ایندکس
ایندکس مجله
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393
چکیده
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
سرمقاله
فیروزه زارع فراشبندی
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 135-137
چکیده
یکی از حوزههایی که در سالهای اخیر به طور قابلتوجهی محتوای رسانههای عمومی را به خود اختصاص داده است، اطلاعات سلامت میباشد.از آنجایی که مخاطبان رسانهها بهویژه مجلات عامهپسند عمدتاً آن قشری از جامعه را در بر میگیرندکه معمولاً به دلیل سطح تحصیلات و دانش خود قادر به ارزیابی اطلاعات تغذیهای یا سلامت نمیباشند، ...
بیشتر
یکی از حوزههایی که در سالهای اخیر به طور قابلتوجهی محتوای رسانههای عمومی را به خود اختصاص داده است، اطلاعات سلامت میباشد.از آنجایی که مخاطبان رسانهها بهویژه مجلات عامهپسند عمدتاً آن قشری از جامعه را در بر میگیرندکه معمولاً به دلیل سطح تحصیلات و دانش خود قادر به ارزیابی اطلاعات تغذیهای یا سلامت نمیباشند، به هر اطلاعاتی که از مطبوعات بهدست میآورند، اعتماد میکنند. در حالی که ممکن است این اطلاعات با آن چیزی که به صورت علمی اثبات شده است، مطابقت نداشته باشد. این مسئله، لزوم بررسی سندیت و صحت اطلاعات سلامت منتشر شده در رسانههای عمومی را آشکار میسازد.
مقاله پژوهشی
مریم جهانبخش؛ ناهید توکلی؛ حبیب اله مختاری
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 138-148
چکیده
مقدمه: دورنمای پروندهس الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) در جوامع مختلف ثابت نبوده و در عین به همراه داشتن مزایا و فرصت ها، با چالش روبرو است. در این پژوهش سعی شده چالش ها معرفی و اجرای EHR از دیدگاه متولیان آن در استان اصفهان بررسی شود. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای کیفی است که در سال 1389 خورشیدی در استان اصفهان انجام شد. با ...
بیشتر
مقدمه: دورنمای پروندهس الکترونیک سلامت (Electronic Health Record) در جوامع مختلف ثابت نبوده و در عین به همراه داشتن مزایا و فرصت ها، با چالش روبرو است. در این پژوهش سعی شده چالش ها معرفی و اجرای EHR از دیدگاه متولیان آن در استان اصفهان بررسی شود. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای کیفی است که در سال 1389 خورشیدی در استان اصفهان انجام شد. با استفاده از روش پدیدارشناسی (فنومنولوژی) و از طریق مصاحبهی عمیق نیمه ساختاریافته به استنتاج تجارب صاحبنظران حوزهی سلامت در رابطه با چالش های اجرای پروندهی الکترونیک سلامت و راهکارهای حل چالش ها پرداخته شد. مصاحبه شوندگان بر اساس نمونهگیری به روش گلوله برفی (Snow Ball) مشتمل بر 3 پزشک، 4 نفر از مدیران بخش های مختلف سلامت و 8 نفر از سایر متخصصانی بودند که در سطح بیمارستانها و سایر مراجع مرتبط در این زمینه مانند معاونت درمان، سازمانهای بیمه، ستاد دانشگاه و استانداری در رابطه با محتوا و ساختار پروندهی الکترونیک سلامت مطلع و در این زمینه دارای فعالیتهای پژوهشی بوده و یا در برنامهریزی و معرفی پروندهی الکترونیک سلامت در استان اصفهان فعالیت داشتند. یافتهها: پژوهشگر چالشهای پروندهی الکترونیک سلامت در استان اصفهان و راهکارهای مربوط به حل آنها را در دو بعد زیرساختاری و ساختاری استخراج و تبیین کرد. نتیجهگیری: متأسفانه نتایج این مطالعه نشان داد با وجود آنکه پزشکان از مهمترین کاربران پروندهی الکترونیک سلامتاند، اما کمترین نظرات را در رابطه با چالشها ارایه دادهاند و این کاستی قابل تأمل است چرا که اگر دال بر کمرنگ بودن نقش آنها در معرفی و اجرای پروندهی الکترونیک سلامت باشد این امر نتایج زیانباری به دنبال خواهد داشت.
