ایندکس
ایندکس مجله
چکیده
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
مقاله پژوهشی
بهیانه سیدامینی؛ لیلا ریاحی؛ محمود محمودی مجدآبادیفراهانی؛ سید جمالالدین طبیبی؛ ایروان مسعودی اصل
چکیده
مقدمه: یکپارچگی نظام سلامت منافع زیادی برای بیماران، ارایهدهندگان و نظام سلامت دارد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی متغیرهای عملکردی و اطلاعاتی مؤثر بر یکپارچگی نظام سلامت ایران در سال 1396 صورت گرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی بود که در دو بخش کلی انجام شد. در بخش اول، با بررسی ادبیات پژوهش و مصاحبه با متخصصان عرصه بهداشت ...
بیشتر
مقدمه: یکپارچگی نظام سلامت منافع زیادی برای بیماران، ارایهدهندگان و نظام سلامت دارد. تحقیق حاضر با هدف شناسایی متغیرهای عملکردی و اطلاعاتی مؤثر بر یکپارچگی نظام سلامت ایران در سال 1396 صورت گرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی بود که در دو بخش کلی انجام شد. در بخش اول، با بررسی ادبیات پژوهش و مصاحبه با متخصصان عرصه بهداشت و درمان، مهمترین مؤلفههای یکپارچگی نظام سلامت استخراج گردید. در بخش دوم، دادههای حاصل از بخش اول جهت تدوین الگوی یکپارچگی مورد استفاده قرار گرفت و متغیرهای طراحی پرسشنامه پژوهش آماده شد. الگوی به دست آمده از طریق نظرات متخصصان و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی اعتبارسنجی گردید. دادههای مورد نیاز برای تحلیل عاملی، از طریق توزیع پرسشنامه میان 506 نفر از متخصصان بیمارستانهای پنج استان در ایران جمعآوری شد و در نهایت، با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی مورد تجزیه و تحلیل تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، «مدیریت اطلاعات» در بعد عملکردی- اطلاعاتی با بار عاملی 665/0، بیشترین اهمیت را به خود اختصاص داد. با توجه به ضرایب استاندارد تحلیل عاملی تأییدی، میزان تأثیر عامل عملکردی- اطلاعاتی در یکپارچگی، 95/0 بود. همچنین، «وجود سیستم ارجاع»، «وجود سیستم پشتیبانی تصمیمگیری»و «مدیریت منابع مالی» با بار عاملی 79/0، بیشترین اهمیت را در یکپارچگی نظام سلامت داشتند.نتیجهگیری: نظام سلامت میتواند از طریق مدیریت منابع مالی، انسانی و اطلاعاتی و توسعه سیستمهای اطلاعاتی و پروندههای سلامت الکترونیکی و سیستم نظارت بر عملکرد، پشتیبانی لازم را برای یکپارچگی نظام سلامت به عمل آورد و اطلاعات بالینی، مالی و مدیریتی را در راستای بهبود کیفیت مراقبت، ادغام نماید.
