ایندکس
ایندکس مجله
چکیده
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
مقاله پژوهشی
آزیتا بالاغفاری؛ محمد فلاح خاریکی؛ عافیه پنق
چکیده
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه راهکار توسعه سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستان HMIS (Hospital Management Information System) به عنوان زیرساخت طراحی و استقرار سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستانی الکترونیکی eHMIS (Electronic HMIS) بود که استقرار آن موجب دستیابی به اطلاعات یکپارچه بیمارستانی و شاخصهای آماری معتبر و بههنگام حاصل از سیستم جاری اطلاعات با استفاده ...
بیشتر
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه راهکار توسعه سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستان HMIS (Hospital Management Information System) به عنوان زیرساخت طراحی و استقرار سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستانی الکترونیکی eHMIS (Electronic HMIS) بود که استقرار آن موجب دستیابی به اطلاعات یکپارچه بیمارستانی و شاخصهای آماری معتبر و بههنگام حاصل از سیستم جاری اطلاعات با استفاده از فنآوری کارامد، نوین و مؤثر در حوزه مدیریت بیمارستانی میشود.روش بررسی: این مطالعه در دو بخش کیفی- مقایسهای و کیفی- Delphi دو مرحلهای در سال 1396 انجام گرفت. 30 نفر از صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان جامعه آماری بر اساس نمونهگیری غیر تصادفی و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.یافتهها: اعتبارسنجی عناصر اطلاعاتی اولیه راهکار توسعه HMIS مبتنی بر معیارهای سازمان بهداشت جهانی شامل 10 مرحله میباشد که عناصر اطلاعاتی نهایی به دست آمده از 12 اصل، 62 گام و 28 کاربرگ تشکیل شده است. صاحبنظران در خصوص اصول و گامها در الگوی اولیه و حصول الگوی نهایی اتفاق نظر داشتند و هیچگونه تغییراتی اعمال نشد. اصلاحات فقط در بخش کاربرگها صورت گرفت و تعداد کاربرگها در مراحل 1، 2، 6 و 9 افزایش یافت.نتیجهگیری: جهت استقرار eHMIS، به طراحی زیرساختهای سیستم جاری اطلاعات بیمارستان نیاز است. از راهکار ارایه شده میتوان به عنوان یک مرجع کاربردی ساده و سریع به صورت دستی و مکانیزه در جهت فراهمآوری زیرساختهای سیستم جاری اطلاعات بیمارستان استفاده نمود.
مقاله پژوهشی
صمد روحانی؛ خدیجه صفیزاده؛ سید نورالدین موسوینسب؛ آزیتا بالاغفاری؛ محمدرضا سعیدی کیاسری
چکیده
مقدمه: اطلاعات نادرست و فاقد کیفیت میتواند گمراهکننده باشد و منجر به تصمیمات نادرست گردد. از اینرو، کیفیت دادهها ضامن و شرط مفید بودن استفاده از آنها است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در خانههای بهداشت شهرستان ساری بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی در سال 1396 انجام ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات نادرست و فاقد کیفیت میتواند گمراهکننده باشد و منجر به تصمیمات نادرست گردد. از اینرو، کیفیت دادهها ضامن و شرط مفید بودن استفاده از آنها است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در خانههای بهداشت شهرستان ساری بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی در سال 1396 انجام شد. جامعه آماری آن شامل گزارشهای فصلی کلیه خانههای بهداشت شهرستان ساری بود. حجم نمونه را گزارشهای فصلی دو فصل 72 خانه بهداشت تشکیل داد که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس به منظور جمعآوری دادهها، از ابزار ارزیابی عملکرد مدیریت سیستم روتین اطلاعات سلامت در سطح واحدهای ارایه خدمت استفاده گردید. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: صحت دادهها بین 96/90 و 05/18 درصد متفاوت بود. طبق بیانات بیماران مصاحبه شونده، اطلاعات مربوط به 52 درصد از آنان مبتنی بر واقعیت نبود.نتیجهگیری: اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت که اغلب یکی از ملزومات نظارت مستمر بر عملکرد واحدهای ارایه خدمت و اتخاذ تصمیمات متناسب میباشد، وضعیت مطلوبی ندارد و فاقد کیفیت لازم برای چنین منظوری است.