مقاله پژوهشی
مهدی کاهویی؛ فهیمه سالاری؛ سعیده ارغنده پور؛ راحله اخباری؛ سمیرا قلی زاده
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 149-157
چکیده
مقدمه: اطلاعات خوب و مناسب برای برنامه ریزی و اجرای حاکمیت بالینی ضروری است . لذا این سؤال مطرح است که کارکنان بیمارستان چه انتظاراتی از اطلاعات دارند. این مطالعه به منظور شناسایی انتظارات کارکنان از اطلاعات در ارتقاء حاکمیت بالینی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه تحلیلی بر روی 258 نفر ازکارکنان بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات خوب و مناسب برای برنامه ریزی و اجرای حاکمیت بالینی ضروری است . لذا این سؤال مطرح است که کارکنان بیمارستان چه انتظاراتی از اطلاعات دارند. این مطالعه به منظور شناسایی انتظارات کارکنان از اطلاعات در ارتقاء حاکمیت بالینی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه تحلیلی بر روی 258 نفر ازکارکنان بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تامین اجتماعی سمنان در سال 1391 انجام شد. روش جمع آوری داده ها یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای بود که پس از تایید صاحب نظران و سنجش پایایی آن از طریق ضریب Cronbach alpha مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی با به کارگیری نرم افزار 16spss استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد 7/71درصد کارکنان دوره ی آموزشی حاکمیت بالینی را گذرانده بودند. 6/58 درصد اطلاعات بالینی را به عنوان اولویت اول و3/53 درصد اطلاعات مدیریتی را به عنوان اولویت چهارم در حاکمیت بالینی انتخاب نمودند . 6/3 درصد مرکزاطلاع رسانی و فناوری اطلاعات را به عنوان اولویت اول در اجرای حاکمیت بالینی می دانستند . نتیجه گیری: نتایج نشان داد اگرچه اکثر جامعه آماری دوره ی حاکمیت بالینی را گذرانده بودند به نظر می رسد در این دوره ها در ارتباط با نقش اطلاعات در حاکمیت بالینی اطلاعات لازم ارائه نگردیده است.این نتایج می تواند برای کارشناسان فناوری اطلا عات و مدیران اطلاعات بهداشتی این فرصت را بوجود آورد تا با ارائه ی اطلاعات منسجم به اجرای حاکمیت بالینی مبتنی بر شواهد شوند. واژه های کلیدی: کارکنان؛ بیمارستان ها؛ اطلاعات؛ حاکمیت بالینی
مقاله پژوهشی
عباس دولانی؛ کبری تارم؛ نجلا حریری؛ حافظ محمد حسن زاده افسنجانی؛ حیدر اسماعیلی
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 158-168
چکیده
مقدمه: تحقیق و پژوهش بستر اصلی برای درک عمیق و دقیق از حقایق، تفکر و اندیشه است. در این میان پایاننامهها به نوعی کارنامه پژوهشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی بشمار میآیند که عوامل چندی بر کیفیت آنها تاثیرگذارند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت پایاننامههای دورههای تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ...
بیشتر
مقدمه: تحقیق و پژوهش بستر اصلی برای درک عمیق و دقیق از حقایق، تفکر و اندیشه است. در این میان پایاننامهها به نوعی کارنامه پژوهشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی بشمار میآیند که عوامل چندی بر کیفیت آنها تاثیرگذارند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت پایاننامههای دورههای تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش به روش پیمایشی- تحلیلی صورت گرفت. از میان 1729 پایاننامه موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در بازه زمانی 1365 تا 1390خورشیدی تعداد 315 پایاننامه بر اساس جدول Morgan پایاننامه از مقاطع و رشتههای تحصیلی گوناگون با نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و با استفاده از چک لیستی که روایی آن توسط پژوهشگران و صاحبنظران بدست آمد، بررسی شدند. دادهها پس از ورود به نرمافزار آماری SPSS19 با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: پایاننامهها مورد بررسی از نظر عوامل ظاهری مانند وجود و یا عدم وجود چکیده، استنادات، تعداد صفحات و ... دارای نقص جدی هستند. 69.5 درصد از پایاننامهها از روشهای پیمایشی و 22 درصد از روشهای تجربی و 8.5 درصد از روش مروری استفاده کردهاند. همچنین 77 درصد از پایاننامهها غیربالینی و مابقی بالینی هستند. رابطه معناداری بین انواع روشهای تحقیق مورد استفاده در پایاننامهها و متغیرهای بازههای زمانی( 1365-1374 بازه 1375- 1384 و بازه 1385- 1390 شمسی)، رشتههای تحصیلی، مقاطع تحصیلی و عامل جنس وجود دارد. نتیجه گیری: متغیرهای چندی بر روی کیفیت پایاننامههای دانشگاهی اثرگذار هستند. نظارت بر فرآیند انجام پایاننامهها از ابتدای انتخاب موضوع تا ارائه نهایی از سوی مسئولین جهت کنترل متغیرهای تاثیرگذار لازم و ضروری است. همچنین با توجه به تفاوتهای بین روشهای تحقیق پایاننامهها بر اساس رشتهها و مقاطع تحصیلی تدوین دستورالعملها و راهنماها جهت سوق موضوعات و نتایج پایاننامهها به نیازهای جامعه لازم و ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: پایاننامه های دانشگاهی؛ روش های تحقیق؛ دانشگاه ها
مقاله پژوهشی
بهاره غلامی؛ حسین عابدی مدیسه؛ بنفشه غلامی؛ شهین مجیری؛ حسن اشرفی ریزی؛ نیلوفر هدهدی نژاد
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 169-176
چکیده
مقدمه:امروزه مدیریت دانش در کتابخانه ها ومراکز اطلاع رسانی کاربرد موثری پیدا کرده و موجب تغییراتی در شکل و عملکرد آنها نیز شده است به هر اندازه که در کتابخانه ها از عوامل و فرایندهای مدیریت دانش بیشتر استفاده شود نتایج مطلوبتری در ارائه خدمات اطلاعاتی فراهم می شود.هدف این پژوهش بررسی میزان استقرار عوامل مدیریت دانش در کتابخانه های ...