مقاله پژوهشی
سید محمدحسین حسینی؛ محمدرضا حمیدیزاده؛ بهمن حاجیپور؛ عباسعلی حاجیکریمی
چکیده
مقدمه: رقابتپذیری زنجیره تأمین بیمارستانی، نشان دهنده قابلیت یک بیمارستان در ارایه خدمات در رقابت با دیگر بیمارستانها است. زنجیره تأمین بیمارستانی رقابتپذیر، توانایی رقابت با سایر بیمارستانها را در ارایه خدمات به بیماران دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه مدل زنجیره تأمین بیمارستانی رقابتپذیر بود.روش بررسی: این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: رقابتپذیری زنجیره تأمین بیمارستانی، نشان دهنده قابلیت یک بیمارستان در ارایه خدمات در رقابت با دیگر بیمارستانها است. زنجیره تأمین بیمارستانی رقابتپذیر، توانایی رقابت با سایر بیمارستانها را در ارایه خدمات به بیماران دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه مدل زنجیره تأمین بیمارستانی رقابتپذیر بود.روش بررسی: این مطالعه به روش کیفی- کمی انجام شد. در مرحله اول با بررسی پیشینه پژوهش به روش فراترکیب و انجام 12 مصاحبه اکتشافی با افراد مطلع کلیدی بیمارستانهای خصوصی، مؤلفههای رقابتپذیری زنجیره تأمین بیمارستانی استخراج و پس از دریافت نظر خبرگان با روش مصاحبه کانونی، با مشارکت 8 نفر از متخصصان حوزه بهداشت و درمان کشور، مدل عملیاتی پژوهش طراحی و سنجههای پرسشنامه بر اساس نسبت اعتبار محتوا تأیید گردید. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی شامل رئیس و معاونان بیمارستانهای خصوصی فعال شهر تهران (73 بیمارستان) بود (238 نفر). برای اطمینان، 272 پرسشنامه برای مدیران ارشد 34 بیمارستان خصوصی ارسال شد که 244 پرسشنامه جمعآوری گردید. برای بررسی پایایی از ضریب Cronbach's alpha و پایایی ترکیبی استفاده گردید. دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری، با رویکرد حداقل مربعات جزیی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: سازههای سهگانه پیشرانهای رقابتپذیری (شامل متغیرهای استراتژی، فنآوری اطلاعات، سرمایه انسانی، یکپارچگی و منابع فیزیکی)، عوامل رقابتپذیری (شامل تخصصگرایی، پاسخ به تقاضا، برونسپاری، روابط با تأمینکنندگان، استانداردسازی، تسهیم اطلاعات، گردشگری سلامت و سبک مدیریت) و عملکرد رقابتی زنجیره تأمین (شامل مشتری، مالی، فرایندهای سازمانی و یادگیری و نوآوری) به عنوان مؤلفههای اصلی مدل رقابتپذیر زنجیره تأمین بیمارستانی شناسایی شد.نتیجهگیری: شاخصهای شناسایی شده، چارچوب جامعی را برای افزایش رقابتپذیری زنجیره تأمین بیمارستانی فراهم میکند که با به کارگیری آن، عملکرد زنجیره تأمین بیمارستان در برابر رقبا بهبود مییابد.
مقاله پژوهشی
مهدی ابراهیمی؛ سید امیرحسین طیبی ابوالحسنی؛ مروارید رستمی
چکیده
مقدمه: با توجه به این که گردشگری پزشکی امروزه به یک صنعت تبدیل شده است، شناخت هرچه بهتر بازار این حوزه میتواند حایز اهمیت باشد. یکی از راههای شناخت بازار و مخاطبان آن، خوشهبندی آنها و شناخت ویژگیهای هر خوشه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین و تحلیل متغیرهای جمعیتشناختی، جغرافیایی و رفتاری در درون خوشههای بازار گردشگری پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به این که گردشگری پزشکی امروزه به یک صنعت تبدیل شده است، شناخت هرچه بهتر بازار این حوزه میتواند حایز اهمیت باشد. یکی از راههای شناخت بازار و مخاطبان آن، خوشهبندی آنها و شناخت ویژگیهای هر خوشه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین و تحلیل متغیرهای جمعیتشناختی، جغرافیایی و رفتاری در درون خوشههای بازار گردشگری پزشکی انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود و دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شد. بدین منظور، 151 پرسشنامه به صورت نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای، توسط بیماران خارجی بیمارستانهای منتخب شهر تهران تکمیل گردید. دادههای به دست آمده پرسشنامهها با استفاده از آزمون K-means و ضریب همبستگی χ2 در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: چهار خوشه متفاوت اول، دوم، سوم و چهارم شناسایی شد که تفاوتهای معنیداری از لحاظ متغیرهای مورد بررسی با یکدیگر داشتند. به عبارت دیگر، جنسیت، سن، تحصیلات و درامد به عنوان متغیرهای جمیتشناختی و کشور مبدأ گردشگران نیز به عنوان متغیر جغرافیایی در نظر گرفته شد. متغیرهای رفتاری شامل تعداد دفعات سفر، مدت زمان اقامت در ایران، نوع خدمت درمانی دریافت شده، منبع اصلی اطلاعات برای سفر به ایران، شیوه تنظیم درمان، انجام فعالیت جانبی و نوع آن بود. تفاوت معنیداری در اغلب متغیرهای رفتاری میان خوشههای متفاوت مشاهده شد.نتیجهگیری: توجه به تفاوت خوشهها باید مد نظر سیاستگذاران و فعالان این حوزه قرار گیرد. ارایه برنامه منظم و مدون جهت شناخت و برنامهریزی مناسب برای گردشگران پزشکی عراقی حایز اهمیت است. همچنین، مدیران حوزه گردشگری پزشکی میتوانند با ارایه برنامههای جانبی و همکاری بیمارستانها و آژانسها، هرچه بیشتر از این بازار بالقوه استفاده نمایند.
