ایندکس
ایندکس مجله
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393
چکیده
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
مقاله پژوهشی
صدیقه عابدی؛ رضا خواجویی؛ لیلا احمدیان؛ سارا کاوه
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، صفحه 392-399
چکیده
مقدمه: با توجه به رسالت وب سایتهای دانشگاهی در ارائه خدمات به کاربران، طراحی کارآمد محتوای اطلاعاتی آنها باعث استفاده مؤثر آنها میشود. از جملهی آنها وب سایتهای گروههای آموزشی هستند که میتوانند حاوی اطلاعاتی ارزنده برای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران باشند. هدف از این مطالعه شناسایی محتوای اطلاعاتی وب سایتهای گروه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به رسالت وب سایتهای دانشگاهی در ارائه خدمات به کاربران، طراحی کارآمد محتوای اطلاعاتی آنها باعث استفاده مؤثر آنها میشود. از جملهی آنها وب سایتهای گروههای آموزشی هستند که میتوانند حاوی اطلاعاتی ارزنده برای اساتید، دانشجویان و سایر کاربران باشند. هدف از این مطالعه شناسایی محتوای اطلاعاتی وب سایتهای گروه فناوری اطلاعات سلامت و مدارک پزشکی کشور بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کاربردی است که در زمستان سال 1391 خورشیدی به صورت مقطعی بر روی 14 وب سایت گروههای مذکور انجام شد. اقلام اطلاعاتی با استفاده از یک فرم گردآوری دادهها جمعآوری شد که روایی آن مورد تأیید سه نفر متخصص انفورماتیک پزشکی قرار گرفته بود. میزان ضرورت اقلام در یک جلسه گروه متمرکز بررسی شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی در SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در این پژوهش در کل 36 عنوان اقلام اطلاعاتی موجود در 14 وب سایت مورد مطالعه استخراج شده و در شش گروه اطلاعات رشته، اساتید، پژوهشی، آموزشی، عملکرد گروه، و سایر طبقهبندی شدند. بیشترین موارد مربوط به اطلاعات آموزشی و پژوهشی ( هر کدام 22 درصد)، وکمترین مربوط به اطلاعات رشته (8 درصد) میباشد. هشتاد و سه درصد از عناصر موجود در وب سایتها توسط گروه متمرکز ضروری شناخته شدند. نتیجهگیری: عناصر اطلاعاتی وب سایت گروههای آموزشی مختلف هم از نظر عناوین استفاده شده و هم از نظر نوع محتوای اطلاعاتی متفاوت میباشند. این تفاوت میتواند باعث پایین آمدن کارآیی استفاده و سردرگمی کاربران در یافتن اطلاعات گردد. نتایج این تحقیق میتواند برای گروههای آموزشی، مسئولین وبسنجی دانشگاهها و طراحان وب سایتها در طراحی و ارتقا وب سایتها مفید واقع شود.
مقاله پژوهشی
محترم نعمت الهی؛ فرزانه شاهچراغی؛ رکسانا شریفیان
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، صفحه 400-411
چکیده
مقدمه: امروزه بیماریهای کبدی به عنوان یکی از علل عمده ناخوشی، مرگ و میر و افزایش هزینههای بهداشتی در سراسر جهان محسوب میشود و تلاش جهانی برای محدود کردن این بیماری آغاز شده است. یکی از این تلاشها، توسعه شیوههای علمی و راهاندازی سامانههای مناسب اطلاعاتی به منظور فهم مشکلات و استفاده از قابل دسترسترین دادهها و الگوها ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بیماریهای کبدی به عنوان یکی از علل عمده ناخوشی، مرگ و میر و افزایش هزینههای بهداشتی در سراسر جهان محسوب میشود و تلاش جهانی برای محدود کردن این بیماری آغاز شده است. یکی از این تلاشها، توسعه شیوههای علمی و راهاندازی سامانههای مناسب اطلاعاتی به منظور فهم مشکلات و استفاده از قابل دسترسترین دادهها و الگوها به منظور ارائه اطلاعات به موقع و علمی برای اخذ تصمیمات ضروری است. این مقاله با هدف مطالعه تطبیقی سامانه مدیریت اطلاعات بیماریهای کبدی در کشورهای منتخب انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی و تطبیقی، ابتدا وضعیت موجود کشور با مراجعه به »مرکز مدیریت بیماریها« مستقر در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و بیمارستانهای نمازی شیراز، امام خمینی تهران و الزهرا اصفهان با مصاحبه حضوری با مسئول مرکز درمان بیماریهای واگیردار و مسئولین بخشهای درمان بیماریهای کبدی در بیمارستانها در فروردین ماه 2013 میلادی و بررسی فرمها و مستندات با استفاده از چکلیست (روایی ابزار بر اساس روش اعتبار محتوا)، بررسی و سپس به بررسی سامانه مدیریت اطلاعات بیماریهای کبدی در کشورهای منتخب پرداخته شد. تحلیل اطلاعات بر اساس مقایسه ویژگیهای سامانههای اشاره شده در کشورهای مورد مطالعه، به صورت تحلیل توصیفی_ نظری صورت گرفت. یافتهها: سامانه مدیریت اطلاعات بیماریهای کبدی بر اساس مطالعه و تجارب آمریکا، کانادا و مالزی و بر اساس نیاز کشور در قالب سه محور »مشخصات کلی سامانه«، »منابع داده« و نیز »ضوابط جمعآوری، گزارش و پردازش دادهها« طراحی شد. نتیجهگیری: با توجه به شیوع بالای بیماریهای کبدی در ایران و فقدان سامانه جامع مدیریت اطلاعات بیماریهای کبدی، طراحی الگوی سامانه مدیریت اطلاعات بیماریهای کبدی، جهت مدیریت بیماری که کنترل کیفیت و کنترل هزینهها – به عنوان دو هدف متعالی نظامهای بهداشتی - را به دنبال دارد، توصیه میگردد.