بیشتر
مقدمه:امروزه مدیریت دانش در کتابخانه ها ومراکز اطلاع رسانی کاربرد موثری پیدا کرده و موجب تغییراتی در شکل و عملکرد آنها نیز شده است به هر اندازه که در کتابخانه ها از عوامل و فرایندهای مدیریت دانش بیشتر استفاده شود نتایج مطلوبتری در ارائه خدمات اطلاعاتی فراهم می شود.هدف این پژوهش بررسی میزان استقرار عوامل مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد. روش بررسی:این پژوهش یک مطالعه پیمایشی از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (82 نفر) و روش نمونهگیری به شیوه سرشماری بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ی استاندارد Pasture بودکه روایی آن با استفاده از روایی صوری و پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب Cronbach Alpha(97/0 =r) تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss18و در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی(،آزمون T و آزمون F) صورت گرفت. یافته ها:نتایج به دست آمده نشان داد که در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هر شش مولفه مدیریت دانش(سیاستها و راهبردها،سیستم های رهبری، سیستم تشویق و پاداش دهی، سیستم خلق و تحصیل دانش، سیستم آموزش و سیستم ارتباطی مدیریت دانش) ، کمتر از سطح متوسط بوده است و در خصوص مولفه های سیاستها و راهبردها ، سیستم های رهبری و سیستم های تشویق و پاداش دهی مدیریت دانش بر حسب مدرک تحصیلی در سطح معنادار بوده است، اما در خصوص سایر مولفه ها بر حسب سابقه خدمت و سن پاسخگویان معنادار نبوده است. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش بنظر می رسد بکارگیری مؤلفه های مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بنا بر دلایلی از جمله عدم وجود دستورالعملها و خط مشی های مدون و حمایت مسئولین، به صورت غیر علمی می باشد. بنابراین مدیریت و رهبری در کتابخانه ها بهتر است به گونه ای باشد که عوامل ایجاد کننده مدیریت دانش در بین همه کارکنان کتابخانه ها پذیرفته شود. واژههای کلیدی:مدیریت دانش؛ کتابخانه های دانشگاهی؛ دانشگاه ها.
مقاله پژوهشی
مریم پارسائیان
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 177-189
چکیده
مقدمه: پیش زمینه لازم برای برنامه ریزی در جهت بهبود کیفی خدمات در سازمانها، سنجش کیفیت خدمات آنهاست. در این میان سنجش کیفیت خدمات درکتابخانه های پزشکی، نقش بنیادینی در تحقق هدفهای جامعه در رابطه با بهداشت و سلامت عمومی دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل شکاف و رتبه بندی ابعاد و مؤلفه های کیفیت خدمات و نیز رتبه بندیکتابخانه های پزشکی دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: پیش زمینه لازم برای برنامه ریزی در جهت بهبود کیفی خدمات در سازمانها، سنجش کیفیت خدمات آنهاست. در این میان سنجش کیفیت خدمات درکتابخانه های پزشکی، نقش بنیادینی در تحقق هدفهای جامعه در رابطه با بهداشت و سلامت عمومی دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل شکاف و رتبه بندی ابعاد و مؤلفه های کیفیت خدمات و نیز رتبه بندیکتابخانه های پزشکی دانشگاه شهید صدوقی یزد انجام گرفته است.روشبررسی : پژوهش حاضر از نوع «پیمایشی» و جامعه پژوهش، شامل 3339 کاربر کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی شهرستان یزد در نیمه دوم سال 1391 بود که تعداد 379 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد « لایب کوآل» جمع آوری شد؛ همچنین تعداد 10 پرسشنامه که هر کدام شامل 4 ماتریس مقایسات زوجی بود، برای رتبه بندی ابعاد کیفیت خدمات و نیز کتابخانه های دانشکده های علوم پزشکی مورد بررسی در اختیار متخصصان حوزه قرار گرفت. استفاده از پرسشنامه های مذکور توسط متخصصین داخل و خارج از کشور نشان می دهد که این پرسشنامه ها از روایی لازم برخوردار هستند؛ همچنین از آنجایی که ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای هریک از ابعاد پرسشنامه لایب کوآل بیشتر از 70 درصد و نیز نرخ ناسازگاری محاسبه شده برای پرسشنامه فرایند تحلیل سلسله مراتبی کمتر از 1/. می باشد، پرسشنامه های مذکور از پایایی لازم نیز برخوردار می باشند. تجزیه وتحلیل داده های بدست آمده از پرسشنامه «لایب کوآل» توسطنرم افزار spss و در دو سطح آمار توصیفی (درصد میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمون فریدمن) صورت گرفت؛ همچنین برای تحلیل داده های بدست آمده از پرسشنامه «ماتریس مقایسات زوجی» از نرم افزار expert choice استفاده شد. یافته ها : طبق داده های بدست آمده از پرسشنامه لایب کوآل، کتابخانه های مورد بررسی در تمامی جنبه های مربوط به بعد «تأثیر خدمات» توانسته اند حداقل انتظارات کاربران را برآورده نمایند ، در حالی که در برخی جنبه های مربوط به بعد«دسترسی به اطلاعات» و نیز بعد «کتابخانه به عنوان یک محل» حتی نتوانسته اند حداقل انتظارات کاربران را برآورده نمایند؛ این درحالی است که هیچ یک از کتابخانه های موردبررسی نتوانسته اند خدمات آرمانی و ایده آل مراجعان را ارائه نمایند؛ همچنین داده های بدست آمده از ماتریس مقایسات زوجی نشان می دهد که طبق نظر متخصصان، بعد «تأثیرخدمات» و کتابخانه پزشکی – داروسازی بالاترین رتبه را به ترتیب در بین ابعاد کیفیت خدمات و کتابخانه های مورد بررسی به خود اختصاص داده اند.نتیجه گیری : طبق نظر متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی بعد تأثیر خدمات مهم ترین بعد در زمینه بهبود کیفیت خدمات کتابخانه ای است، کتابداران کتابخانه های دانشکده پزشکی نیز از نظر ارائه خدمات به کاربران در این بعد عملکرد نسبتاً موفقی داشته اند و توانسته اند در این بعد نسبت به سایر ابعاد، حداقل انتظارات کاربران را برآورده نمایند.واژه های کلیدی: خدمات کتابخانه ای؛ کیفیت خدمات؛ کتابخانه های پزشکی؛ تحلیل سلسله مراتبی.
