علیرضا جباری؛ مرضیه جعفریان؛ الهه خراسانی؛ محسن غفاری؛ منصوره مجلسی
دوره 8، شماره 4 ، مهر و آبان 1390
چکیده
مقدمه: بخش اورژانس یکی از مهمترین بخشهای بیمارستان است که خدمات فوری را به بیمارانی که با شرایط ناپایدار به آن مراجعه میکنند، در تمامی طول شبانه روز و 7 روز هفته ارایه میکند. از آنجا که جدیترین و بیشترین مراجعات بیماران به بخش اورژانس بیمارستان صورت میگیرد، چگونگی ارایهی خدمات در این مراکز، نمادی از وضعیت کلی ارایهی خدمات ...
بیشتر
مقدمه: بخش اورژانس یکی از مهمترین بخشهای بیمارستان است که خدمات فوری را به بیمارانی که با شرایط ناپایدار به آن مراجعه میکنند، در تمامی طول شبانه روز و 7 روز هفته ارایه میکند. از آنجا که جدیترین و بیشترین مراجعات بیماران به بخش اورژانس بیمارستان صورت میگیرد، چگونگی ارایهی خدمات در این مراکز، نمادی از وضعیت کلی ارایهی خدمات بیمارستان است. یکی از مهمترین شاخصهایی که در ارزیابی مراکز اورژانس به کار گرفته میشود، طول مدت زمانی است که بیماران برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی از دست میدهند. این پژوهش با هدف تعیین زمان انتظار دریافت خدمات و ارایهی راهکارهای مناسب در اورژانس بیمارستان الزهرا(س) اصفهان در سال 1388انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مقطعی بود. برای انجام این پژوهش از مشاهده و مصاحبه استفاده شد. تعداد 97 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند. زمانسنجی با توجه به اهداف اختصاصی با استفاده از کرنومتر، چک لیست و پروندهی بیماران صورت گرفت. جهت تعیین روایی، چک لیست در اختیار استادان راهنما و مسؤولین اورژانس بیمارستان قرار گرفت و مورد تأیید واقع شد. تحلیل دادههای پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS پردازش شد. یافتهها: میانگین زمان انتظار از ورود به اورژانس تا ویزیت نهایی توسط پزشک اسکرین 19/5 ± 41/8 دقیقه بود و که در حدود 2/74 درصد بیماران کمتر از 10 دقیقه در انتظار بودهاند. میانگین زمان انتظار از ورود تا چک دستور توسط پرستار ادمیت به منزلهی آغاز اولین اقدام بالینی، 53/42 ± 72/48 دقیقه طول کشیده است. میانگین زمان انتظار از ثبت دستور پزشک تا پذیرش در واحد پاراکلینیکی به صورت کلی (شامل نوار قلب، رادیوگرافی، سی تی اسکن، سونوگرافی و آزمایش) 26/46 ± 2/59 دقیقه بوده است. آزمون t در رابطه با نوع بیماری (داخلی، جراحی) در نوار قلب (02/0 = P) و سونوگرافی (04/0 = P) رابطهی معنیدار نشان داد. میانگین مدت زمان اقامت بیماران در اورژانس هم 2/249 ± 1/353 دقیقه بود که اقامت 39 درصد بیماران کمتر از 4 ساعت در اورژانس طول کشیده است. نتیجهگیری: با توجه به آنکه ویزیت پزشک اسکرین بدون اولویتبندی خاصی برای بیماران انجام میشد؛ از اینرو استقرار یک سیستم تریاژ در اورژانس بیمارستان الزهرا(س) ضرورت دارد. مقایسهی میانگین زمانهای به دست آمده برای انجام خدمات پاراکلینیک نشان دهندهی فاصلهی زیاد وضع موجود با استاندارد است که نیاز جدی به اصلاح فرایند در زمینهی خدمات پاراکلینیک را متذکر میشود. برای پیشگیری از بروز مشکل ازدحام و رفع آن، لازم است اقدامات مناسبی انجام گیرد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: اولویتبندی تختها برای بستری بیماران اورژانس و غیر اورژانس، تعیین مسؤول هماهنگی پذیرشها، اعمال قانون 30 دقیقهای، ایجاد واحد نگهداری موقت، پذیرش مستقیم بیماران، بازنگری علمی در تعداد تختهای ICU و CCU. واژههای کلیدی: خدمات فوریتهای پزشکی؛ بخشهای بیمارستان؛ شاخص.