سودابه وطن خواه؛ محمد رضا ملکی؛ شهرام توفیقی؛ امید براتی؛ سیما رفیعی
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
در اغلب کشورها بخش دولتی ارایه دهندهی خدمات سلامت، دچار چالشها و کاستیهای فراوانی بوده و از کارایی پایینی برخوردار است. یکی از راهکارهای اصلی حل معضلات نظام سلامت، واگذاری خدمات مختلف در قالب پیمان مدیریت میباشد. هدف از مطالعهی حاضر، بررسی تجارب کشورهای منتخب در خصوص به کارگیری پیمان مدیریت بود. همچنین در کنار آن به بیان اشکال ...
بیشتر
در اغلب کشورها بخش دولتی ارایه دهندهی خدمات سلامت، دچار چالشها و کاستیهای فراوانی بوده و از کارایی پایینی برخوردار است. یکی از راهکارهای اصلی حل معضلات نظام سلامت، واگذاری خدمات مختلف در قالب پیمان مدیریت میباشد. هدف از مطالعهی حاضر، بررسی تجارب کشورهای منتخب در خصوص به کارگیری پیمان مدیریت بود. همچنین در کنار آن به بیان اشکال مختلف عقد قرارداد، خدمات مورد قرارداد، اثرات عقد قرارداد روی فاکتورهای مورد مطالعه، نحوهی کنترل و پایش قراردادها و شیوههای پرداخت در پیمانهای مدیریت پرداخته شد. پژوهش حاضر، از نوع مطالعهی مروری بود که طی آن دادههای مربوط به موضوع تحقیق از کشورهای منتخب (انگلستان، هند، نیوزیلند و ایران) با استفاده از پایگاه دادهای دانشگاه علوم پزشکی تهران، بانک جهانی و سازمان جهانی بهداشت جمعآوری شد. متغیرهای مطالعه شامل اشکال عقد قرارداد، خدمات تحت پوشش قرارداد، اثرات عقد قرارداد روی فاکتورهای مورد مطالعه، شیوههای پرداخت در پیمان مدیریت و کنترل و پایش قراردادها بود. روش عمدهای که در کشورهای مورد مطالعه برای عقد قرارداد وجود دارد، واگذاری مدیریت (پیمان مدیریت) میباشد. در این روش، اختیار و مسؤولیت مدیریت و ادارهی سازمانهای بهداشت و درمان از دولت به یک مؤسسهی خصوصی واگذار میشود تا این نهاد غیر دولتی، مؤسسهی بهداشتی درمانی را اداره نموده و کلیهی خدمات مورد نیاز را ارایه دهد. مشارکت میان بخش خصوصی و دولتی در حوزهی بهداشت و درمان روز به روز در حال گسترش است. واگذاری مدیریتی یا پیمان مدیریت طی فرایند عقد قرارداد به بخش خصوصی، یکی از مهمترین راههای کارامد برونسپاری خدمات سلامت است، ولی اثربخشی آن نیازمند اعمال کنترل، پایش و نظارت دقیق و همچنین توسعهی مستمر ظرفیت مدیریتی نتیجهبخش در قالب طراحی و تدوین قرارداد دقیق و همه جانبه میباشد تا از کارایی خدماتی که به این شکل ارایه میگردند، اطمینان حاصل شود. واژههای کلیدی: برونسپاری؛ بیمارستانهای دولتی؛ بیمارستانهای خصوصی؛ پیمان مدیریت.
