نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکدهی علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 دکتری تخصصی، مدیریت آموزشی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان و پژوهشگر، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
3 کارشناس ارشد، مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
4 کارشناسی ارشد، مدیریت، دانشکدهی علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مقدمه: فرهنگ سازمانی به مثابه مبدأ و سرچشمهی فرایندهای سازمانی، شیوههای مدیریت و نگرشهای اعضای سازمان را نسبت به مشاغل خویش تحت تأثیر قرار میدهد. بدین ترتیب احساس رضایت یا عدم رضایت شغلی، نمیتواند جدای از فرهنگ سازمانی باشد. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطهی بین ادراک کارکنان از فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی آنان در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمامی کارکنان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درسال 1390 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 273 نفر از آنان بهعنوان نمونهی پژوهشی انتخاب گردید. برای جمعآوری نظرات پاسخدهندگان از پرسشنامهی استاندارد Denison برای سنجش فرهنگ سازمانی و پرسشنامهی محققساخته برای سنجش رضایت شغلی استفاده شد که روایی آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی و روایی صوری مورد تأیید قرار گرفت و آلفای کرونباخ آن برای سوالهای فرهنگ سازمانی 90/0 و برای سوالهای رضایت شغلی کارکنان 80/0 و برای کل پرسشنامه 92/0 محاسبه گردید. در پژوهش حاضر با استفاده از آزمونهای آماری همچون آزمون t-test تکنمونهای، تحلیل واریانس تک عاملی و آزمون توکی به تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی یافتههای جانبی پرداخته و با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلهی ساختاری و نرمافزار Amos وSPSS نسخهی 18 فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی، رابطهی مثبت و معناداری با رضایت شغلی کارکنان داشته و مؤلفههای «سازگاری» و «رسالت» از بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی به ترتیب 19/0 و 47/0 با رضایت شغلی کارکنان رابطه داشتهاند، اما رابطهی معناداری بین مؤلفههای "«درگیرشدن در کار»، «انطباقپذیری» و رضایت شغلی کارکنان مشاهده نگردید. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که برداشتها و نگرشهای حرفهای افراد در رابطه با عوامل مختلف سازمانی قرار دارد و اگر فرهنگ سازمانی در راستای ارتقای رضایت شغلی کارکنان باشد، افراد با انگیزه و اشتیاق بیشتری به انجام وظایف شغلی میپردازند. واژههای کلیدی: فرهنگ سازمانی؛ رضایت شغلی؛ کارکنان
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Staff Perception of Organizational Culture and their Job Satisfaction
نویسندگان [English]
- Ali Shaemi Barzaki 1
- Susan Bahrami 2
- Fatemeh Hatampoor Azarkhavarani 3
- Reza Radmehr 4
1 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Educational Administration, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan and Researcher, Health Management and Economics Research Center, Faculty of Management and Information Sciences, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
3 Management, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
4 Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Introduction: Organizational culture as a source and a source of organizational processes, affected management practices and organizational members' attitudes toward their jobs. Thus, job satisfaction or dissatisfaction can not be divorced from organizational culture. The aim of this research was to analyze the relationship between staff perception of organizational culture and their job satisfaction in the faculties of Isfahan University of Medical Sciences. Methods: The study was descriptive- survey. The statistical population consists of staff of faculties of Isfahan University of Medical Sciences in 1390 and 273 participants were categorized randomly as the study sample. To collect the respondents’ opinions, Standard Denison Questionnaire for measurement organizational culture and a questionnaire which was made by the researcher for measurement job satisfaction was used. The questionnaire’s validity was confirmed by confirmatory factor analysis. The estimated Cranach’s alpha for organizational culture, job satisfaction and the whole questionnaire was estimated as 0.90, 0.80 and 0.92 respectively. The statistical analysis for the present study was done by statistical tests such as one sample t-test, Anowa and Tukey. Furthermore, the research hypotheses were tested by the structural equation modeling technique and SPSS, Amos Software. Results: The results indicated that the organizational culture had a meaningful positive relationship with the job satisfaction in staff of faculties of Isfahan University of Medical Sciences. Moreover, the factors of “consistency” and “mission” had the most relationship with staff job satisfaction 0.19, 0.47 respectively. However, no meaningful relationship was found between the factor of “involvement”, “adaptability” and job satisfaction. Conclusion: Findings showed that professional perceptions and attitudes are factors of the various organizational and. if the organizational culture promotes employee empowerment, people are more motivated and eager to do the job. Keywords: Organizational Culture; Job Satisfaction; Personnel
کلیدواژهها [English]
- Organizational Culture
- Job Satisfaction
- Personnel
- Ebrahimian J. An Investigation of Social Factors Affecting on Personnel Job Satisfaction of Remedial Service Insurance Department Iranian. Journal of Management Studies 2012; 5(1): 97-110.