مقاله پژوهشی
جواد زارعی؛ مهران کامکار حقیقی؛ آتنا خاش
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، صفحه 412-423
چکیده
مقدمه: در مقایسه با کشورهای پیشرو در حوزه مدیریت اطلاعات سلامت، قوانین فعلی نگهداری مدارک پزشکی در ایران، بسیار کلی، مبهم و نامتناسب با کاربردهای مدارک پزشکی بوده و در آن به مدت زمان نگهداری بسیاری از پروندههای پزشکی تخصصی اشاره نشده است. لذا هدف از این مطالعه بازنگری در قوانین نگهداری مدارک پزشکی در بیمارستانهای ایران بود. ...
بیشتر
مقدمه: در مقایسه با کشورهای پیشرو در حوزه مدیریت اطلاعات سلامت، قوانین فعلی نگهداری مدارک پزشکی در ایران، بسیار کلی، مبهم و نامتناسب با کاربردهای مدارک پزشکی بوده و در آن به مدت زمان نگهداری بسیاری از پروندههای پزشکی تخصصی اشاره نشده است. لذا هدف از این مطالعه بازنگری در قوانین نگهداری مدارک پزشکی در بیمارستانهای ایران بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کاربردی است که در سال 1391 خورشیدی و در چهار مرحله انجام شده است. در مرحله اول جامعه پژوهش شامل تمامی بیمارستانهای ایران (890 بیمارستان) بود، و در مراحل دیگر جامعه پژوهش را خبرگان رشته مدارک پزشکی تشکیل میدادند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. دادههای گردآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و درصد فراوانی) در نرمافزار SPSS 16 تحلیل گردیدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین حجم درخواست برای مدارک پزشکی در بیمارستانهای ایران به ترتیب مربوط به نیاز حقوقی و قانونی و ادامه درمان بیمار، و کمترین مربوط به اهداف تحقیقاتی و آموزشی بود. در مجموع بیمارستانهای کشور 39 مورد از انواع پروندههای پزشکی را برای بازنگری در قوانین مدت زمان نگهداری ذکر کردند. از دیدگاه کارشناسان مدارک پزشکی، نوع پذیرش بیمار، سن بیمار، و نوع کاربرد پرونده پزشکی مهمترین معیارها برای تعیین مدت زمان نگهداری مدارک پزشکی بودند. برای 27 مورد از انواع پروندهها مدت زمان نگهداری جدید در نظر گرفته شد که 19 مورد آن به تصویب سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رسید. مدت زمان پایه برای نگهداری پروندههای بستری در ایران 10 سال در نظر گرفته شد. نتیجهگیری: قوانین نگهداری مدارک پزشکی در ایران مورد بازبینی قرار گرفت. این قوانین در مقایسه با قوانین قبلی کاربردهای قانونی، درمانی و تحقیقاتی پروندههای پزشکی در ایران، و حقوق افراد کمتر از سن قانونی را بیشتر مورد توجه قرار میدهد.
مقاله پژوهشی
حسن اشرفی ریزی؛ دلارام حسن زاده؛ زهرا کاظم پور
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، صفحه 424-434
چکیده
مقدمه: سواد رسانهای و اطلاعاتی به عنوان یک مفهوم جدید مطرح شده از طرف یونسکو، کاربران را قادر میسازد تا در هنگام استفاده از اطلاعات و رسانهها قضاوت و تفسیر درست داشته باشند و در خلق و تولید اطلاعات حق مؤلف را نیز رعایت کنند. هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس ...
