ایندکس
ایندکس مجله
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392
چکیده
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
مقاله پژوهشی
سیدمسعود شجری پورموسوی
چکیده
مقدمه: در بررسی چرخهی درآمد اورژانس اساساً نقاطی که در آنها ارزش افزوده ایجاد نمیگردد، از روی «نقشهی هست» شناسایی و اندازهگیری میشود. این امر توسط تیم تحقیقاتی- اصلاحاتی که ساختاری از نوع حلکنندهی مسائل دارد و ترکیبی از صاحبان با سطح متفاوت دانش و مهارت هستند، تحقق مییابد. در مرحلهی بعد تیم با توجه به «نقشهی ...
بیشتر
مقدمه: در بررسی چرخهی درآمد اورژانس اساساً نقاطی که در آنها ارزش افزوده ایجاد نمیگردد، از روی «نقشهی هست» شناسایی و اندازهگیری میشود. این امر توسط تیم تحقیقاتی- اصلاحاتی که ساختاری از نوع حلکنندهی مسائل دارد و ترکیبی از صاحبان با سطح متفاوت دانش و مهارت هستند، تحقق مییابد. در مرحلهی بعد تیم با توجه به «نقشهی هست» به طراحی «نقشهی باید» و «نقشهی آنچه میتواند باشد» میپردازد. این مطالعه با شناسایی چرخهی درآمد، از نقاط فاقد ارزش افزوده در فرآیند اورژانس بیمارستان کاشانی و به عبارت دیگر نقاط هزینهساز و هزینهی این فرآیند (نقشهی هست)، کوشیده است تا نقشهی فرآیند بهبود یافته را طراحی نماید. در این مطالعه سیکل درآمد در اورژانس بیمارستان کاشانی اصفهان درنیمهی اول سال 1390 مورد شناسایی قرار گرفت. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی کیفی از نوع اقدامپژوهی و مبتنی بر متدولوژی توصیه شده و 8 مرحلهای تحقیق انجمن مدیریت مالی سلامت آمریکا درخصوص چرخهی درآمد بیمارستان بود که با هدف بررسی سیکل درآمد بخش اورژانس بیمارستان کاشانی شهر اصفهان در سال 1390 انجام شد. واحد مطالعه شامل فرآیند اورژانس بیمارستان کاشانی شهر اصفهان- که دارای چند زیر فرآیند و نقطهی فعالیت مرتبط میباشد- در سال 1390 بود. این واحد از طریق 30 پرونده بیماران اورژانسی و نقاط طی شده در آن و نیز مصاحبه به شکل بارش افکار و تکنیک گروه اسمی با کارکنان اورژانس بیمارستان -برحسب تخصصهای شاغل پزشکی، پرستاری، بهیار و نیروهای خدماتی شیفت صبح به ترتیب به تعداد 3-7-2-1 نفر (جمعاً 13 نفر) که از نظر زمانی و مکانی در بیمارستان کاشانی اصفهان در نیمه اول سال 1390 حضور داشتند- مورد ارزیابی قرار گرفت. نسبت نمونهگیری (Sampling Fraction) کارکنان اورژانس بیمارستان برحسب تخصصهای شاغل پزشکی، پرستاری، بهیار و نیروهای خدماتی به ترتیب 23-54-15-5/7 درصد بود. یافتهها: نتایج این مطالعه با توجه به 8 هدف مورد بررسی شامل این موارد بود: تعیین فرآیند گردش کار اورژانس بیمارستان کاشانی- تعیین فلودیاگرام گردش کار اورژانس- تحلیل عملیات کار مبتنی بر فرآیند اورژانس- تعیین نقاط و مناطق هزینهبر در فرآیند اورژانس بیمارستان- تعیین نقاط و مناطق درآمدزا در فرآیند اورژانس- تعیین نقاط قابل اصلاح در فرآیند اورژانس بیمارستان- شناسایی راههای کاهش هزینه در بخش اورژانس- شناسایی راههای افزایش درآمد در بخش اورژانس نتیجهگیری: ترکیب بررسی عملکرد فرآیند و استفاده ابزاری از خلاقیت در شکل یک مطالعهی کیفی اساس مطالعهی نقشهی درآمد را شکل میدهد که اکنون به صورت روزافزون از آن استفاده میشود. نتایج این مطالعه در اصلاح و بهبود عملکرد اورژانس تأثیر جدی و بسیار مهمی خواهد داشت، چنانکه میتواند با کشف اشتباهات و خطاها و نیز سوگراییهای سیستماتیک که به شکل بالقوه یا بالفعل وجود دارد، زمینه را برای تحقق مفهوم «درست انجام بده و همیشه درست را انجام بده» فراهم نماید. واژههای کلیدی: فوریتهای پزشکی؛ درآمد؛ ارزش افزوده؛ بیمارستانها
مقاله پژوهشی
ایزت ماسیک؛ روسمیر بالجیک؛ جاسمین الجبگویک؛ سبیجا ایزت بگویک
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، صفحه 528-537
چکیده
مقدمه: با تمام پیشرفتهایی که امروزه در زمینهی پزشکی اتفاق میافتد، امکان استفاده از فنآوری اطلاعات مدرن بزرگترین سود محسوب میشود. پزشکی امروزه با استفادهی گسترده از اطلاعات و فنآوری ارتباطات information and communication technologies (ICT) نظیر، گوشیهای تلفن همراه، تله تکس، فکس و پست الکترونیکی (ایمیل) شناخته میشود. شبکهی کامپیوتری جهانی ...
