عبدالحسین فرجپهلو؛ زاهد بیگدلی؛ مظفر چشمه سهرابی؛ بهجت طاهری
چکیده
مقدمه: یکی از ابزارهای معنایی جهت بازیابی دانش از منابع پیچیده، هستینگاشت است. با پیشرفت فنآوریهای وب معنایی، ساخت و طراحی هستینگاشتها به عنوان ابزار سازماندهی و بازنمون دانش ضروری به نظر میرسد. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی هستینگاشت حوزه بیماریهای مادرزادی قلب به زبان فارسی و مراحل ساخت آن بود.روش بررسی: این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: یکی از ابزارهای معنایی جهت بازیابی دانش از منابع پیچیده، هستینگاشت است. با پیشرفت فنآوریهای وب معنایی، ساخت و طراحی هستینگاشتها به عنوان ابزار سازماندهی و بازنمون دانش ضروری به نظر میرسد. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی هستینگاشت حوزه بیماریهای مادرزادی قلب به زبان فارسی و مراحل ساخت آن بود.روش بررسی: این مطالعه به روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه منابع اطلاعاتی فارسی و انگلیسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حوزه تخصصی بیماریهای مادرزادی قلب تشکیل داد. مبنا و هسته اولیه روش مورد استفاده برای ایجاد هستینگاشت حوزه بیماریهای مادرزادی قلب، روشهای به کار رفته در پژوهشهای Bermejo و محمدی استانی و همکاران بود. در مجموع، 9 مرحله برای ساخت این هستینگاشت در نظر گرفته شد که شامل «تعیین حوزه و پوشش هستینگاشت، شناسایی منابع اطلاعاتی (اسناد، کتب، مقالات)، شناسایی اصطلاحات و مفاهیم، تعیین پوشش موضوعی و تعیین دامنه و طبقات اصلی، تعیین سلسله مراتب اصطلاحات و مفاهیم، تعریف و تعیین روابط بین اصطلاحات و مفاهیم، توصیف ویژگیهای ردهها و روابط بین آنها، تعیین روابط میان نمونهها و ایجاد محدودیتها، توابع و قوانین» بود. به منظور تأیید روایی محتوایی، از نظر 7 متخصص قلب اطفال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مراحل سوم تا ششم استفاده گردید. نرمافزار Protégé جهت ساخت هستینگاشت استفاده شد.یافتهها: هستینگاشت بیماریهای مادرزادی قلب کودکان شامل 6 کلاس اصلی «بیماریهای شایع مادرزادی قلب و جوارح مرتبط با بیماری، روش درمان، روشهای تشخیصی، علایم بیماریها و عامل خطرزا» بود. همچنین، به منظور تعریف ارتباط بین مفاهیم و اصطلاحات، 8 رابطه معنایی اصلی شامل «تشخیص داده میشود توسط، تغذیه میکند، درمان میشود توسط، درمان میکند، علت است، عوارض دارد، میباشد از علایم، هست عارضه» و 2 رابطه فرعی «مرتبط است با، دارد عامل خطرزا» تعیین گردید.نتیجهگیری: هستینگاشت ساخته شده در مطالعه حاضر ابزار مفید و کارامدی برای سازماندهی و بازیابی دانش در این حوزه میباشد. همچنین، این ابزار میتواند برای تحلیل و ترسیم ساختار دانش در سایر حوزهها استفاده شود.