بیشتر
مقدمه: سواد رسانهای و اطلاعاتی به عنوان یک مفهوم جدید مطرح شده از طرف یونسکو، کاربران را قادر میسازد تا در هنگام استفاده از اطلاعات و رسانهها قضاوت و تفسیر درست داشته باشند و در خلق و تولید اطلاعات حق مؤلف را نیز رعایت کنند. هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس شاخصهای سواد رسانهای و اطلاعاتی یونسکو بوده است. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده که بر اساس شاخصهای سواد رسانهای و اطلاعاتی یونسکو و متون علمی معتبر و نیز نیاز پژوهشگران تهیه و بومیسازی گردیده است. روایی توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 75 صدم به دست آمد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 375 نفر به دست آمد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای میباشد. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی ( Independent T-test و ANOVA) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین سواد رسانهای و اطلاعاتی دانشجویان 338/0±86/3 میباشد که بالاتر از حد متوسط و نسبتاً مطلوب میباشد. بیشترین میانگین مربوط به ارج نهادن به تولیدات علمی دیگران با 775/0±40/4 و کمترین میانگینها مربوط به انتقال اطلاعات از طریق سخنرانی رسمی با 23/1±15/3 میباشد. میانگین بعد رعایت حق مؤلف با 466/0±22/4 بیشتر از سایر ابعاد (ارزشیابی اطلاعات رسانهها، شیوه استفاده از رسانهها، استفاده هدفمند از رسانهها، ترکیب اطلاعات، تبادل اطلاعات) و کمترین بعد مربوط به تبادل اطلاعات 744/0±62/3 میباشد. مقایسه بین جنسیت و وضعیت تأهل و میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی نشان داد که بین سواد اطلاعاتی و متغیرهای مذکور تفاوت معنیداری وجود ندارد، اما با متغیر مقطع تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بالاتر از حد متوسط و نسبتاً مطلوب میباشد. با این وجود دانشجویان در زمینه انتقال اطلاعات از طریق سخنرانی رسمی، ارائه دانستههای علمی به شکل نوشتاری و شروع فعالیتهای جدید با اطلاعات کم وضعیت مطلوبی ندارند. در مجموع لازم است هم دانشجویان و هم دستاندرکاران امر آموزش به عوامل مؤثر در افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی به عنوان یک قابلیت اساسی در استفاده از رسانههای چاپی و الکترونیکی توجه ویژه نمایند.
مقاله پژوهشی
حلیمه صادقی؛ مریم اخوتی
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، صفحه 435-442
چکیده
مقدمه: جامعیت و مانعیت دو معیار مهم برای سنجش کارایی و عملکرد نظامهای بازیابی اطلاعات است. هدف از این پژوهش مقایسه مانعیت و جامعیت پایگاههای فارسی زبان IranMedex، بانک اطلاعات نشریات کشور (MagIran) و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهیScientific Information Database (SID) در بازیابی اطلاعات حوزه داروسازی بوده است. روش بررسی: این پژوهش تحلیلی ...
بیشتر
مقدمه: جامعیت و مانعیت دو معیار مهم برای سنجش کارایی و عملکرد نظامهای بازیابی اطلاعات است. هدف از این پژوهش مقایسه مانعیت و جامعیت پایگاههای فارسی زبان IranMedex، بانک اطلاعات نشریات کشور (MagIran) و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهیScientific Information Database (SID) در بازیابی اطلاعات حوزه داروسازی بوده است. روش بررسی: این پژوهش تحلیلی است که در آن از روش مقایسهای و مشاهده مستقیم توسط کاربر نهایی استفاده شده است. حجم نمونه مقالات بازیابی شده از وبسایت سه پایگاه IranMedex، MagIran و SID بوده است. ابزار گردآوری دادهها چکلیست بود که روایی آن توسط متخصصین کتابداری و اطلاعرسانی تأیید شد. ابتدا کلیدواژههای مربوط به مقالات دو شماره (7 و 8) جلد بیست و یکم مجلهBehavioural Pharmacology لیست و توسط متخصصین داروسازی کلیدواژههای مرتبط با این حوزه مشخص شد و محقق با استفاده از ده کلیدواژه درسطح ملی به جستجو در سه پایگاه IranMedex، MagIran و SID پرداخت. نتایج به دست آمده در نرمافزار Excel جهت تعیین توزیع فراوانی و میزان همپوشانی پایگاهها ذخیره شد و به متخصصین حوزه داروسازی برای تشخیص مدارک مرتبط بازیابی شده ارجاع داده شد و در نهایت با قرار دادن دادهها در فرمول جامعیت نسبی و مانعیت که بارها در پژوهشهای گوناگون استفاده و اعتبار آنها سنجیده شده، میزان این دو مقوله تعیین گردید. همچنین دادهها با روشهای آمار توصیفی (فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون کای دو) با استفاده از نرمافزار11.5 SPSS در سطح معنیداری 0.05>P تجزیه و تحلیل شد یافتهها: مقالات بازیابی شده از پایگاه IranMedex 615 مقاله، پایگاه MagIran 375 مقاله و پایگاه SID 116 مقاله بوده است. پایگاه IranMedex جامعیت نسبی بالاتری در حوزه داروسازی نسبت به دو پایگاه دیگر داشته است (39 درصد) و پایگاه SID در بازیابی اطلاعات حوزه داروسازی از مانعیت بیشتری نسبت به دو پایگاه IranMedex و MagIran برخوردار بوده است (1/55 درصد) و IranMedex و MagIran نیز همپوشانی بیشتری با هم داشتهاند (219 مقاله مشترک). نتیجه گیری: با توجه به نتایج این تحقیق، پژوهشگران حوزه داروسازی میتوانند در انتخاب پایگاه اطلاعاتی جهت جستجوی اطلاعات مورد نیاز خود بهتر تصمیمگیری کنند. اگر جامعیت پایگاه برایشان اهمیت دارد از IranMedex استفاده کنند و اگر به پایگاهی با مانعیت بالا (دقت بازیافت) نیاز دارند از پایگاه SID استفاده نمایند.
