مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات سلامت
علی رشیدپور؛ رضا کریمی حسین آبادی؛ مهرداد صادقی
چکیده
مقدمه: ایمنی بیمار یک چالش جدی جهانی و یک بعد بسیار مهم از کیفیت مراقبت بهداشتی است. مراقبت و خدمات ناایمن علاوه بر تحمیل سختی بر انسانها، هزینههای اقتصادی سنگینی را نیز به بار میآورد. هدف از انجام این مطالعه بررسی فرهنگ ایمنی بیمار در بین پرستاران شاغل در مرکز آموزشی، درمانی آیه الله کاشانی اصفهان، در سال 1403 بود.روش کار: در این ...
بیشتر
مقدمه: ایمنی بیمار یک چالش جدی جهانی و یک بعد بسیار مهم از کیفیت مراقبت بهداشتی است. مراقبت و خدمات ناایمن علاوه بر تحمیل سختی بر انسانها، هزینههای اقتصادی سنگینی را نیز به بار میآورد. هدف از انجام این مطالعه بررسی فرهنگ ایمنی بیمار در بین پرستاران شاغل در مرکز آموزشی، درمانی آیه الله کاشانی اصفهان، در سال 1403 بود.روش کار: در این مطالعه مقطعی که در سال 1403 انجام شد، 170 نفر از پرستاران بیمارستان آیه الله کاشانی اصفهان با استفاده از نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه سنجش فرهنگ ایمنی بیمار را تکمیل کردند.129 نفر پرسشنامه ها را به طور کامل پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه26 انجام شد .یافته ها: در بین ابعاد دوازه گانه فرهنگ ایمنی بیمار، اقدامات مدیریت در راستای ایمنی بیمار(16.3±3.5)، و تبادل اطلاعات بالاترین امتیاز(17.7±2.7) و ارتباطات و ارائه بازخورد در مورد خطاها کمترین امتیاز(5.03±2.4) را در بین ابعاد فرهنگ ایمنی بیماررا دارند. از دیدگاه پرستاران بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب فرهنگ ایمنی بیمار با سطح معنی داری .000). در بیمارستان آیه الله کاشانی اصفهان فاصله وجود دارد، همچنین از دیدگاه ایشان ساعت کاری بیشتر از چهل ساعت در هفته با کاهش فرهنگ ایمنی بیمار مرتبط است(سطح معناداری .023). همچنین از نظر پرستاران افراد دارای تحصیلات بالاتر با سطح معنی داری.002رعایت فرهنگ ایمنی بیشتری داشتند .نتیجه گیری: از دیدگاه پرستاران بین وضعیت موجود فرهنگ ایمنی بیمار با وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد. همچنین ازدیدگاه ایشان ساعت کاری بیش از چهل ساعت در هفته با کاهش فرهنگ ایمنی بیمار و تحصیلات بیشتر پرستاران با افزایش فرهنگ ایمنی بیمار مرتبط است. بنابراین لازم است برنامه ریزی لازم برای کاهش بار کاری پرستاران انجام شود. همچنین در زمینه ارائه بازخورد در مورد خطاها لازم است کارشناسان فرهنگی ایمنی بیمار و دفتر بهبود کیفیت بیمارستان در زمینه آموزش به پرسنل و رعایت بازخورد خطاها به سرپرستاران اقدامات لازم را انجام دهند.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات سلامت
ناهید زرین صدف؛ مژگان درخشان؛ امین نیک پور؛ حمیدرضا ملائی
چکیده
مقدمه: منابع انسانی نقش حیاتی در ارائه خدمات باکیفیت در نظام سلامت دارند و ارزیابی تحلیلگری آنها بر عملکرد و بهرهوری مؤثر است و تحلیلگری منابع انسانی با جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادههای کارکنان، به مدیران در تصمیمگیری بهتر کمک مینماید. هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای ارزیابی تحلیلگری منابع انسانی در نظام ...