مقاله پژوهشی
سید جواد قاضی میرسعید؛ فرزانه مقیمخان
چکیده
مقدمه: هسته ارایه خدمات مراقبت بهداشتی، فراهمآوری اطلاعات برای بیماران میباشد. اثرات منفی بیماری سرطان بر کیفیت زندگی مبتلایان، آنان را نیازمند به دریافت مراقبت جامعی به نام مراقبت تسکینی کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار اطلاعاتی بیماران مبتلا به سرطان در زمینه مراقبتهای تسکینی در شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: هسته ارایه خدمات مراقبت بهداشتی، فراهمآوری اطلاعات برای بیماران میباشد. اثرات منفی بیماری سرطان بر کیفیت زندگی مبتلایان، آنان را نیازمند به دریافت مراقبت جامعی به نام مراقبت تسکینی کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار اطلاعاتی بیماران مبتلا به سرطان در زمینه مراقبتهای تسکینی در شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی و جامعه آماری آن متشکل از 100 بیمار مبتلا به سرطان بود. نمونهگیری به روش غیر تصادفی در دسترس صورت گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساختهای که از نظر روایی توسط صاحبنظران تأیید شده بود و پایایی مناسبی داشت (89/0 = α)، جمعآوری گردید. برای توصیف دادهها از میانگین و انحراف معیار استفاده شد.یافتهها: نیاز اطلاعاتی در بعد مراقبت روانی بیش از دیگر ابعاد مراقبت تسکینی بود. بالاترین منبع اطلاعاتی مورد استفاده، «صحبت با پرستار» و بیشترین تمایل بیمار به منبع اطلاعاتی، «پزشک معالج» انتخاب گردید. در قسمت موانع دسترسی به اطلاعات، «عدم وقت کافی پزشک و پرستار» بیشترین مانع را به خود اختصاص داد و خدمات «مشاورههای رایگان حضوری توسط تیم مراقبت تسکینی» نیز به عنوان بالاترین اولویت در انتخاب خدمات اطلاعرسانی از جانب بیمار ذکر گردید.نتیجهگیری: توجه تیم درمانی به ویژه پزشک و پرستار به نیازهای اطلاعاتی بیماران، رفع نگرانیها، استرسها و دیگر نیازهای بیمار، از جمله نکات مهم مطالعه حاضر بود. همچنین، همزمان با حضور این تیم، خدمات اطلاعرسانی شامل استفاده از فضاهای مجازی، تشکیل گروههای مجازی و استفاده از مشاوران اطلاعات پزشکی در مراکز درمانی برای پاسخدهی به نیازهای بیماران، از جمله مسایل مطرح شده میباشد.
مقاله پژوهشی
علی منصوری؛ مرجان فروزنده شهرکی؛ محمد امین عرفانمنش
چکیده
مقدمه: یکی از شاخصهای تعیین کیفیت بروندادهای پژوهشی دانشگاهها، قابلیت استفاده از آنها در فرایند تبدیل علم به فنآوری از طریق مطالعه میزان استنادشدگی از سوی پروانههای ثبت اختراع میباشد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استنادشدگی بروندادهای پژوهشی هشت دانشگاه تیپ یک علوم پزشکی کشور از سوی پروانههای ثبت اختراع ...