بیشتر
مقدمه: با تمام پیشرفتهایی که امروزه در زمینهی پزشکی اتفاق میافتد، امکان استفاده از فنآوری اطلاعات مدرن بزرگترین سود محسوب میشود. پزشکی امروزه با استفادهی گسترده از اطلاعات و فنآوری ارتباطات information and communication technologies (ICT) نظیر، گوشیهای تلفن همراه، تله تکس، فکس و پست الکترونیکی (ایمیل) شناخته میشود. شبکهی کامپیوتری جهانی به تعدادی از پایگاههای داده با اطلاعات کتابشناختی، اپیدمیولوژیک، تصویر و اطلاعات دیگر -که بهطور فزایندهای بر اهمیت استفاده از اینترنت در پزشکی تأکید دارد- اجازهی دسترسی میدهد. سیستمهایی برای ارزیابی وضعیت سلامت و تشخیص بیماریها و سیستمهایی به منظور حمایت از عملکرد بالینی بر روی اینترنت در دسترس میباشند. هدف از این بررسی برآورد این بود که، چه تعداد از دانشجویان آمادهی پذیرش دانش با استفاده از انفورماتیک پزشکی برای کار در آینده هستند و کدام قسمتها از انفورماتیک پزشکی در عملکرد پزشکان آینده حائز اهمیت است. روش بررسی: پژوهش در میان دانشجویان سال ششم دانشکدهی پزشکی دانشگاه سارایوو در سالهای 10/2009 و 13/2012 از طریق پرسشنامه با هدف خاص انجام شد. این پرسشنامه به طور کامل ناشناس بود و پنج طبقه از دادههای دربرگیرندهی متغیرهای مربوطه که توسط نویسنده برای اولین بار تهیه شد را شامل شد. برای ارزیابی نظرات مقیاس لیکرت مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: بازخورد دانشجویان در مورد آموزش در زمینهی انفورماتیک پزشکی بیشتر شده بود، بهطوری که دانشجویان در سال 2009/2008 معتقد بودند که باید کار عملی بر روی کامپیوتر وآموزش و یادگیری از طریق اینترنت و از راه دور وجود داشته باشد. دانشجویان در هر دو نظرسنجی به توافق رسیدند که آنها باید دانش خود را در مورد پایگاه داده بهبود بخشند، اما در سال 2009 نیاز آنها به بهبود دانش خود در مورد افیس ام اس و اینترنت بیش از دو برابر سال جاری بود. نتیجهگیری: دسترسی به اطلاعات مفید پزشکی برای کاربران مراقبت بهداشتی، پزشکان و دیگر پرسنل مراقبت بهداشتی در مؤسسات بهداشتی مختلف در هر نقطه از سیارهی زمین راحتتر شده است. همهی آنها این قدرت را دارند که با سرعت زیاد و بهراحتی به جمعآوری و به اشتراکگذاری اطلاعات از مناطق محلی خود و حتی فراتر از آن بپردازند. واژههای کلیدی: انفورماتیک پزشکی؛ تکنولوژی اطلاعات؛ دانش- نگرش- عملکرد؛ دانشکدههای پزشکی؛ دانشجویان
مقاله پژوهشی
محمود کیوان آرا؛ سعید کریمی؛ الهه خراسانی؛ مرضیه جعفریان جزی
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، صفحه 538-548
چکیده
مقدمه: تقاضای القایی یکی از چالشهای نظام سلامت کشورها است که باعث بالا رفتن سهم مردم در هزینههای درمانی و همچنین رشد شاخص هزینههای تحمل ناپذیر میشود. در نتیجه مقالهی حاضر به دنبال شناسایی چالشهای تقاضای القایی با استفاده از تجارب صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: روش تحقیق که در شهر اصفهان در سال 1391 انجام ...
