فاطمه باجی؛ فریدون آزاده؛ پرستو پارسائی محمدی؛ شوکت پرماه
چکیده
مقدمه: ایجاد تصویری از وضعیت ساختار مفهومی تحقیقات صورت گرفته در زمینه سواد سلامت و همچنین، بررسی میان رشتهای بودن و روابط میان حوزهای آن ضروری به نظر میرسد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ترسیم ساختار فکری حوزه سواد سلامت بر اساس تحلیل همواژگانی در پایگاه اطلاعاتی Web of Science طی سالهای 1993 تا 2017 بود.روش بررسی: این مطالعه به روش علمسنجی ...
بیشتر
مقدمه: ایجاد تصویری از وضعیت ساختار مفهومی تحقیقات صورت گرفته در زمینه سواد سلامت و همچنین، بررسی میان رشتهای بودن و روابط میان حوزهای آن ضروری به نظر میرسد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ترسیم ساختار فکری حوزه سواد سلامت بر اساس تحلیل همواژگانی در پایگاه اطلاعاتی Web of Science طی سالهای 1993 تا 2017 بود.روش بررسی: این مطالعه به روش علمسنجی انجام شد و برای انجام تحلیل همواژگانی، تحلیل شبکه اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت. جامعه تحقیق را کلیه پیشینههای مربوط به بروندادهای علمی حوزه سواد سلامت به تعداد 7239 مدرک، در پایگاه Web of Science طی سالهای 1993 تا 2017 تشکیل داد. برای تحلیل دادهها از شاخصهای پیوستگی شبکه و شاخصهای مرکزیت استفاده گردید.یافتهها: ضریب خوشهبندی (01/7) و تراکم شبکه (58/0) همواژگانی این حوزه بالا بود. همچنین، ساختار فکری این حوزه از 8 خوشه موضوعی تشکیل شد. حوزههای مراقبتهای بهداشتی، روانپزشکی و روانشناسی، بهداشت عمومی، علوم اجتماعی، ارتباطات، خدمات بهداشتی و آموزش بهداشت، بالاترین میزان مرکزیت را در کل شبکه این حوزه به خود اختصاص داد.نتیجهگیری: ساختار فکری حوزه سواد سلامت، یک ساختار پیوسته با ارتباط مناسب میان مفاهیم و موضوعات تشکیل دهنده آن است که ماهیت و قوام اصلی این حوزه را نشان میدهد و به عنوان شاخهای از علوم پزشکی توانسته است ارتباطات منسجم و پایداری با حوزههای علوم اجتماعی و انسانی برقرار کند. در نهایت، نتایج به دست آمد به پژوهشگران حوزه سواد سلامت کمک میکند تا بر اساس حوزههای تأثیرگذار شناسایی شده، به تبیین روند مطالعات آینده این حوزه بپردازند.