیفی پژوهشگران ایرانی حوزهی سم شناسی در نمایهی استنادی علوم بین سالهای 1991 تا 2011 بوده است. روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی است و از رویکرد علم سنجی بر پایهی شاخص هم تألیفی استفاده شده است. دادهها با مراجعه به پایگاه استنادی موسسهی اطلاعات علمی (ISI: Institute for Scientific Information) و جستجو از طریق نام کشور و حوزهی سم شناسی انجام شد و تعداد 1160 مدرک در بازهی زمانی 1991 تا 2011، جامعهی پژوهش را تشکیل دادند. تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزارهای Excel و BibExcel انجام شد. یافته ها: بیشترین میزان مشارکت در تولید مدارک دارای 3 نویسنده بوده است و بالاترین ضریب همکاری مربوط به سال 1997 با 75/0 بود که بیشترین مشارکت در این سال در تولید مدارک 3 و 5 نویسندهای بوده است. در کل ضریب همکاری در بازهی زمانی مورد بررسی 61/0 محاسبه شد. همچنین در بین موسسات و مراکز پژوهشی، دانشگاههای علوم پزشکی تهران (با 341 مدرک)، شهید بهشتی (135 مدرک) و جندی شاپور اهواز (105 مدرک) به ترتیب بهعنوان پرکارترین دانشگاههای کشور در تولید مدارک علمی در حوزهی سم شناسی، در رتبههای اول تا سوم قرار گرفتند. نتایج در مورد همکاری های بین المللی نیز مشخص شد که پژوهشگران ایرانی حوزهی سم شناسی بیشترین همتألیفی را به ترتیب با پژوهشگران کشورهای کانادا (23 مدرک)، انگلستان (19 مدرک) و ایالات متحده امریکا (19 مدرک) دارند. همچنین محمد عبداللهی با 106 مدرک بهعنوان پرکارترین نویسنده شناخته شد. نتیجهگیری: با توجه به تمایل بالای پژوهشگران ایرانی حوزهی سم شناسی به تولید مدارک علمی با مشارکت پژوهشگران داخل و خارج از کشور، لازم است که بستر لازم برای مشارکت گسترده تر پژوهشگران این حوزه در سطح داخل و خارج از کشور فراهم شود. واژههای کلیدی: علمسنجی؛ سم شناسی؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ موسسهی اطلاعات علمی
مقاله پژوهشی
محمد باقر نگهبان؛ ابراهیم خاشی جمال زهی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، صفحه 60-70
چکیده
مقدمه: بررسی کمی برونداد علمی بهویژه مقالات پژوهشی یکی از مهمترین شاخصهای پژوهش در تولید علم شناخته میشود. یکی از کارآمدترین شیوههای بررسی تولیدات علمی استفاده از مطالعات علمسنجی با بررسی مقالات نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی معتبر است. روش این پژوهش علمسنجی و نوع مطالعه کاربردی است و با هدف بررسی روند رشد تولیدات علمی ...
بیشتر
مقدمه: بررسی کمی برونداد علمی بهویژه مقالات پژوهشی یکی از مهمترین شاخصهای پژوهش در تولید علم شناخته میشود. یکی از کارآمدترین شیوههای بررسی تولیدات علمی استفاده از مطالعات علمسنجی با بررسی مقالات نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی معتبر است. روش این پژوهش علمسنجی و نوع مطالعه کاربردی است و با هدف بررسی روند رشد تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در صدد است تا وضعیت و میزان رشد کمی آنها را مشخص کند. روش بررسی: این مطالعه از نوع علمسنجی است که با استفاده از پایگاه استنادی جهان اسلام در آذر ماه 1391 شمسی، اطلاعات آن استخراج و گردآوری شده است. جامعهی آماری پژوهش شامل 222 رکورد از مدارک موجود در این پایگاه اطلاعاتی بوده است که توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پژشکی زاهدان در فاصلهی سالهای 87-1385شمسی منتشر شده است. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و نرمافزار آماری استفاده گردید. دادهها از پایگاه استنادی جهان اسلام استخراج و تحلیل گردیده است، با توجه به اینکه پایگاههای استنادی از روشهای تأیید شدهی جهانی است وهمهی محققان در سراسر دنیا آن را اجرا میکنند، ابزار و فنون استانداردی است که نیاز به روایی ندارند. یافتهها: بیشترین تعداد مدارک منتشر شده از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مجلات نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مربوط به سال 1387 شمسی با تعداد 77 مقاله (68/34 درصد) بود. در مجموع بیشترین تولید مقالات مربوط به دانشکدهی پزشکی با تعداد 118 مقاله (33/39 درصد) و از نظر تولیدات علمی در گروههای آموزشی، بیشترین تعداد مقالات چاپ شده مربوط به گروه داخلی با تعداد 25 مقاله میباشد. نتیجهگیری: تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام رقم قابل قبولی نیست، نتایج این پژوهش نشان میدهد که در طی سالهای مورد بررسی، چاپ مقالات اعضای هیأت علمی دانشگاه از روندی صعودی و با رشدی اندک برخوردار بوده است. تعداد مقالات چاپ شده در طی 3 سال از تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه کمتر میباشد که میتوان ذکر کرد که تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه در طول این مدت موفق به چاپ مقاله در این پایگاه نشدهاند. اگر چه روند تولیدات علمی (مقالات) در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از نظر تعداد مقاله رو به رشد بوده اما در بعضی از دانشکدهها و گروههای آموزشی این روند منفی بوده است. واژههای کلیدی: علمسنجی؛ تولید علم؛ هیأت علمی؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مقاله پژوهشی
شهرام توفیقی؛ محمدامین شمسی؛ عبدالرضا صباحی؛ احمد عامریون؛ روح الله زابلی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، صفحه 71-79
چکیده
مقدمه: امروزه توجه به مقولهی کیفیت در سازمانهای خدماتی فراگیر شده است. بسیاری از سازمانهای خدماتی از جمله بیمارستانها اقدام به اخذ گواهینامهی سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9000) کردهاند. هدف از این مطالعه ارایهی دیدگاه و تجربیات کارکنان 3 بیمارستان دارای گواهینامهی سیستم مدیریت کیفیت شهر کرمان، در خصوص استقرار این سیستم است. روش ...
بیشتر
مقدمه: امروزه توجه به مقولهی کیفیت در سازمانهای خدماتی فراگیر شده است. بسیاری از سازمانهای خدماتی از جمله بیمارستانها اقدام به اخذ گواهینامهی سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9000) کردهاند. هدف از این مطالعه ارایهی دیدگاه و تجربیات کارکنان 3 بیمارستان دارای گواهینامهی سیستم مدیریت کیفیت شهر کرمان، در خصوص استقرار این سیستم است. روش بررسی: این مطالعه بهصورت کیفی در سال 1391 بر روی 30 نفر از کارکنان بخشهای مختلف بیمارستانهای شهر کرمان شامل حضرت فاطمه (س)، بهشتی و کاشانی با روش فتومنولوژی انجام شد. از مصاحبهی ساختار یافته، نیمه ساختار یافته و بحث گروهی جهت جمعآوری دادهها بهره گرفته شد. مصاحبهها ضبط، خط به خط دستنویس و سپس مطابق روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: از بین 46 مضمون کلی، 4 مضمون اصلی «بهبود، تبلیغات، عدم تعهد مدیران ارشد و عدم مشارکت کارکنان» بهدست آمد و علیرغم دیدگاه مثبت کارکنان به ماهیت سیستم مدیریت کیفیت، عملکرد این سیستم را در بیمارستان متبوعشان به دلیل عدم مشارکت کارکنان بهخصوص پزشکان، عدم تعهد مدیران و اخذ گواهینامه برای استفاده از جنبهی تبلیغاتی آن، فاقد کارایی مطلوب دانستند. بحث: استقرار سیستمهای مدیریت کیفیت در بیمارستانها، تضمینی برای کیفیت خدمات در آنها نیست و موفق بودن استقرار این سیستم به عوامل مختلفی مانند آموزش، تعهد مدیران ارشد و مشارکت تمامی کارکنان بهخصوص پزشکان بستگی دارد. واژههای کلیدی: مدیریت کیفیت جامع؛ بیمارستانها؛ کارکنان
مقاله پژوهشی
محمود کیوان آرا؛ سید حسین واعظی؛ حمید کریمی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، صفحه 80-87
چکیده
مقدمه:موضوع آموزش بهطور اعم و آموزش قرآنی بهطور اخص و تأثیر آن در رفتار سازمانی به منظور کمک به مدیران سازمانها از موضوعات مهم در رشد کیفیت سازمان میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی آموزش قرآنی و رفتار شغلی کارکنان ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش به شناسایی تأثیرآموزش قرآنی بر متغیرهای ...