مقاله پژوهشی
محمد حسن احمدی؛ محمدرضا رمضانپور؛ ریحانه خورسند
چکیده
مقدمه: بروز بیماریهای کبد میتواند فرد را در طولانی مدت مستعد سرطان کبد نماید که از مرگبارترین نوع سرطانها در جهان به شمار میرود و در عین حال، قابل پیشگیری است. تشخیص زودهنگام بیماریهای کبدی، امری ضروری جهت درمان آنها میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، دستهبندی وضعیت بیماران کبدی بر اساس شاخصهای آزمایشگاهی با استفاده از ...
بیشتر
مقدمه: بروز بیماریهای کبد میتواند فرد را در طولانی مدت مستعد سرطان کبد نماید که از مرگبارترین نوع سرطانها در جهان به شمار میرود و در عین حال، قابل پیشگیری است. تشخیص زودهنگام بیماریهای کبدی، امری ضروری جهت درمان آنها میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، دستهبندی وضعیت بیماران کبدی بر اساس شاخصهای آزمایشگاهی با استفاده از رویکرد دادهکاوی بود.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، از الگوریتمهای بهینهسازی ازدحام ذرات PSO (Particle Swarm Optimization) و سیستم استنتاج عصبی- فازی تطبیقی ANFIS (Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System) برای تشخیص اختلالات کبد در افراد سالم و بیمار استفاده گردید. بدین ترتیب، دادهها از پایگاه داده معتبر دانشگاه کالیفرنیا- ارواین UCI (University of California-Irvine) دریافت شد. برای ارزیابی روش پیشنهادی، معیارهای دقت، حساسیت و صحت مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: ترکیب ANFIS و الگوریتم PSO با متوسط صحت 14/99 درصد برای مجموعه داده مبتلایان به بیماریهای کبدی در هند ILPD (Indian Liver Patient Dataset) قادر به تشخیص اختلالات کبدی بود.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده حاکی از توانمندی بالای مدل ANFIS در تشخیص اختلالات کبد میباشد. مدل پیشنهادی نسبت به سایر مدلهای مورد مقایسه دارای حداقل میزان خطا و بیشترین صحت و دقت است. بنابراین، به کارگیری این مدل در زمینه تشخیص بیماریهای کبد پیشنهاد میشود.
مقاله پژوهشی
حامد فلاح تفتی؛ مهدیه زحمتکش سردوراهی
چکیده
مقدمه: بسیاری از شهرهای ایران با داشتن نیروی انسانی متخصص و امکانات درمانی مناسب، ظرفیت بالقوهای در پذیرش گردشگران درمانی دارند. آنچه در بالفعلسازی این ظرفیتها نقش بسزایی ایفا میکند، شناخت تصویر ذهنی گردشگران از توانمندیهای مقصد گردشگری درمانی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری درمانی ...
بیشتر
مقدمه: بسیاری از شهرهای ایران با داشتن نیروی انسانی متخصص و امکانات درمانی مناسب، ظرفیت بالقوهای در پذیرش گردشگران درمانی دارند. آنچه در بالفعلسازی این ظرفیتها نقش بسزایی ایفا میکند، شناخت تصویر ذهنی گردشگران از توانمندیهای مقصد گردشگری درمانی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری درمانی بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- پیمایشی در شهر تهران و در تابستان، پاییز و زمستان سال 1397 انجام شد. ابتدا از طریق مطالعات کتابخانهای، 38 عامل تأثیرگذار بر توسعه گردشگری درمانی شناسایی و سپس با روش Delphi، 34 عامل جهت تدوین پرسشنامه غربالگری شد. با اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامه، نمونهای متشکل از 432 نفر از گردشگران درمانی شهر تهران با سابقه مراجعه مکرر، به صورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: شش مؤلفه اصلی به عنوان شاخصهای مؤثر بر توسعه گردشگری درمانی با روش تحلیل عاملی استخراج گردید. مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعه گردشگری درمانی مقاصد به ترتیب اهمیت شامل «کمیت خدمات درمانی (منابع انسانی و امکانات در دسترس)، کیفیت خدمات درمانی، شرایط اقامتی، امکانات رفاهی و گردشگری، ویژگیهای اجتماعی- فرهنگی، تبلیغات و اطلاعرسانی» بود. نتیجهگیری: با وجود اهمیت کمیت و کیفیت خدمات درمانی و با توجه به افزایش تقاضای سفر، بیمارانی که برای درمان سفر میکنند، نیازمند خدمات دیگری هم هستند و سطح توسعه خدمات در مقاصد را از جنبههای متفاوت مورد توجه قرار میدهند. توجه تک بعدی به گسترش خدمات درمانی نمیتواند متضمن توسعه این نوع گردشگری باشد و تأمین سایر نیازهای گردشگران مانند تفریح، اقامت مطلوب و ثبت خاطرات خوشایند، شرط کافی در دستیابی به توسعه است.