مقاله پژوهشی
سعید صفاریان همدانی؛ فرشیده ضامنی؛ زهرا مقدم؛ ناصر بهنام پور؛ نویساسادات سید قاسمی؛ فرهاد تربتی نژاد
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، صفحه 443-453
چکیده
مقدمه: مأموریت اصلی مؤسسات آموزش عالی، تربیت یادگیرندگان مادامالعمر است. سواد اطلاعاتی کلید اصلی یادگیری مادامالعمر میباشد. گسترش و استفاده از مهارتهای هوش هیجانی تواناییهای مهمی را ارائه میدهند که بر بسیاری از موضوعات تاثیر میگذارد. لذا مطالعه حاضر با هدف مشخص نمودن رابطه بین سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی در دانشجویان ...
بیشتر
مقدمه: مأموریت اصلی مؤسسات آموزش عالی، تربیت یادگیرندگان مادامالعمر است. سواد اطلاعاتی کلید اصلی یادگیری مادامالعمر میباشد. گسترش و استفاده از مهارتهای هوش هیجانی تواناییهای مهمی را ارائه میدهند که بر بسیاری از موضوعات تاثیر میگذارد. لذا مطالعه حاضر با هدف مشخص نمودن رابطه بین سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان طراحی گردید.روش بررسی: پژوهش حاضر به صورت توصیفی با رویکرد همبستگی بر روی 420 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1392 که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، صورت گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی بود، روایی وپایایی پرسشنامهها مورد تأیید قرار گرفت، ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه سواد اطلاعاتی (78/0) و هوش هیجانی (83/0) بدست آمد. دادهها به صورت آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و آمار تحلیلی (آزمون همبستگی Spearman & Kendall's Tau) در سطح معنیداری 05/0 P< با نرمافزار آماری SPSS نسخهی 18 تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که بین سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی، همبستگی آماری معنیداری (028/0=P، 109/0=r) وجود داشت، نتایج نشان داد که در زمینه ماهیت وگستره سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی ارتباط معنیداری (005/0=p ، 137/0=r) وجود داشت. اما در زمینه استفاده از اطلاعات به شکل مؤثر و کارآمد، ارزیابی منتقدانه اطلاعات، استفاده اطلاعات به منظور خاص، موضوعات علوم اجتماعی مربوط به اطلاعات و هوش هیجانی رابطهای وجود نداشت. نتیجهگیری:در این مطالعه سواد اطلاعاتی دانشجویان با هوش هیجانی رابطه دارد. نقش ارتباطات در دستیابی به اطلاعات بسیار مهم است، با توجه به اهمیت سواد اطلاعاتی و نقش ارتباطات در ارتقاء آن، در جهت بهبود سواد اطلاعاتی و هوش هیجانی، برنامهریزیهای بهتری بایستی صورت پذیرد.
مقاله پژوهشی
ملیحه نیک کار؛ نیلوفر برهمند
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، صفحه 454-463
چکیده
مقدمه: همکاری علمی بینالمللی یکی از زاویههای مهم همکاری علمی است که بررسی خصوصیات آن در میان محققان میتواند جنبههای تازهای از رفتارهای ارتباط علمی آنها را روشن نموده و در تدوین سیاستگذاریها، مدیریت استراتژیک پژوهش و تسهیل همکاری به کار گرفته شود. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تعیین همکاری علمی بینالمللی اعضای هیأت ...
بیشتر
مقدمه: همکاری علمی بینالمللی یکی از زاویههای مهم همکاری علمی است که بررسی خصوصیات آن در میان محققان میتواند جنبههای تازهای از رفتارهای ارتباط علمی آنها را روشن نموده و در تدوین سیاستگذاریها، مدیریت استراتژیک پژوهش و تسهیل همکاری به کار گرفته شود. در این راستا، هدف پژوهش حاضر تعیین همکاری علمی بینالمللی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است. روش بررسی: روش پژوهش حاضر تحلیل استنادی و نوع مطالعه کاربردی بوده است. این مطالعه بر روی مقالات جستجو شده در پایگاه استنادی Web of Science در بازه زمانی سالهای 2011- 2005 میلادی انجام گرفته است. پس از بررسی و پالایش در برنامه Excel در نهایت تعداد 338 مقاله به دست آمد. یافتهها با استفاده از آمار توصیفی ( نمودارهای فراوانی) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن) در نرمافزار Excel تحلیل شد. یافتهها: تعداد کل مقالات تألیف مشترک همکاری بینالمللی در طول دوره مورد بررسی 338 عدد بوده است که برابر با 6/11 درصد کل مقالات نمایه شده در Web of Science (2893 عدد) بوده است. ضریب همبستگی اسپیرمن نشاندهنده رابطهای مثبت میان نرخ رشد کل مقالات با مقالات تألیف مشترک بینالمللی است (344/0rs= )0 بیشترین همکاری به ترتیب با ایالات متحده آمریکا، استرالیا و انگلستان بوده است. در مجموع 313 عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز در چرخه تألیف مشترک بینالمللی فعالیت داشتهاند. نتیجهگیری:به طورکلی میتوان گفت روند تألیفات مشترک بینالمللی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در دوره مورد بررسی رو به افزایش بوده است. در عین حال، نسبت مقالات تألیف مشترک بینالمللی در مقایسه با کل مقالات پایین است. از طرف دیگر، معنیدار نبودن رابطه میان افزایش تولیدات علمی و افزایش همکاریها میتواند حاکی از آن باشد که رشد کل مقالات الزاماً معلول رشد مقالات تألیف مشترک بینالمللی نیست. عکس این رابطه نیز میتواند صحیح باشد.