بیشتر
مقدمه: تقاضای القایی یکی از چالشهای نظام سلامت کشورها است که باعث بالا رفتن سهم مردم در هزینههای درمانی و همچنین رشد شاخص هزینههای تحمل ناپذیر میشود. در نتیجه مقالهی حاضر به دنبال شناسایی چالشهای تقاضای القایی با استفاده از تجارب صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: روش تحقیق که در شهر اصفهان در سال 1391 انجام شد، به شیوهی کیفی بود و از مصاحبهی نیمه ساختار یافته برای گردآوری دادهها استفاده شد. برای تعیین روایی و پایایی معیارهایی مانند موثق بودن اطلاعات، قابل اعتماد بودن، قابل اطمینان بودن و قابل تثبیت بودن دادهها درنظر گرفته شد. جامعهی پژوهش شامل صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد و تعداد 17 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. به مصاحبهشوندگان اطمینان داده شد که نامی از آنها برده نمیشود و تمامی اطلاعات آنها محرمانه باقی خواهد ماند. از روش تجزیه و تحلیل موضوعی برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: در این پژوهش، براساس تحلیل موضوعی انجام شده 41 زیر موضوع و 3 موضوع اصلی استخراج شد. این سه موضوع اصلی شامل چالشهای سازمانهای بیمهگر، چالشهای سیستم سلامت و چالشهای بیمار بود. هر کدام از این موضوعات نیز دارای زیر موضوعاتی بودند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش چالشهای ناشی از تقاضای القایی را ارائه میکند که بارزترین یافتههای آن شامل چالشهای سازمانهای بیمهگر، چالشهای سیستم سلامت و چالشهای بیمار بود. این یافتهها به سیاستگذاران بخش سلامت کمک میکند تا بتوانند با درنظر گرفتن چالشها، راهبردهای مناسبی در جهت کاهش آنها طراحی نمایند. واژههای کلیدی: مراقبتهای بهداشتی؛ سیستمهای مراقبت بهداشتی؛ بیمار؛ بیمه؛ هزینههای درمانی
مقاله پژوهشی
سعید کریمی؛ سیما نژاد لباف؛ طه نصیری؛ لیدا شمس
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، صفحه 549-557
چکیده
مقدمه: استفاده از اصول اقتصادی و متعاقب آن ارزیابی عملکرد اقتصادی بیمارستانها، موجب تصحیح فرآیندها و تداوم فعالیتها گشته و ادارهی اقتصادی صنعت بیمارستان را فراهم مینماید. هدف از مطالعهی حاضر تخمین تابع تولید بیمارستانهای منتخب اصفهان به منظور تحلیل رفتار اقتصادی این بیمارستانها در استفاده از منابع تولید بود. روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: استفاده از اصول اقتصادی و متعاقب آن ارزیابی عملکرد اقتصادی بیمارستانها، موجب تصحیح فرآیندها و تداوم فعالیتها گشته و ادارهی اقتصادی صنعت بیمارستان را فراهم مینماید. هدف از مطالعهی حاضر تخمین تابع تولید بیمارستانهای منتخب اصفهان به منظور تحلیل رفتار اقتصادی این بیمارستانها در استفاده از منابع تولید بود. روش بررسی: مطالعهی حاضر از نوع مطالعات کاربردی بود که به شیوهی تحلیلی در سال 1391 به اجرا درآمد. در این مطالعه از تخمین تابع تولید لگاریتمی دوطرفهی کاب- داگلاس، نرخ فنی جانشینی و کشش تولید هر یک از عوامل تولید جهت بررسی رفتار اقتصادی بیمارستانها استفاده شد. جامعهی پژوهش شامل 5 بیمارستان عمومی منتخب در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. دادهها به شکل پانل (ترکیب سری زمانی و مقطعی) مربوط به یک دورهی زمانی 6 ساله به روش میدانی با استفاده از فرمهای اطلاعاتی جمعآوری گردید. در نهایت جهت تخمین مدل از نرمافزار اقتصادسنجی5 EVIEWS استفاده شد. یافتهها: یافتههای مطالعه نشان داد که نهادههای تخت فعال (91/0)، پرستار (11/0)، پزشک (01/0) و سایر کارکنان (008/0) به ترتیب بیشترین تأثیر را در تولید تعداد پذیرشهای بستری بیمارستانهای مورد مطالعه داشت. ضرایب تمامی عوامل تولید از لحاظ آماری معنیدار (05/0P<) و مقدار ضریب تعیین مدل نیز در حد بسیار خوب (98/0R2=) بود. همچنین همهی عوامل تولید در منطقهی اقتصادی بودند. مجموع ضرایب تابع تولید بیش از یک (1<) نشاندهندهی تولید فزاینده نسبت به مقیاس بود. نتیجهگیری: یافتههای مطالعه نشان از اهمیت بالای تخت بیمارستانی در افزایش تولید (تعداد ترخیصشدگان) دارد. بنابراین میزان بهرهوری تخت فعال در این بیمارستانها بالا بوده و بیشترین نقش را در تولید بیمارستان (تعداد ترخیصشدگان) به خود اختصاص داده است. میتوان استنتاج کرد که استفاده از ظرفیتهای بیمارستانهای موجود و سرمایهگذاری جهت افزایش نهادههای تولید با توجه به بازدهی فزایندهی بیمارستانهای موجود، میتواند راهحل کاراتری نسبت به احداث بیمارستانهای جدید باشد. واژههای کلیدی: اقتصاد بیمارستان؛ رفتار اقتصادی؛ بیمارستانها
مقاله پژوهشی
نوشین محبی؛ محمد حسین یارمحمدیان
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، صفحه 558-570
چکیده
