محمد رضا امیر اسماعیلی؛ لیلا زارعی؛ الهه شیبانی؛ عظیمه عرب پور
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 3-15
چکیده
مقدمه: ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی، کار پیچیدهای است که در آن همهی جنبههای انسانی، فنی و سازمانی باید مورد توجه قرار گیرد. این مطالعه با هدف ارایهی شاخصهای ارزشیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی، انجام شد.
روش بررسی: پژوهش کیفی حاضر به روش مقطعی و با فن Delphi در سال 1390 و در استان کرمان انجام گرفت. جهت انجام این مطالعه، ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی، کار پیچیدهای است که در آن همهی جنبههای انسانی، فنی و سازمانی باید مورد توجه قرار گیرد. این مطالعه با هدف ارایهی شاخصهای ارزشیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی، انجام شد.
روش بررسی: پژوهش کیفی حاضر به روش مقطعی و با فن Delphi در سال 1390 و در استان کرمان انجام گرفت. جهت انجام این مطالعه، سه مرحلهی مستقل شامل بررسی مفاهیم نظری، تهیهی شاخصهای اولیهی ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی و ایجاد اجماع، انجام شد. دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه و با استفاده از فرمهای طراحی شده جمعآوری گردید. جامعهی پژوهش در مراحل مصاحبه و ایجاد اجماع شامل 23 نفر از صاحبنظران بود. روایی فرمهای طراحی شده از طریق روایی محتوی و پایایی آن نیز از طریق آزمون- بازآزمون تأیید گردید. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی انجام گرفت.
یافتهها: لیست نهایی شاخصهای ارزیابی سیستمهای اطلاعات بیمارستانی از 91 شاخص در 8 عنوان اصلی به قرار زیر تهیه گردید: 1- کیفیت فنی؛ 2- کیفیت نرمافزار؛ 3- کیفیت ارتباطات بین بخشهای مختلف و معماری ساخت؛ 4- کیفیت فروشنده؛ 5- کیفیت خدمات پس از فروش؛ 6- کیفیت حمایت از جریان کاری؛ 7- کیفیت ستاندههای بخش پشتیبانی؛ 8- هزینهی سیستم اطلاعات بیمارستانی.
نتیجهگیری: با وجود پیچیده بودن ارزیابی سیستم اطلاعاتی باید همهی جنبههای انسانی، فنی و سازمانی در هر ارزیابیها مورد توجه قرار گیرد. شاخصهای ارایه شده در این پژوهش، امکان ارزیابی جامع سیستم اطلاعات بیمارستانی را فراهم میکند.