بیشتر
مقدمه: یکی از شاخصهای تعیین کیفیت بروندادهای پژوهشی دانشگاهها، قابلیت استفاده از آنها در فرایند تبدیل علم به فنآوری از طریق مطالعه میزان استنادشدگی از سوی پروانههای ثبت اختراع میباشد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استنادشدگی بروندادهای پژوهشی هشت دانشگاه تیپ یک علوم پزشکی کشور از سوی پروانههای ثبت اختراع در پایگاه Scopus طی بازه زمانی سالهای 2000 تا 2015 انجام شد.روش بررسی: جامعه این مطالعه شامل تمامی بروندادهای علمی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ یک کشور نمایه شده در پایگاه استنادی Scopus از سال 2000 تا 2015 بود. دادههای پژوهش با استفاده از پایگاه SciVal جمعآوری گردید و در نهایت، به روش توصیفی- همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: از مجموع 76111 برونداد علمی دانشگاهای مورد بررسی، در مجموع 998 برونداد پژوهشی 3145 بار از سوی پروانههای ثبت اختراع مورد استناد قرار گرفته بود. میزان استنادشدگی بروندادهای پژوهشی هشت دانشگاه علوم پزشکی تیپ یک کشور از سوی پروانههای ثبت اختراع در مقایسه با میانگین ایران (39/0 درصد) در سطح بالاتر و در مقایسه با میانگین جهانی (1/1 درصد) در سطح پایینتری قرار داشت. همچنین، شاخصهای SNIP (Source Normalized Impact per Paper) و SJR (SCImago Journal Rank) تعداد نویسندگان مقالهها و تعداد سازمانهای مشارکتکننده در مقاله تأثیر معنیداری بر احتمال استنادشدگی بروندادهای پژوهشی دانشگاههای مذکور از سوی پروانههای ثبت اختراع داشت.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از پژوهش، ضمن تعیین وضعیت فعلی دانشگاهها در میزان استناد شدگی تولیدات علمی از سوی پروانههای ثبت اختراع، این امکان را نیز برای دانشگاهها ایجاد نمود که بتوانند برنامهریزی مناسبی برای هدایت تولیدات علمی جهت انتشار در مجلات مناسب داشته باشند و پژوهشگران را در جهت بهبود این وضعیت هدایت نمایند.
مقاله پژوهشی
عبدالرسول خسروی؛ عاطفه اسفندیاری؛ مهری اطاقی
چکیده
مقدمه: پزشکان به دلیل مشغله زیاد، اغلب فرصت کافی برای بهروز کردن اطلاعات بالینی خود ندارند. وجود کتابداران پزشکی در بیمارستان میتواند در جهت رفع نیازهای متخصصان سلامت کمککننده باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به شناسایی موانع ایفای نقش کتابداران پزشکی در تسهیل ارتباطات علمی از دیدگاه متخصصان جامعه علوم پزشکی بوشهر در سال 1395 پرداخت.روش ...