مقاله پژوهشی
نجلا حریری؛ نگار فیروزی
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 190-198
چکیده
مقدمه:بر این اساس که علم ازجهت چهارچوب جغرافیایی وزبانی قابل مرزبندی نیست وتبادلات علمی پژوهشگر را در دستیابی به یافته های جدیدتر یاری می رساند، هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان استناد به مقالات اعضای هیأت علمی دانشکده های داروسازی تیپ یک علوم پزشکی ایران در کتب درسی بین المللی بوده است. روش بررسی: روش پژوهش حاضر تحلیل استنادی بوده ...
بیشتر
مقدمه:بر این اساس که علم ازجهت چهارچوب جغرافیایی وزبانی قابل مرزبندی نیست وتبادلات علمی پژوهشگر را در دستیابی به یافته های جدیدتر یاری می رساند، هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان استناد به مقالات اعضای هیأت علمی دانشکده های داروسازی تیپ یک علوم پزشکی ایران در کتب درسی بین المللی بوده است. روش بررسی: روش پژوهش حاضر تحلیل استنادی بوده است که با استفاده از فنون علم سنجی انجام گرفته است. جامعه مورد پژوهش کتاب های مرجع نمایه شده در سایت آمازون بوده است که تاریخ انتشار آنها بین سالهای 2000 الی 2011 می باشد و شامل 372 عنوان کتاب بود. فهرست منابع این کتابها از نظر استناد به تولیدات علمی اعضای هیأت علمی دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز مورد مطالعه قرار گرفته است. ابزار گردآوری داده ها قسمت جستجوی کتاب از موتور جستجوی گوگل بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها در راستای نیل به اهداف پژوهش آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و برای آزمون فرضیه ها از آزمون کی- دو استفاده گردید. سطح معنی داری 5% در نظر گرفته شد و برای تحلیل داده ها، نرم افزار آماری علوم اجتماعی (SPSS) ویرایش 18 و صفحه گستر اکسل ویرایش 2010 استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان دهنده روند رشد صعودی استنادات طی سالهای اخیر بوده که در این میان، بیشترین و کمترین میزان استنادات به ترتیب متعلق به دانشکده داروسازی دانشگاه های علوم پزشکی تهران( 19/37) درصد و اهواز (03/1) درصد بوده اند. بیشترین و کمترین نوع مقلات مورد استناد مربوط به مقالات اصیل (6/89) درصد و گزارش موردی(0) درصد بوده است. بیشتر مقالاتی که به آنها استناد شده با همکاری بیش از سه نویسنده (96/89) درصد تألیف شده است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاکی از آن است که میزان همکاری علمی عامل تأثیر گذاری در بالابردن کیفیت مقاله و همچنین میزان استنادات در سطح بین المللی است.واژه های کلیدی: تحلیل؛ استناد؛ کتاب های مرجع؛ دانشکده های داروسازی
مقاله پژوهشی
حسین پناهی؛ فیروز فلاحی؛ پرویز محمدزاده؛ علی جنتی؛ محمدرضا نریمانی؛ لاله صباغی زاده
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 199-207
چکیده
چکیده یکی از اهداف تدابیر مراقبتهای بهداشتی و درمانی و برنامههای مربوط به آنها، ارتقاء و بهبود شرایط زندگی است. مناسبترین هدف برای خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی یکسان مردم به خدمات ذیربط می باشد. یکی از موانع دسترسی، بالا بودن هزینههای خدمات درمانی و بار مالی این هزینهها بر دوش خانوار است. نگرانی در مورد افزایش هزینههای مراقبتهای ...
بیشتر
چکیده یکی از اهداف تدابیر مراقبتهای بهداشتی و درمانی و برنامههای مربوط به آنها، ارتقاء و بهبود شرایط زندگی است. مناسبترین هدف برای خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی یکسان مردم به خدمات ذیربط می باشد. یکی از موانع دسترسی، بالا بودن هزینههای خدمات درمانی و بار مالی این هزینهها بر دوش خانوار است. نگرانی در مورد افزایش هزینههای مراقبتهای بهداشتی و درمانی و پیدا کردن راه حل برای رفع آن باعث شده است که سیاستگذاران توجه وافری به یک سیستم تأمین مالی ملی برای کاهش بار مالی خانوارها متمرکز کنند. این پژوهش تاثیر هریک از عوامل تعیینکننده پرداختی از جیب را با استفاده از مدل گسسته دو مرحلهای هکمن بررسی کرده است. برای این منظور دادهها به روش میدانی و پرسشنامهای میباشد نمونه مورد مطالعه شامل312 بیمار بستری در بیمارستانهای شهر تبریز است. نتایج نشان داد که درآمد، سن، خصوصی بودن بیمارستان، دارای بیماری زمینهای بودن، روستایی بودن تأثیر مثبت و دارا بودن بیمه تأثیر منفی بر میزان هزینههای پرداختی از جیب دارند و خصوصی بودن بیمارستان، دارای بیماری زمینهای بودن، تأثیر مثبت و معنیدار و بومی بودن بیمار و نوع پذیرش تأثیر منفی و معنیداری بر احتمال وجود OOP دارند. علیرغم بیمعنی بودن متغیرهای سن و درآمد به دلیل بالا بودن t آنها در مدل باقی میمانند که تأثیر هر دو بر احتمال وجود OOP مثبت میباشد.کلید واژه : هزینه ها؛ ترخیص بیمار؛ بیماران؛ بیمه.