- Robbins S. Organization Theory (Structure, design, application). Translation by: Seyed Mehdi Alvani and Hasan Danaifard. Tehran: Publications Saffar; 2006.
- Weiss H. Deconstructing job satisfaction:Separating evaluations, beliefs and affective experiences. Human Resource Management Rev 2002; 12(2): 173-194.
- Tsai y. Ralation between organizational culture, Leadership Behavior and Job satisfaction. BMC Health Services Research 2011.
- Linnenluecke M, Griffiths A. Corporate sustainability and organizational culture. Journal of World Business 2010; 45: 357–366.
- -Nasiripoor A, Reisi P, Hedayati S. Relationship between organizational culture and productivity of employees in public hospitals of Iran University of Medical Sciences. Health Information Management 2008; 35:17-24. [Article in Persian].
- Kiakojuri K, Jafarnezhad A, Hoseinzade S. Explore the relationship between organizational culture and job satisfaction. Journal of Management Executive 2010; 10(40): 87-108. [Article in Persian].
- Zamini S, Hosseini Nasab S, Zamini S, Zarei P. The relationship between organizational culture and job satisfaction and job burnout among the employees in Tabriz University. Iran Occupational Health 2011;8(1):31-40. [Article in Persian].
- Ahmadi S.A, Alavi A, Safdarian A. Comparison of the Existing Status of Organizational Culture in Isfahan University of Medical Sciences with Desired Conditions. Health Information Management 2009;7(3):361-368. [Article in Persian].
- Lund D. Organizational culture and job satisfaction. Journal of Business & Industrial Marketing 2003; 18(3): 219-236.
- Gillespie A, Denison D, Haaland S, Smerek R, Neale W. Linking organizational culture and customesatisfaction:Result from two companies in different industries. European Journal of work and organizational psychology 2008; 17(1): 112-132.
- Yilmaz C, Ergan E. Organizational culture and firm effectiveness: An examination of relative effects of culture traits and the balanced culture hypothesis in an emerging economy. Journal of World Business 2005; 43(3): 290-306.
- Charles H, Kavin B, Dorothy W, Trudy L, Howard T. Organizational culture, job satisfaction, and clinician turnover in primary care. Journal of Primary Care & Community Health 2010; 1(1): 29-36.
- Bellou V. Organizational culture as a predictor of job satisfaction: the role of gender and age. Career Development International 2010; 15(1): 4-19.
- Amburgey W. An Analysis of The Relationship Between Job Satisfaction, Organizational Culture, and Perceived Leadership Characteristics [Thesis]. Florida: University of Central Florida Orlando; 2005.
- Park j.S, Kim T.H. Do types of organizational culture matter in nurse job satisfaction and turnover intention?.Leadership in health Services 2009; 22(1): 20-38.
- Denison D, Janovics R, Yong J, Cho H.J. Diagnosing organizational culture: Validating a model and method. Working paper: International Institute for management development, Lausanne, Switzerland. January; 2006
- Strydom A, Roodt G. Job satisfaction as predictor of subjective organizational culture.Gauteng; 2006 .