نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، گروه اقتصاد، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.
چکیده
چکیده
مقدمه: بازارکار دندانپزشکی در ایران عمدتا شامل فعالیت در بخش خصوصی و فعالیت آکادمیک است. ارتقا آموزش درحوزه دندانپزشکی نیازمند جذب دندانپزشکان در فعالیت های آکادمیک است. مطالعه حاضر به بررسی عوامل مرتبط با تصمیم دانشجویان دندانپزشکی عمومی برای انتخاب طبابت در بخش خصوصی یا فعالیت آکادمیک، همراه با طبابت درکلینیک های دانشگاهی، پس ازاتمام دوره تحصیل پرداخته است.
روش ها: پژوهش حاضر یک پیمایش مقطعی بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان دندانپزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان در سال ۱۴۰۰ و نمونه شامل ۳۰۱ دانشجو بود. متغیر وابسته انتخاب موقعیت شغلی و متغیرهای توضیحی سن،جنسیت، نوع دانشگاه، معدل، سال تحصیلی، تحصیلات و نوع شغل والدین بودند. ابزارجمع آوری داده پرسشنامه و از رگرسیون لاجیت برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها: بیش از 63% از دانشجویان طبابت در بخش خصوصی رابه فعالیت آکادمیک ترجیح دادند. احتمال انتخاب فعالیت آکادمیک دربین دانشجویان با معدل بالا وخوب نسبت به سایردانشجویان بیشتر بود. سن، جنسیت، تحصیلات والدین، سنوات تحصیل دررشته دندانپزشکی، دانشگاه محل تحصیل ارتباط معناداری با تصمیم شغلی دانشجویان نداشتند.
نتیجه گیری: تصمیم برای طبابت در بخش خصوصی در بین گروههای مختلف دانشجویان دندانپزشکی عمومی همه گیر است. سیاستگذاری برای ایجاد انگیزه بیشتر برای فعالیت آکادمیک در دندانپزشکان جوان ضروری است.
کلید واژه ها: انتخاب شغل، نظریه انتخاب عقلایی، بخش خصوصی، موقعیت آکادمیک، دندانپزشکی
پیام های کلیدی:
•نسبت بالایی از دانشجویان دندانپزشکی عمومی، طبابت در بخش خصوصی را به موقعیت آکادمیک ترجیح دادند.
•دانشجویان با معدل بالاترتمایل بیشتری برای انتخاب موقعیت های شغلی آکادمیک داشتند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Correlates of job choice in dentistry students: decision to choose between achademic position or practicing in the private sector
نویسنده [English]
- SHADI MOSAVI
PhD Candidate in Economics, Department of Economics, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran
چکیده [English]
Introduction،: Optimal distribution of dentists between the private and the public sectors is necessary to improve citizens' access to dental services. The present study investigated the factors related to the decision of general dentistry students to choose practice in the public or private sector.
Methods: This was a cross-sectional survey. The population included general dentistry students affiliated with Isfahan University of Medical Sciences and Khorasgan Islamic Azad University in 2021, and the sample included 301 students. Data was collected via a self-completion questionnaire, and analyzed using Logit regression. Significance level was 0.05.
Results: More than 63% of students preferred to practice in private sector. The probability of choosing public practice and academic positions among dentistry students with good grades was higher compering to other students. Age, gender, parents' education, years of study in the field of dentistry, and university of study had no significant relationship with students' career decision.
Conclusion: The decision to practice in the private sector is widespread among different groups of general dentistry students. Policy making is necessary to motivate young dentists to choose public practice and academic position.
Keywords: job choice, dentistry, private sector, public sector, academic position
The main messages of the article:
• A high percentage of general dentistry students preferred to practice in the private sector.
• Students with a higher GPA had probably a greater desire to practice in the public sector and choose academic position.
کلیدواژهها [English]
- Job choice
- Rational choice theory
- Private sector
- Academic position
- Dentistry