محمدامین بهرامی؛ سودابه وطن خواه؛ سید جمالالدین طبیبی؛ سوگند تورانی
دوره 8، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1390
چکیده
مقدمه: ارزشیابی عملکرد نظام سلامت، اطلاعات خوبی در مورد وضعیت نظام سلامت برای دولتها و ملتها ایجاد مینماید. به همین دلیل، در دههی اخیر بسیاری از کشورها بر ارزشیابی و گزارش عملکرد به عنوان وسیلهای برای کمک به تحقق اهداف سلامت و توسعهی روشها و ابزارهایی بدین منظور تمرکز کردهاند. هدف پژوهش حاضر طراحی الگویی شاخص محور (شامل ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی عملکرد نظام سلامت، اطلاعات خوبی در مورد وضعیت نظام سلامت برای دولتها و ملتها ایجاد مینماید. به همین دلیل، در دههی اخیر بسیاری از کشورها بر ارزشیابی و گزارش عملکرد به عنوان وسیلهای برای کمک به تحقق اهداف سلامت و توسعهی روشها و ابزارهایی بدین منظور تمرکز کردهاند. هدف پژوهش حاضر طراحی الگویی شاخص محور (شامل زمینههای کلی و شاخصهای مرتبط) برای ارزشیابی عملکرد نظام سلامت ایران بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی، تحقیقی، کاربردی و تطبیقی است، که در سالهای 1387 و 1388 و در طی 3 فاز شامل بررسی مفاهیم نظری، تهیهی پیشنویس شاخصهای ارزشیابی عملکرد نظام سلامت و ایجاد اجماع انجام شد. دادههای مورد نیاز از طریق پایش محیطی، مصاحبهی چهره به چهره و مبتنی بر وب با استفاده از فرمهای طراحی شده جمعآوری گردید. مرحلهی پایش محیطی فاقد جامعهی پژوهش بوده، الگوهای استخراج شده در این مرحله به عنوان منابع اطلاعاتی مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین، جامعهی پژوهش در مراحل مصاحبه و ایجاد اجماع شامل 31 نفر از صاحبنظران نظام سلامت ایران بود. روایی فرمهای طراحی شده از طریق کسب نظرات استادان و پایایی آن نیز از طریق آزمون- بازآزمون اخذ گردید. برای تعیین مصاحبه شوندگان از رویکرد هدفمند و روش نمونهگیری فرصت طلبانه و برای ایجاد اجماع از تکنیک Delphi تعدیل شده استفاده شد. همچنین تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف معیار) انجام گرفت. در مرحلهی پایش محیطی، الگوهای ارزشیابی عملکرد در کشورهای کانادا، استرالیا، نیوزلند، انگلیس و آمریکا و نیز چارچوبهای ارزشیابی عملکرد سازمان جهانی بهداشت، سازمان همکاری و توسعهی اقتصادی، سازمان جهانی استاندارد، مؤسسهی کشورهای مشترک المنافع و آژانس توسعهی بینالملل ایالات متحده و نیز برخی شاخصهای موجود در کشور استخراج شدند. در مرحلهی مصاحبه نیز شاخصهای پیشنهادی شرکت کنندگان در مصاحبه اخذ گردید. سپس مجموعهی شاخصهای جمعآوری شده در 31 زمینهی کلی (معیار) دستهبندی شدند. یافتهها: پس از انجام 4 راند Delphi، 14 زمینه برای ارزشیابی عملکرد نظام سلامت ایران انتخاب شد. این زمینهها عبارت بودند از وضعیت سلامت، تولیت (راهبری)، دسترسی، مخارج سلامت، تأمین مالی و عدالت، مراقبتهای اولیه، مراقبتهای سالمندی و سالمندی جمعیت، کیفیت خدمات، نظام بیمهای، عملکرد بیمارستانی، پژوهش/تحقیق و توسعه، سلامت خصوصی (خصوصی سازی)، کارآیی و بهرهوری، فنآوری و نظامهای اطلاعات سلامت و نتایج سلامت. همچنین در دومین فرایند Delphi بر روی 175 شاخص در زمینههای منتخب اجماع حاصل شد. نتیجهگیری: الگوی نتیجه محور و شاخص محور طراحی شده، ابزاری برای ارزشیابی عملکرد نظام سلامت کشور ایجاد کرده است که به کارگیری آن فرصت خوبی برای بهبود عملکرد در طول زمان در اختیار سیاست گذاران قرار خواهد داد. واژههای کلیدی: شاخص؛ ارزشیابی، عملکرد؛ نظام مراقبتهای سلامت؛ ایران.