مقدمه: ارزشیابی فرایندی نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور بررسی میزان عملی شدن هدفها است. در نظام آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روزافزون، در حاصل این سیستم یعنی دانشجویان میباشد و هدف از ارزشیابی، ارتقای کیفیت در آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان است. این پژوهش به تدوین و شناسایی شاخصهای ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی فرایندی نظامدار برای جمعآوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور بررسی میزان عملی شدن هدفها است. در نظام آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روزافزون، در حاصل این سیستم یعنی دانشجویان میباشد و هدف از ارزشیابی، ارتقای کیفیت در آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان است. این پژوهش به تدوین و شناسایی شاخصهای ارزشیابی دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت براساس الگوی سیپ، در پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کاشان در سال 1391 پرداخت. روش بررسی: پژوهش از نوع کاربردی و توصیفی بود و جامعهی آماری آن را مدیران گروه، اساتید، مسؤولان کتابخانه و دانشجویان دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت پنج دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و کاشان در سال 1391 (مجموعاً 130 نفر) تشکیل دادند. ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه براساس مقیاس رتبهبندی لیکرت بود که روایی آن به وسیلهی مشاوره با صاحبنظران و متخصصان رشته تایید و پایایی پرسشنامههای مدیران گروه، اساتید، دانشجویان و مسؤولان کتابخانه از طریق ضریب آلفای کرونباخ (Cronbach's Alpha) به ترتیب 74/0، 93/0، 98/0 و 80/0 برآورد شد. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: در مجموع 139 شاخص براساس سه عامل زمینه، درونداد، و فرایند در حیطههای نیروی انسانی متخصص، خدمات علمی- تخصصی مورد نیاز جامعه، دانشجویان، مدیران گروه، اعضای هیأت علمی، برنامهی درسی، بودجه، امکانات و تجهیزات، فعالیتهای تدریس و یادگیری و علمی- پژوهشی دانشجویان و اساتید و فعالیتهای کتابخانه تعیین و مورد بررسی واقع شد. نتیجهگیری: نتایج نشاندهندهی وضعیت نسبتاً مطلوب دورهی کارشناسی ارشد فنآوری اطلاعات سلامت بود، اما تلاش برای اصلاح و بهبود آن و ادامهی فرایند ارزشیابی ضروری است. برای رسیدن به سطح ایده آل، نیاز به تجدید نظر و تغییرات لازم جهت ارتقای کیفیت وجود دارد. واژههای کلیدی: شاخصها؛ ارزشیابی؛ فنآوری اطلاعات سلامت
مقاله پژوهشی
علی صنایعی؛ جواد خزائی پول؛ سجاد جعفری؛ هادی بالوئی جام خانه
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، صفحه 571-580
چکیده
مقدمه: لازمه پیادهسازی فنآوری پزشکی از راه دور برای ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی پذیرش آن است. هدف کلی مطالعه حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش پزشکی از راه دور با بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش بررسی: روش این پژوهش تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات آن، ترکیبی از پرسشنامهی مدل پذیرش فنآوری و تئوری رفتار برنامهریزی ...
بیشتر
مقدمه: لازمه پیادهسازی فنآوری پزشکی از راه دور برای ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی پذیرش آن است. هدف کلی مطالعه حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش پزشکی از راه دور با بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش بررسی: روش این پژوهش تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات آن، ترکیبی از پرسشنامهی مدل پذیرش فنآوری و تئوری رفتار برنامهریزی شده بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر پزشکان بیمارستانهای شهر اصفهان در دورهی زمانی اردیبهشت و تیر 1391 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده، 125 نفر از آنان به عنوان نمونهی پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. جهت سنجش روایی و پایایی مدل از روش مدلیابی معادلات ساختاری و آلفای کرونباخ استفاده شد و براساس نتایج تحلیل مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS19 و AMOS20 انجام شد. یافتهها: سودمندی درک شده (54/0=β) و سهولت درک شده (43/0=β) بر نگرش نسبت به استفاده از پزشکی از راه دور تأثیرگذار بودند. یافتههای پژوهش همچنین حاکی از تأثیر مثبت سودمندی درک شده (61/0=β) و کنترل رفتاری درک شده (39/0=β) بر تمایل افراد نسبت به این نوع فنآوری بود، درحالی که هنجارهای ذهنی (18/0=β) بر تمایلات رفتاری مورد تأیید قرار نگرفت. نتیجهگیری: نتایج بدست آمده حاکی از این است که مدل پذیرش فنآوری و تئوری رفتار برنامهریزی شده میتواند نیت افراد را در بهکارگیری فنآوری پزشکی از راه دور پیشبینی نماید. واژههای کلیدی: پزشکی از راه دور؛ فنآوری؛ مراقبت سلامت؛ بیمارستانها
مقاله پژوهشی
مسعود تقوایی؛ الهه ذاکری
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، صفحه 581-591
چکیده
مقدمه: در اغلب شهرها عدم تخصیص متناسب فضا و مکانگزینی بهینهی عناصر خدماتی و کالبدی شهر، به ویژه خدمات درمانی(بیمارستان و درمانگاه) و عوامل مؤثر در مکانیابی این مراکز، افزایش روز افزون مشکلات شهری و شهروندان را به دنبال داشته و دارد. هدف پژوهشگران در این مقاله مشخص کردن نواحی محروم از خدمات مذکور به منظور تخصیص امکانات بهداشتی ...