مقاله پژوهشی
مهناز جلالوندی؛ سارا شمس الهی؛ قاسم زارعی قراکانلو
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 208-220
چکیده
مقدمه: در نقشه سلامت جمهوری اسلامی ایران در برنامه پنجم توسعه، بر افزایش بهره وری کل عوامل (سرمایه، انرژی، مواد اولیه، و نیروی انسانی) در بخش سلامت تاکید شده. این تحقیق با مبنا قراردادن عملکرد استانها در بخش بهداشت و سلامت، به شناسایی نقش متغیرهای کلان سلامت در کارایی استانها در سطح روستا پرداخته است. روش بررسی: این تحقیق با روش ...
بیشتر
مقدمه: در نقشه سلامت جمهوری اسلامی ایران در برنامه پنجم توسعه، بر افزایش بهره وری کل عوامل (سرمایه، انرژی، مواد اولیه، و نیروی انسانی) در بخش سلامت تاکید شده. این تحقیق با مبنا قراردادن عملکرد استانها در بخش بهداشت و سلامت، به شناسایی نقش متغیرهای کلان سلامت در کارایی استانها در سطح روستا پرداخته است. روش بررسی: این تحقیق با روش تحلیلی و در بین تمامی استانهای کشور و در طول سالهای 79 تا 86 انجام گرفته است. آمارها از مستندات رسمی کشور استخراج شده و در این راستا از سه شاخص ورودی و پنج شاخص خروجی و مدل ریاضی تحلیل پوششی دادهها و تحلیل تشخیصی استفاده شدهاست. روایی کلیت تحقیق بر اساس پوشش دادن هدف توسط شاخصها، توسط کارشناسان امر تایید گردید. نرم افزارهای مورد استفاده DEA master1 و spss 19 بودهاند. یافتهها: بررسیها نشان داد 9 استان کارا وجود دارند که تهران و مازندارن با کسب ارقام کارایی 295 و 174در صدر و کردستان و سیستان با کسب ارقام 67 و 60 در قعر رتبه کارایی قرار دارند. از روش تحلیل حساسیت و تحلیل تشخیصی چندگانه شاخص "میانگین سرانه تعداد خانههای بهداشت و مراکز درمانی روستایی" با 24 بار حساسیت و 5/ ضریب تاثیر موثرترین شاخص از میان هشت شاخص کلان مورد بررسی معرفی شد. نتیجهگیری: در مجموع مشخص شد در شرایط حال حاضر کشور و در زمینه مدیریت سلامت روستایی، اهمیت ورودیها یا همان زیرساختهای بهداشتی بیشتر است و در مورد خروجیها، شاخصهای عملکردی در حال حاضر از اهمیت بیشتری نسبت به شاخصهای بهداشتی برخوردارند. نوآوری خاص مقاله در استفاده از شاخص « میانگین هزینه بهداشتی و درمانی خانوار روستایی تهیه شده از طریق دولت و به صورت رایگان» میباشد که البته در مورد اهمیت و تاثیر این شاخص، بین دو روش انتخابی تفاوتهای عمدهای وجود دارد. واژههای کلیدی: کارایی؛ بهداشت روستایی؛ تحلیل پوششی داده ها
مقاله پژوهشی
براتعلی خاکپور؛ حسین پورقیومی؛ محمد قنبری
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 221-233
چکیده
مقدمه: استقرار هر عنصر شهری در موقعیت فضایی - کالبدی خاصی از سطح شهر، تابع اصول، قواعد و سازوکار خاصی است که در صورت رعایت شدن به موفقیت و کارایی عملکردی آن عنصر در همان مکان مشخص خواهد انجامید. مهمترین هدف این پژوهش: شناسایی نحوه توزیع فضایی مراکز بهداشتی درمانی شهر نورآباد و مکانیابی مراکز بهداشتی درمانی در شهر نورآباد استان فارس ...