بیشتر
مقدمه:موضوع آموزش بهطور اعم و آموزش قرآنی بهطور اخص و تأثیر آن در رفتار سازمانی به منظور کمک به مدیران سازمانها از موضوعات مهم در رشد کیفیت سازمان میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی آموزش قرآنی و رفتار شغلی کارکنان ادارهی کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش به شناسایی تأثیرآموزش قرآنی بر متغیرهای رفتار شغلی شامل متغیرهای رضایت شغلی، مسؤولیتپذیری،عدالت محوری، تیم پذیری،کیفیت گرایی و مهارت انسانی پرداخته است. روش بررسی: جامعهیث آماری این پژوهش کارکنان اداره کل بیمهی خدمات درمانی استان اصفهان هستند. روش تحقیق آزمایشی و کاربردی بود و جنبهی همبستگی داشت. برای انجام تحقیق و دستیابی به اطلاعات مورد نیاز بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده، 30 نفر بهعنوان نمونه برای آزمون مستقل و30 نفر برای آزمون شاهد انتخاب شدهاند. اطلاعات این تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است و با استفاده ازنرمافزار SPSS نسخهی 19 مورد تحلیل قرار گرفته است. برای پایایی پرسشنامه از ضریب Coronbach’s alpha با مقدار73% استفاده شده است. دادههای حاصل با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون فراوانی، میانگین، میانه، واریانس و آزمون T دو نمونهی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزشهای قرآنی بر شاخصهای رضایت شغلی با میانگین 3/8، مسؤولیتپذیری با میانگین 3/18، عدالت محوری با میانگین 3/22، تیم پذیری با میانگین 8/21، کیفیت گرایی با میانگین 4/21 و مهارت انسانی با میانگین 8/21 بر روی افراد آموزش دیده تأثیرگذار بوده و تفاوت بین گروههای آموزش دیده و آموزش ندیده معنادار بود. بنابراین آموزش قرآنی بر رفتار شغلی کارکنان تأثیر مثبت داشته است. نتیجهگیری: این پژوهش نشان میدهد که آموزشهای قرآنی میتواند بر رفتارهای سازمانی مانند رضایت شغلی، مسؤولیتپذیری، عدالت محوری، تیم پذیری، کیفیت گرایی و مهارت انسانی مؤثر باشد. آموزش میتواند بهعنوان یکی از مؤلفههای تعیین کنندهی رفتار در هر جامعهای مورد توجه قرار گیرد، بهویژه زمانیکه آموزش با عقاید، هنجارهای فرد و با فطرت انسانی منطبق باشد. واژههای کلیدی: آموزشهای قرآنی؛ رفتار شغلی؛ رضایت شغلی؛ کارکنان؛ بیمه
مقاله پژوهشی
فریبرز رحیم نیا؛ حنظله زینوند لرستانی؛ شیرین فیض محمدی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، صفحه 88-98
چکیده
مقدمه: امروزه بهعنوان یک واحد کسب و کار، سازمانهای بهداشتی و درمانی بیشتر از دیگر صنایع نیازمند مدیریت ارتباط با مشتری با استانداردهای بالا میباشند. این پژوهش با دیدگاهی سازمانی جهت شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در بیمارستانها شکل گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر از حیث روش جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بهعنوان یک واحد کسب و کار، سازمانهای بهداشتی و درمانی بیشتر از دیگر صنایع نیازمند مدیریت ارتباط با مشتری با استانداردهای بالا میباشند. این پژوهش با دیدگاهی سازمانی جهت شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در بیمارستانها شکل گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر از حیث روش جمعآوری اطلاعات توصیفی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعهی آماری این مطالعه که در سال 1391 صورت گرفته، شامل مدیران داخلی و یا رؤسای 156 بیمارستان و مراکز درمانی فعال در سطح شهر مشهد بود. حجم نمونه براساس فرمول نمونهگیری حدود 51 بیمارستان تعیین گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که برای بررسی روایی محتوایی از نظر اساتید دانشگاه استفاده شده و نیز جهت برآورد پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (74/0α=) استفاده گردیده است. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: براساس نتایج بهدست آمده، 12 (5/23 درصد) بیمارستان پذیرندهی این سیستم و 39 (5/76 درصد) بیمارستان بهعنوان نپذیرنده شناخته شدند. متغیرهای نوآوری از دیدگاه مدیران ارشد اجرایی، اندازهی سازمان، مزیت نسبی، قابلیتهای مدیریت دانش، قابلیتهای اطلاعاتی کارکنان و پیچیدگی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر پذیرش داشتهاند. نتیجهگیری: باتوجه به اینکه نوآوری از دیدگاه مدیران ارشد اجرایی نقش مهمی در پذیرش سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در بیمارستانها دارد، بنابراین دولت باید با فراهم آوردن محیطی فعال و حمایتی زمینه را برای تشویق مدیران ارشد جهت بهکارگیری این سیستم فراهم کند. واژههای کلیدی: مدیریت ارتباط با مشتری؛ سیستمهای اطلاعاتی؛ تحلیل تشخیصی؛ بیمارستانها
مقاله پژوهشی
سعید آصف زاده؛ سجاد غلامعلی پور؛ گلرخ عتیقه چیان
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، صفحه 99-108
چکیده
مقدمه: منابع انرژی یکی از مهمترین منابع خدمت رسانی در بیمارستان به شمار میآید. هدف از این پژوهش مقایسهی میزان مصرف انرژی قبل و پس از اجرای طرح هدفمندی یارانهها در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سالهای 1390-1388 بود. روش بررسی: این پژوهش کاربردی از دسته مطالعات تحلیلی- مقطعی است که در سال 1390 انجام شد. جامعهی پژوهش شامل ...
بیشتر
مقدمه: منابع انرژی یکی از مهمترین منابع خدمت رسانی در بیمارستان به شمار میآید. هدف از این پژوهش مقایسهی میزان مصرف انرژی قبل و پس از اجرای طرح هدفمندی یارانهها در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سالهای 1390-1388 بود. روش بررسی: این پژوهش کاربردی از دسته مطالعات تحلیلی- مقطعی است که در سال 1390 انجام شد. جامعهی پژوهش شامل کلیهی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی قزوین(5 بیمارستان) بودند که به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتهاند. مراجعه به آمار و اسناد هزینه و مصرف در سالهای 1390-1388، مبنای جمعآوری اطلاعات بوده است. دادههای بهدست آمده از طریق ورود به excell و نرمافزار آماری SPSS نسخهی 19 با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری t-student تحلیل شد. یافتهها: آزمون t-student نشان داد میانگین مقدار مصرف ماهیانهی آب، برق و گاز در یک سال قبل و بعد از هدفمندی یارانهها در بیمارستانهای مورد مطالعه تفاوت معناداری نداشته است (457/0= Pvalue)، (64/0= Pvalue)، (68/0= Pvalue). اما میانگین مبلغ ماهیانهی هر سه در یک سال قبل و بعد از هدفمندی یارانهها بهطور معناداری بیشتر از قبل بوده است (001/0≥ Pvalue). نتیجهگیری: برای بهینهسازی مصرف انرژی در بیمارستانها بهتر است که استانداردهای مصرف در بخشهای مختلف با توجه به آخرین سطح فنآوری و دیگر عوامل تأثیرگذار بر مصرف انرژی تعیین و بهکار گرفته شود. واژههای کلیدی: مصرف انرژی؛ هدفمندی یارانهها؛ بیمارستانها
مقاله مروری نقلی
محمدرضا سلیمانی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، صفحه 109-123
چکیده
بیتردید، در جامعهی اطلاعاتی، دانش و اطلاعات نقش تعیینکننده داشته و بهعنوان ثروت و دارایی محسوب میشوند. از آنجاییکه عدم دسترسی به اطلاعات معتبر در تمامی حوزهها از جمله حوزهی سلامت باعث تحمیل هزینههای زیادی میشود، به همین دلیل، اطلاعات بهعنوان محور مباحث اکثر اقتصاددانان قرار گرفته و حوزهی مطالعاتی جدیدی به نام ...