مقاله پژوهشی
حمیده ملاخلیلی؛ احمد پاپی؛ غلامرضا شریفی راد؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ اکبر حسن زاده
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، صفحه 464-473
چکیده
مقدمه: سواد سلامت شامل مجموعهای از مهارتهای خواندن، شنیدن، تجزیه و تحلیل، تصمیمگیری و توانایی به کارگیری این مهارتها در موقعیتهای سلامتی است. هدف از مطالعهی حاضر تعیین سواد سلامت بیماران بستری در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 بوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی به روش پیمایشی تحلیلی ...
بیشتر
مقدمه: سواد سلامت شامل مجموعهای از مهارتهای خواندن، شنیدن، تجزیه و تحلیل، تصمیمگیری و توانایی به کارگیری این مهارتها در موقعیتهای سلامتی است. هدف از مطالعهی حاضر تعیین سواد سلامت بیماران بستری در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 بوده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی به روش پیمایشی تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهی سواد سلامت عملکردی در بزرگسالان میباشد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد و روایی آن نیز به تأیید متخصصان مربوطه در رشتههای کتابداری پزشکی، آمار و آموزش و ارتقای پزشکی رسید. جامعهی مورد پژوهش، کلیه بیماران بستری شده در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمهی دوم سال 1391 میباشد. با بزرگ و نامحدود در نظر گرفتن جامعهی پژوهش تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تعیین گردید و نمونهگیری به صورت در دسترس (روش آسان) انجام شد. دادهها به روش پرسشگری بر بالین بیماران جمعآوری و با نرمافزار SPSS 20 در سطح توصیفی (توزیع درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (آزمون T مستقل، آزمون واریانس یک طرفه و آزمون همبستگی پیرسون و همبستگی اسپیرمن) تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمرهی سواد سلامت بیماران مورد بررسی در حیطهی محاسبات، در حیطهی درک خواندن تقریباً متوسط بوده و میانگین نمرهی کل سواد سلامت در آنان کمی بیشتر از حد متوسط بوده است. اغلب بیماران بررسی شده دارای سواد سلامت ناکافی و حاشیهای بودند. بین متغیرهای جنسیت، درآمد و محل سکونت با سطح سواد سلامت رابطهی معنیداری وجود نداشته، درحالی که بین سن با نمرهی سواد سلامت و نیز حیطههای آن رابطهی معکوس و بین سطح تحصیلات و نمرهی سواد سلامت رابطهی مستقیم وجود داشت. بین شغل بیماران و سواد سلامت رابطهی معنیداری وجود داشته است به نحوی که افراد بازنشسته و کارگران دارای سواد سلامت کمتری بودهاند. نتیجهگیری: اغلب بیماران مورد بررسی دارای سواد سلامت ناکافی و حاشیهای بودهاند. این بیماران برای فهم و به کاربردن اطلاعات بهداشتی نیاز به توضیحات بیشتر دارند و لازم است زمان بیشتری را صرف برقراری ارتباط با کادر درمانی خود جهت کسب اطلاعات به زبان سادهتر و قابل فهمتر نمایند.
