مدیریت اطلاعات سلامت
سیاوش اسدزاده جهان آباد؛ راضیه باقرزاده؛ لیلا دهقانی
چکیده
مقدمه: مقالات مشاهدهای بهعنوان مطالعات پایه در پرستاری-مامایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ اما به بررسی کیفیت این مقالات به ویژه از منظر روششناسی در سالهای اخیر پرداخته نشده است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف مقایسه کیفیت گزارش بخش روششناسی مقالات مشاهدهای مجلات حوزه پرستاری-مامایی ایرانی، نمایه شده در پایگاه اسکوپوس ...
بیشتر
مقدمه: مقالات مشاهدهای بهعنوان مطالعات پایه در پرستاری-مامایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ اما به بررسی کیفیت این مقالات به ویژه از منظر روششناسی در سالهای اخیر پرداخته نشده است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف مقایسه کیفیت گزارش بخش روششناسی مقالات مشاهدهای مجلات حوزه پرستاری-مامایی ایرانی، نمایه شده در پایگاه اسکوپوس بین سالهای 2017 تا 2021 انجام شد.روش بررسی: پژوهش مقایسهای-مقطعی حاضر، 479 مقاله مشاهدهای منتشر شده در مجلات پرستاری-مامایی در دوره 5 ساله را ارزیابی کرده است. ابزار گردآوری دادهها، بخش روششناسی چکلیست STROBE شامل 9 بند و 19 گویه بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 19 و آنالیز واریانس یک طرفه، تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: میانگین نمره گزارش روششناسی کل مقالات مشاهدهای 46/2±10/15بود. کمترین درصد گزارش، مربوط به مدیریت موارد سوگیری احتمالی(7/2) درصد و روش برخورد با دادههای ناقص(6/5) درصد بود. میانگین نمره گزارش روششناسی در سال 2021 مشابه 2020 اما به طور معنیداری بیشتر از سالهای 2017 تا 2019؛ سال 2020 مشابه 2019 و بیشتر از سال 2017 و 2018؛ سال 2019 مشابه 2018 اما بیشتر از 2017 بود(05/0>P).نتیجهگیری: نتایج مطالعه به سردبیران و داوران مجلات علمی حوزه پرستاری و مامایی ایران کمک میکند تا دانش بیشتری درباره ویژگیها، نقاط ضعف مجلات خود کسب کنند که میتواند به تغییر سیاست پذیرش مقالات برای چاپ و به بهبود کیفیت مجلات آنها منجر شود و همچنین به پژوهشگران کمک میکند تا نتایج پژوهشخود را با کیفیت بالاتری گزارش کنند.روش: پژوهش مقایسهای-مقطعی حاضر، 479 مقاله مشاهدهای منتشر شده در مجلات پرستاری-مامایی در دوره 5 ساله را ارزیابی کرده است. ابزار گردآوری دادهها، بخش روششناسی چکلیست STROBE شامل 9 بند و 19 گویه بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ویرایش 19 و آنالیز واریانس یک طرفه، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمره گزارش روششناسی کل مقالات مشاهدهای 46/2±10/15بود. کمترین درصد گزارش، مربوط به مدیریت موارد سوگیری احتمالی(7%/2) و روش برخورد با دادههای ناقص(6%/5) بود. میانگین نمره گزارش روششناسی در سال 2021 مشابه 2020 اما به طور معنیداری بیشتر از سالهای 2017 تا 2019؛ سال 2020 مشابه 2019 و بیشتر از سال 2017 و 2018؛ سال 2019 مشابه 2018 اما بیشتر از 2017 بود(05/0>P). نتیجهگیری: نتایج مطالعه به سردبیران و داوران مجلات علمی حوزه پرستاری و مامایی ایران کمک میکند تا دانش بیشتری درباره ویژگی ها، نقاط ضعف مجلات خود کسب کنند که میتواند به تغییر سیاست پذیرش مقالات برای چاپ و به بهبود کیفیت مجلات آنها منجر شود. و همچنین به پژوهشگران کمک میکند تا نتایج پژوهش خود را با کیفیت بالاتری گزارش کنند.
عبدالحسین فرجپهلو؛ فریده عصاره؛ سید مصطفی فخراحمد؛ لیلا دهقانی
چکیده
مقدمه: اگرچه مفهوم تحلیل چهریزهای در ردهبندی و سیستمهای بازیابی اطلاعات قدمتی طولانی دارد، اما به کارگیری رویکرد تحلیل چهریزه در سیستمهای بازیابی امروزی با مشکلاتی همراه است که یکی از این مشکلات، عدم توجه مناسب به کاربر به عنوان ذینفع اصلی سیستم میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه روشی برای استخراج چهریزههای مناسب ...
بیشتر
مقدمه: اگرچه مفهوم تحلیل چهریزهای در ردهبندی و سیستمهای بازیابی اطلاعات قدمتی طولانی دارد، اما به کارگیری رویکرد تحلیل چهریزه در سیستمهای بازیابی امروزی با مشکلاتی همراه است که یکی از این مشکلات، عدم توجه مناسب به کاربر به عنوان ذینفع اصلی سیستم میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه روشی برای استخراج چهریزههای مناسب در سیستمهای بازیابی اطلاعات نوین با استفاده از رویکرد کاربرمدار بود.روش بررسی: برای درک نیاز کاربران و دستیابی به چهریزههای حوزه تخصصی زنان و زایمان، از روش تحلیل محتوای قراردادی با رویکرد کیفی استفاده شد. ابتدا با 14 متخصص مامایی و زنان و زایمان مصاحبه صورت گرفت و نیازهای اطلاعاتی گروه کاربری شناسایی گردید. سپس نیازهای اطلاعاتی با کمک متخصصان حوزه موضوعی طبقهبندی و چهریزهای به هر طبقه نسبت داده شد. به منظور ارزیابی مفید بودن چهریزههای استخراج شده، از یک گروه خبره متشکل از 8 متخصص موضوعی و 8 متخصص کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی استفاده گردید و توافق بر اساس فرمول توافق کل مورد ارزیابی قرار گرفت.یافتهها: بر اساس کدهای استخراج شده از مصاحبههای مربوط به بخش تعیین نیازهای اطلاعاتی ذینفعان حوزه زنان و زایمان، 23 به دست آمد که از میان آنها، 9 چهریزه «گروه سنی، ارگان، روشهای درمانی، تشخیص، بیماری، علایم و نشانهها، عامل خطر، عارضه و پیشآگهی» با دریافت ضریب توافق بالای 80 درصد، به عنوان چهریزههای مناسب توسط خبرگان شناسایی شد.نتیجهگیری: استخراج چهریزههای سیستمهای بازیابی اطلاعات بر اساس رویکرد کاربرمدار، سبب میشود که چهریزهها از حالت عمومی به تخصصی تبدیل گردد. در این صورت، چهریزهها برای کاربران هر حوزه تخصصی در رابط کاربری متفاوت خواهد بود و بدین ترتیب رابطهای کاربری تخصصی شکل میگیرد.