مقاله پژوهشی
حسن اشرفی ریزی
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت نقش داوری در کیفیت مقالات ارسال شده برای مجلات، پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوههای ارزشیابی و بهبود عملکرد داوران مجلات علمی- پژوهشی حوزه سلامت انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی بود که به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گردید. سردبیران، مدیران داخلی و اعضای شورای نویسندگان مجلات با حداقل ۲ سال سابقه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت نقش داوری در کیفیت مقالات ارسال شده برای مجلات، پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوههای ارزشیابی و بهبود عملکرد داوران مجلات علمی- پژوهشی حوزه سلامت انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی بود که به روش تحلیل محتوای کیفی انجام گردید. سردبیران، مدیران داخلی و اعضای شورای نویسندگان مجلات با حداقل ۲ سال سابقه کار پیوسته در حوزه مجلات سلامت و حداقل تجربه داوری بیش از 10 مقاله، به صورت هدفمند انتخاب شدند و در مصاحبه نیمه ساختار یافته شرکت نمودند. استخراج دادهها با روش تحلیل محتوا صورت گرفت. به منظور تعیین روایی و پایایی، از ارزیابی Lincoln و Guba بر اساس چهار معیار اعتبارپذیری، انتقالپذیری، اطمینانپذیری و تأییدپذیری استفاده گردید.یافتهها: دیدگاه صاحبنظران درباره روشهای ارزشیابی عملکرد داوران در سه دسته ارزیابی عملی (خودارزیابی عملکردی و دگرارزیابی عملکردی)، ارزیابی رفتاری (وقتشناسی و ارزیابی مبتنی بر تعهد و اخلاق) و ارزیابی فنی- تخصصی (ارزیابی فرایندی فن و دقت، ارزیابی سوابق و تجارب و ارزیابی مبتنی بر شواهد) مفهوم یافت. از تحلیل نظرات کارشناسان درباره روشهای انگیزشی برای بهبود همکاری داوران، دو دسته تشویق (مادی، غیر مادی فردی و غیر مادی جمعی) و تعامل (اطلاعرسانی فرایندی، برقراری ارتباط فردی و طرح درخواست به طور منطقی) حاصل گردید. تحلیل نظرات درباره روشهای ارتقای توانمندی علمی داوران نیز دو دسته اطلاعرسانی (ارایه شفاف و روزامد قوانین و دستورالعملها، ارایه بازخورد علمی و آموزش) و تقویت رفتار پاسخگو (توجه به داورهای کارامد و تقویت الگوی فکری- رفتاری داور) را نشان داد.نتیجهگیری: آگاهی از شیوههای ارزشیابی، تقویتی و انگیزشی عملکرد داوران، کیفیتر شدن داوریها را بهبود میبخشد. نتایج به دست آمده به دستاندرکاران مجلات علمی- پژوهشی حوزه سلامت در جهت افزایش کیفیت داوری مقالات کمک میکند.
مقاله پژوهشی
افسانه حاضری؛ معظمه گروهی
چکیده
مقدمه: با وجود ارزش حیاتی مدیریت دانش برای فعالیتهای بهداشت و درمان، در متون مختلف از این بخش به عنوان آخرین بخشی که مدیریت دانش را پذیرفته، یاد شده است. با توجه به این که اطلاعات کافی درباره وضعیت موضوعی حوزه مدیریت دانش پزشکی در دسترس نیست، هدف از انجام پژوهش حاضر، استفاده از روشهای علمسنجی در کمک به فهم جریان دانش و شناخت مباحث ...