مقاله پژوهشی
نادیا ارومیه ای؛ سعید میرزایی؛ سجاد خسروی؛ محمود نکوییمقدم
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، صفحه 474-484
چکیده
مقدمه: با توجه به محدودیت منابع و نیازهای نامحدود به خصوص در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی و نقش مهم بهداشت و درمان در سلامت افراد جامعه مسأله تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود در حوزه خطیر بهداشت و درمان حائز اهمیت میباشد. از همین رو این مطالعه با هدف ارزیابی اولویتگذاری بر اساس چارچوب پاسخگویی برای منطقی بودن در دانشگاه علوم ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به محدودیت منابع و نیازهای نامحدود به خصوص در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی و نقش مهم بهداشت و درمان در سلامت افراد جامعه مسأله تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود در حوزه خطیر بهداشت و درمان حائز اهمیت میباشد. از همین رو این مطالعه با هدف ارزیابی اولویتگذاری بر اساس چارچوب پاسخگویی برای منطقی بودن در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گرفته تا فرایند اولویتگذاری را مورد شناسایی قرار دهد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای کیفی است که از طریق مصاحبه با 18 نفر از صاحبنظران سلامت در خصوص تخصیص منابع داشگاه علوم پزشکی کرمان 6 ماه اول سال 1391 صورت گرفته است. برای انجام پژوهش چارچوب استانداردDaniels & Subin مورد استفاده قرار گرفته است. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. جهت قابلیت انتقال یافتهها سعی گردید نمونه غیر متجانسی از افراد درگیر در خصوص تقسیم بودجه در معاونتها استفاده شود .جهت اطمینانپذیری و تأییدپذیری متن نسخهبرداری شد و تجزیه و تحلیل حاصل از آن به استادان مشارکتکننده در این پژوهش ارایه گردید و پیشنهادهای اصلاحی و نظرات ایشان اعمال شد. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روش تحلیل چارچوبی صورت گرفته است. یافتهها: طی این مطالعه 4 کد اصلی شامل شفافیت، منطقی بودن، کنترل و نظارت، بازنگری و 9 کد فرعی شامل قابل پیشبینی بودن، ابهام، منطقی بودن، عدم توزیع منطقی، دو طرفه بودن، یک طرفه بودن، تناسب میان ساز و کار و منابع، وجود تجدیدن نظر، عدم وجود سازوکار میباشند. نتیجهگیری: فرایند اولویتگذاری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر اساس چارچوب دانیلز و سابین از منطق اندکی برخوردار است. تصمیمگیری بدون بهرهگیری از روشهای دقیق و مشخص اندازهگیری هزینهها و منافع مداخلات مختلف و مبتنی ساختن تصمیمگیریها بر نتایج این بررسیها، منجر به استفاده بهینه از منابع محدود نخواهد گردید.
مقاله پژوهشی
مجید گودرزی؛ مسعود تقوایی؛ علی زنگی آبادی
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، صفحه 485-496
چکیده
مقدمه: گردشگری پزشکی به پدیده بینالمللی سفر شخصی که اغلب گردشگران مسافتهای طولانی را برای دسترسی به خدمات بهداشتی- درمانی که به علت هزینههای بالا، انتظارهای طولانی مدت، فقدان بیمهها و محدودیت استفاده از خدمات و عدم دسترسی به خدمات درمانی در مقصد طی میکنند، اطلاق میشود. گردشگری پزشکی داخلی نیز به سفر های داخلی بیماران در ...
بیشتر
مقدمه: گردشگری پزشکی به پدیده بینالمللی سفر شخصی که اغلب گردشگران مسافتهای طولانی را برای دسترسی به خدمات بهداشتی- درمانی که به علت هزینههای بالا، انتظارهای طولانی مدت، فقدان بیمهها و محدودیت استفاده از خدمات و عدم دسترسی به خدمات درمانی در مقصد طی میکنند، اطلاق میشود. گردشگری پزشکی داخلی نیز به سفر های داخلی بیماران در پی متخصصان بهتر، خدمات ارزانتر و با کیفیت بیشتر میگویند. این نوع سفرها با مداخله مستقیم مسائل پزشکی ارتباط دارد. این پژوهش با هدف برنامهریزی و توسعه گردشگری پزشکی در کلانشهر شیراز (با تأکید بر گردشگران داخلی) صورت گرفته است. روش بررسی: رویکرد حاکم پژوهش حاضر، توسعهای - کاربردی و روش تحقیق به شیوه تحلیلی و پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مورد نظر شامل گردشگران پزشکی داخلی (از سایر استانها) بود که در سال 1391 جهت انجام معالجات پزشکی به شهر شیراز سفر کردهاند (70000)، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 382 محاسبه شد، که به دلیل روایی و پایایی بیشتر، به 400 نمونه افزایش یافت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که پس از کسب اعتبار علمی و داشتن پایایی 87 درصد به کمک آزمون Cronbach’s alpha توسط گردشگران پزشکی داخلی تکمیل گردید. به منظور سنجش روایی سؤالات پرسشنامه در پژوهش حاضر، پرسشنامه را به تعدادی از اساتید از جمله اساتید محترم راهنما و مشاور ارائه نموده و نظرات آنان در مورد پرسشنامه اعمال شد. برخی از سؤالات حذف و همچنین تعدادی نیز با توصیه اساتید، به پرسشنامه اضافه شد. در برخی از سؤالات نیز تغییراتی صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک آماری همبستگی خطی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است. تجزیه و تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار SPSS 19.0 انجام گردید. یافتهها: بین قیمت خدمات درمانی و گردشگری؛ کیفیت خدمات درمانی و گردشگری؛ فرهنگ؛ امکانات، تسهیلات و تجهیزات درمانی و گردشگری؛ و فناوری اطلاعات و ارتباطات با توسعه گردشگری پزشکی در کلانشهر شیراز رابطهی معنیداری وجود داشت) 05/0.(P < همچنین بین گردشگران پزشکی استانهای مختلف به لحاظ میزان رضایتمندی از (قیمت؛ کیفیت؛ فرهنگ؛ امکانات، تسهیلات و تجهیزات؛ و فناوری اطلاعات و ارتباطات) تفاوت وجود داشت. نتیجهگیری: شفاف نمودن قیمت خدمات درمانی و گردشگری؛ بالا بردن کیفیت خدمات درمانی و گردشگری؛ افزایش و ارتقا فرهنگ گردشگر پذیری؛ به کارگیری امکانات، تسهیلات و تجهیزات درمانی و گردشگری دارای تکنولوژی بالا و استانداردهای جهانی؛ و بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور تبلیغات و بازاریابی در حوزههای پزشکی و گردشگری موجب توسعه و ارتقا گردشگری پزشکی در کلانشهر شیراز میشود.
