مدیریت اطلاعات سلامت
زهره مباشری؛ جاوید دهقان حقیقی؛ محمدرضا شهرکی؛ افسانه کریمی
چکیده
مقدمه: مستندسازی پروندههای پزشکی به شیوه صحیح از امور مهم در طی فرآیند تشخیص و درمان بیماری میباشد و به لحاظ درمانی، حقوقی، مالی و پژوهشی مهم است. هدف از انجام این تحقیق، تعیین میزان آگاهی دانشجویان پزشکی از اصول مستندسازی پروندههای پزشکی بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی مقطعی بود که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: مستندسازی پروندههای پزشکی به شیوه صحیح از امور مهم در طی فرآیند تشخیص و درمان بیماری میباشد و به لحاظ درمانی، حقوقی، مالی و پژوهشی مهم است. هدف از انجام این تحقیق، تعیین میزان آگاهی دانشجویان پزشکی از اصول مستندسازی پروندههای پزشکی بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی مقطعی بود که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اجرا شد. جامعه پژوهش شامل دانشجویان پزشکی در مقاطع کارآموزی، کارورزی و دستیاری بودند. حجم نمونه ۲۶۰ نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای توصیف میزان آگاهی دانشجویان بر حسب متغیرهای مورد بررسی از آمارهای توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین نمره و انحراف معیار) و آزمونهای تحلیلی (T-test و ANOVA) استفاده شد. یافتهها: میانگین نمره آگاهی کسب شده توسط جامعه پژوهش 02/14±92/64 از نمره کل 74 بود. بیشترین و کمترین میانگین نمره به ترتیب مربوط به اصول مرتبط با چارچوب زمانی تکمیل اطلاعات و اصول کلی مستندسازی پرونده پزشکی بود. آزمون رابطه میان متغیرهای پژوهش نشان داد که فقط رابطه میان دو متغیر میزان آگاهی و دوره تحصیلی دانشجویان معنیدار بود. نتیجهگیری : در این مطالعه میزان آگاهی دانشجویان از اصول مستندسازی پرونده پزشکی در حد مطلوب بود. ولی با مقایسه نتایج متفاوت حاصل از این پژوهش با مطالعات مشابه قبلی، میتوان گفت که آموزش اصول مستندسازی در طول زمان تاثیر مثبتی بر ارتقاء سطح آگاهی دانشجویان داشته است.