بیشتر
مقدمه: با وجود ارزش حیاتی مدیریت دانش برای فعالیتهای بهداشت و درمان، در متون مختلف از این بخش به عنوان آخرین بخشی که مدیریت دانش را پذیرفته، یاد شده است. با توجه به این که اطلاعات کافی درباره وضعیت موضوعی حوزه مدیریت دانش پزشکی در دسترس نیست، هدف از انجام پژوهش حاضر، استفاده از روشهای علمسنجی در کمک به فهم جریان دانش و شناخت مباحث کلیدی این حوزه و نمایان ساختن ساختار فکری این حوزه بود.روش بررسی: این مطالعه توصیفی با رویکرد علمسنجی و به روش تحلیل همواژگانی و با استفاده از فن خوشهبندی سلسله مراتبی انجام شد. جامعه آماری آن شامل 868 مدرک مرتبط با موضوع در پایگاه PubMed طی بازه زمانی سالهای 1980 تا 2017 بود. همچنین، 200 مقاله فارسی که تا سال 1396 در پایگاههای Magiran، Noormags، SID (Scientific Information Database) و نمایه استنادی علوم ایران نمایه شده بودند، بررسی گردید.یافتهها: رشد تولیدات علمی مدیریت دانش در حوزه پزشکی در فارسی و لاتین سیر صعودی داشت. ضریب رشد مقالات لاتین و فارسی به ترتیب 98/2 و 31/2 گزارش شد. با رسم نمودار خوشهبندی، کلید واژههای مقالات لاتین در 14 خوشه موضوعی و کلید واژههای مقالات فارسی در 10 خوشه موضوعی قرار گرفت. بررسی شباهت موضوعی مقالات فارسی و لاتین نشان داد که تنها 13 کلید واژه مشترک در بین اعضای خوشههای موضوعی به چشم میخورد که در خوشههای متفاوت پراکنده شده بود.نتیجهگیری: با بررسی کلید واژههای هسته و مرکزی پژوهش، چنین استنباط میشود که نگرش جامعه پزشکی به مدیریت دانش بیشتر یک نگرش خدمتگرایانه است.
مقاله پژوهشی
میترا هومانیراد؛ محمدرضا سلیمانی
چکیده
مقدمه: با توجه به نقش ماهیتی انتشار مقالات در حوزه سلامت و سهم استادان در ایفای این نقش، پژوهش حاضر با هدف تعیین چالشهای نگارش و انتشار مقالات علمی حوزه سلامت از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه تحقیق را 250 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به نقش ماهیتی انتشار مقالات در حوزه سلامت و سهم استادان در ایفای این نقش، پژوهش حاضر با هدف تعیین چالشهای نگارش و انتشار مقالات علمی حوزه سلامت از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه تحقیق را 250 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل داد که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط پژوهشگران مجرب دانشگاه و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha (89/0) تأیید گردید. در نهایت، دادهها با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: از شش دسته چالشهای نگارش و انتشار مقالات علمی، چالشهای حرفهای- تخصصی با میانگین 05/3، چالشهای شخصی با میانگین 00/3 و امکانات و تجهیزات با میانگین 98/2 بیشتر از سایر چالشها در نگارش و انتشار مقالات علمی تأثیرگذار بود. در مقابل، چالشهای اجتماعی- فرهنگی با میانگین 41/2، کمترین اهمیت را در نگارش و انتشار مقالات علمی داشت.نتیجهگیری: سیاستگذاران پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور میتوانند با مورد توجه قرار دادن نتایج پژوهش حاضر، مسیر تولید مقالات و شواهد معتبر در حوزه سلامت را هموار نمایند و زمینه به کارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد را فراهم سازند.
مقاله کوتاه
زهرا نظامآبادی؛ سیامک اسلامی
چکیده
مقدمه: رفتار شهروندی سازمانی عامل مؤثری بر عملکرد سازمانها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستانهای شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی بود و در آن 200 پرستار بیمارستانهای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با بررسی منابع کتابخانهای- میدانی و پرسشنامه استاندارد (77/0 ...
بیشتر
مقدمه: رفتار شهروندی سازمانی عامل مؤثری بر عملکرد سازمانها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستانهای شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی بود و در آن 200 پرستار بیمارستانهای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با بررسی منابع کتابخانهای- میدانی و پرسشنامه استاندارد (77/0 = α) جمعآوری گردید و سپس با استفاده از آزمون Independent t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تفاوت معنیداری بین میانگین نمره رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستانهای دولتی و غیر دولتی مشاهده نشد.نتیجهگیری: رفتار شهروندی سازمانی پرستاران در سطح مطلوبی میباشد و تفاوتی در رفتار شهروندی سازمانی پرستاران بیمارستانهای دولتی و غیر دولتی تهران وجود ندارد.