بیشتر
بیتردید، در جامعهی اطلاعاتی، دانش و اطلاعات نقش تعیینکننده داشته و بهعنوان ثروت و دارایی محسوب میشوند. از آنجاییکه عدم دسترسی به اطلاعات معتبر در تمامی حوزهها از جمله حوزهی سلامت باعث تحمیل هزینههای زیادی میشود، به همین دلیل، اطلاعات بهعنوان محور مباحث اکثر اقتصاددانان قرار گرفته و حوزهی مطالعاتی جدیدی به نام «اقتصاد اطلاعات» شکل گرفته است. از طرف دیگر، امروزه مدیران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی بهعنوان یکی از عمدهترین متولیان و تولیدکنندگان کالاها و خدمات اطلاعاتی با مسایل و چالشهای اقتصادی زیادی مواجه هستند که برای حل مناسب آنها علاوه بر دانش اقتصادی، نیاز به درک صحیحی از ویژگیهای اقتصادی اطلاعات و خدمات اطلاعاتی دارند. از آنجاییکه تحلیل اقتصادی کالاها و خدمات اطلاعاتی با تحلیل اقتصادی استاندارد متفاوت میباشد، لذا در این مقاله ابتدا اطلاعات بهعنوان یک کالای اقتصادی بررسی شده و در ادامه، ویژگیهای منحصر به فرد اطلاعات ذکر میشود. در نهایت رویکردهای رایج برای قیمتگذاری این نوع کالاها و خدمات و نیز چالش مربوط به دریافت بهای استفاده از طرف کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی مورد بررسی قرار میگیرد. کلیدواژهها: خدمات اطلاعاتی؛ قیمتگذاری؛ اقتصاد
مقاله مروری نقلی
فیروزه زارع فراشبندی؛ سپیده سلیمی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، صفحه 124-134
چکیده
کتابدرمانی یکی از روشهای کمهزینه، در دسترس و سودمند در درمان بیماریها و مشاورههای روانشناسی میباشد که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کتابدرمانی استفاده ازکتاب برای درمان است و بهعنوان روشی مکمل در درمان بهکار میرود. این روش بسته به نظر تیم درمان میتواند بهصورت گروهی یا فردی و حضوری یا غیر ...
بیشتر
کتابدرمانی یکی از روشهای کمهزینه، در دسترس و سودمند در درمان بیماریها و مشاورههای روانشناسی میباشد که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کتابدرمانی استفاده ازکتاب برای درمان است و بهعنوان روشی مکمل در درمان بهکار میرود. این روش بسته به نظر تیم درمان میتواند بهصورت گروهی یا فردی و حضوری یا غیر حضوری اجرا شود، هرچند در کنار مزایای خود دارای محدودیتهایی نیز میباشد. این مقاله یک مقالهی مروری نقلی است و هدف از آن مرور تاریخچه و مفاهیم کتابدرمانی، ارایهی کاربرد کتابدرمانی، مزایا و محدودیتهای آن، بیان مراحل اجرای کتابدرمانی و همچنین نقش کتابداران در آن است. برای جستجوی مقالات از آبان 1390 شمسی تا مرداد 1392 شمسی با استفاده از کلید واژههای «کتابدرمانی»، «اطلاعدرمانی»، «نقش کتابدار در درمان»، «نقش کتابخانه در درمان» در پایگاههای SID, Magiran, ISI, Web of Science, Science Direct, Ebsco, Springer, IranMedex, Irandoc, Noormags, Elsevier, MDConsult, Emerald و Proquest جستجو انجام شد. تعداد 180 مدرک به فارسی و انگلیسی بازیابی گردید. پس از بررسی مدارک بازیابی شده، تعداد 40 مدرک انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. جمعبندی مرور متون فوق نشان داد که به دلیل افزایش نرخ شیوع بیماریهای مختلف از یک سو، کمبود متخصصان مجرب از سوی دیگر و گران بودن اغلب خدمات با کیفیت، استفاده از روش کتابدرمانی بهعنوان یک روش ساده، ارزان و در دسترس سودمند است اما بایستی به محدودیتهای آن نیز توجه لازم را داشت. نقش کتابدار در این روش، نقشی تسهیلکننده است و زمانی اجرای کتابدرمانی بیشترین تأثیرگذاری را خواهد داشت که یک کتابدار پزشکی یا بالینی به همراه تیم درمان و در کنار پزشک یا روانپزشک در اجرای فرایند کتابدرمانی مشارکت داشته باشد. واژه های کلیدی: کتاب درمانی؛ کتابداران؛ بیماریها