نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (نویسنده‌ی مسؤول) Email: shahrzadi2004@yahoo.com

2 کارشناس ارشد، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

مقدمه: سرعت تحولات در عرصه‌ی فن‌آوری اطلاعات، حجم عظیم اطلاعات، تنوع محمل‌های اطلاعاتی و نیازهای اطلاعاتی روزافزون، همگامی کتابداران با این تحولات به منظور پاسخ‌گویی سریع، صحیح و با کیفیت به نیازهای کاربران را می‌طلبد. برنامه‌ریزی برای آموزش کتابداران در گرو انجام مطالعات دقیق نیازسنجی است و این پژوهش با هدف نیازسنجی دوره‌های آموزش ضمن خدمت کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان انجام گرفته است.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی است و به شیوه‌ی پیمایشی در سال 1387 انجام گرفته است. جامعه‌ی پژوهش را کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان که به شیوه‌ی سرشماری انتخاب شدند و تعداد آن‌ها 180 نفر بود، تشکیل دادند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ی محقق ساخته انجام شد و در نهایت تحلیل داده‌های 142 پرسش‌نامه‌ی عودت داده شده با نرم‌افزار SPSS صورت گرفت. روایی پرسش‌نامه با نظر خواهی از استادان و پایایی آن با محاسبه‌ی Cronbach’s alpha 82/0 سنجیده شد.یافته‌ها: نتایج نشان داد بیشترین میزان نیاز در حوزه‌ی آموزش ضمن خدمت عبارت از آشنایی با شیوه‌های جستجوی اطلاعات در اینترنت، اصول مهارت‌های ارتباطی کتابداران و آشنایی با بانک‌های اطلاعاتی و جستجو در آن‌ها و روش تحقیق در کتابداری و اطلاع رسانی هستند.نتیجه‌گیری: می‌بایست اولویت ارایه‌ی آموزش‌های ضمن خدمت در کتابخانه‌ها به موارد ذکر شده در یافته‌ها اختصاص یابد و این دوره‌ها با محتوای آموزشی غنی، مدرسان متخصص و به طور مداوم در کتابخانه‌ها اجرا شود و مورد ارزیابی قرار گیرد.واژه‌های کلیدی: کارآموزی ضمن خدمت؛ بررسی نیازها؛ کتابخانه‌های دانشگاهی؛ کتابداران؛ نیازهای آموزشی.

عنوان مقاله [English]

A Survey on Needs Assessment for In-service Training among Academic Librarians in Isfahan

نویسندگان [English]

  • Leila Shahrzadi 1
  • Shahin Mojiri 2

1 Lecturer, Medical Library & Information Sciences, Isfahan University of Medical Sciences. Isfahan, Iran. (Corresponding Author) Email: shahrzadi2004@yahoo.com

2 MSc, Medical Library & Information Sciences, Isfahan University of Medical Sciences. Isfahan, Iran.

چکیده [English]

Introduction: Rapid development of information technology, extent of information, media variety of information and the growing information needs, made librarians to keep pace with these developments in order to respond quickly, accurately and with the quality to needs of users. Planning education for librarians depends on the accurate needs assessment studies and the purpose of this study was needs assessment of in-service training courses for librarians.Methods: This is a survey- descriptive study among 180 librarians of Isfahan State Universities who were selected through census methods. Data collection was carried out through self administrated questionnaire which validity and reliability was confirmed by experts and calculating Cronbach's alpha (0.82), respectively and finally 142 questionnaires returned. Data analysis conducted by SPSS software.Results: The highest level of in-service training needs was in the fields of: methods of information searching on the Internet, principles of librarian's communication skills and familiarity with databases and search them and research method in Library and Information Science.Conclusion: The priority of providing training in libraries should be allocated according to the above mentioned findings and these courses with rich educational content, instructors and specialists and continuously should be performed and evaluated in libraries.Keywords: In-service Training; Needs Assessment; Academic Libraries; Librarians; Educational Needs