بیشتر
مقدمه: در اغلب شهرها عدم تخصیص متناسب فضا و مکانگزینی بهینهی عناصر خدماتی و کالبدی شهر، به ویژه خدمات درمانی(بیمارستان و درمانگاه) و عوامل مؤثر در مکانیابی این مراکز، افزایش روز افزون مشکلات شهری و شهروندان را به دنبال داشته و دارد. هدف پژوهشگران در این مقاله مشخص کردن نواحی محروم از خدمات مذکور به منظور تخصیص امکانات بهداشتی با اولویت زمانی در مناطق چهاردهگانه شهر اصفهان بوده است. روش بررسی: نوع مطالعه تحلیلی و جامعهی پژوهش بیمارستانها و درمانگاههای شهر اصفهان در سال 1390 بود. برای جمعآوری دادهها از روش میدانی استفاده شد. اطلاعات بدست آمده در محیطArcMap وارد شد و با بهرهگیری از امکانات این سامانه به تعیین شعاع عملکردی و بررسی توزیع فضایی بیمارستانها، درمانگاهها و تجزیه و تحلیل دادههاپرداخته شد. در نهایت از تکنیک تاپسیس جهت رتبهبندی مناطق استفاده شده است. یافتهها: اختلافاتی بین مناطق چهادهگانه شهر اصفهان در زمینهی برخورداری از خدمات بیمارستانی و درمانگاهی وجود داشت. این اختلاف درخصوص خدمات بیمارستانی بسیار بیشتر بود، بهگونهای که از 29 بیمارستان مورد بررسی 20 بیمارستان در سه منطقه 1، 3 و 5 قرار داشت، این درحالی است که مناطق4، 9، 11 و 13 شهر فاقد بیمارستان بودند. در بین مناطق شهر، منطقهی 1 شهری به عنوان منطقهی بسیار برخوردار و منطقهی 10 به عنوان منطقهی فرو برخوردار مشخص شد. نتیجهگیری: تعداد خدمات مذکور در شهر اصفهان به اندازهی کافی است، اما توزیع فضایی مناسبی ندارد. در نتیجه دسترسیها به این مکانها بهخوبی صورت نمیگیرد. واژههای کلیدی: سیستم اطلاعات جغرافیایی؛ خدمات بهداشتی درمانی؛ بیمارستانها
مقاله پژوهشی
مریم یعقوبی؛ زهرا آقارحیمی؛ مرضیه جوادی
چکیده
مقدمه: اهمیت بهرهوری و استفادهی مطلوب از منابع محدود در بیمارستانها، از مهمترین رسالتهای مراکز درمانی به شمار میآید. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر شاخص بهرهوری، به کمک تکنیک تحلیل سلسله مراتبی در مرکز آموزشی درمانی نور و علی اصغرانجام شده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– مقطعی بود که در سال 1389 انجام ...