بیشتر
مقدمه: پزشکان به دلیل مشغله زیاد، اغلب فرصت کافی برای بهروز کردن اطلاعات بالینی خود ندارند. وجود کتابداران پزشکی در بیمارستان میتواند در جهت رفع نیازهای متخصصان سلامت کمککننده باشد. در این راستا، پژوهش حاضر به شناسایی موانع ایفای نقش کتابداران پزشکی در تسهیل ارتباطات علمی از دیدگاه متخصصان جامعه علوم پزشکی بوشهر در سال 1395 پرداخت.روش بررسی: این مطالعه با استفاده از روش کیفی و از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته انجام شد. مصاحبهها تا رسیدن به سطح اشباع ادامه پیدا کرد و نمونهگیری به صورت هدفمند صورت گرفت. در نهایت، 10 نفر از پزشکان و پیراپزشکان بوشهر در مطالعه شرکت نمودند.یافتهها: بر اساس دیدگاه مصاحبهشوندگان و صاحبنظران، پنج مانع «نگرشی، فردی، ساختاری، فنی و سازمانی» در ایفای نقش کتابداران پزشکی جهت تسهیل ارتباطات علمی جامعه پزشکان و پیراپزشکان شناسایی گردید که موانع فردی به عنوان مهمترین موانع تأثیرگذار بر ایفای نقش کتابداران پزشکی شناسایی شد.نتیجهگیری: با استفاده از نتایج به دست آمده و چالشهای مشخص شده، میتوان با بهرهگیری از اصلاحات ساختاری و سازمانی و همچنین، تغییراتی در عوامل نگرشی و رفتاری، ارتباطات علمی پزشکان و پیراپزشکان بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر را تسهیل کرد. همچنین، نتایج پژوهش حاضر میتواند مشکلات کتابداران را برطرف نماید و راهگشایی جهت تشکیل کمیتهای برای آموزشهای فردی کتابداران پزشکی باشد.
مقاله پژوهشی
فاطمه باجی؛ فریدون آزاده؛ پرستو پارسائی محمدی؛ شوکت پرماه
چکیده
مقدمه: ایجاد تصویری از وضعیت ساختار مفهومی تحقیقات صورت گرفته در زمینه سواد سلامت و همچنین، بررسی میان رشتهای بودن و روابط میان حوزهای آن ضروری به نظر میرسد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ترسیم ساختار فکری حوزه سواد سلامت بر اساس تحلیل همواژگانی در پایگاه اطلاعاتی Web of Science طی سالهای 1993 تا 2017 بود.روش بررسی: این مطالعه به روش علمسنجی ...
بیشتر
مقدمه: ایجاد تصویری از وضعیت ساختار مفهومی تحقیقات صورت گرفته در زمینه سواد سلامت و همچنین، بررسی میان رشتهای بودن و روابط میان حوزهای آن ضروری به نظر میرسد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ترسیم ساختار فکری حوزه سواد سلامت بر اساس تحلیل همواژگانی در پایگاه اطلاعاتی Web of Science طی سالهای 1993 تا 2017 بود.روش بررسی: این مطالعه به روش علمسنجی انجام شد و برای انجام تحلیل همواژگانی، تحلیل شبکه اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت. جامعه تحقیق را کلیه پیشینههای مربوط به بروندادهای علمی حوزه سواد سلامت به تعداد 7239 مدرک، در پایگاه Web of Science طی سالهای 1993 تا 2017 تشکیل داد. برای تحلیل دادهها از شاخصهای پیوستگی شبکه و شاخصهای مرکزیت استفاده گردید.یافتهها: ضریب خوشهبندی (01/7) و تراکم شبکه (58/0) همواژگانی این حوزه بالا بود. همچنین، ساختار فکری این حوزه از 8 خوشه موضوعی تشکیل شد. حوزههای مراقبتهای بهداشتی، روانپزشکی و روانشناسی، بهداشت عمومی، علوم اجتماعی، ارتباطات، خدمات بهداشتی و آموزش بهداشت، بالاترین میزان مرکزیت را در کل شبکه این حوزه به خود اختصاص داد.نتیجهگیری: ساختار فکری حوزه سواد سلامت، یک ساختار پیوسته با ارتباط مناسب میان مفاهیم و موضوعات تشکیل دهنده آن است که ماهیت و قوام اصلی این حوزه را نشان میدهد و به عنوان شاخهای از علوم پزشکی توانسته است ارتباطات منسجم و پایداری با حوزههای علوم اجتماعی و انسانی برقرار کند. در نهایت، نتایج به دست آمد به پژوهشگران حوزه سواد سلامت کمک میکند تا بر اساس حوزههای تأثیرگذار شناسایی شده، به تبیین روند مطالعات آینده این حوزه بپردازند.
بیان تجربه
محمدرضا سلیمانی؛ شهین مجیری؛ حسن اشرفی ریزی