الهام جواهری کیان
چکیده
مقدمه: نقصهای اطلاعاتی پروندههای پزشکی، موجب کاهش کیفیت خدمات مراقبتی و پاسخگویی بالینی، حقوقی و مالی میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی سیستمی جهت بهبود کیفیت مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه کیفی، از طریق مشاهده حضوری فعالیتهای کاربران (مدیران و کارشناسان مدیریت اطلاعات سلامت در بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: نقصهای اطلاعاتی پروندههای پزشکی، موجب کاهش کیفیت خدمات مراقبتی و پاسخگویی بالینی، حقوقی و مالی میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی سیستمی جهت بهبود کیفیت مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه کیفی، از طریق مشاهده حضوری فعالیتهای کاربران (مدیران و کارشناسان مدیریت اطلاعات سلامت در بیمارستانهای منتخب سازمان تأمین اجتماعی) با سیستم مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته (در مجموع 10 نفر) در سال 1400، کارایی نرمافزار طراحی شده (تحت وب به زبان PHP با بانک اطلاعاتی MySQL) مورد بررسی قرار گرفت. دادههای کیفی مربوط به فعالیت با نرمافزار طراحی شده توسط کاربران، به روش تحلیل محتوا (MAXQDA) طبقهبندی گردید.یافتهها: «سیستم مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی» در دو بخش پنل مدیریتی و متصدی تعریف شد که به ترتیب دارای 6 و 7 زیرسیستم بود. پس از توسعه نرمافزار و مشاهده فعالیت کاربران در حین کار با نرمافزار و مصاحبه با آنان، کاربردهای «سیستم مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی» در قالب چهار دسته اصلی (امکانات، مزیت فنآورانه و تکنیکی، کاربرپسندی و الزامات آموزشی و تجهیزات) و 30 زیردسته طبقهبندی گردید.نتیجهگیری: بررسی کاربرد «سیستم مدیریت آمار نواقص پروندههای پزشکی» توسط کاربران مدارک پزشکی، حاکی از افزایش کارایی و سرعت در انجام فعالیتهای مربوط به بررسیهای کمی در تجریه و تحلیل پروندههای پزشکی و امکان اخذ گزارشهای متنوع بر اساس نیازمندیهای مدیریتی در بررسی رفع نواقص پروندههای پزشکی در هر بازه زمانی مورد نظر بود.