بیشتر
مقدمه: اهمیت بهرهوری و استفادهی مطلوب از منابع محدود در بیمارستانها، از مهمترین رسالتهای مراکز درمانی به شمار میآید. این پژوهش با هدف تعیین عوامل مؤثر بر شاخص بهرهوری، به کمک تکنیک تحلیل سلسله مراتبی در مرکز آموزشی درمانی نور و علی اصغرانجام شده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– مقطعی بود که در سال 1389 انجام شد. جامعهی پژوهشی شامل مدیریت، ریاست، سوپروایزر آموزشی و مسؤولین کلیهی بخشهای بستری بیمارستان نور و علی اصغر اصفهان بودند که به صورت سرشماری تمامی آنها انتخاب شدند (25 نفر). ابزار جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه مقایسات زوجی بوده که روایی آن با نظر اساتید فن مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به وسیلهی نرمافزار Expert Choice انجام شد. یافتهها: در رابطه با شاخص طول مدت اقامت زیر معیار ترخیص در روزهای پایانی هفته با وزن نهایی(566/0) در شاخص ضریب اشغال تخت، زیر معیار ویزیت به موقع متخصص یا رزیدنت دارای بیشترین وزن نهایی (169/0) در شاخص عملکرد تخت، زیر معیار ویزیت به موقع متخصص یا رزیدنت با بیشترین وزن نهایی(210/0) و در شاخص هزینهی تخت روز زیر معیار هزینهی لوازم مصرفی و سرمایه ای با وزن نهایی(159/0) دارای بالاترین تأثیر بر شاخص بهروری بود. نتیجهگیری: با توجه به اولویتبندی عوامل مؤثر بر شاخص بهروری در بیمارستان به منظور افزایش بهرهوری، تدوین برنامهی آموزشی مستمر برای کارکنان درمانی، توجه به تریاژ مناسب در بخش اورژانس، بکارگیری راهبردهای هزینهی اثربخش در بیمارستان و راهبرد مدیریت نگهداشت تجهیزات بیمارستانی پیشنهاد میشود. واژههای کلیدی: بهرهوری؛ بیمارستانها؛ تکنیک تحلیل سلسله مراتبی
مقاله پژوهشی
احمدرضا رئیسی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ رقیه محمدی بخش؛ حمید گنجی
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، صفحه 601-610
چکیده
مقدمه: کاربرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای سلامت دولتی و غیرانتفاعی در حال افزایش است. این الگو یک چارچوب مفهومی جهت تدوین مجموعهای از سنجههای عملکرد در راستای اهداف استراتژیک میباشد. یکی از اصول کلیدی در فرایند کارت امتیازی متوازن شناسایی آن دسته از سنجههایی است که به درستی تحقق استراتژیها را اندازهگیری میکند. هدف ...
بیشتر
مقدمه: کاربرد کارت امتیازی متوازن در سازمانهای سلامت دولتی و غیرانتفاعی در حال افزایش است. این الگو یک چارچوب مفهومی جهت تدوین مجموعهای از سنجههای عملکرد در راستای اهداف استراتژیک میباشد. یکی از اصول کلیدی در فرایند کارت امتیازی متوازن شناسایی آن دسته از سنجههایی است که به درستی تحقق استراتژیها را اندازهگیری میکند. هدف این پژوهش تعیین سنجههای عملکردی مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان براساس الگوی کارت امتیازی متوازن ایران بوده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع پژوهشهای کیفی بود که در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) شهر اصفهان در سال 1390 انجام شد. جامعهی آماری پژوهش 20 نفر از مدیران سطوح مختلف بیمارستان بودند. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری هدفمند بود که در آن افراد مطلع کلیدی که در تدوین سنجههای عملکردی بیمارستان مشارکت داشتند، به عنوان اعضای تیم کارت امتیازی متوازن انتخاب شدند. با تشکیل جلسات بحث گروهی متمرکز، در ابتدا 50 سنجه تعیین شد که با نظر تیم کارت امتیازی متوازن 30 سنجه به عنوان سنجههای عملکردی بیمارستان نهایی گردید. سپس این سنجهها دستهبندی و در مناظر کارت امتیازی متوازن قرار داده شد. ابزار جمعآوری اطلاعات سیاهه وارسی (چک لیست) طراحی شده براساس سنجههای زمینهی تحقیق و سنجههای پیشنهادی مرکز الزهرا (س) بود که روایی صوری و محتوایی آن با چند بار بازنگری توسط اساتید راهنما و مشاور تأیید شد. همچنین روایی سازه آن با استفاده از مناظر کارت امتیازی متوازن محرز گردید. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کیفی محتوا انجام شد. یافتهها: کارت امتیازی متوازن این مرکز در چهار منظر بیماران و جامعه (مشتری)، فرایندهای داخلی، یادگیری و رشد و منظر مالی تعیین شد که با مناظر الگوی کارت امتیازی متوازن ایران انطباق مفهومی داشته و در راستای مناظر اصلی کاپلان و نورتون بود. سپس سنجههای تعریف شده با نظر اعضای تیم کارت امتیازی متوازن، در منظر مربوط به خود قرار گرفت. بیشترین تعداد سنجهها به ترتیب در منظر فرایندهای داخلی و منظر یادگیری و رشد نهایی گردید. نتیجهگیری: کارت امتیازی متوازن ابزاری را برای تبدیل مأموریت سازمان به اهداف قابل سنجش ملموس، فعالیتها و سنجههای عملکردی ارائه میدهد. موفقیت کارت امتیازی متوازن به انتخاب دقیق سنجههایی است که جوهره اصلی استراتژی سازمان را در خود دارند. طبقهبندی سنجهها در چهار منظر، کمک شایانی به ارتقای سطح عملکرد بیمارستان مینماید. بنابراین پایش و ارزیابی مستمر این سنجهها در راستای اهداف کلان و استراتژیهای بیمارستان لازم و ضروری است. واژههای کلیدی: کارت امتیازی متوازن؛ ارزیابی عملکرد؛ بیمارستانها
مقاله پژوهشی
مسعود فردوسی؛ علی نعمتی؛ پیمان فرجادفر؛ یوسف مسعودیان
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، صفحه 611-618
چکیده
مقدمه: پرداخت مستقیم به عنوان یکی از منابع مالی نظامهای سلامت تأثیر منفی بر وضعیت سلامتی و شاخصهای کمی و کیفی عملکرد نظام سلامت دارد. هزینههای سلامتی بالاتر و در نتیجه پرداخت از جیب بیشتر ممکن است منجر به فقر یا کاهش دسترسی به خدمات سلامتی شود. متأسفانه این وضعیت بیشتر در میان افراد فقیر که نیاز بیشتری به مراقبت دارند دیده میشود. ...