مقاله پژوهشی
جهانگیر کریمیان؛ تقی آقاحسینی؛ سید مرتضی موسوینافچی
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، صفحه 497-505
چکیده
مقدمه: بدون تردید میزان سرمایهی اجتماعی جامعه برآیندی از سرمایههای اجتماعی گروههای کوچک میباشد، که در بین اقشار مختلف جامعه متفاوت است و انتظار میرود گروههای حرفهای و شغلی مختلف با توجه به میزان دانش، نگرش و سرمایهگذاری به عمل آمده توسط جامعه بر روی آنان از سطوح مختلفی از این متغیر اجتماعی بهره برده باشند. هدف از ...
بیشتر
مقدمه: بدون تردید میزان سرمایهی اجتماعی جامعه برآیندی از سرمایههای اجتماعی گروههای کوچک میباشد، که در بین اقشار مختلف جامعه متفاوت است و انتظار میرود گروههای حرفهای و شغلی مختلف با توجه به میزان دانش، نگرش و سرمایهگذاری به عمل آمده توسط جامعه بر روی آنان از سطوح مختلفی از این متغیر اجتماعی بهره برده باشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی سطح و چگونگی سرمایه اجتماعی و مؤلفههای آن در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است.روش بررسی: تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی که جامعه آماری را کلیه اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که 670 نفر در سال (92 – 1391) بوده است، تشکیل داده بودند. حجم نمونه با یک مطالعه مقدماتی و با استفاده از فرمول Cocran150 نفر در نظر گرفته شد که به روش طبقهای تصادفی با توجه به متغیر جنسیت و دانشکده انتخاب گردید. برای سنجش سرمایه اجتماعی در این پژوهش از پرسشنامه محققساخته با استفاده از مدل (Social Capital Assessment Tool) که توسطKrishna و Shrader در سال 1999 میلادی ساخته شده است که روایی صوری و محتوای آن مورد تأئید 8 نفر متخصصان و صاحبنظران علوم مدیرت و جامعهشناسی و پایایی آن نیز 94/0 به دست آمد، استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی شامل (فراوانی، درصدها، جداول و نمودارها) و در سطح استنباطی شامل (آزمون t تک نمونهای، t مستقل و آزمون F ) صورت گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی برابر با (44/3) بوده است که نشان میدهد بالاتر از حد متوسط است و نیز نگرش با میانگین (82/3) بالاترین و اعتماد با میانگین (14/3) پائینترین سطح از هفت مؤلفه سرمایه اجتماعی را دارا بودند. همچنین بین سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی بر اساس متغیرهای جنسیت، تخصص، مرتبه علمی و دانشکده تفاوت معناداری وجود دارد.نتیجهگیری: کلیه فعالیتهای آموزشی اعضای هیأت علمی بدون در نظر گرفتن پایگاه اجتماعی آنان از نظر جامعه، سیاستگذاریها و شرایط اقتصادی امکانپذیر نیست. از اینرو از چند نظر میتوان به تقویت اثربخشی سرمایه اجتماعی در کلیه ابعاد و فعالیتهای استادان دانشگاه پرداخت، از یکسو روابط شبکهای و درونی مانند اعتماد، نگرش، ارتباطات اجتماعی و از سوی دیگر لحاظ نمودن جایگاه و پایگاه اجتماعی و برنامهریزیهای کلان و موقعیتهای مختلف عاملان کنش (اعضای هیأتعلمی) و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، پرداخت.
مقاله پژوهشی
سمیه نوری حکمت؛ علی رضا جباری؛ رضا دهنویه؛ رجا مردانی
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، صفحه 506-514
چکیده
مقدمه:گردشگری پزشکی به عنوان یکی از حوزههای گردشگری به یک صنعت درآمدزا و رقابتی در دنیا تبدیل شده است. از آنجا که گردشگران پزشکی بدنبال درمانهای با کیفیت و قیمت پایینتر هستند، انطباق بیمارستانها با استانداردها میتواند ارایهی خدمات با کیفیت را تضمین نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح انطباق بیمارستانهای شهر اصفهان با ضوابط ...