بیشتر
مقدمه: استقرار هر عنصر شهری در موقعیت فضایی - کالبدی خاصی از سطح شهر، تابع اصول، قواعد و سازوکار خاصی است که در صورت رعایت شدن به موفقیت و کارایی عملکردی آن عنصر در همان مکان مشخص خواهد انجامید. مهمترین هدف این پژوهش: شناسایی نحوه توزیع فضایی مراکز بهداشتی درمانی شهر نورآباد و مکانیابی مراکز بهداشتی درمانی در شهر نورآباد استان فارس می باشد.روش بررسی: روش تحقیق پژوهش حاضر ترکیبی از روشهای تحقیق اسنادی و توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از نرم افزار Geography Information System و به کمک مدل همپوشانی شاخص ها و تحلیل سلسله مراتبی Analytic Hierarchy Process و مدل تحلیل شبکه، مکانهای مناسب برای ایجاد مراکز بهداشتی- درمانی جدید و همچنین بهترین و نزدیکترین مسیر به بیمارستان در شهر نورآباد در سال 1391 مورد استفاده قرار گرفته است.یافتهها: بررسی مراکز بهداشتی و درمانی شهر نورآباد نشان می دهد که این مراکز از لحاظ تعداد و شعاع دسترسی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند و با استفاده از معیارهای شیب، تراکم جمعیت، فاصله از مراکز موجود بهداشتی درمانی، فضای سبز، آتش نشانی، شبکه ارتباطی و نوع کاریری اراضی و در نهایت تلفیق این لایه های اطلاعاتی بهترین مکان جهت احداث مراکز بهداشتی و درمانی مشخص گردید.نتیجه گیری: پس از بررسی مکانهای مناسب جهت احداث مراکز بهداشتی – درمانی و تطبیق آن با واقعیات زمینی، چندین مکان برای ایجاد بیمارستان و مراکز بهداشتی جدید برای این شهر پیشنهاد شده است. علاوه بر این با استفاده از تحلیل شبکه در نرم افزار GIS نزدیکترین و بهترین مسیر به مراکز بهداشتی و بیمارستانها از نقاط مختلف شهر جهت دسترسی سریعتر و بهتر شهروندان به این مراکز مشخص گردید. همچنین نتایج این تحقیق کارآمدی سیستم اطلاعات جغرافیایی را در برنامه ریزی شهری به خصوص در مکانیابی مراکز بهداشتی و درمانی نشان می دهد. واژههای کلیدی: سیستم اطلاعات جغرافیایی؛ تحلیل سلسله مراتبی؛ مراکز بهداشت و درمان محلی
مقاله پژوهشی
ابولقاسم عرییون؛ جمال الدین کبوتری؛ مهدی هاشمی؛ محمد پیران
چکیده
مقدمه: داروخانههابهعنوانتنهامرجعرسمیتحویلدارو بهبیماران،دارایبااهمیتتریننقشدر ارائه دارو ومشاورهداروییبه بیماران، درسطحجامعهمیباشند. لذا هدف این پژوهش، شناسایی وضعیت رضایت مشتریان از کیفیتخدمات داروخانههای شبانهروزی شهر بوشهر در سال 1390،با استفادهازمدلهایKanoوServqualوارائهراهکارهایاجراییدرزمینهارتقاءکیفیتوضعیتموجودبوده ...
بیشتر
مقدمه: داروخانههابهعنوانتنهامرجعرسمیتحویلدارو بهبیماران،دارایبااهمیتتریننقشدر ارائه دارو ومشاورهداروییبه بیماران، درسطحجامعهمیباشند. لذا هدف این پژوهش، شناسایی وضعیت رضایت مشتریان از کیفیتخدمات داروخانههای شبانهروزی شهر بوشهر در سال 1390،با استفادهازمدلهایKanoوServqualوارائهراهکارهایاجراییدرزمینهارتقاءکیفیتوضعیتموجودبوده است.روشبررسی:اینپژوهشکاربردی و مطالعه ایتوصیفی است .جامعهموردپژوهش، مشتریان و مراجعین به چهار داروخانه شبانهروزی شهر بوشهر در سال 1390 بود.ابزارگردآوریاطلاعاتپرسشنامههای استاندارد سنجش کیفیت خدمات و Kano بوده است بوده واز روشنمونهگیریتصادفی از میان مراجعهکنندگان به داروخانههای شبانه روزی، 394نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامهها در اختیار آنان قرار گرفت. تحلیل پرسشنامه Servqual، بر اساس تحلیل شکاف مابین انتظارات و ادراکات مراجعین، و پرشسشنامه Kano بر مبنای فراوانی پاسخها بوده است.یافتهها: تفاوت محسوسی بین کیفیت خدمات ارائه شده از سوی داروخانههای شبانه روزی بوشهر و ادراکات مراجعین وجود داشته و از میان 29 ویژگی مطرح شده 17 ویژگی دارای شکاف منفی بودند، که این شاخصها وارد مدل Kano شدند که 4 شاخص جزء نیازهای الزامی، 6 شاخص جزء نیازهای تک بعدی، 5 شاخص جزء نیازهای جذاب و 2 شاخص در دسته بیتفاوتی قرار گرفتند.نتیجهگیری: همبستگیمثبتوقویمیانشاخصهای کیفیت ارائه خدمات داروخانه ورضایتمراجعینمشاهدهشدکهبرنامهریزیدرجهتبهبودوضعیت خدمتدهی داروخانههای شبانهروزی،میتواندبهافزایشرضایتبیمارانمنجر شود.
مقاله پژوهشی
جهانگیر کریمیان؛ تقی آقا حسینی؛ شهرام عروف زاد؛ سید مرتضی موسوی نافچی
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 251-259
چکیده
مقدمه: امروزه اهمیت سرمایه اجتماعی در جامعه بیش از پیش احساس می شود و از سوی دیگر اوقات فراغت و فعالیت های بدنی به عنوان یکی از مهمترین مولدهای سرمایه اجتماعی مورد توجه قرار دارد. از این رو این پژوهش به تعیین رابطه بین سرمایه اجتماعی و اوقات فراغت فیزیکی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه از ...