بیشتر
مقدمه: پرداخت مستقیم به عنوان یکی از منابع مالی نظامهای سلامت تأثیر منفی بر وضعیت سلامتی و شاخصهای کمی و کیفی عملکرد نظام سلامت دارد. هزینههای سلامتی بالاتر و در نتیجه پرداخت از جیب بیشتر ممکن است منجر به فقر یا کاهش دسترسی به خدمات سلامتی شود. متأسفانه این وضعیت بیشتر در میان افراد فقیر که نیاز بیشتری به مراقبت دارند دیده میشود. هدف این مطالعه جواب دادن به این مسأله بود که اگر سازمان تأمین اجتماعی بخواهد بیمهشدگانش را در برابر پرداخت مستقیم بالا ( صورت حسابهای بالای 1 میلیون ریال) حفاظت کند، با فرض ثابت بودن هزینههای کل چگونه پوشش هزینهی سایرین را تغییر دهد. روش بررسی: این پژوهش به صورت توصیفی و مقطعی بر روی صورت حسابهای بیماران بستری تحت پوشش بیمهی سازمان تأمین اجتماعی در بیمارستانهای شهر اصفهان در سال 1387 انجام شد. نمونهگیری به صورت خوشهای بود و براساس فرمول نمونهگیری طبقهبندی شده، 2430 عدد تعیین شد، سپس سهم هر بیمارستان و سهم هر بخش بستری مشخص گردید. اطلاعات از طریق مراجعه به واحد حسابداری و درآمد بیمارستان با مطالعهی فرمهای مربوط به هزینهی بیماران بستری و مصاحبه با کارشناسان بیمه در بیمارستان با استفاده از فرمهای رسمی اطلاعات امور مالی دفتر اسناد پزشکی جمعآوری شد. با توجه به استاندارد بودن فرمها، روایی و پایایی آنها مورد تایید بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Excelانجام شد. یافتهها: سازمان تأمین اجتماعی میتواند با سه سناریو با فرض ثابت بودن هزینههای سازمان، فرانشیزهای بالای یک میلیون را پوشش دهد. سناریوی اول: سازمان تأمین اجتماعی به جای پوشش 90 درصدی هزینهها برای پروندههایی که هزینههای درمان آنها کمتر از ده میلیون ریال باشد (فرانشیز کمتر از میلیون ریال) 43 درصد از هزینهها را پوشش دهد. سناریوی دوم: سازمان تأمین اجتماعی به جای پوشش 90 درصدی هزینهها برای پروندههایی که هزینههای درمان آنها تا بیست میلیون ریال است (فرانشیز کمتر از دو میلیون ریال) 77 درصد از هزینهها را پوشش دهد. سناریوی سوم: سازمان تأمین اجتماعی به جای پوشش 90 درصدی هزینهها برای پروندههایی که هزینههای درمان آنها کمتر ازصد میلیون ریال باشد (فرانشیز کمتر از ده میلیون ریال) 86 درصد از هزینهها را پوشش دهد. نتیجهگیری: سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از فرانشیز متغیر میتواند افراد را در برابر هزینههای سلامتی بالا و خانوارها را در برابر هزینههای کمرشکن محافظت کند. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ تأمین اجتماعی؛ هزینهها
مقاله پژوهشی
سعید رجایی پور؛ سوسن بهرامی؛ اعظم کمالی دولتآبادی؛ احمد شعبانی
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، صفحه 619-626
چکیده
مقدمه: دانشگاهها اصلیترین مؤسساتی هستند که سرمـایهی دانش را در نیروی کار ایجـاد میکنند و میتوانند اقتصاد دانش محور را حمایت کنند. این مقاله درصدد تعیین رابطهی بین کاربست مؤلفههای مدیریت دانش با عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 91-1390 بود. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعهی ...