بیشتر
مقدمه:گردشگری پزشکی به عنوان یکی از حوزههای گردشگری به یک صنعت درآمدزا و رقابتی در دنیا تبدیل شده است. از آنجا که گردشگران پزشکی بدنبال درمانهای با کیفیت و قیمت پایینتر هستند، انطباق بیمارستانها با استانداردها میتواند ارایهی خدمات با کیفیت را تضمین نماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح انطباق بیمارستانهای شهر اصفهان با ضوابط و شرایط مراکز پزشکی پذیرای گردشگر سلامت وزارت بهداشت ارایه شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای کاربردی است که به روش تحلیلی- توصیفی و به صورت مقطعی در سال1392 انجام شد. جامعهی پژوهش شامل تمامی بیمارستانهای دانشگاهی در محدودهی جغرافیایی شهر اصفهان که دارای مجوز لازم فعالیت از دانشگاه علوم پزشکی استان وبرخورداراز شرایط عمومی لازم برای ورود به صنعت گردشگری پزشکی مطابق بند اول شرایط و ضوابط مراکز درمانی پذیرای گردشگران سلامت، (11 بیمارستان) بودند . گردآوری دادهها با استفاده از چکلیست و به صورت میدانی و به روش مشاهده، مصاحبه با کارکنان و بررسی مستندات موجود جمعآوری گردید. روایی چکلیست با استفاده از روش روایی صوری و محتوا به تأیید متخصصان رسید. برای توصیف دادهها از جداول توزیع فراوانی و درصد، میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل دادهها از آزمون منویتنی و ضریب همبستگی Spearman استفاده شد.یافتهها:یافتهها نشان داد تنها 5/54 درصد بیمارستانهای مورد مطالعه دارای شرایط قابل قبول از نظر انطباق با شرایط و ضوابط تعیین شده از سوی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی بودهاند. ارتباط معنیداری بین تعداد گردشگران پزشکی و تعداد تخت با سطح انطباق و هم چنین اختلاف معنیداری از نظر سطح انطباق بین بیمارستانهای عمومی و تخصصی مورد مطالعه وجود نداشت. (P-value>0.05)نتیجهگیری: مجموع یافتههای پژوهش حاضر با توجه به سطح انطباق کلی بیمارستانهای مورد مطالعه در شهر اصفهان حاکی از آمادگی نسبی این بیمارستانها برای ورود به صنعت گردشگری پزشکی دارد. با این وجود بهبود در برخی شرایط بیمارستانها مانند شرایط تجهیزات پزشکی و تارنما، آشپزخانهی مجهز وداشتن مترجم میتواند موجب ارتقای آمادگی مراکز درمانی و توسعهی بازارگردشگری پزشکی در این استان گردد
مقاله مروری نقلی
حامد مهدی زاده؛ کامبیز بهاالدین بیگی
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، صفحه 515-525
چکیده
در طول دهه اخیر خدمات پزشکی از راه دور مخصوص بیماریهای پوست پیشرفت چشمگیری داشته و در بسیاری از نقاط جهان جزو سیستم روتین خدمات پزشکی شده است. در ایران نیز اگر چه از این خدمات به صورت عملی کمتر به کار برده میشود اما پژوهشهای متعددی در این زمینه انجام شده است. نکته قابل توجه و مهمی که در این حوزه کمتر به آن پرداخته شده دستورالعملهای ...
بیشتر
در طول دهه اخیر خدمات پزشکی از راه دور مخصوص بیماریهای پوست پیشرفت چشمگیری داشته و در بسیاری از نقاط جهان جزو سیستم روتین خدمات پزشکی شده است. در ایران نیز اگر چه از این خدمات به صورت عملی کمتر به کار برده میشود اما پژوهشهای متعددی در این زمینه انجام شده است. نکته قابل توجه و مهمی که در این حوزه کمتر به آن پرداخته شده دستورالعملهای استانداردهای تصویربرداری از ضایعات پوستی میباشد. عدم رعایت برخی نکات میتواند منجر به تشخیصگذاری اشتباه توسط پزشکان متخصص گردد. اهمیت این مسئله تا حدی است که انجمن پزشکی از راه دور آمریکا که بعنوان یک مرجع رسمی در زمینه پزشکی از راه دور محسوب میشود، استاندارد جامع و مفصلی را در این مورد پیشنهاد کرده است. باتوجه به اینکه تا کنون هیچ مقاله مشابهی در این مورد در ایران تا کنون نوشته نشده است این مقاله در نظر دارد تا با مرور جامع منابع و استانداردهای موجود درحوزه تشخیص بیماریهای پوستی از راه دور و مقالات چاپ شده از سال 1997 تا 2013 میلادی، به شرح اصول عکاسی دیجیتال و تکنیکهای تصویربرداری از ضایعات پوستی، حداقل نیازمندیها برای تصویربرداری در این زمینه از جمله میزان وضوح، استفاده از فلاش، تصویربرداری ماکرو، تصویربرداری قرینه، فشردهسازی، توجه به تعادل بین حجم تصاویر و کیفیت مورد قبول جهت انجام یک مشاوره از راه دور بپردازد که میتواند گام مؤثری در راستای افزایش آگاهی متخصصان در این زمینه و در نتیجه بهبود اثربخشی و بهکارگیری آن در درمان بیماریهای پوستی از راه دور باشد.