بیشتر
مقدمه: امروزه اهمیت سرمایه اجتماعی در جامعه بیش از پیش احساس می شود و از سوی دیگر اوقات فراغت و فعالیت های بدنی به عنوان یکی از مهمترین مولدهای سرمایه اجتماعی مورد توجه قرار دارد. از این رو این پژوهش به تعیین رابطه بین سرمایه اجتماعی و اوقات فراغت فیزیکی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی بود که در سال 1391 انجام گرفت. گرد آوری داده ها از طریق دو پرسشنامه انجام گرفت. پرسشنامه سرمایه اجتماعی بر اساس مدلSCAT(Socia Capital Assocaition Tool)، و همچنین پرسشنامه اوقات فراغت محقق ساخته که روایی صوری و محتوای آنها مور تائید صاحبنظران قرار گرفته است و نیز پایایی آنها با استفاده از روش ضریب Cronbach's alpha به ترتیب 92/0 و 82/0 بدست آمده است. حجم نمونه با یک مطالعه مقدماتی و با استفاده از فرمول Cochran's 150 نفر در نظر گرفته شد که به روش طبقه ای تصادفی با توجه به متغیر جنسیت و دانشکده انتخاب گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که بین ترکیبی از مولفه های سرمایه اجتماعی شامل (تعهد، نگرش، اعتماد، مشارکت، ارتباط متقابل، هنجارهای اجتماعی و یکپارچگی) با میزان و نحوه گذراندن اوقات فراغت فیزیکی رابطه وجود دارد. ( R = ./659P= ./001 ).همچنین نتایج نشان داد که از مولفه ها، فقط مولفه تعهد با ضریب بتای (B = ./293 ,P = ./044) و هنجارهای اجتماعی با ضریب بتای (B = ./196,P = ./047 ) معنی دار بوده و سایر مولفه ها معنی دار نبوده اند. نتیجه گیری: ورزش و فعالیت های بدنی در اوقات فراغت و شرکت فرد در فعالیت های گروهی و عضویت در آنها شرایطی را فراهم می سازد تا فرد با تعامل و برقراری ارتباط با سایر افراد و احساس تعلق به گروه، منافع و مصالح جمع را محترم بشمارد. این چنین فعالیتها می تواند باعث افزایش سطح سرمایه اجتماعی و مولفه های آن در بین افراد گردد. واژه های کلیدی: سرمایه اجتماعی؛ فعالیت بدنی؛ فعالیت های اوقات فراغت
مقاله پژوهشی
علی اکبر احمدی؛ حسین مبارکی
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 260-269
چکیده
مقدمه: رضایت بیماران یکی از شاخص های مهم کیفیت ارائه خدمت در بیمارستان هاست.توجه به نقطه نظرات بیماران ،رضایت آنان را موجب شده و زمینه ساز ارتقاء سطح کیفی خدمات بیمارستانی می باشد.تحقیق حاضر به منظور سنجش میزان رضایت بیماران پس از اجرای طرح خودگردانی با هدف بهبود کیفیت ارائه خدمت انجام گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: رضایت بیماران یکی از شاخص های مهم کیفیت ارائه خدمت در بیمارستان هاست.توجه به نقطه نظرات بیماران ،رضایت آنان را موجب شده و زمینه ساز ارتقاء سطح کیفی خدمات بیمارستانی می باشد.تحقیق حاضر به منظور سنجش میزان رضایت بیماران پس از اجرای طرح خودگردانی با هدف بهبود کیفیت ارائه خدمت انجام گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی که در بیمارستان های صاحب الزمان(عج) و امیرالمومنین(ع) شهرستان شهرضا استان اصفهان در فروردین ماه 1391 انجام گرفت،تعداد109 پرسشنامه در مجموع دو دوره قبل و بعد از اجرای طرح خودگردانی،در بین بیماران، توزیع و داده های بدست آمده بر اساس مدل Servqual و مقیاس پنج گزینه ای Lickert،توسط نرم افزار spss v.15 در دو سطح توصیفی(فراوانی،درصد،میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمون ضریب همبستگی Pearson،آزمونt مستقل و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها:بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش، میزان رضایت بیماران، در حد خیلی زیاد، در دوره ی بعد از خودگردانی، نسبت به قبل از آن،نشان از بهبود کیفیت ارائه خدمات، در دوره بعد از خودگردانی داشته است بطوری که میزان رضایت "خیلی زیاد"، در درصد بیشتری از بیماران بعد از خودگردانی(7/34) در مقایسه با قبل از خودگردانی (7/11) ازکیفیت خدمات بیمارستان، دیده می شود. نتیجهگیری:با توجه به نتایج بدست آمده،لازم است به کیفیت خدمت در بُعد ملموسات، که به ظاهر ، جنبه های فیزیکی خدمت مربوط می شود و پاسخگوئی سریعتر به مراجعین، خصوصاً در بخش هایی که خط مقدَم بیمارستان در ارائه خدمات، محسوب می شوند، توجه بیشتری گردد.واژههای کلیدی: رضایت بیمار؛ ارزشیابی؛ بیمارستان ها؛ کیفیت مراقبت بهداشتی
مقاله مروری نقلی
سیده صدیقه طاهرزاده موسویان؛ زاهد بیگدلی
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 270-281
چکیده
کتاب درمانی از جمله روش های درمانی تکمیلی برای تسکین بیماران و افرادی است که با مشکلات روانی یا رفتاری درگیر هستند. این مطالعه به منظور پاسخ به پرسش « آیا کتابداران کنونی واجد صلاحیت های لازم برای انجام کتاب درمانی هستند یا خیر؟» انجام شده است. مطالعه حاضر از نوع مروری نقلی است، و داده های مورد نیاز از طریق مرور منابع مرتبط فارسی و انگلیسی ...