بیشتر
مقدمه: دانشگاهها اصلیترین مؤسساتی هستند که سرمـایهی دانش را در نیروی کار ایجـاد میکنند و میتوانند اقتصاد دانش محور را حمایت کنند. این مقاله درصدد تعیین رابطهی بین کاربست مؤلفههای مدیریت دانش با عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 91-1390 بود. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعهی آماری شامل اعضای هیأت علمی (643 نفر) و دانشجویان آنان (7006 نفر) در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. حجم نمونهی اعضای هیأت علمی 240 نفر و دانشجویان 1120 نفر بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای محققساختهی کاربست مؤلفههای مدیریت دانش (ایجاد، ثبت، پالایش، انتشار و کاربرد دانش) و عملکرد آموزشی بود که روایی ابزارها با استفاده از روایی صوری و محتوایی و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (87/0=r1) و (92/0=r2) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 18 و آزمون t، ANOVA و رگرسیون چند متغیره صورت گرفت. یافتهها: بین ایجاد، پالایش، انتشار و کاربرد دانش با عملکرد آموزشی در سطح (05/0P<) رابطهی چندگانهی معنیدار وجود داشت. همچنین ضرایب بتا بین کاربست مؤلفههای مدیریت دانش با عملکرد آموزشی از نظر آماری معنادار بود (000/0 = P). ضریب همبستگی چندگانه 269/0 و ضریب تعیین اصلاح شده 20/7 بود. بنابراین 0/27 درصد از تغییرات مربوط به واریانس عملکرد آموزشی تحت تأثیر کاربست مؤلفههای مدیریت دانش بود و بین آنها همخطی وجود نداشت و بنابراین مدل رگرسیون معنیدار بود. بین میانگین نمرات مدیریت دانش از دیدگاه اعضای هیأت علمی برحسب مشخصات دموگرافیک تفاوت معنیدار وجود نداشت، ولی بین عملکرد آموزشی اعضای هیأت علمی برحسب جنس و مرتبهی علمی تفاوت معنیدار بود. نتیجهگیری: مدیریت دانش به عنوان ابزار کلیدی مدیریت قرن جدید، راهبردی سیستماتیک بوده و فرآیندهای تعریف، دستیابی، انتقال و بهکارگیری اطلاعات و دانش توسط افراد سازمانهای آموزشی است که موجب ایجاد نوآوری، توانایی رقابت و ارتقای بهرهوری میشود و ضمن کمک به حل مشکل، تصمیمگیری، برنامهریزی راهبردی، یادگیری پویا از زوال داراییهای ذهنی جلوگیری کرده به آگاهی سازمانهای آموزشی میافزاید و انعطافپذیری آنها را افزایش میدهد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ ارزیابی عملکرد؛ اعضای هیأت علمی؛ دانشگاهها
مقاله مروری نظام مند
مریم اخوتی؛ رضا اکبرنژاد؛ کامبیز بهاالدین بیگی
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، صفحه 627-644
چکیده
هدف هر نظام بازیابی اطلاعات پزشکی، ارائه بهموقع اطلاعات مرتبط در زمان مناسب به کاربر مناسب است. تصاویر بهعنوان شکلی از مدارک که میتوانند حجم قابل توجهی از اطلاعات را منتقل کنند از اهمیت خاصی برخوردارند. در پزشکی مهمترین استفاده از تصاویر در آموزش، پژوهش و تشخیص طبی است. این استفاده گسترده نشان دهندهی اهمیت روزافزون تصویربرداری ...
بیشتر
هدف هر نظام بازیابی اطلاعات پزشکی، ارائه بهموقع اطلاعات مرتبط در زمان مناسب به کاربر مناسب است. تصاویر بهعنوان شکلی از مدارک که میتوانند حجم قابل توجهی از اطلاعات را منتقل کنند از اهمیت خاصی برخوردارند. در پزشکی مهمترین استفاده از تصاویر در آموزش، پژوهش و تشخیص طبی است. این استفاده گسترده نشان دهندهی اهمیت روزافزون تصویربرداری در حیطههای مختلف پزشکی است. بنابراین پیشرفتهای جدید در فنون تصویربرداری پزشکی و استفاده گسترده از آنها، برای نمونه در سیستمهای پشتیبان تصمیمگیری و پزشکی مبتنی بر شواهد، اهمیت بالای بازیابی تصاویر پزشکی را نشان میدهد. این تصاویر برای اینکه مورد استفاده قرار گیرند باید به نحو مناسب ذخیره شوند تا در موقع نیاز بازیابی گردند. در این مقاله دو روش عمده یعنی شیوه مبتنی بر متن و شیوه مبتنی بر محتوا توصیف گردید. همچنین کاربرد سیستمهای بازیابی تصاویر در پزشکی شرح داده شد و نمونههایی از سیستمهای موجود توصیف شدند. در نهایت اگر چه تصاویر بعضی از ویژگیهای متفاوت از متن دارند، اما به برخی تکنیکها در بازیابی متن، از جمله هوش مصنوعی و بازخورد ربط که میتوانند جهت ارتقای سیستمهای بازیابی تصاویر استفاده شوند، اشاره شد. واژههای کلیدی: ذخیره و بازیابی اطلاعات پزشکی؛ تصاویر پزشکی؛ نظامهای بازیابی اطلاعات