بیشتر
مقدمه: منابع انسانی نقش حیاتی در ارائه خدمات باکیفیت در نظام سلامت دارند و ارزیابی تحلیلگری آنها بر عملکرد و بهرهوری مؤثر است و تحلیلگری منابع انسانی با جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادههای کارکنان، به مدیران در تصمیمگیری بهتر کمک مینماید. هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای ارزیابی تحلیلگری منابع انسانی در نظام سلامت است.روش پژوهش: این پژوهش هدفی کاربردی دارد و با روش توصیفی-پیمایشی، برای بررسی اعتبار مقیاس از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) بهره میبرد. جامعه آماری شامل 206 نفر از مدیران و کارشناسان دانشگاههای علوم پزشکی قطب هشت است که 132 نفر بهصورت نمونهگیری طبقهای تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. سؤالات پرسشنامه بر اساس یک مطالعه کیفی تدوین و پایایی آن با آلفای کرونباخ 976/0 تأیید شد. فرضها با استفاده ازSPSS24 و AMOS24 پایایی و روایی سازهها از طریق CFA ارزیابی شدند.یافتهها: مدل ساختاری تحلیلگری منابع انسانی شامل 24 زیرمؤلفه در سه مؤلفه اصلی: بازطراحی نظام اطلاعات، فرهنگسازی و نگرش سیستمی است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشاندهنده تناسب خوب مدل پیشنهادی با دادهها و معناداری تمامی بارهای عاملی بود و اعتبار سازه تأیید شد.نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند که مقیاس تحلیلگری منابع انسانی دارای روایی و پایایی مناسبی است و میتواند بهعنوان ابزاری مؤثر برای بهبود فرآیندهای مدیریتی و تصمیمگیری در نظام سلامت استفاده شود. این مقیاس میتواند در کنار سایر ابزارها برای ارزیابی وضعیت تحلیلگری منابع انسانی به کار رود.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات سلامت
غلامرضا صادقی؛ امین قاسم بگلو؛ محمد کریم بهادری
چکیده
مقدمه: استفاده از سیستم نسخهنویسی الکترونیک میتواند منجر به کاهش خطاهای پزشکی و افزایش ایمنی بیماران شود.هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی چالشهای اجرایی نسخهنویسی الکترونیک از دیدگاه ارائه دهندگان خدمت در دو بیمارستان تأمین اجتماعی استان قزوین بود. روش: این مطالعه با رویکرد ترکیبی در سال ۱۴۰۳ طی دو مرحله انجام شد. در مرحله ...
بیشتر
مقدمه: استفاده از سیستم نسخهنویسی الکترونیک میتواند منجر به کاهش خطاهای پزشکی و افزایش ایمنی بیماران شود.هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی چالشهای اجرایی نسخهنویسی الکترونیک از دیدگاه ارائه دهندگان خدمت در دو بیمارستان تأمین اجتماعی استان قزوین بود. روش: این مطالعه با رویکرد ترکیبی در سال ۱۴۰۳ طی دو مرحله انجام شد. در مرحله نخست با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی، به منظور شناسایی چالش های اجرایی نسخه نویسی الکترونیک،12 نفر از ارائه دهندگان خدمت با استفاده از نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب و با آنان مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام شد و داده های حاصل با نرمافزار MAXQDA 2020 طبقه بندی شدند. در مرحله دوم، جهت رتبه بندی چالشها با تکنیک TOPSIS، از نرم افزار Excel 2021 بهره گرفته شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که چالش های اجرایی شامل 2 طبقه «مسائل زیرساختی» و «مسائل عملکردی» می باشد. در طبقه مسائل زیرساختی، «نقص کدهای خدمات پزشکی» با نزدیکی نسبی 1 بالاترین رتبه و «نواقص بروزرسانی سامانه» با نزدیکی نسبی 241/0 پایین ترین رتبه را داشتند. در طبقه مسائل عملکردی، «افزایش مدت زمان کار با سامانه» با نزدیکی نسبی 978/0 بالاترین رتبه و «افزایش اشتباهات در ثبت نسخه» با نزدیکی نسبی 262/0 پایین ترین رتبه را داشتند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج، پیشنهاد می شود که سیاست گذاران با اختصاص منابع مالی جهت بازبینی و اصلاح کدهای خدمات پزشکی تعریف شده در سامانه و ساده سازی فرآیندهای سامانه، نسبت به بهبود عملکرد سامانه و ارتقاء رضایت مندی ارائه دهندگان خدمت اقدام نمایند.واژههای کلیدی: نسخهنویسی الکترونیک؛ چالشها؛ رتبهبندی؛ تاپسیس