Document Type : Original Article

Authors

Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran

10.48305/him.2025.45615.1334

Abstract

مقدمه: درک وفاداری کاربران به کتابخانه و بررسی عوامل موثر بر آن به عنوان یک روش مهم برای حفظ کاربران موجود و جذب کاربران جدید مورد توجه بوده و کیفیت خدمات می‌تواند بر آن موثر باشد. هدف این پژوهش پیش‌بینی میزان وفاداری کاربران کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس کیفیت خدمات می‌باشد.

روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی و نوع مطالعه کاربردی بود. جامعه آماری دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارمندان (12300 نفر) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. حجم نمونه 320 نفرانتخاب شد. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه تعدیل یافته سوارز سیلوا و همکاران و پرسشنامه لطیفیان بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ به میزان 77/0 تایید شد. برای تحلیل داده‌ها ازSPSS و آزمون‌های کالموگروف–اسمیرنف، t تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.

یافته‌ها: میزان وفاداری کاربران با میانگین 71/3 بیش از سطح متوسط بود. همچنین وجود رابطه مثبت و معنی‌دار بین کیفیت خدمات حضوری با میزان وفاداری (557/0r= و 05/0≥p)، بین کیفیت خدمات الکترونیکی با میزان وفاداری (367/0r= و 05/0≥p) و بین کیفیت خدمات بطور کلی با میزان وفاداری (534/0r= و 05/0≥p) نشان داده شد. شرایط محیطی، امنیت، دسترسی، حسن نیت و تعامل خدمات، نقش مثبت و معنی‌داری در پیش‌بینی وفاداری دارد.

نتیجه‌گیری: کیفیت خدمات کتابخانه بر وفاداری کاربران تاثیر مثبت و معنادار دارد. سطوح بالاتر شرایط محیطی، امنیت، دسترسی، حسن نیت و تعامل خدمات ممکن است به سطح بالاتر وفاداری منجر شود. همچنین مدل اندازه‌گیری عوامل مکنون از برازندگی و روایی سازه خوبی برخوردار است.

Keywords

Main Subjects