فاطمه مکیزاده؛ محمد امین عرفانمنش؛ فرزانه صرامی
چکیده
مقدمه: آلتمتریکس (دگرسنجه)، شاخصهایی هستند که میتوانند در کنار مفاهیم سنتی علمسنجی که مبتنی بر تحلیل استنادی میباشند، به منظور بررسی اثرگذاری تولیدات علمی در محیط وب 2 مورد بهرهبرداری قرار گیرند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان حضور مقالههای بینالمللی حوزه انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت در رسانههای اجتماعی و ...
بیشتر
مقدمه: آلتمتریکس (دگرسنجه)، شاخصهایی هستند که میتوانند در کنار مفاهیم سنتی علمسنجی که مبتنی بر تحلیل استنادی میباشند، به منظور بررسی اثرگذاری تولیدات علمی در محیط وب 2 مورد بهرهبرداری قرار گیرند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان حضور مقالههای بینالمللی حوزه انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت در رسانههای اجتماعی و تعیین بهرهمندی محققان این حوزه از این رسانهها و شناسایی مقالات برتر بر اساس نمره آلتمتریک انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی بود که با رویکرد علمسنجی و بهرهگیری از شاخصهای آلتمتریکس انجام شد. جامعه پژوهش را 64 مجله در حوزه مدیریت اطلاعات سلامت و حوزه انفورماتیک پزشکی در پایگاه SJR (SCImago Journal Rank) و Scopus تشکیل داد. کلیه اطلاعات لازم مربوط به مجلات و مقالات مورد بررسی همچون نام مجله، نام مقاله، نمره آلتمتریک و... با مراجعه به Altmetric.com به دست آمد. از آزمون همبستگی Spearman جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: Mendeley، توییتر و Facebook از جمله رسانههای اجتماعی بودند که بیشترین میزان اشاره را دریافت کردند. بر اساس یافتهها، ارتباط معنیداری بین پوشش آلتمتریک (میزان حضور در محیط وب اجتماعی) و همچنین، سه شاخص عملکرد کیفی [SJR، SNIP (Source Normalized Impact per Paper) و CiteScore] وجود داشت. ضریب همبستگی برای سه شاخص به ترتیب 401/0، 248/0 و 285/0 به دست آمد.نتیجهگیری: رسانههای اجتماعی تأثیر مثبتی بر میزان استناد به مقالات علمی دارند. بنابراین، محققان حوزه انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت میتوانند با اشتراکگذاری آثار خود در رسانههای اجتماعی، میزان استناد به آنها را افزایش دهند. با توجه به قوی نبودن ضرایب همبستگی در مطالعه حاضر، میتوان از شاخصهای آلتمتریکس به عنوان مکمل شاخصهای علمسنجی و نه جایگزین در ارزیابی پژوهش و محاسبه تأثیر علمی بهره برد.