بیشتر
کتاب درمانی از جمله روش های درمانی تکمیلی برای تسکین بیماران و افرادی است که با مشکلات روانی یا رفتاری درگیر هستند. این مطالعه به منظور پاسخ به پرسش « آیا کتابداران کنونی واجد صلاحیت های لازم برای انجام کتاب درمانی هستند یا خیر؟» انجام شده است. مطالعه حاضر از نوع مروری نقلی است، و داده های مورد نیاز از طریق مرور منابع مرتبط فارسی و انگلیسی باتأکید بر مقاله های فارسی حاصل تحقیقات انجام شده در داخل از مهرماه سال 1391 تا مهرماه سال 1392 خورشیدی گردآوری شده است. داده ها با استفاده از کلیدواژه های کتاب درمانی، کتابداران، و آموزش مراجعان و برابر نهاده های انگلیسی آنها (user education, librarians, bibliotherapy) جمع آوری گردید که در مجموع بالغ بر 60 منبع دربازه زمانی مذکور بازیابی شد.در این پژوهش آثار مرتبط با ویژگی ها و مهارت های ضروری برای یک درما نگر موفق و همچنین سر فصل های فعلی در مقاطع مختلف رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و رشته کتابداری پزشکی مرور و تحلیل شد. در مجموع تعداد 13 مقاله فارسی، 14 مقاله انگلیسی، دو رساله انگلیسی،2 وب سایت فارسی و 5 وب سایت خارجی در مطالعه و نگارش مقاله حاضر جمعا 36 منبع مورد استفاده قرار گرفت. تعداد سر فصل ها در کل 5 مورد و شاملسه سر فصل دور ه های کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترا در وزارت علوم، تحقیقاتو فناوری، و همچنین دو سرفصل دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. با وجود این که در این مطالعه، آثار و گزارش های منتشره در حوزه کتاب درمانی در ایران از سال 1357 شمسی به بعد مد نظر بوده است، بررسی های انجام شده نشان داد که سابقه این موضوع در ایران به دو دهه پیش می رسد و مجموعه آثار معتبر منتشر شده بر مبنای قضاوت در مورد نشریه و نویسندگان در این زمینه به عدد 15 نمی رسد. در سر فصل های موجود رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و رشته کتابداری پزشکی هیچ درسی در ارتباط با موضوع کتاب درمانی وجود ندارد. به علاوه، کتابداران فعلی فاقد بسیاری از صلاحیت های لازم برای یک درمانگر موفق هستند. در شرایط کنونی کتابداران قادر به انجام کتاب درمانی به صورت مستقل نیستند. در شرایط کنونی و به لحاظ حساسیت روش کتاب درمانی ضرورت دارد کتابداران از استفاده از روش کتاب درمانی به صورت مستقل خودداری کنند. آن ها می توانند با کمک گروه متخصصان روانشناسی، مشاوره، پزشکی ، و روانپزشکی اقدام به استفاده از این روش کنند. با توجه به ارتباط نسبی بین علم اطلاعات و دانش شناسی با کتاب درمانی و انگیزه ی بالای کتابداران، گروه های کتابداری با همکاری متخصصان حوزه پزشکی می توانند اقدام به تأسیس گرایش و یا رشته کتاب درمانی کنند.
مقاله مروری نظام مند
سیمین صالحی نژاد؛ لیلا احمدیان؛ رضا خواجویی
دوره 11، شماره 2 ، تیر 1393، صفحه 282-296
چکیده
مقدمه:ارزیابی سیستمهای اطلاعات بهداشتی و مطالعه تأثیرآنها بر موسسات، ارائه دهندگان خدمات مراقبتیو بیماران می تواند سیاستگذاران موسسات خدمات سلامت را در سرمایه گذاری و بهره گیری از این سیستم ها کمک نماید.روش بررسی:هدف این مطالعه مرور ساختار یافته مطالعات داخلی در زمینه میزان تأثیرات این سیستمها در ایران می باشد. در این مطالعه منابع ...
بیشتر
مقدمه:ارزیابی سیستمهای اطلاعات بهداشتی و مطالعه تأثیرآنها بر موسسات، ارائه دهندگان خدمات مراقبتیو بیماران می تواند سیاستگذاران موسسات خدمات سلامت را در سرمایه گذاری و بهره گیری از این سیستم ها کمک نماید.روش بررسی:هدف این مطالعه مرور ساختار یافته مطالعات داخلی در زمینه میزان تأثیرات این سیستمها در ایران می باشد. در این مطالعه منابع مرتبط که تا پایان تیرماه 1392در پایگاهای SID, Magiran, Iranmedex, Irandoc, Medlib نمایه شده بودند، بازیابی گردیدند. از 861 مقاله بازیابی شده،در نهایت18 مقاله مرتبط شناخته شد و مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها:نتایج نشان داد که در بیش از نیمی از مطالعات سیستمهای اطلاعات بهداشتی موجب کاهش هزینه شده، و در کمتر از نیمی ازآنها سیستمها موجب افزایش هزینه ها شده است. تمام مطالعاتی که به بررسی تأثیر سیستمها بر شاخص هایی از قبیل خطاهای پزشکی، سرعت و دقت انجام کارها، افزایش دسترسی به اطلاعات و کیفیت خدمات ارائه شده پرداخته بودند، نشان دادند که این سیستم ها تأثیر مثبتی بر این فرآیندها گذاشته اند.نتیجه گیری:بررسی میزان تأثیر این سیستم ها بر فرآیندهای مختلف و میزان موفقیت آنها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تصمیم گیرندگان و محققین قرار خواهد داد. بررسی مطالعات انجام شده در ایران حکایت از تأثیر نسبتاً مثبت این سیستم ها بر فعالیت ها ی کاری و درمانی مراکز بهداشتی درمانی دارد.واژه های کلیدی: سیستم اطلاعات بهداشتی؛سیستم اطلاعات بیمارستانی؛ ارتقاء کیفیت.